YLE Areenan uusi Jarno ja minä-sarja kertoo Jarno Saarisesta, muistatko miestä tai aikaa??
Kommentit (57)
Näyttelijä sarjassa ei näytä yhtään Jarno Saariselta. Joten en viitsinyt aloittaa katselua.
Olen 69-vuotias. Jarno oli nuoruuteni suuri idoli, en edes muista, miksi aloin seurata hänen kilpailujaan. Ehkä siihen vaikutti, että olin Turussa 1970 lapsenlikkana.
Aina kun käyn Turussa, käyn katsomassa hänen patsastaan tai kävelen Aurajoen rantaa ohi hänen veljensä (?) omistaman hautaustoimiston, muistaakseni Eerikinkadulla sijaitsee.
Yhä vieläkin minulla on tallella Avun idolikuva, joka oli koko aukeaman kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Hänet muistetaan erityisesti Saksassa moottoripiireissä ja muutenkin. Jarno nimen on saanut moni poika Saksassa juuri Saarisen mukaan. Samoin nimi on ollut näkyvissä motskareissa ja mopoissa.
Hyvin on tunnettu Saksassa. Hyvällä mielellä muistetaan reilu kaveri. Ja vaimonsa on myös tunnettu täällä.
esim 125cc kevari "Benelli Jarno". Tuotu-myyty suomeenkin jotakuin ainakin 1-kontillinen ~20kpl, tai alle. Muistan ajan kun näitä vielä näki Keltissä ja Palsta lehdessä myytävänä....
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijä sarjassa ei näytä yhtään Jarno Saariselta. Joten en viitsinyt aloittaa katselua.
Taidat olla vähän tyhmä
Hyvän ja kiinnostavan aiheen pilasit heti aloituksessa, harmi. Minä en ollut vielä syntynyt, kun Saarinen menehtyi. Olen kyllä tiennyt, että tällainen moottoripyöräilijäsuuruus on ollut olemassa. Katsoin sarjan ja oli hyvä.
Kertoisitko AP, mitä tekemistä puoluekannalla on Jarno Saarisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo sarja täytyy katsoa, Saarinen oli huippu, Agostini toinen huippu. Imatran ajot oli iso tapahtumaviikko aikoinaan, silloin ei paljoa kotona käyty, vähän nukkumassa vaan pakolliset. Varikolle pääsi katselemaan kuskeja ja pyöriä, Barry Sheeneltä hain nimmarinkin. Kova meteli kun kierroksia ajettiin, äänet sen mukaisia minkä kokoluokan pyörät kyseessä. Nyt Imatralla ajetaan taas, ei vaan ole Grand prix enää, mutta mukavaa silti. Kesällä mukaan taas.
Itsellä samoja muistoja, sain myös Barryltä nimmarin ja Agostini antoi luvan jossa nimmari oli painettu.
Oli muuten tosi hienoja hetkiä seurata livenä tosi läheltä kisoja monena vuonna.
Jarnon kuoleman jälkeen ei Suomessa kahteen vuosikymmeneen ajeltu tosissaan kilpaa ratapyörillä, senverran kova oli henkinen isku harrastajille.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se pysäyttävää kauniina kevätiltana kuunnella radiosta uutiset: joukkokolari, Saarinen kiidätetty sairaalaan, kuollut, italialainenkin kuoli.
Saarinen ja Länsivuori olivat tunnettuja tuolloin ja Italian Agostini iso tähti. Heitä seurattiin niin kuin formulakuskeja nykypäivänä.
Renzo Pasolini oli tuo toinen kuollut. Muistan hänen pyöreät ajolasit.
Synnyin -67 ja en seurannut Saarisen uraa, kun hän vielä eli. Olen kuitenkin satunnaisesti yleisestä kiinnostuksesta lukenut hänestä jo aika nuorena. Tämä Ylen sarja on erittäin hyvä ja kiinnostava.
Saarisen fanit, tiesittehän, että Stepan Sarpaneva teki Paroni-kellomallinsa Saarisen muistolle.
Oli muuten komeita nuo kaikki, Jarno, Phil, Agostini. Kattokaa mieskarkkia arvostavat googlesta kuvia
Muistan, kävin joskus Imatralla ajoja katsomassakin. Isä oli "fani", en muista että olisin nähnyt faija itkevän kuin kaks kertaa ja toinen niistä oli Saarisen kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänet muistetaan erityisesti Saksassa moottoripiireissä ja muutenkin. Jarno nimen on saanut moni poika Saksassa juuri Saarisen mukaan. Samoin nimi on ollut näkyvissä motskareissa ja mopoissa.
Hyvin on tunnettu Saksassa. Hyvällä mielellä muistetaan reilu kaveri. Ja vaimonsa on myös tunnettu täällä.
esim 125cc kevari "Benelli Jarno". Tuotu-myyty suomeenkin jotakuin ainakin 1-kontillinen ~20kpl, tai alle. Muistan ajan kun näitä vielä näki Keltissä ja Palsta lehdessä myytävänä....
Meillä oli tuommoinen Benelli Jarno kevari 90 luvulla. Siihen kuuluva kypärä pitäs olla vielä tallessa.
Aivan hullu laji. Vieläkö Imatralla ajetaan?
Muistan aamun kun lastenhuoneen lattialla luin lehtijuttua kuolemastaan.
Muistan hyvin 20.5.73 surulliset uutiset.
Nimi on tuttu isän puheista. Hän oli ilmeisesti fani aikanaan. Itse olen syntynyt 5 vuotta Saarisen kuoleman jälkeen joten vieraaksi on jäänyt.