Uskotko säästöliekki-teoriaan painonpudotuksessa?
Minä en oikeastaan. Jos syö tosi vähän, kuten VLCD-dieetissä, niin laihtuu nopeasti.
Kommentit (10)
4: on kuule ihan omalla kokemuksella todettu että kun syö riittävästi ja terveellistä niin paino tippuu paremmin kun kituuttamalla.
Ei ihminen muuten eläisi niin kauan tyyliin 35-kiloisena ja syömällä kolme omenaa päivässä. Sama jollain keskitysleirin vangeilla.
Kuten joku jo edelläkin kirjoitti, niin se on vain epäonnistuneiden laihduttajien päivän hyvä selitys.
Varmaan siinä joku perä on, mutta mutta...
Kroppa ei tiedä, joutuessaan nälkäkuurille, että voisi koska vain mennä jääkaapille ja syödä. Se luulee, että on nälänhätä ja energiaa pitää säästää.
Ei se nyt tietenkään niin ole, että jos syö niukasti, ei laihdu ollenkaan. Mutta nopeammin voisi laihtua syömällä enemmän ja terveellisesti. Erinäisiä kitudieettejä ja paastokuureja nuorena läpikäyneenä olen itsekin sen huomannut. Kitudieetillä paino laskee ensin nopeasti vähän, sitten jämähtää. Terveellisiä määriä syömällä ja liikkumalla paljon paino laskee tasaisemmin.
" säästöliekillä" paino kyllä tippuu kun nesteet ja lihakset poistuvat, mutta elimistö yrittää epätoivoisesti säästää rasvaa.
Vierailija:
Kroppa ei tiedä, joutuessaan nälkäkuurille, että voisi koska vain mennä jääkaapille ja syödä. Se luulee, että on nälänhätä ja energiaa pitää säästää.Ei se nyt tietenkään niin ole, että jos syö niukasti, ei laihdu ollenkaan. Mutta nopeammin voisi laihtua syömällä enemmän ja terveellisesti. Erinäisiä kitudieettejä ja paastokuureja nuorena läpikäyneenä olen itsekin sen huomannut. Kitudieetillä paino laskee ensin nopeasti vähän, sitten jämähtää. Terveellisiä määriä syömällä ja liikkumalla paljon paino laskee tasaisemmin.
tutkimuksia löytyy aiheesta jos osaatte googlettaa. säästöliekki on kuitenkin asia, jonka voi välttää, se ei ole mikään automaattinen juttu.
Lisäksi voi syödä päivittäin 100kcal:n edestä hiilihydraatteja, mikä tarkoittaa käytännössä vähäenergisiä kasviksi tai vihanneksia.
Tämä siis silloin, jos noudattaa niukkaenergistä dieettiä sairaalaryhmässä tai muuten valvonnassa.
Olen aiemmin tiputtanut painoa niukalla kalorimäärällä ja kas kummaa se tuli takaisin.
Nyt laskin minkä verran olisi järkevää syödä ja lopputulos oli että vähintään 1800 kcal päivässä, mikä oli todella paljon mielestäni. Noudatin sitä, liikuin vähintään 25-30 min päivässä ja paino putosi 10 kg 5kk. Hitaasti siis, mutta toivottavasti myös pysyy poissa kun muutokset ruokavaliossa tulevat tavaksi.
Nyt syön 1700 kcal päivässä ja siihen mahtuu kyllä kaikenlaisia herkkujakin. Käytännössä en ole jättänyt mitään pois, syön vain vähemmän eli en ota ruokaa lisää ekan lautasellisen jälkeen.
Ja sopii mun logiikkaani kyllä. Suurimman osan historiastaan ihminen on ollut kuten muutkin eläimet, hänen on pitänyt tulla välillä toimeen hyvin vähällä ravinnolla. Eli ihmisen elimistö on sopeutunut siihen, että välillä on säästeltävä.