Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irtisanouduin osa-aikatyöstä, koska 300 euron suojaosa poistettiin.

Vierailija
24.04.2024 |

Ei mitään järkeä käydä töissä 9 km:n päässä, kun iso osa palkasta menee bussilippuun. Se kokoomuskurppahan sanoi joku aika sitten, että suojaosa voidaan palauttaa, jos sen poistamisesta aiheutuu liikaa negatiivisia vaikutuksia. Eikö kaikkien kannattaisi nyt irtisanoutua osa-aikatyöstään, niin saadaan suojaosa takaisin?   KYLLÄ !

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta 300 suojaosa poistui. Jos tienaat 300, leikataan työmarkkinatuesta pois 300 eli saat 595 kuukaudessa rahaa."

Miksi jankkaat tätä, kun tämä ei pidä paikkaansa?

Suojaosan kanssa: Työmarkkinatuki 800€/kk + palkka 300€/kk

Ilman suojaosaa: Työmarkkinatuki 650€/kk + palkka 300€

Työmarkkinatuen tilalle voi laittaa ansiosidonnaisen tai mitä vaan. 300 euron suojaosan poisto on kaikissa tilanteissa 150€ pienennys päivärahaan aiempaan verrattuna. Esimerkiksi: 

Suojaosan kanssa: Ansiosidonnainen 1500€ + palkka 300€

Ilman suojaosaa: Ansisidonnainen 1350€ + palkka 300€

Tai jos otetaan tilanne, että leikkaamaton ansiosidonnainen on vaikka 1000€ ja tienaa sen päälle 600€/kk:

Suojaosan kanssa: Ansiosidonnainen 850€ + palkka 600€

Ilman suojaosaa: Ansiosidonnainen 700€ + palkka 600€

No, miksi Kelalla on edelleen vanha lomake: oletko ollut yhtenä tai useampana päivänä osa-aikatyössä/keikkatyössä, onko sinulle maksettu palkkaa kyllä vai ei ja onko tulosi yli 300 e kyllä vai ei? 

162/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele vastaamaan itse itsestäsi. 

Opettele sä k `/

-ssaamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te sekoitatte nyt sovitellun päivärahan ja työttömän 300 suojaosan.

Jos saat työmarkkinatukea 595 niin et saa tehdä enää töitä 300 eurolla, koska 300 suojaosa poistettiin. Ennen sai työmarkkinatuen ja tehdä töitä 300 eurolla.

Ne kuuluvat molemmat siihen samaan. Suojaosa tarkoitti, että tuloista vähennetään ensin 300€ ja vasta sitä yli menevät tulot vaikuttavat päivärahaan siten, että jokaisesta ylimenevästä eurosta päiväraha pienenee 50 sentillä. Nyt jos tienaa 300€ kun suojaosaa ei ole, niin päiväraha pienenee 150 eurolla. 

Tästä poistui tietynlainen kannustinloukku nyt kuin tuo suojaosuus poistettiin. Aiemmin oli kannuste tienata 300€, mutta ei yhtään enempää. Kun tottui siihen, että 300€ ei pienennä työttömyyskorvausta, niin sitten on nihkeää tienata se seuraava satanen, kun päivärahoista tippuu 50€ pois. Nyt palkka vaikuttaa

Eli jos olet sinkku lähtee 150 ja jos 3 lasta lähtee 390.

Koska lapsikorotukset poistettiin huhtikuussa.

Vierailija
164/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeräähän tuo poisto oli.Mutta haitko edes toista osa-aikatyötä tai kokoaikaisiin töihin?

Olen eri mutta hiukan hankalaa sen toisen työn hakeminen kun työajat usein olisivat päällekkäisiä tai aivan eri puolella kaupunkia, kun ei omaa autoa ole niin aika helkkarin paljon vaivaa julkisen liikenteen säätämisessä ja todella kallista, mitään ei jää käteen.

Voi taivas näitä tekosyitä.Muualla on aivan normaalia tehdä kahta osa-aikatyötä .uutta täällä keksitään vaikka mitä ettei vaan tarvitse elättää itseään.

Vierailija
165/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeräähän tuo poisto oli.Mutta haitko edes toista osa-aikatyötä tai kokoaikaisiin töihin?

Olen eri mutta hiukan hankalaa sen toisen työn hakeminen kun työajat usein olisivat päällekkäisiä tai aivan eri puolella kaupunkia, kun ei omaa autoa ole niin aika helkkarin paljon vaivaa julkisen liikenteen säätämisessä ja todella kallista, mitään ei jää käteen.

