YLE: Sairaaloiden yöpäivystys loppuu pian koko Suomesta
Siis jos hallituksen suunnitelmat pääsevät toteutumiaan. Pitää siis toivoa että mitään akuuttia hoitoa tarvitsemaa tapaturmaa tai haaveria ei tapahdu yöllä: https://yle.fi/a/74-20085206
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Tämänhetkisten tietojen mukaan päivystys loppuisi Pohjois-Savossa Iisalmessa ja Varkaudessa, Keski-Suomessa Jämsässä Jokilaaksossa, Kymenlaaksossa Kouvolan Ratamokeskuksessa ja Pohjois-Pohjanmaalla Raahessa.'
Koko Suomessa?
opposition laskelmien mukaan on tehokasta hoitohenkilökunnan käyttöä päivystyttää heitä yöt yksikössä jossa käy 3 potilasta yövuoron aikana.
Jopa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa, joka on maakuntasairaala, seurailin taannoin yöpäivystystä kun olin itse antibioottitipassa ennen osastolle siirtoa (minut muuten siirrettiin ambulanssilla "omaan" yksikköön satojen kilometrien päästä toisesta päivystysyksiköstä..). Minun lisäkseni yksi sekava vanhus, yksi lähes tajuton alkoholisti selviämässä ja yksi käsimurtuman sitominen aamua varten.
Sä et ole "seuraillut" mitään, koska siellä saattaa olla verhojen takana tai leikkauksessa jengiä jota et näe ja puolen tunnin päästä voi tulla vaikka infarkti- tai onnettomuuspotilas. Nämä "seurailijat" ovat yleensä niitä jotka tietävät myös että "siellä ne hoitajat istuvat koko päivän kahvilla".
Nämä asiat eivät tunnu menevän tajuntaan ennen kuin alkaa oikeasti tapahtumaan ikäviä asioita. Eiköhän se hymy hyydy kun sukulaisia alkaa kuolemaan siellä syrjäkylillä sen vuoksi ettei hoitoon pääse. Katsotaan sitten asioita uudestaan. Yksityiselle varmasti pääsee mutta se maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin julkisella puolella eikä muuten yksityinenkään tule järjestämään toimintaa harvaan asutulla seudulla. Jos mennään täysin yksityisen varaan niin sairausvakuutus tulee kalliimmaksi kuin julkinen. Tämä kaikki ilmeisesti on pakko kokea ennen kuin tyhmin osa kansasta sen tajuaa. Eli kädet pystyyn vaan ja tuurilla seilataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä sairankuljetusta tarvitaan lisää? Asiakkaat kuljetetaan ensisijaisesti sinne päivystykseen taksilla ei ambulanssilla ja toisekseen ne jotka tarvitsee kyseisiä palveluita usein muuttaa lähelle sitä päivystystä.
"Täytyypä muuttaa päivystävän sairaalan lähietäisyydelle, siltä varalta että sydänsairaus voi pahentua sihettamaan päivysttksell7siä ongelmia tai lonkka murtuu". Tätäkö logiikkaa tarjoilet tässä? Joko olet tosiaan ihan susityhmä, tai sitten vaan larppaat sellaista ihan helvetin hyvin.
Voi jumankauta. Tuodaanko mitään muutakaan palvelua harvalukuisten asiakkaiden naapuriin vai joutuuko ihminen vain hakeutumaan palvelun äärelle itse, joko muuttamalla tai sitten kulkemalla kauempaa?
Ei me voida kouluakaan pitää pystyssä 10 lasta varten. Ei käräjäoikeutta kahta viikottaista käsittelyä varten. Ei uimahallia tai kuntosalia ala kukaan ylläpitämään kymmenelle savulle.
Kouvolan seutu tyhjenee ja työnantajat laittaa lapun luukulle yksi kerrallaan. Sillä on seurauksensa. Mitäpä jos olisi tuotettu toisenlainen ympäristö teollisuuden yrittää? Olisiko säilynyt metsäteollisuus Kymenlaaksossa ja väki pysynyt alueella?
