Miehellä Crp 200, ei antibiootteja
Kokemuksia kaipaan. Mies kävi lääkärissä ripulin ja korkean kuumeen vuoksi. Crp 200 ja tuloksena Panadolia ja Buranaa reseptillä.
ihmettelin kovasti ettei saanut antibiootteja ym.
Tiedän että keuhkokuume-epäilyssä tämä Crp-arvo olisi jo osastohoidon paikka mutta että suolistotulehduksessa(?) ei. Vähän huolestuttaa.
Kommentit (62)
Siis vastaukset tuli vasta sen jälkeen kun olitte jo lähteneet kotiin? Kyllä tuohon crp arvoon kuuluu reagoida.
Täällä miljoonatuloiset kirurgilentäjät diagnosoi erehtymättä mistä on kyse.
Kirjoitit, että kokeita on otettu, huomenna varmaan saatte tuloksia ja hoidon niiden mukaan. Jos vointi heikkenee yöllä tai kuume ei laske panadolilla, niin uudelleen yhteys päivystykseen. Juominen tärkeää!
Tulkaa lääkäriin arkisin klo 8:00-16:00
T: Juuso Kaisa
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että kokeita on otettu, huomenna varmaan saatte tuloksia ja hoidon niiden mukaan. Jos vointi heikkenee yöllä tai kuume ei laske panadolilla, niin uudelleen yhteys päivystykseen. Juominen tärkeää!
On aika myöhäinen aika ottaa kossu pakkasests, mutta tulkitsen tämän lääkärin määräykseksi.
Kova on kyllä tuo CRP, olisin itsekin kyllä antibioottihoidon kannalla ellei sitten jotain selkeää perustelua miksi ei. Odottaisin aamuun jos vain voi ja heti aamusta yhteys oma ta uuteen arvioon ja tarvittaessa vaikka yöllä päivystykseen takaisin. Kuitenkin oireet jatkuneet jo useamman päivän, outoa myös miksei ulostenäytettä pyydetty. Näytteen jälkeen omasta mielestäni olisi noilla taustatiedoilla kyllä antibiootti pitänyt aloittaa ja ne ulostenäytteen tulokset katsotaan sitten perästä kun ovat valmiit. Mielestäni noilla tiedoilla olisi voitu ottaa osastohoitoon.
Mutta olen siis sh enkä lääkäri eli mistäs minä mitään tiedän 😵💫
Vierailija kirjoitti:
Kova on kyllä tuo CRP, olisin itsekin kyllä antibioottihoidon kannalla ellei sitten jotain selkeää perustelua miksi ei. Odottaisin aamuun jos vain voi ja heti aamusta yhteys oma ta uuteen arvioon ja tarvittaessa vaikka yöllä päivystykseen takaisin. Kuitenkin oireet jatkuneet jo useamman päivän, outoa myös miksei ulostenäytettä pyydetty. Näytteen jälkeen omasta mielestäni olisi noilla taustatiedoilla kyllä antibiootti pitänyt aloittaa ja ne ulostenäytteen tulokset katsotaan sitten perästä kun ovat valmiit. Mielestäni noilla tiedoilla olisi voitu ottaa osastohoitoon.
No mutta jos säästetään, eikä ole varaa ottaa osastohoitoihin potilaita.
Mutta siis nyt yölläkin herkällä liipasimella takaisin päivystykseen, sen verran voimakkaat oireet. CRP on sellainen että sillä on tapana nousta viiveellä, esimerkiksi eilen se olisi voinut olla vaikka 90, tänään tuo 200 ja huomenna mahdollisesti 270 tms. Mutta luulisi kyllä lääkärillä joku lamppu välähtävän jos oireena horkkakuume, ripuli useamman päivän ja tuollainen CRP.
Itsellä ollut kerran horkkamainen kuume ja korkea CRP, lähetettiin kotiin, oli sepsis. Pari päivää kotona tsemppasin, soitinkin lääkäriin ja siellä sanottiin vaan että taudit voi välillä olla rajuja, ota vaan Buranaa ja tsemppiä. Lopulta en päässyt enää omin avuin liikkumaan, omainen vei sairaalaan. Hengenlähtö olikin sitten jo lähellä, mutta onneksi selvisin. Traumat tosin jäi, kun kuvittelin ennen tuota, että lääkäriin voi luottaa, ja vakavasti sairastuminen on ihan turvallista, koska apua saa. Erittäin painokkaasti suosittelen hakeutumaan hoitoon aivan heti, jos on sepsis niin tilanne voi muuttua vakavaksi tunneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos säästetään, eikä ole varaa ottaa osastohoitoihin potilaita.
Tai oikeammin, osastoilla ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siis niin että Crp200 voi edelleen olla virusperäinen?
Miksei voisi?
CP vamma ei ole vielä vakava jos arvo 200. Jos nousee yli tuhanteen niin kannattaa huolestua.
Lääkärit erehtyvät. Nykyään on myös kova paine säästää.
Kannattaa soittaa päivystykseen ja kysyä vielä asiasta. Crp on korkea, kun se on yli 200. Jostain tuo korkea arvo johtuu.
Katso miehesi käsiä ja alaraajoja, onko iho sellainen laikukas, punertava/sinertävä tai yleisesti sellainen epätasaisen värinen? Jos kyllä ja nämä oireet niin ehdottomasti nyt samantien päivystykseen takaisin.
Itselläni oli noilla arvoilla clostridium bakteeri suolistossa, olin lähellä menettää henkeni.
On mahdollisesti streptokokki a, kun kuume on korkea, ripulointia ja korkea crp. Uudelleen lääkäriin! Ei kannata odotella.
Höpö höpö, crp nousee helposti jopa 600