Sattuuko teillä yleensä suuhygienistin tekemä hammaskiven poisto?
Ilmeisesti minulla oli sitten niin paljon hammaskiveä, koska ennen ei ole sattunut, korkeintaan vaan vähän tuntunut, mutta nyt sattui tosi paljon. Aiemmin ja myös nyt tehty sekä ultraäänellä että sillä mekaanisella laitteella.
Vai voiko näin paljon vaihdella eri suuhygienistien välillä vai johtuuko suoraan siitä hammaskiven määrästä?
Kommentit (67)
Kolme kertaa on poistettu. Kerran oli ihan miellyttävää, rentouttavaa jopa, tuli mieleen asmr. :D Otti sillä käsityövälineellä vain. Yhtä kertaa en kunnolla muista, oli ehkä vähän epämiellyttävää, mutta ei kauheammin sattunut. Otti sillä ultraäänijutulla ja käsityöjutulla molemmilla.
Viimeeksi sattui ihan hirveästi ja suu oli jälkeenpäinkin kipeä. Käytti sitä ultraäänilaitetta. Hammaslääkärin mukaan ikenet olivat erinomaisessa kunnossa ja hammaskiven määrä aivan minimaalinen, harkitsi onko edes tarvetta välttämättä suuhygienistille. Että ei ollut ainakaan siitä kiinni, että hammaskiveä olisi ollut paljon ja ikenet tulehtuneet.
Enää en anna tuota ultraäänilaitetta käyttää, kun tuonne taas joudun.
Kyllä sattuu ja ois aina ku turpiin saanu, suu aina ihan veressä.
Hygienistin tekemänä tukalaa ja tuntuu, kuin hampaat lähtis.
Nyt hammaslääkäri poisti jollain ua-laitteella, niin KAMALAA! Jotenkin lääkäri myös teki tehokkaasti ja varsinkin ylähampaat sattui.
Hoitajakin sanoi, että vähän nipistää; nikn kyllä korjasin ettdi todellakaan ollut pientä kipua. Jäi lähes trauma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity hammaskiven määrään. Kyse on suuhygienistin taidoista ja potilaan kipuherkkyydestä sekä siitä, missä kunnossa ikenet ovat.
No ne ikenethän on just siinä kunnossa mihin ne päästää, turha sitä on suuhygienistiä syyllistää. Jos sulla on ikenissä ongelmaa niin silloinhan sä jätät suuhygienian hoitamatta, ikenet lankaamatta ja kielen puhdistamatta, iestaskut irtoaa hampaista ja hammaskivi pääsee leviämään ientaskuun asti ja kyllä sen pois rapsuttaminen sattuu vaikka olisi miten hellä ammattilainen kyseessä.
Kielen puhdistamatta? Mä en ikinä puhdista kieltäni, mutta se on kuulemma oikein puhdas. Ovat ihan yllättyneitä tiedosta, etten puhdista sitä mitenkään.
Minulla vaihtelee kuinka paljon sattuu, eikä sillä ole väliä mikä ammattirooli sen tekee. Henkilöiden välillä taas saattaa olla eroja miten tekevät ja miten suhtautuvat asiakkaan kipuun. Mutta sitähän ei etukäteen voi tietää eikä aina jälkikäteenkään, johtuiko nimenomaan henkilöstä eikä oman suun senhetkisestä tilanteesta.
Yksi lääkäri kertoi kokeilevansa että laittaa puudutegeeliä ennen putsausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi ette käytä puudutteita ja kipulääkkeitä kun semmoiset on olemassa?
Ihmiset ovat pihejä, mieluummin valittavat keskustelupalstalla kuinka sattuu😂 Itse otan kaikki dropit, ei tunnu missään
Mulle ei ole ikinä tarjottu puudutusta hammaskiven poistoon. En ole edes tiennyt, että puuduttaminen olisi mahdollista, ennen kuin luin tämän ketjun! Ei tosin ole uä-laitetta käytettykään, vain raaputusta. Se on sattunut vain jos hammashoitaja on ronskiotteinen.
Okei... Ihmettelin viimeeksi kun sattui ekaa kertaa niin paljon että vesi valui silmistä.