YLE: Sairaaloiden yöpäivystys loppuu pian koko Suomesta
Siis jos hallituksen suunnitelmat pääsevät toteutumiaan. Pitää siis toivoa että mitään akuuttia hoitoa tarvitsemaa tapaturmaa tai haaveria ei tapahdu yöllä: https://yle.fi/a/74-20085206
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Ihana katsoa kun Orpon hallitus paskoo koko toimivan yhteiskunnan sektori kerrallaan.
-seuraavaa siirtoa innolla odottaen-
Kiitos edellisten hallitusten pl Sipilän hallitus jonka aikana velkaantuminen väheni. Kun rahat loppuu niin pidot ei parane, ei vaikka valittas demarit. Demarit kertoo toki vaihtoehtona aina verottamisen mutta sekään ei loputtomiin riitä, se tappaa yhteiskunnan lopulta. Piikkiin asti verottaminen yrittämisen ja työnteon halun
Vierailija kirjoitti:
'Tämänhetkisten tietojen mukaan päivystys loppuisi Pohjois-Savossa Iisalmessa ja Varkaudessa, Keski-Suomessa Jämsässä Jokilaaksossa, Kymenlaaksossa Kouvolan Ratamokeskuksessa ja Pohjois-Pohjanmaalla Raahessa.'
Koko Suomessa?
Mikä estää ap:ta houkuttelemasta pätevää henkilökuntaa sulku-uhan alla oleviin pisteisiin .
Hallitus ei osaa taikoa lääkäreitä tyhjästä ja päivystys ei voi toimia ilman henkilökuntaa .
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vaikka soitat 112:een niin ampulanssi ei välttämättä tulekaan, tai jos tulee, ei ota kyytiin. Thl:n professori Patja sanoi, ettei yöllä tarvitse minnekään päivystykseen mennä, odotat aamuun ja aamulla pihassa on taksi.
Ystäväni sai eräänä iltapäivänä karnean, äkillisen vatsakivun,voli ihan harmaa ja pahoinvoiva ja voimaton.
TK:ssa käskettiin odottaa aamuun.
Iltaa kohti olo heikkeni entisestään ajoin hänet läheiseen kaupunkiin päivystykseen.
Verikokeet osoittivat tulehdusarvojennolevan erittäin korkeat ja hänet laitettiin abtibioottitippaan.
Paksusuolen divertikkelin oli puhjennut ja vatsakalvon tulehdusta aloitteli.
Vierailija kirjoitti:
'Tämänhetkisten tietojen mukaan päivystys loppuisi Pohjois-Savossa Iisalmessa ja Varkaudessa, Keski-Suomessa Jämsässä Jokilaaksossa, Kymenlaaksossa Kouvolan Ratamokeskuksessa ja Pohjois-Pohjanmaalla Raahessa.'
Koko Suomessa?
opposition laskelmien mukaan on tehokasta hoitohenkilökunnan käyttöä päivystyttää heitä yöt yksikössä jossa käy 3 potilasta yövuoron aikana.
Jopa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa, joka on maakuntasairaala, seurailin taannoin yöpäivystystä kun olin itse antibioottitipassa ennen osastolle siirtoa (minut muuten siirrettiin ambulanssilla "omaan" yksikköön satojen kilometrien päästä toisesta päivystysyksiköstä..). Minun lisäkseni yksi sekava vanhus, yksi lähes tajuton alkoholisti selviämässä ja yksi käsimurtuman sitominen aamua varten.
Hyvä että loppuukin. Siellä istuu näitä nuhaneniä jotka eivät tajua että päivystys on tarkoitettu ihan muuhun kuin nuhan hoitoon. Sunnuntaina istutaan hakemassa saikkulappua maanantaiksi. Kun oikeasti pitäisi ma aamuna mennä terveyskeskukseen vinkumaan sitä saikkulappua.
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu koko Suomesta. Vain niiltä joissa käy alle 10 potilasta yössä.
Tuossa kerrottiin, että yhdessä paikassa yöpäivystyspotilaita oli 6000 vuonna 2023! Jos määrä pysyy samana, minne nämä 6000 menevät jatkossa, kun tulee kiire päivystykseen, esim sydänkohtaus? Oikeesti Persut on ihan sairaan sekaisin!!!! Ihmisiä kuolee tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sana Päivystys tarkoita jatkuvaa päivystystä, miten sydänkohtaukset tai muut vakavat sairaudet pystyy itse ajoittamaan päiväaikaan. Tämän hallituksen toimet alkaa olla jo ilkeilyä.
Lähdet päivystyksen, kun saat sydänkohtauksen?
No sinne se ambulanssi sinut kiikuttaa esim veritulppaoireessa, jos on hengenahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sana Päivystys tarkoita jatkuvaa päivystystä, miten sydänkohtaukset tai muut vakavat sairaudet pystyy itse ajoittamaan päiväaikaan. Tämän hallituksen toimet alkaa olla jo ilkeilyä.
