Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irtisanouduin osa-aikatyöstä, koska 300 euron suojaosa poistettiin.

Vierailija
24.04.2024 |

Ei mitään järkeä käydä töissä 9 km:n päässä, kun iso osa palkasta menee bussilippuun. Se kokoomuskurppahan sanoi joku aika sitten, että suojaosa voidaan palauttaa, jos sen poistamisesta aiheutuu liikaa negatiivisia vaikutuksia. Eikö kaikkien kannattaisi nyt irtisanoutua osa-aikatyöstään, niin saadaan suojaosa takaisin?   KYLLÄ !

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin työttömänä saamaan osa-aikatöitä mutta jatkossa kynnys tehdä näitä on suuri. Laskin että minulle on kannattavaa mennä Viron tai Latvian puolelle edullisempaan hintatasoon käyttämään ansiosidonnaista työttömyysturvaa tämän suojaosan poiston vuoksi.  Hallitus ei nyt ole laskenut kaikkia seurannaisvaikutuksia jos asun Suomen ulkopuolella työnhakijana.

Vierailija
202/226 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö työskentelee alle 300€ edestä kuussa, ja suojaosan poistamisen jälkeen lopettaa tämän osa-aikatyön, sillä ei ole valtiolle suoraan merkitystä. Valtio ei aiemmin saanut suojaosan alittavasta työstä yhtään veroja. Eli siitä tulee ainoastaan haittaa yksilölle, kun ei voi tienata verottomasti enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tein.

AP

Vierailija
204/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
205/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En irtisanoudu. Monilla on onneksi selkärankaa sen verran etteivät halua ruveta kokonaan yhteiskunnan pummeiksi.

Minulla ei johdu selkärangasta, mutta jatkan osa-aikatyössä muutenhan ne laittaa johonkin 9 eur ilmaistöihin tai jonninjoutaviin kursseihin

Vierailija
206/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päädyin samaan ratkaisuun. Kävin autolla töissä, mutta voin laittaa sen nyt seisontaan/myydä (säästö 300-400€/kk)

Miten hemmetissä saat tuhlattua autoon noin paljon kuukaudessa? Oletko ihan terve?

No mulla meni aika tarkkaan 200€/kk pelkkiin työmatka-ajojen polttoaineisiin. Ajoneuvoveroon, vakuutuksiin, katsastuksiin, renkaisiin ja huoltoihin kyllä on mennyt varmaan se satanen kuussa, jos kulut jyvittää vuoden ajalle. Ihmettelen, jos joku pystyy pitämään autoa alle 300€ kuussa polttoainekuluineen. 

Vierailija
207/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee siivoojista, ravintolaväestä, henk.koht.avustajista yms. oikein HUUTAVA PULA !

Avustajista ON jo pula eikä sitä hommaa kauaa jaksa muutenkaan. Henkisesti todella kuormittavaa jos ja yleensä kun avustettavalla on myös psyyken ongelmia. Lisäksi joudut joustamaan joka käänteessä, työvuoroja perutaan tai siirrellään vähän väliä. Palkka on noin kympin tunnilta miinus verot ym. Matkoihin menee aikaa ja rahaa.  Tunti silloin, toinen tällöin. Itse teen opiskelijana noita hommia. Avustajista tulee olemaan todella huutava pula kun työttömät ei niihin hommiin enää lähde.

Todella aliarvostettua ja alipalkattua hommaa noin muutenkin.

Vierailija
208/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koska saa olla rauhassa työkkäriltä kun on osa-aikatyössä. Ovat yhteydessä vain  kerran 3kk välein. Teen vähän tunteja tosin. Lisää tunteja saisin mutta en niin paljoa että olisi kokoaikatyö. Lisätunteja en tietenkään ota koska se ei hyödytä mua rahallisesti.

Vierailija
209/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee siivoojista, ravintolaväestä, henk.koht.avustajista yms. oikein HUUTAVA PULA !