Täälläpäin on kokonainen Lieksa, Ilomantsi tai Kitee osannut hankkiutua päivystykseen lähimpään yksikköön Joensuussa tai savonlinnassa, matkaa yli 100 km, mutta Kymenlaaksossa 80 lisäkilometriä tarkoittaa hirveitä kustannuksia ja vaikeuksia ja ennenaikaisia kuolemia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sana Päivystys tarkoita jatkuvaa päivystystä, miten sydänkohtaukset tai muut vakavat sairaudet pystyy itse ajoittamaan päiväaikaan. Tämän hallituksen toimet alkaa olla jo ilkeilyä.
Silloin soitetaan hätänumeroon. Hätäkeskusta ei kai olla lakkauttamassa?
Ja sitten tapahtuu mitä?
Jatkossa hätäpuhelut ohjataan suoraan lähimpään hautaustoimistoon.
Terveisin säästöhallitus
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä sairankuljetusta tarvitaan lisää? Asiakkaat kuljetetaan ensisijaisesti sinne päivystykseen taksilla ei ambulanssilla ja toisekseen ne jotka tarvitsee kyseisiä palveluita usein muuttaa lähelle sitä päivystystä.
Selvä, ennakoin tulevan sydäninfarktini ja pistän vuotta ennen kämpän myyntiin ja pyydän taksisuharia toteuttamaan vaativaa ensihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli alle 10 potilaalle, tai Kouvolan tapauksessa 14, joista valistuneen arvauksen pohjalta 95% riittää taksi tai oma auto kulkuvälineeksi, vaaditaan kaksi ambulanssia lisää ajoon?
Milläs ne kiireellisen hoidontarpeen potilaat on tähän saakka saapuneet sinne Kouvolaan? Kävellen?
Eli 30 minuuttia suuntaansa lisää ajoaikaa yössä parille potilaalle vaatii kaksi ambulanssiyksikköä lisää?"
Tiedät siis varmaksi, että myös viikonloppuöinä on tuo alle 10 potilasta? Mitäs jos niitä onkin 30?
Kouvolan tapauksessa erityisen ongelmallista on, että siellä on myös mahdollisuus aloittaa aivoinfarktien liuotushoito, näissä tapauksissa tuo 30min lisää kuljetukseen on hyvinkin merkittävä.
Väärä käsitys sekin, että kaikki päivystykseen saapuvat tulevat ambulanssilla.
Ei tulekaan, jokainen sen ymmärtää. Sitten ajetaan autolla tai kela-taksilla 20 kilometrin sijaan 80. Aivan normaalia 70% tätä valtiota.
sole poka mikhään ko assuu rajala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Tämänhetkisten tietojen mukaan päivystys loppuisi Pohjois-Savossa Iisalmessa ja Varkaudessa, Keski-Suomessa Jämsässä Jokilaaksossa, Kymenlaaksossa Kouvolan Ratamokeskuksessa ja Pohjois-Pohjanmaalla Raahessa.'
Koko Suomessa?
opposition laskelmien mukaan on tehokasta hoitohenkilökunnan käyttöä päivystyttää heitä yöt yksikössä jossa käy 3 potilasta yövuoron aikana.
Jopa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa, joka on maakuntasairaala, seurailin taannoin yöpäivystystä kun olin itse antibioottitipassa ennen osastolle siirtoa (minut muuten siirrettiin ambulanssilla "omaan" yksikköön satojen kilometrien päästä toisesta päivystysyksiköstä..). Minun lisäkseni yksi sekava vanhus, yksi lähes tajuton alkoholisti selviämässä ja yksi käsimurtuman sitominen aamua varten.
No minä makasin ikkunallisessa "varastossa" eristyksessä noin klo 23:30-07:30, kunnes minulle vapautui eristyshuone keuhko-osastolta ja näin kyllä iloisesti jokaisen asiakkaan joka ovesta kävi. Näin myös minkä verhon takana hoitaja asioi ja missä "kopissa" oli verhot auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sana Päivystys tarkoita jatkuvaa päivystystä, miten sydänkohtaukset tai muut vakavat sairaudet pystyy itse ajoittamaan päiväaikaan. Tämän hallituksen toimet alkaa olla jo ilkeilyä.
Lähdet päivystyksen, kun saat sydänkohtauksen?