Voi taivas näitä tekosyitä.Muualla on aivan normaalia tehdä kahta osa-aikatyötä .uutta täällä keksitään vaikka mitä ettei vaan tarvitse elättää itseään.

Hallitus leikkaa. Luuletko, että ihmisillä on rahaa pitää autoa.

Ei ole.

Vierailija
166/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös osa-aikatyötä tekevällä lähtee sovitellusta päivärahasta lapsikorotukset, jos on lapsia eli voi lähteä 395.

Palkkatöissä ei saa lisää palkkaa sen perusteella, että on useampia lapsia. Ei ole reilua, että työttömällekään maksetaan lapsista mitään lisäbonusta. Työttömyysturva on sen varalta, että menettää työpaikkansa eikä saa palkkatuloja. Muissa tuissa lapset on kyllä huomioitu.

Eikö se ole ollut hieman nurinkursita, että Suomessa on päässyt vallalle tällainen ajattelu, että 'ei minun kannata mennä töihin, kun minulla on lapsia'? Miksei se ole niin päin, että 'minun on pakko päästä töihin, minulla on lapsia jotka minun pitää ruokkia'? Juuri ne omat lapset pitäisi olla syy yrittää enemmän (ja monet varmasti yrittävätkin), eikä jäädä passiiviseksi heidän varjollaan sillä ajatuksella, että 'kyllä yhteiskunta pitää huolen, kun on nämä lapsetkin tässä'.

Vierailija
167/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te sekoitatte nyt sovitellun päivärahan ja työttömän 300 suojaosan.

Jos saat työmarkkinatukea 595 niin et saa tehdä enää töitä 300 eurolla, koska 300 suojaosa poistettiin. Ennen sai työmarkkinatuen ja tehdä töitä 300 eurolla.

Ne kuuluvat molemmat siihen samaan. Suojaosa tarkoitti, että tuloista vähennetään ensin 300€ ja vasta sitä yli menevät tulot vaikuttavat päivärahaan siten, että jokaisesta ylimenevästä eurosta päiväraha pienenee 50 sentillä. Nyt jos tienaa 300€ kun suojaosaa ei ole, niin päiväraha pienenee 150 eurolla. 

Tästä poistui tietynlainen kannustinloukku nyt kuin tuo suojaosuus poistettiin. Aiemmin oli kannuste tienata 300€, mutta ei yhtään enempää. Kun tottui siihen, että 300€ ei pienennä työttömyyskorvausta, niin sitten on nihkeää tienata se seuraava satanen, kun pä

Jos on  yksinasuva  toimeentulotuella oleva sinkku niin ei kannata tehdä suojaosan kanssa sitä tasan 300 e vaan vaikkapa 700 e, 800 e tai 900 e tai sitten kannattaa tienata vain sen 150 e. Koska jos tekee sen 300 e niin leikkautuu toimeentulotuki pois plus kaikki sähkölaskut, kotivakuutuslaskut, välttämättömät terveydenhuoltomenot jne. ja käteen jää vähemmän rahaa. Eli leikkautuu paljon enemmän kuin 150 e.

Vierailija
168/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En irtisanoudu. Monilla on onneksi selkärankaa sen verran etteivät halua ruveta kokonaan yhteiskunnan pummeiksi.

Osa-aikatyötä tekevät on lähes kaikki "yhteiskunnan pummeja" koska eivät elä palkallaan. Ei mitään eroa onko kokonaan vai lähes kokonaan tukien varassa.

Vierailija
169/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös osa-aikatyötä tekevällä lähtee sovitellusta päivärahasta lapsikorotukset, jos on lapsia eli voi lähteä 395.

Palkkatöissä ei saa lisää palkkaa sen perusteella, että on useampia lapsia. Ei ole reilua, että työttömällekään maksetaan lapsista mitään lisäbonusta. Työttömyysturva on sen varalta, että menettää työpaikkansa eikä saa palkkatuloja. Muissa tuissa lapset on kyllä huomioitu.

