Sattuuko teillä yleensä suuhygienistin tekemä hammaskiven poisto?
Ilmeisesti minulla oli sitten niin paljon hammaskiveä, koska ennen ei ole sattunut, korkeintaan vaan vähän tuntunut, mutta nyt sattui tosi paljon. Aiemmin ja myös nyt tehty sekä ultraäänellä että sillä mekaanisella laitteella.
Vai voiko näin paljon vaihdella eri suuhygienistien välillä vai johtuuko suoraan siitä hammaskiven määrästä?
Kommentit (67)
Osa tekee kivuliaasti ja osa ei. Minulla on kuta kuinkin vuoden välein hammaskiven poisto. UÄ + raaputus. Toinen teki siten ettei juurikaan sattunut. Toisen tekemänä oli aika helvetillistä. Eli tekijäriippuvaista myös.
Vierailija kirjoitti:
Vad är en "suuhygienisti"? Det låter som tandläkarens hjälprederska.
KVG, kun kuitenkin osaat suomea.
Ei satu kun otan aina puudutuksen.
Onneksi työpaikka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyyneleet valuu kivusta.
Ei sen kuulu sattua niin paljon. Poistaja ei ole säätänyt laitetta oikein tai käyttänyt vettä kunnolla.
Ensin sattui kun en ollut vuosiin käynyt, sitten aloin käyda kerran vuodessa ja vaihdoin sähköhammasharjaan, ei tule enää vertakaan
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä mukavaltakaan tunnu.
Mutta sekin on kevyttä siihen nähden kun hammaslääkäri tekee parodontiittihoitoa kolme varttia kerralla.
Ihanaa.
Millainen tuo parodontiittihoito on? Minulla todettiin parodontiitti niin kiinnostaa tuo.
Joskus sattuu ja joskus ei satu. Riippuu millä metodilla tehdään. Se rautapiikkirepiminen sattuu aina ja veri lentää, jos tökkivät piikkiä ikeniin.
Minusta hammaskiven raaputtaminen on kivan tuntuista. Voisin vaikka nukahtaa siihen.
Nykyiset hammashygienistit kuitenkin rakastavat ultraäänitykkiään, joka on minulle vihlovan kivulias, vaikka hammaskiveä on vain vähän. Joka ikinen kerta hygienisti inttää, että ultraääntä käytetään nyt ja ei se satu. Ja sitten se sattuu niin, että minä kiljahdan ja loikkaan tuolista irti. Hygienisti ottaa raaputtimen ja jatkaa sillä turhautuneesti huokaillen.
Yksikään hygienisti ei ole suostunut käyttäämään vain raaputinta. Onkohan pääkaupunkiseudulla yhtään sellaista paikkaa, jossa saisi mekaanista käsittelyä vaikka sitten maksamalla ylimääräistä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta hammaskiven raaputtaminen on kivan tuntuista. Voisin vaikka nukahtaa siihen.
Nykyiset hammashygienistit kuitenkin rakastavat ultraäänitykkiään, joka on minulle vihlovan kivulias, vaikka hammaskiveä on vain vähän. Joka ikinen kerta hygienisti inttää, että ultraääntä käytetään nyt ja ei se satu. Ja sitten se sattuu niin, että minä kiljahdan ja loikkaan tuolista irti. Hygienisti ottaa raaputtimen ja jatkaa sillä turhautuneesti huokaillen.
Yksikään hygienisti ei ole suostunut käyttäämään vain raaputinta. Onkohan pääkaupunkiseudulla yhtään sellaista paikkaa, jossa saisi mekaanista käsittelyä vaikka sitten maksamalla ylimääräistä?
Ainakin Itä-Helsingissä on tuo hlääkäri Pia Repka, joka kuulemma haluaa tehdä vain raaputtimilla. Ehkä voit saada kaupungilta palvelusetelin ensin, laskee hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity hammaskiven määrään. Kyse on suuhygienistin taidoista ja potilaan kipuherkkyydestä sekä siitä, missä kunnossa ikenet ovat.
Niin, jos ikeneen osuu, ikenen alta vedellään sillä "työkalulla" niin sattuuhan se jos osuu pehmeään kudokseen. Onhan ikenessä tunto. Jos pelkästä hampaasta raaputtaa niin ei satu.
Mulla ei paljon hammaskiveä ole ollut, ei joka hampaassa edes. Viimeeksi sanoin hygienistille kesken että ai saak- kun sattuu, niin siitä eteenpäin teki hellävaraisemmin eikä sattunut enää. Niin että miksipä ei voi tehdä nätisti heti alun alkaenkin?
Jonkin sortin ennätys tämäkin....näin monta kommenttia ja kaikki pikkuisen tai vähän enemmänkin pielessä. Ammattitaitoinen suuhygienisti osaa kertoa ja perustella toimenpiteen tarpeellisuuden,miten se etenee ja miksi juuri tietyllä tavalla. Tarvittaessa käytetään kunnon (infiltraatio) puudutusta.Geelit ovat tehottomia vihlontaan.Siihenkin on syy,miksi ultraääni laite vihloo toisilla enemmän kuin toisilla,eikä kyseessä ole suinkaan tekijän virhe.
Selkeä yhteenveto:
Mikäli hammaskiven poisto ei tunnu miltään, ei todennäköisesti ole tehty toimenpidettä kunnolla -> maksat tyhjästä ja hampaidesi kiinnityskudokset jatkavat tuhoutumistaan,hitaasti,mutta varmasti.
Ultralla hammaskiveä otettaessa sattuu tajuttoman paljon. Mekaanisesti tuntuu vain ikävältä.
Vierailija kirjoitti:
Ultralla hammaskiveä otettaessa sattuu tajuttoman paljon. Mekaanisesti tuntuu vain ikävältä.
Myös ultraääni on mekaaninen puhdistus.
Vierailija kirjoitti:
Osa tekee kivuliaasti ja osa ei. Minulla on kuta kuinkin vuoden välein hammaskiven poisto. UÄ + raaputus. Toinen teki siten ettei juurikaan sattunut. Toisen tekemänä oli aika helvetillistä. Eli tekijäriippuvaista myös.
Tämä, joskus sattunut ihan hitosti, ja mulla ei edes tule kauhean paljon hammaskiveä. Yleensä onneksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, joskus sattunut ihan hitosti, ja mulla ei edes tule kauhean paljon hammaskiveä. Yleensä onneksi ei.
...tai sitten on vain tutkittu huonosti tai tekijää ei ole niin kiinnostellut. Potilas äkkiä pihalle ja voi surffailla somessa lopun aikaa. :)
Käyn kaksi kertaa vuodessa suuhygienistillä ja aina sattuu. Ultraääni laite vihloo ja käsi instrumentti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ultraääni on mekaaninen puhdistus.
Ehkäpä joku ymmärsi mitä tarkoitin. Ihme viilaamista.
Sattuu ja paljon. Tämä puoskari myös viilasi hammasvälejä, viikon oli leuat kipeänä ja alle vuodessa katkesi hammas. En suosittele.
Minulla on psrodontiiti ja köyn usein poistattamassa hammaskiveä. Ei satu yhtään. Voisin vaikka nukahtaa tuoliin.