Avustajista ON jo pula eikä sitä hommaa kauaa jaksa muutenkaan. Henkisesti todella kuormittavaa jos ja yleensä kun avustettavalla on myös psyyken ongelmia. Lisäksi joudut joustamaan joka käänteessä, työvuoroja perutaan tai siirrellään vähän väliä. Palkka on noin kympin tunnilta miinus verot ym. Matkoihin menee aikaa ja rahaa.  Tunti silloin, toinen tällöin. Itse teen opiskelijana noita hommia. Avustajista tulee olemaan todella huutava pula kun työttömät ei niihin hommiin enää lähde.

Todella aliarvostettua ja alipalkattua hommaa noin muutenkin.

Ketään avustettavaa ei ole pakko avustaa jos ei halua. Avustaja saa valita avustettavansa ja avustettava avustajansa.

Mulla onsen takia todella mukavat ja helpot avustettavat koska en ota itselleni hankalia avustettavia.

Työvuoroja harvoin asiakkaat peruu mutta toki joskus ja aina on mahdollisuus jos haluaa ottaa tilalle joku toinen vuoro jos on saatavilla.  Olen varmaan yhden kerran joustanut kun avustettava soitti mulle että voinko tulla myöhemmin töihin. 7 vuotta olen tässä isossa firmassa ollut töissä.

Ainakin tässä firmassa se miten on käytettävissä merkataan itse domacareen ja pomo sitten katsoo vuorot sen mukaan ja yleisesti samanlailla menee ainakin isoissa firmoissa tällä alalla että itse sanotaan miten on käytettävissä ja pomo sitten sen mukaan antaa vuoroja.

Vuoroja ei siirrellä  noin vain kysymättä että sopiiko mulle. Jos mulle ei sovi niin sitten sinne siirrettyyn vuoroon menee joku toinen avustaja.

Vierailija
210/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudistuksen yksi tavoite on varmasti juuri tuo, että pyritään vähentämään osa-aikatyötä. Pitkällä haarukalla toive on, että kokoaikainen työ lisääntyy ja työn teko tehostuu kun yritykset järjestelevät hommiaan uusiksi. Ei kannata miettiä järkeä asioohin aina oma etu edellä, ei noita yksi ihminen tai hallitus yksinään keksi. 

Mene töihin aloittaja, en halua elättää sinua (kin)!

T. Kokoaikatyössäkäyvä nainen, jonka palkka luokitellaan pienituloisiin ja siitä maksan verot, joita käytetään mm. teidän lusmuilijoiden tukiin ja elättämiseen ja terveyspalveluihin. 

Ai luulet ettei osa-aikatyöläisellä ole työterveyttä?

Vierailija
211/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puutarhuri. Sulanmaan ajan teen kokopäiväistä työtä. Talvikaudet olen ollut auraamassa, mutta enää en siihen lähde. Päivystyskorvaus 24/7 päivystämisestä on muutenkin pieni, ja kun se vaikuttaisi heti tukia saisi 24/7 päivystyksestä vaivaisen satasen kuussa. Ja se on pirun raskasta kun ei koskaan voi varmaksi tietää milloin pitää mennä töihin. Sitten vedetään jotain hulluja 12-14h vuoroja hiki hatussa, joskus lähdetään illalla, joskus aamuyöllä, joskus keskellä päivää. Mitään järkevää unirytmiä ei voi pitää ja palkka on pieni. Ja siitä saa itselleen vain noin puolet, lopun edestä pienennetään tukia. Tai siis allekin puolet jos lasketaan mukaan asumistuen tippuminen myös. 

Ei kiitos enää. Siihen ei myöskään voi sovittaa yhteen mitään muuta työtä, koska työaikoja ei voi etukäteen tietää ja joskus sinne lähdetään alle tunnin varoitusajalla. Jatkossa olen talvet tukielättinä jos en löydä kokoaikatyötä, osa-aikaiseen en enää suostu. 

