Työpaikkailmoituksessa vaaditaan muiden liitteiden lisäksi 1-2 suosituskirjettä. Hakisitteko tällaiseen?
Ja ei siis todellakaan mistään rahakkaasta huippupestistä kyse. Olisin kokemuksen ja koulutuksen puolesta sopinut tehtävään, mutta en kyllä tosiaan ala vaivata entisiä kollegoita tai esimiehiä työnhakuasioillani.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Introvertin painajainen koko suosittelija-asia. Mulla on vaikeuksia edes keksiä ketään, jota voisin luontevasti kysyä suosittelijaksi saati että pyytäisin kirjoittamaan ihan suosittelukirjeen.
Edellinen päällikkösi on yleensä se luontaisin valinta. Tuo kuuluu päällikkön työkuvaan kirjoittaa suosituskirjeitä, joten ei siinä ole mitään noloa pyytää suosituskirjettä jos olet työsi tehnyt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita suosituskirjeitä yleensä ihan siinä hakuvaiheessa kysytä vaan sitten kun ollaan haastateltu. Kaksi kuulostaa myös hieman liiottelulta jos perusduuni, yhden luulisi riittävän ellei ole joku äärimmäisen vastuullinen duuni.
En ole kyllä ylipäätään ikinä kuullut että suosituksia vaadittaisiin kirjeitse missään kohtaa, ne yhteystiedothan on sitä varten että rekrytoija soittaa. Jotenkin törkeää edes olettaa että toisen työnantajan edustaja alkaisi käyttää aikaansa jonkun kirjeen laatimiseen. Työtodistukset saisi riittää.
Siinä vaiheessa kun lähdet edellisestä työpaikasta pyydät suosituskirjeen entiseltä työnantajalta ja lähetät sitten kopion siitä uudelle työnantajalla siinä vaiheessa kun kysytään ja kirjeessä on suosittelijan yhteystiedot, josta uusi työnant
Ehkä jossain julkisella puolella pomoilla on aikaa ja halua kirjoittaa suosituskirjeitä. Bisneksessä ei kukaan sellaiseen rupea. Lisäksi monessa yrityksessä organisaatiot /pomot vaihtuu niin tiheään eetei siinä muutenkaan olisi mitään järkeä.
Sosituskirjeitä voi myös tilata. Olet esimerkiksi ollut harrastuksen puitteissa jossain projektissa. Se voi olla vaikka bändin treenikämpän tapetointitalkoot tms. No bändihän voi olla hajonnut ja treenikämppä palanut, mutta esimerkiksi minä voin sen suosituskirjeen kirjoittaa.
En hakisi tuollaiseen. Kertoo työnantajasta riittävästi.
Onko tuo suosituskirjeiden pyytäminen jotain jenkkihömppää? Vai onko palattu jonnekin 1800-luvulle, kun esim. kotiopettajille ja palvelustytöille kirjoitettiin suosituskirjeitä?
Vierailija kirjoitti:
En suostu tuollaiseen suosittelija - korruptioon. Kerran on haastattelussa kysytty suosittelijaa. Meni maku heti.
Niin minultakin. Kyseessä oli ajanvaraustyö.
Mulla sattuu olemaan suosituskirje, joten voisin hakea, mutta uutta kirjettä en kyllä alkaisi hommaamaan. Vaikka olenkin saanut hyvät todistukset lähtiessäni töistä, ei mulla ole mitään "aina rinnalla kulkevaa työelämän kummisetää tai -tätiä, joka olisi aina valmis puhumaan puolestani ja joka tuntisi kaikki senhetkiset parhaat puoleni." Harvalla on, ja se etu on mun mielestä kohtuuton, kun kyse käytännössä kavereista / golftuttavista tms.
Normi esihenkilö ei osaa parin vuoden päästä kertoa sinusta yhtään mitään arvokasta tietoa, ellet pidä lämpimiä välejä häneen. Eli kaveeraa.
Ja tällaisille kaverisuhteille työhönottajat haluaa antaa arvoa?
Mutta sen yhden kerran kun rehdisti sanoin, että "kaverini työskentelee jo teillä", en saanut käyttää kaveria suosittelijana.
"Ehkä jossain julkisella puolella pomoilla on aikaa ja halua kirjoittaa suosituskirjeitä. Bisneksessä ei kukaan sellaiseen rupea. Lisäksi monessa yrityksessä organisaatiot /pomot vaihtuu niin tiheään eetei siinä muutenkaan olisi mitään järkeä."
Kyllä itselleni on aina esimiehet kirjoittaneet suosituskirjeet pyydettäessä. Ihan yksityisissä organisaatioissa olen työskennellyt toimistohommissa. Ei sen suosittelijan tarvitse olla työskenellyt sun kanssa koko sitä aikaa mitä olet itse ollut siellä töissä. Koska oma päällikköni oli äitiyslomalla kun erosin niin en viitsinyt häntä häiritä suositusten kanssa, niin minulle suosituksen kirjoitti erään toisen osaston päällikkö, jonka kanssa olin tehnyt läheistä yhteistyötä.
En. Työnantajat muuttuivat 2000-luvun myötä tosi paskantärkeiksi. Työtodistuksen pitäisi riittää, suosittelijat plussaa.
Suositukset tai suosittelijan nimeämiset hakemukseen on ihan normaalia ja yleistä.
