Raskas tilanne töissä - Antakaa neuvoja, tarvitsen jonkinlaisen urasuunnitelman?
Työskentelen hyväpalkkaisessa oman alani työssä. Edut ovat hyvät. Pidän työstäni sisällöllisesti ja lähimmät työkaverini ovat mukavia.
Siihen ne hyvät puolet sitten jäävätkin.
Yrityksessä on ollut paljon ongelmia viime vuosina. Johtaminen on kurjalla tolalla ja vanhakantaista. Henkilöstön vaihtuvuus on iso, ihmisillä jatkuvasti sairauslomia, asioita on yritetty ratkoa työsuojeluvaltuutetun, -viranomaisten ja luottamusmiesten kanssa.
Oma pätevä ja pidetty esihenkilöni irtisanoutui hiljattain, kun väsyi talon toimintakulttuuriin. Tilalle tuli ihminen, joka on mukava, mutta tehtäväänsä epäpätevä ja täysin ylemmän johdon talutusnuorassa - Varovainen, miellyttäjä, muiden vietävissä. Tämä luonnollisesti vaikuttaa omaan työhöni.
Samaan aikaan talossa on menossa isoja palkkaukseen liittyviä, epäonnistuneita uudistusyrityksiä, jotka ovat vaikuttaneet ilmapiiriin todella negatiivisesti.
Ylimmästä johdosta on vaihtumassa muutaman kuukauden kuluttua parikin ihmistä. Toivon, että uudet ihmiset tuovat tullessaan muutoksia, mutta koska he nousevat samasta organisaatiosta / alalta, ei voi luottaa siihen, että yhden tai kahden pomon vaihtuminen muuttaisi mädäntynyttä toimintakulttuuria.
Töihin meneminen ahdistaa. Olen alkanut heräillä yöllä murehtimaan työasioita. Tunnen olevani puun ja kuoren välissä: Töissä on kamalaa, mutta en voi irtisanoutua, sillä minulla on asuntolaina maksettavana ja alaikäisiä lapsia elätettävänä.
Tarvitsisin jonkinlaisen toimintasuunnitelman, varasuunnitelman, että mitä tehdä? Tiedän itse, että en kykene jatkamaan tällaisessa tilanteessa esimerkiksi vuotta tuossa työpaikassa, tulen hulluksi, uuvun täysin.
Antakaa vinkkejä uudelleenkouluttautumisesta, tilanteen ratkomisesta, säästämisestä, taloudellisesta varautumisesta... Kaikki neuvot ja omat kokemukset ovat tervetulleita.
Kommentit (21)
Et tarvitse toimintasuunnitelmaa vaan etsi uusia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Voitko saada saman alan töitä jostain muualta?
Toki voisin, mutta alalla ei ole työpaikkoja mitenkään mahdottoman paljon tarjolla ja kilpailu niistä on kova. Epäilen myös vähän, löytäisinkö uutta työtä yhtä hyvällä palkalla & eduilla kuin mitä minulla tällä hetkellä on.
Voit lähteä liikkeelle vaikka miettimällä rauhassa eri vaihtoehtoja ja kirjamaalla ylös ne mitä tulee mieleen. Sitten käy ne läpi ja mitkä eivät ole toimivia vaihtoehtoja ottaa pois.
Toimintasuunnitelma:
- Päätä, että seuraat tilannetta esimerkiksi vuoden loppuun. Tässä on kesälomatkin välissä. Eihän sitä tiedä, vaikka se uusien pomojen vaihtuminen muuttaisikin tilannetta radikaalisti parempaan. Takuuta ei ole, mutta mun mielestä se kortti kannattaa katsoa. Pistä tänä aikana kaikki ylimääräinen säästöön, tee ylitöitä jne, varaudu siihen, että voit olla työttömänä vuoden päästä.
- Katsele ja hae koko ajan oman alasi töitä. Heti ei ehkä tärppää, mutta työnhakukin vaatii tauon jälkeen vähän harjoitusta. Laita Linkkari, CV ja työhaastattelutaidot ajan tasalle.
- Kehitä joku sivubisnes. Vaikea tähän sanoa mitään konkreettista, kun ei tiedä, millä alalla olet töissä ja mitä osaat tai mikä kiinnostaa, mutta joku mahdollisesti tulevaisuudessa lisäansioita tuottava juttu, joka olis ihan työn ulkopuolelta ja sun oma asia voisi tässä vaiheessa olla hyvä: Kehittele verkkovalmennus, kirjoita kirja, opiskele intialaiseksi päähierojaksi tai kirjanpitäjäksi... Jotain ihan sen oman alan ulkopuolelta, mutta kumminkin sellaista, että saattaisi tuoda edes vähän lisäeuroja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voisin, mutta alalla ei ole työpaikkoja mitenkään mahdottoman paljon tarjolla ja kilpailu niistä on kova. Epäilen myös vähän, löytäisinkö uutta työtä yhtä hyvällä palkalla & eduilla kuin mitä minulla tällä hetkellä on.
Ehkä joudut sitten tinkimään tästä rahallisesta puolesta, että saat säilytettyä henkisen jaksamisen. Harvoin on tilanteita, joissa vain voittaa.