Kaverini tarvitsee avustajaa ja hänen suosikkiavustajansa lopetti, kun ei työnteko pienillä tunneilla ole enää kannattavaa etenkään jos on yksinhuoltaja. Jos tuilla ollessa saa enemmän rahaa kuin töissä käymällä, niin ymmärtäähän sen.

Vierailija
212/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistuksen yksi tavoite on varmasti juuri tuo, että pyritään vähentämään osa-aikatyötä. Pitkällä haarukalla toive on, että kokoaikainen työ lisääntyy ja työn teko tehostuu kun yritykset järjestelevät hommiaan uusiksi. Ei kannata miettiä järkeä asioohin aina oma etu edellä, ei noita yksi ihminen tai hallitus yksinään keksi. 

T. Kokoaikatyössäkäyvä nainen, jonka palkka luokitellaan pienituloisiin ja siitä maksan verot, joita käytetään mm. teidän lusmuilijoiden tukiin ja elättämiseen ja terveyspalveluihin. 

Hän näköjään myös luulee että töihin voi noin vain mennä :D Hän ei ymmärrä että työpaikkaa pitää eka hakea ja jos työnantaja palkkaa niin vasta sen jälkeen voi mennä töihin.

Vierailija
213/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on työterveys siinä missä kokoaikaisillakin ja lomat kertyy kuten kokoaikaisilla.

Vierailija
214/226 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on työterveys siinä missä kokoaikaisillakin ja lomat kertyy kuten kokoaikaisilla.

Toki edellyttää että kuukaudessa vähintään 14 työpäivää  tai sitten oli se joku tuntimäärä mikä pitää olla vähintään jotta täydet lomat kertyy. Vaikka olis 1 tunti töitä päivässä niin se päivä on työpäivä.

Vierailija
215/226 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma häär. Ei mitään järkeä enää kulkea hommissa kun mitään ei jää käteen. Vielä tän kuun hoidan hommat mutta sitten se on "heippa ja hyvästi" = kituuttaminen loppuu. Pitäköön "purraan orpoa"-hallitus tunkkinsa! Kyllä rikkaille rahaa löytyy ja joutaviin kohteisiin mutta annas olla kun köyhälle pitäisi jotain käteen jäädä niin kaikki viedään pois. Ei ole koko aikatöitä kaikille. En teksis pätkää ellei olisi pakko! Säästökohteita olisi ollut muualla paljon enempi kuin köyhän kukkarossa!

No. Sitä saa mitä tilaa. Ei ole kulutus köyhillä enää kummosta eli eipä paljon palveluihin ja tavaraan rahaa kulu. Eikähän siitä konkurssit sitten ala lissäntyyn ja valtion verokassa kutistuun. Sittenpähän näkevät. Minä en osta enää pääasiassa MITÄÄN. Autonkin voin myydä pois sillä en voi pitää sitä enää. Rahat ei vain riitä ei. Tulemme näkemään 90-luvun alun uudelleen. lamavuodet. Kirpparit lisääntyivät kuin sateella sienet kun köyhä yritti jostain saada päällelaitettavaa ja halvala taloustavaraa. pakkohuutokauppoja oli siellä täällä ja tuolla. Kaikki meni pilkkahintaan kun ei olleut huutajillakaan kovin suuri varallisuus. Tai sitten pankki lahjoitti hyvälle kaverille halvalla. Että näin. Mutta Ukrainaan meillä on varaa reilusti yli 2.5 miljaardia per vuosi menossa ja lisää kasvaa. Puumattakaan miljardiin yritystuista sekä turun tunnin turhajunaradasta johon siihenkin uppoaa miljardeja. Ja kyllähän nuo lisää miljardi reikiä keksivät. pääasia on kuitenkin se ettei köyhä sitä kymppiään saisi...