Nykyihmistä taitaa taas ahdistaa kaikki.
Olen itse aikanaan saanut suosituksia ja kirjoittanut suosituksia. Asiakkaatkin voi toimia suosittelijana, kuka tahansa jolla on kokemus henkilöstä työssään.
Haluatko duunin? Hanki suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita suosituskirjeitä yleensä ihan siinä hakuvaiheessa kysytä vaan sitten kun ollaan haastateltu. Kaksi kuulostaa myös hieman liiottelulta jos perusduuni, yhden luulisi riittävän ellei ole joku äärimmäisen vastuullinen duuni.
En ole kyllä ylipäätään ikinä kuullut että suosituksia vaadittaisiin kirjeitse missään kohtaa, ne yhteystiedothan on sitä varten että rekrytoija soittaa. Jotenkin törkeää edes olettaa että toisen työnantajan edustaja alkaisi käyttää aikaansa jonkun kirjeen laatimiseen. Työtodistukset saisi riittää.
Siinä vaiheessa kun lähdet edellisestä työpaikasta pyydät suosituskirjeen entiseltä työnantajalta ja lähetät sitten kopion siitä uudelle työnantajalla siinä vaiheessa kun kysytään ja kirjeessä on suosittelijan yhteystiedot, josta uusi työnant
Oletat, että se suosittelija ei vaihda työpaikkaa? "Numero ei ole käytössä, tarkista numero" antaakin tosi hyvän vaikutelman työnhakijasta.
Vierailija kirjoitti:
En. Työnantajat muuttuivat 2000-luvun myötä tosi paskantärkeiksi. Työtodistuksen pitäisi riittää, suosittelijat plussaa.
Itse asiassa pelkän osaamisen pitäisi riittää.
Työkokemus toki jos sellaista on ja koulutus pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa pelkän osaamisen pitäisi riittää.
Työkokemus toki jos sellaista on ja koulutus pohjalla.
Tavallaan totta. Minulla on paljon oman alan kokemusta vapaaehtoistöistä, joillekin se ei kelpaa. Minusta se kyllä kertoo tarpeeksi työnantajasta.
"Ehkä jossain julkisella puolella pomoilla on aikaa ja halua kirjoittaa suosituskirjeitä. Bisneksessä ei kukaan sellaiseen rupea. Lisäksi monessa yrityksessä organisaatiot /pomot vaihtuu niin tiheään eetei siinä muutenkaan olisi mitään järkeä."
Eihän tuohon mene kuin vartti aikaa. Jos pomolla on ajanhallinta noin hukassa ettei edes varttia aikaa pysty tuohon laittamaan niin sitten ei kyllä sietäisi olla pomona lainkaan. Tai sitten on äärimmäisen paska pomo jos ei tuommoiseen suostu.
En hakisi, kun ei ole suosittelijoita. Ja yleensäkään en hae paikkaa, jos jossain osa-aika pilipalihommassa vaaditaan videoesittely ja muuta pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertin painajainen koko suosittelija-asia. Mulla on vaikeuksia edes keksiä ketään, jota voisin luontevasti kysyä suosittelijaksi saati että pyytäisin kirjoittamaan ihan suosittelukirjeen.
Edellinen päällikkösi on yleensä se luontaisin valinta. Tuo kuuluu päällikkön työkuvaan kirjoittaa suosituskirjeitä, joten ei siinä ole mitään noloa pyytää suosituskirjettä jos olet työsi tehnyt kunnolla.
Eli vaikka olisi ollut reilusti yli 5 v jo eri työpaikassa, niin yhteys vaan edelliseen esimieheen? En edes tiedä, onko edellinen esimieheni vielä sen firman palveluksessa, mistä lähdin. Ja siis nykyisellä työnantajalla olen ollut saman esimiehen alaisuudessa koko ajan, ei ole siis ketään keneltä kysyä.
Laittaisin hakemuksen mutta en suosituskirjeitä. Suositukset esille vasta siinä kohtaa kun olet haastatteluissa käynyt. Cv:seen teksti suositteljat löytyvät kyllä ja heidät ilmoitetaan rekryprosessin edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minun kohdallani tuo tarkoittsisi, että se suosituskirje olisi kuuden vuoden takaa, koska tässä välissä on tämä nykyinen työsuhde. Mitä erityistä sen on tässä vaiheessa tarkoitus todistaa, varsinkin kun ne myönteiset asiat kerrotaan useimmiten myös siinä työtodistuksessa?
Saakohan ulkoistettu rekry laskuttaa joka asian erikseen? Suositus kirjeen lukemin á x euroa. Soittaminen á x euroa.
Oletat, että se suosittelija ei vaihda työpaikkaa? "Numero ei ole käytössä, tarkista numero" antaakin tosi hyvän vaikutelman työnhakijasta.
No tottakai kannattaa tarkistaa, että annat oikeat tiedot. Lähetät vaikka entisen firman HR-osastolle kyselyn, että voiko näitä yhteystietoja käyttää vielä suosittelussa.
Joidenkin olemus on esimerkiksi epäystävällisen tai vihaisen oloinen sellaista ei haluta myyjäksi.
Suullinen ulosanti voi myös olla huono sujuvankin hakemuksen kirjoittajalla.
Videoklippi paljastaa nämä.