Naisilla se voi alkaa epämääräisillä oireilla. Ei aina ole sellainen äkkislaagi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä, ennakoin tulevan sydäninfarktini ja pistän vuotta ennen kämpän myyntiin ja pyydän taksisuharia toteuttamaan vaativaa ensihoitoa.
Joo. Juuri niin tekee myös Lieksa, Kesälahti, Nurmes, Sotkamo, Muonio, Kolari, Äänekoski, Kuhmo, Utsjoki...
Montako juttua olet lukenut hoidonpuutteeseen kuolleesta yksilöstä kun hoitoon ei ole hätätapauksessa päässyt sijainnista johtuen?
Onko näin, että Kouvolan 79'000 asukkaasta yli neljännes asuu maaseudulla, joista Anjalankoski-Inkeroinen-Myllykoski alueella valtaosa (lähes 19000 asukasta), josta on sama matka Kotkaan kuin Kouvolaan?
Eli Kouvolan yöpäivystyksen potilaaksiottoalue olisi alle 60'000 asukasta ja ka asiakasmäärä öisin 14 potilasta, joista yli kolmelle on aivan se ja sama meneekö Kouvolaan vai Kotkaan?
vertailuna vaikkapa Joensuun kaupungin 78'000 asukasta ja yli 100'000 asukasta, joille Joensuu on se lähin yksikkö ja muihin (Kuopio, Savonlinna) matkaa yli 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu koko Suomesta. Vain niiltä joissa käy alle 10 potilasta yössä.
Ilmeisesti siis kaikkialla paitsi Helsingissä säilyy. Mammojen mielestähän reipas muuttovirta on pikkukaupunkeja kohti ja Helsingissä ei halua asua kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu koko Suomesta. Vain niiltä joissa käy alle 10 potilasta yössä.
Ilmeisesti siis kaikkialla paitsi Helsingissä säilyy. Mammojen mielestähän reipas muuttovirta on pikkukaupunkeja kohti ja Helsingissä ei halua asua kukaan.
Halu ja realiteetit on valitettavan usein kaksi eri asiaa ja lopputulos paras mahdollinen kompromissi.
Sydänkohtaus osaa odottaa aamuun
Kyllä pelottaa kuinka käy niille jotka sydänkohtauksen saa keskellä yötä ja päivystys monen sadan kilometrin päässä.
minulla pysähtyi sydän keskipäivällä elvyttämällä saivat uudelleen käyntiin.Asun yliopisto sairaalan vieressä matka sinne ei ollut pitkä,nukutettuna sinne vietiin,ohitusleikkauksen jälkeen kk kuluttua kotiuduin.Hirveältä tuntuu että elämäni on kiinni siitä missä asuin,olisinko selvinnyt sadan km ambulanssikyydistä.
Ilmeisesti en näin sanottiin että pelastus oli lyhyt matka sairaalaan ja tehohoitoon.Itse en tiedä enkä muista noista tapahtumista mitään.Mutta jo maalaisjärki sanoo että em ambulanssissa hoito ei ole sitä mitä ihan sairaalassa.On suorastaan irvokasta että ihmishengellä leikitään näin kalliita sairaaloita syntyi sinne tänne,nyt ne tyhjätätään ja vain terveimmät ja sitkeimmät yksilöt saa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavissa tapauksissa 112.
Mutta se 112 johtaa sinne päivystykseen jota ei enää ole.
Ja harva se päivä saa lukea uutisia että kuolevaa potilasta ei ole huolittu ambulanssin kyytiin. Jolloin tämä potilas on tietysti sitten kuollut kotiin.
Sairasta. Näköjään köyhät yritetään ta pat taa ihan laillisesti 🙀🙀🤦🤦
Toisaalta, mitä jollain päivystyksellä tekee jossa ei voida tehdä muuta kuin soittaa ambulanssi siirtämään yliopistolliseen sairaalaan ? Ei mitään, tulee vain turha kierros.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy asuntojen arvon alueilla, joista yöpäivystys lakkautetaan?
No ei ne siellä Jämsässä ja Varkaudessa tähänkään asti ole huippukurssissa olleet.
Väärä käsitys sekin, että kaikki päivystykseen saapuvat tulevat ambulanssilla.