Vierailija
216/226 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koska saa olla rauhassa työkkäriltä kun on osa-aikatyössä. Ovat yhteydessä vain  kerran 3kk välein. Teen vähän tunteja tosin. Lisää tunteja saisin mutta en niin paljoa että olisi kokoaikatyö. Lisätunteja en tietenkään ota koska se ei hyödytä mua rahallisesti.

Miten yhä on noin jos suojaosa on poistunut? Saako jotain tukea soviteltuna?

Vierailija
217/226 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu itsekkin lopetin keikkatyöt joita tein useamman vuoden. Laskin viime palkasta että suojaosuuden poiston ansiosta rahaa jäi vähemmän entä työttömänä+rasittuminen ja menetetty aika. Teistä monista lyhytkatseisista kommentoijista ei kukaan myöskään ymmärrä sitä mitä sairauskustannuksia voi olla. Itsellä maksaa pelkät pakolliset lääkkeet 150-200€ kuukaudessa. Terveet saa tuonkin summan pitää puhtaana mikä meillä sairastajilla menee apteekkiin....  Sen päälle töihin kasvaneet kulut eväät+kulkeminen+muut mitkä joutuu kaikki maksamaan itse kun tekee vähän töitä. Työttömäna toimeentulotuella saan lääkkeeni melkein täysin kelan maksamana. Saan myös toileentulotukea monta sataa.  Bensaa menee vähemmän töihin menemiseen. Ahdistus yms ja särkylääkkeitä menee vähemmän myös. Voin harrastaa asioita ja kunnostelen välillä huonekaluja ja tavaroita yms mitä myyn eteenpäin.  Saa helposti saman verran rahaa niistä entä parin päivän keikkatyöstä. 

Nopealla laskulla palkan pitää olla vähintään 700€ että työ kannattaa. Sanokaa mitä sanotte " mene töihin" huutelijat mutta teistä ei yksikään tekis 6 tuntia töitä missä palkka maksetaan 3 tunnilta koska -50% per euro 😂😂

Tästähän oli nyt uutinen että toimeentulotuen määrä kasvanut 26 miljoonaa tammikuu-heinäkuu 2024 välillä. Keikkatyöläiset on pakotettu toimeentuloluukulle ja kauppoihin ei löydy tekijöitä

Vierailija
218/226 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päädyin samaan ratkaisuun. Kävin autolla töissä, mutta voin laittaa sen nyt seisontaan/myydä (säästö 300-400€/kk)

Miten hemmetissä saat tuhlattua autoon noin paljon kuukaudessa? Oletko ihan terve?

No mulla meni aika tarkkaan 200€/kk pelkkiin työmatka-ajojen polttoaineisiin. Ajoneuvoveroon, vakuutuksiin, katsastuksiin, renkaisiin ja huoltoihin kyllä on mennyt varmaan se satanen kuussa, jos kulut jyvittää vuoden ajalle. Ihmettelen, jos joku pystyy pitämään autoa alle 300€ kuussa polttoainekuluineen. 

siis tuo aiempi terve kyselijähän on kultalusikkaperse tai kelle sukulaiset maksaa auton ylläpidon tai joku muu nepotismisuhde millä saa halvemmin kustannettua kaiken. Kertoo missä muumimaailmassa elää jos luulee että pelkät vakuutukset ja polttoaineet pitää maksaa 😂

Vierailija
219/226 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä huutelijat jotka ihmettelee tätä yhtälöä että keikkatyö tuo rahallista ongelmaa keskusteluissa ei ole keikkatöitä tehnyt tod näk ollenkaan tai joku puoliso tms maksaa osan laskuista. Yksin asuvat joutuvat maksamaan kaikki menot yksin joten pariskunnatkin pärjää paremmin. Pahimmat väliin putoajat ovat yksinasuvat joilla on kallis terveydenhoito. Itselläkin menee 300€ helposti kuukaudessa lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin kun terveyskeskuksessakin maksaa käynti jo 50€/ kerta

Vierailija
220/226 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulla ole. Työterveyteni on paikkakuntani tk.