Lähde jonnekin kaukomaan onnelaan. On täällä vähemmän katkeruutta.
Säästä rahaa ja ota lopputili. Ei tuollaiset työpaikat parane ennen kuin 90 % väestä on vaihtunut.
Työelämässä ei enää tarvitse olla se äidin vaatimaa kympintyttö vaan 6,5 suoritus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä ei enää tarvitse olla se äidin vaatimaa kympintyttö vaan 6,5 suoritus riittää.
Laske tosiaan sitä rimaa ja anna painoarvoa enemmän sille mitä on siellä työn ulkopuolella. Kun se perusta on kunnossa työ saa pienemmän roolin.
Vierailija kirjoitti:
Lähde jonnekin kaukomaan onnelaan. On täällä vähemmän katkeruutta.
Nii-i, onko työelämässä olemassa jotain onnelaa?
Ala aktiivisesti hakea oman alasi töitä muualta. Verkot vesille. Vaikka alasi töitä on vähän, saatat silti erottua joukosta, kun panostat työnhakuun. Muista myös se, että samanlaisia ongelmia on monella työpaikalla. Itse työskentelen julkisella sektorilla ja tilanne on ollut kuvailemasi kaltainen työsuhteeni alusta alkaen: henkilöstö ylimmästä johtoportaasta alas asti on lähes kokonaan vaihtunut .. Työelämä on nykyään kriisissä. Jatkuvan kasvun tavoittelu aiheuttaa jatkuvan tehostamisen ja jossain vaiheessa työnteko alkaa jo olla mahdotonta. Itse olen hakenut muualle ja jäänyt aina kakkoseksi. Omassa työssäni on myös hyviä puolia ja olen alkanut ottaa etäisemmän suhteen työhön ja keskityn vapaa-aikaan.
Olen ollut lähes samanlaisessa tilanteessa. Itse en enää kestänyt työpaikan sairastuttavaa ilmapiiriä ja vaihdoin vastaaviin tehtäviin toisessa organisaatiossa. Palkka laski hiukan, mutta elämänlaatu nousi paljon. Parin vuoden päästä palkkakin nousi aiemmalle tasolle.
Suosittelen lämpimästi harkitsemaan uutta työpaikkaa, vaikka rahallisesti ottaisitkin hieman takkiin. Ja muista, että verotus voi vähän tasata palkkaeroa.
Hankkiudu vaatimattomaan työtehtävään josta selviydyt. Kykysi ei riitä nykyiseen.
Mihin vanha pomosi oikein meni? Löytyisiköhän sieltä sinullekin töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko hakea töitä ulkomailta? Onko, etätyö mahdollisuutta?
LUIN ALOITUKSEN VÄÄRIN: Antakaa VAUVOJA, tarvitsen urasuunnitelman? Entä sinä - urasuunnitelma? Voisi sopia Soft Lady ajattelumaailmaan - naiset kotiin takaisin, vain reservityövoimaa...
Mä voisin ottaa jonkun vauvan hoidettavaksi. Mistä niitä saa? Ei väliä vaikka en ole nuori ja parisuhteessa - EI VAUVAT SEMMOISTA TAJUA JOS SAAVAT HYVÄÄ HOITOA JA VAUVARAKKAUTTA.
Jotkut ottaa koiria, resquekoiria ja koiravauvoja hoivatarpeeseensa. Miksi emme saa oikeita vauvoja hoidokeiksi? Eikö niitä muka ole tarjolla?
Sopeudu ja hoida hommasi ihan muina naisina hymyssä suin. Paiseet puhkeaa itsekseen eikä sitten tee kipiää. Toisaalta, oletko itse se kryyni murheessasi?
Sama tilanne täällä. Itse pelkään juuri tuota, että taitava suora esimieheni jää pois ylemmän johdon suoraan sanoen perseilyn tähden. Minunkaan alallani ei ole juuri mahdollisuutta vaihtaa ns. samantasoiseen paikkaan näillä eduilla. Olen yrittänyt toteuttaa ylemmän kirjoittajan vinkkiä: aina ei tarvitse suorittaa kympillä vaan se seiskan suorituskin riittää. Näin yritän tasapainottaa työn kuormitusta. En halua irtisanoutua, minusta firman pitää tarjota kunnolliset, edes kohtuulliset työolot. Siksi toiveikkaana odotan että asiat muuttuisivat parempaan. Yritän vähän säästää ja lueskelen työpaikkailmoituksia, josko jokin kiintoisa paikka tulisi hakuun. Ei suoraa vinkkiä valitettavasti sinulle, mutta vertaistukea.
Helvtillinen tilanne, olen itse sen kokenut: Hyväpalkkainen työ alalla, jossa töitä ei ole liiemmälti tarjolla, mutta niin hirveä ilmapiiri työpaikalla, että öitäni valvoin ja itkua tuhertaen menin aamulla töihin. Itse jäin ensin parin kuukauden sairauslomalle, sieltä opintovapaalle ja kouluttauduin ihan uudelle alalle. Elämänlaatu parani puolella, vaikka tilipussi pieneni tonnilla. Ei kaduta hetkeäkään.