Vakavissa tapauksissa 112.
Mutta se 112 johtaa sinne päivystykseen jota ei enää ole.
Huoh, jos ensivaste päätyy siihen, että sinut pitää viedä jatkohoitoon ei se ala sinua mihinkään terveyskeskuksen päivystykseen kärräämään.
Sairaalan päivystykseen, idi0Otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, jos ensivaste päätyy siihen, että sinut pitää viedä jatkohoitoon ei se ala sinua mihinkään terveyskeskuksen päivystykseen kärräämään.
MITÄ SÖSSÖTÄT?! Jo otsikossa sanotaan selvästi, että SAIRALAOIDEN YÖPÄIVYSTYS, ja sinä honkotat jostain terveyskeskuksesta. Taattua persun tietotaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä sydänkohtauksia ja umpisuolentulehduksia ole ennenkään perusterveydenhoidon yleislääkäripäivystyksissä hoidettu. Joka alueelle jää kyllä täyden palvelun sairaala. Pitäisi lukea ja ajatella nämä uutiset ajatuksella ennenkuin alkaa vouhkaamaan. Menneinävuosinahan joka ainoa pikkuruinenkin terveyskeskus päivysti yötä päivää ja usein yöllä ei käynyt yhtään potilasta (ei ainakaan sellaista joka edes yleislääkäriä olisi kiireellisenä tarvinnut). Kalliiksi tuli ilman hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin päivystykseen pitää mennä, mutta ei yleislääkäripäivystykseen. Jos on esim. uhkaava sydäninfarkti, niin ensihoito pystyy aloittamaan liuotushoidon matkalla sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinne se ambulanssi sinut kiikuttaa esim veritulppaoireessa, jos on hengenahdistusta.
Ja tämän takia säästöt päivystysten lopetuksesta kuluu entistä useamman ambulanssin ylläpitoon. Kun päivystykset harvenevat, ajomatkat pidentyvät. Kun siellä päivystyssairaalassa on ruuhka eikä kukaan ehdi ottaa potilasta vastaan, joutuu ensihoitohenkilökunta pitämään potilasta hengissä sairaalan pihalla. Yhteen keikkaan meneekin sitten koko yö, kun lähellä olevaan sairaalaan yksi ambulanssi olisi ehtinyt ajaa 10 keikkaa. Ja käymään jossain välissä nostamassa parit kaatuneet vanhukset takaisin sänkyyn. Maaseudulla ambulanssihenkilökunta joutuu tekemään kotihoidon töitä, kun kotihoidossa ei ole päivystystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 112 johtaa nimenomaan sellaiseen sairaalapäivystykseen jossa on mahdollisuuksia kyseistä päivystystapausta hoitaa. Ihmisillä eivät ole perusasiatkaan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vaikka soitat 112:een niin ampulanssi ei välttämättä tulekaan, tai jos tulee, ei ota kyytiin. Thl:n professori Patja sanoi, ettei yöllä tarvitse minnekään päivystykseen mennä, odotat aamuun ja aamulla pihassa on taksi.
Olisitkohan taas ymmärtänyt täysin väärin mitä professori oikeasti sanoi ja tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy asuntojen arvon alueilla, joista yöpäivystys lakkautetaan?
Se ei liene kovin oleellinen asia tämän päivystysasian järjestelyjen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen rahat meni Ukrainan sotaan ja aseisiin. Kylläpä lohduttaa olla pää kainalossa hoitoa hakemassa sairaan lapsen kanssa.
En ole ikinä nähnyt terveyskeskuspäivystyksessä tai aluesairaalapäivystyksessäkään lapsen päätä kenenkään kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkin Suomea - ei Koko Suomessa. On toi silti kauheaa. Lähisukulaiseni sai aivoverenvuodon yöllä ja oli kiire saada leikkaukseen. Saatiinkin nopeasti, ja henki säilyi vaikka toimintarajoitteita jäi. Pitemmän matkan takaa ei jäädä enää henkiin. Toki esim neurokirurgiaa ei muutenkaan ole kaikkialla, mutta monet muutkin tilanteet vaatii nopeaa apua.
Ei niitä aivoverenvuotoja muutenkaan kovinkaan monessa sairaalassa operoida. Esim. Päijät-Hämeessä on Suomen toiseksi suurin keskussairaala, mutta sieltäkin tällaiset tapaukset lähetetään Helsinkiin (joskus Tampereelle).
Vierailija kirjoitti:
Kukin voi miettiä, mille etäisyydelle päivystyksestä olisi itse valmis muuttamaan ja alueella asumaan.
(Jos 50 000 ihmistä ei ole riittävä asukaspohja.)
Jokainen voi itse miettiä missä haluaa asua. Jos alueen palvelutaso ei miellytä voi muuttaa
Älytöntä lopettaa Kouvolasta.