Eikö se ole ollut hieman nurinkursita, että Suomessa on päässyt vallalle tällainen ajattelu, että 'ei minun kannata mennä töihin, kun minulla on lapsia'? Miksei se ole niin päin, että 'minun on pakko päästä töihin, minulla on lapsia jotka minun pitää ruokkia'? Juuri ne omat lapset pitäisi olla syy yrittää enemmän (ja monet varmasti yrittävätkin), eikä jäädä passiiviseksi heidän varjollaan sillä ajatuksella, että 'kyllä yhteiskunta pitää huolen, kun on nä

Lapset syö ja pitää olla isompi asunto.

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Vierailija
170/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En irtisanoudu. Monilla on onneksi selkärankaa sen verran etteivät halua ruveta kokonaan yhteiskunnan pummeiksi.

Mutta nykyään ei töitä ole kaikille samalla lailla kuin menneinä vuosikymmeninä. Kohtahan on valtavasti irtisanottuja entisiä virkamiehiäkin. Tekoäly vie työpaikkoja. Yhä harvempi onnistuu saamaan työn, jonka palkalla tulee toimeen ilman tukia, ja josta saisi sellaista palkkaa, josta riittää vapaa-ajan virkistäytymiseen kuten matkailuun: semmoisia ihmisiähän, jotka eivät matkaile ulkomailla, halveksitaan suunnattomasti Suomessa.

Enpä ole huomannut, että mua halveksittaisiin.  Kerran olen käynyt Tukholmassa ja kerran ensisessä Leningradissa, molemmista aikaa yli 50 v. Vaikka joku tarjoaisi matkan johonkin, niin en lähtisi. On kyllä itselläkin varaa maksaa, vaikka matka maailman ympäri, mutta eipä kiinnosta. Mutta kyllä muut saavat puolestani reissusta, en arvota ihmisiä sen mukaan kuinka paljon tai vähän ovat reissanneet.

Vierailija
171/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa kuitenkin työpaikan itselleen sen perusteella, että on pikkulapsia, heteroydinperhe tai on hetero. Kuitenkin sinkulle tosiasiassa eläminen on puolta kalliimpaa kuin parisuhteessa eläminen.

Vierailija
172/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…

Ansiosidonnaista maksetaan 1,9 miljardia

https://www.tyj.fi/tilastot/

Vierailija
173/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä, miten sekaisin hallitus on:

Tehdään tämmönen päätös joka koskee ihan hemmetin suurta osaa työssäkäyvistä, katsotaan mitä tapahtuu ja voihan se olla että palautellaankin takaisin jos jaksetaan.

Millä ihmeen tarot-korteilla tämä hallitus näitä päätöksiä tekee?

Vierailija
174/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse"

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
175/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä niin hullu, että vapaaehtoisesti lähtisin osa-aikatyöstäni mihinkään. Lennän kuin leppäkeihäs johonkin työkokeiluun sitten, kun en ole tähänkään työhön paperilla pätevä. 

Jotkut luulevat, että jos ei saa kokoaikaista, niin toisen osa-aikatyön voi noin vain ottaa. Saman alan firmat eivät halua kilpailijoiden työntekijöitä pyörimään asiakkaidensa nurkkiin. Toisen alan työn pitäisi olla iltatyö ja aika usein se aloitus on aamulla, jolloin pitää olla siellä ensimmäisessä työssä. Toki kokoaikaistaisin itseni vaikka huomenna, niin voisi lopettaa tämän koko kansan sylkykuppina olemisen, jos se olisi minun halustani kiinni. 

Vierailija
176/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu ettei loisita tuilla ja vedetä ilmasta 300e kylkeen.

Vierailija
177/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu ettei loisita tuilla ja vedetä ilmasta 300e kylkeen.

Ei tehdä enää henkilökohtaisen avustajan töitä.

Vierailija
178/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yh-vanhemmalla on 3 lasta leikataan siis 390 sovitellusta päivärahasta + asumistukea.

Asumistuesta poistui 300 euron ansiotulovähennys.

Vierailija
179/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työministeri Arto Satonen kertoo: Työnteon tulee aina kannattaa suhteessa sosiaaliturvaan, ja kokoaikatyön tulee aina kannattaa suhteessa osa-aikatyöhön. Siksi mm. työttömyysturvan suojaosa ja lapsikorotus poistettiin.

Koska palkkoihin ei tule korotuksia, paitsi tietysti johtajille ja eduskuntaan. 

Vierailija
180/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…

Ansiosidonnaista maksetaan 1,9 miljardia

https://www.tyj.fi/tilastot/

Työeläkkeitä ei makseta verovaroista. Ansiosidonnaista kylläkin. Siinä on pienoinen ero.