Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin skitsofreenikko menee hoitokotiin?

Vierailija
23.04.2024 |

Mitkä ovat oireita, ettei pärjää enää kotona?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrärahat pienenevät, ei pääse hoitoon vaikka pitäisi.

Vierailija
2/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään siinä kohtaa kun harhat aiheuttavat hengenvaaran itselle tai ulkopuolisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään siinä kohtaa kun harhat aiheuttavat hengenvaaran itselle tai ulkopuolisille.

Varmaan osastolle tuossa tilanteessa, mutta tarkoitin sitä kun ei pysty asumaan enää kotona. Kuka sen määrittelee?

Vierailija
4/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sairauteen liittyy huomattavaa toimintakyvyn laskua eikä suoriudu arkiaskareista itsenäisesti.

Vierailija
5/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skitsofrenia ja menisin hoitoon jos harhat olisi päällä 24/7. Tällä hetkellä elän normaalia elämää ja käyn esimerkiksi kokopäivätöissäkin.

Vierailija
6/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä kukaan määrittele, ellei henkilö itse hakeudu hoitoon tai aiheuta psykoosin vuoksi tilannetta johon kutsutaan poliisi paikalle.

Vierailija
7/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä kukaan määrittele, ellei henkilö itse hakeudu hoitoon tai aiheuta psykoosin vuoksi tilannetta johon kutsutaan poliisi paikalle.

Tuolloin mennään osastolle. Tarkoitin asumisyksikköä jossa asutaan kuolemaan asti.

Vierailija
8/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ääni käskee.

Vierailija
9/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun fyysinen kunto heikkenee riittävästi eli vanhuksena kuten muutkin. Joidenkin tie kulkee psykogeriatrisen osaston kautta.

Vierailija
10/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian kaltainen sairaus. Olen jo miettinyt hoitokotia. Asun vielä yksin ja kotityöt tuntuu raskailta. Kolmannen psykoosijakson jälkeen kaikki tekeminen on alkanut tuntua raskaalta. Saattaa johtua siitäkin että joudun nyt syömään kahta eri neuroleptiä. Olen jo googletellut hoitokoteja ja mietin että missähän vaiheessa sinne pitäisi muuttaa, onkohan se jo nyt ajankohtaista...

Vierailija
11/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin mennään osastolle. Tarkoitin asumisyksikköä jossa asutaan kuolemaan asti.

Nykyisin ei tuollaisia enää ole, siellä asuvat vain vanhoissa mielisairaaloissa koko elämänsä eläneet sairaat, joita ei voi enää kotiuttaa, koska ovat niin vanhoja ja kroonistuneita.

Vierailija
12/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on skitsofrenia ja menisin hoitoon jos harhat olisi päällä 24/7. Tällä hetkellä elän normaalia elämää ja käyn esimerkiksi kokopäivätöissäkin.

Hieno juttu että käyt töissä. Miten olet päässyt noin hyvään kuntoon?

Vierailija
13/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asumisyksikössäkään asuta "kuolemaan" asti. Siellä on tarkoitus kuntoutua, tai ainakin ylläpitää toimintakykyä. Päätös asumisesta tehdään vuosittain asukkaan ja moniammatillinen tiimin kanssa, katsotaan tilanne & suunnitellaan jatkoa. 

Vierailija
14/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian kaltainen sairaus. Olen jo miettinyt hoitokotia. Asun vielä yksin ja kotityöt tuntuu raskailta. Kolmannen psykoosijakson jälkeen kaikki tekeminen on alkanut tuntua raskaalta. Saattaa johtua siitäkin että joudun nyt syömään kahta eri neuroleptiä. Olen jo googletellut hoitokoteja ja mietin että missähän vaiheessa sinne pitäisi muuttaa, onkohan se jo nyt ajankohtaista...

En osaa sanoa. On siellä nuoriakin asukkaita. Ehkä joku lääkäri sen arvioi.

Vierailija
15/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimintakyky laskee niin, että joutuu osastolle ja samassa rytäkässä potkitaan ulos vuokrakämpästä, kotiutetaan osastolta usein hoitokotiin. Eli käytännössä, kun ei ole paikkaa mihin mennä.

Ongelmana skitsofreenikkojen kanssa on usein se, että omasta mielestään he pärjäävät hyvin kotona eivätkä tule näin ollen hakeutuneeksi oma-aloitteisesti hoitokotiin.

Vierailija
16/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tuollaisia enää ole, siellä asuvat vain vanhoissa mielisairaaloissa koko elämänsä eläneet sairaat, joita ei voi enää kotiuttaa, koska ovat niin vanhoja ja kroonistuneita.

Ei ole totta. Yhdessäkin yksikössä on asukkaita 34 vuotiaasta lähtien.

Vierailija
17/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. On siellä nuoriakin asukkaita. Ehkä joku lääkäri sen arvioi.

Nuoren kohdalla täytyy olla esimerkiksi alkoholista tai päihteistä aiheutunut dementia, että siellä vakituisesti voi asua eli muistisairaus.

Vierailija
18/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu että käyt töissä. Miten olet päässyt noin hyvään kuntoon?

Olen onnekas, minulla on myös lääkitys ja olin hetken osastohoidossa ja sain keskusteluapua.

Vierailija
19/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. Yhdessäkin yksikössä on asukkaita 34 vuotiaasta lähtien.

Joo, mutta eivät he siellä pysyvästi asu, ellei heillä ole jokin muukin sairaus kuten muistisairaus niin etteivät pysty enää koskaan asumaan itsenäisesti. Fyysinen vammaisuuskin on mahdollista.

Vierailija
20/31 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuettu asuminen? Missä vaiheessa siihen päädytään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän