Kosteuttavat silmätipat liian kalliita, onko teillä mitään pirkkaniksejä kuiville silmille, auttaako kurkku tms..
Eli silmät kuivuu, tuntuvat ärsyttäviltä. Mulla on myös tummat silmänaluset mutta niihin mulla on voidetta.
Kommentit (48)
Mulla silmien kuivumista aiheuttaa lähinnä A-vitamiinin puute, joten mulla siihen auttaa A-vitamiinilisä. Eli syön A-vitamiinia kapseleina. Aiemmin söin porkkanaa, mutta nyttemmin se ei enää allergian vuoksi sovi.
Jos kuivuminen johtuu jostakin muusta, niin silloin A-vitamiinin lisääminen tuskin auttaa. Voihan sitä toki kokeilla.
Onpahan taas laadukkaita vastauksia vaikka kysymys oli ihan asiallinen.
Oma kokemukseni on, että silmätipat lähinnä hoitavat oiretta mutta eivät varsinaista syytä. Itselläni ovat auttaneet seuraavat asiat niin hyvin ettei tippoja tarvitse käyttää kuin satunnaisesti:
- Meibomin rauhaset luomissa saattavat olla tukossa. Katso youtubesta HUS:n ohjevideo luomireunan puhistuksesta jolla näitä saa avattua. Käytännössä ensin pidetään lämmintä kosteaa pyyhettä 10min silmien päällä että rauhasissa oleva tali pehmenee, ja sitten puhdistetaan luomen reuna puhtaalla pumpulipuikolla hieroen. Ilmeisesti kun rauhaset tukkeutuvat niin silmän pinnalla oleva kyynelneste pääsee haihtumaan liian nopeasti kun joukossa ei ole paksumpaa talia. Tästä syystä tipat eivät juuri auta koska nekin vain haihtuvat silmän pinnalta nopeasti
- huoneilman kostutus. Hommasin ilmankostuttimen joka tuntuu auttavan talvella myös hengitykseen
- en ole itse huomannut tehoa, mutta monessa paikassa suositellaan omega3 kalaöljykapseleita kuivasilmäisyyteen
- käytä ulkona aurinko- tai silmälaseja varsinkin jos tuulista
- vältä pitkiä näyttöpäätesessioita tai pidä ainakin ilmankostutinta työpöydällä
- huolehdi nesteytyksestä eli juo tarpeeksi vettä ja ei liikaa kahvia tai muita kuivattavia
Kaihileikkaus tehty molempiin silmiin ja alkuun silmät olivat todella kuivat. Nyt en ole käyttänyt tippoja pitkään aikaan.
Osta piilolinssinestettä, sitä voi truutata suoraan silmiin. S-kaupassa pullo vähän päälle 6e. Huuhdon itse sillä jos tuntuu että on tomua/jokin roska silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Onpahan taas laadukkaita vastauksia vaikka kysymys oli ihan asiallinen.
Oma kokemukseni on, että silmätipat lähinnä hoitavat oiretta mutta eivät varsinaista syytä. Itselläni ovat auttaneet seuraavat asiat niin hyvin ettei tippoja tarvitse käyttää kuin satunnaisesti:
- Meibomin rauhaset luomissa saattavat olla tukossa. Katso youtubesta HUS:n ohjevideo luomireunan puhistuksesta jolla näitä saa avattua. Käytännössä ensin pidetään lämmintä kosteaa pyyhettä 10min silmien päällä että rauhasissa oleva tali pehmenee, ja sitten puhdistetaan luomen reuna puhtaalla pumpulipuikolla hieroen. Ilmeisesti kun rauhaset tukkeutuvat niin silmän pinnalla oleva kyynelneste pääsee haihtumaan liian nopeasti kun joukossa ei ole paksumpaa talia. Tästä syystä tipat eivät juuri auta koska nekin vain haihtuvat silmän pinnalta nopeasti
- huoneilman kostutus. Hommasin ilmankostuttimen joka tuntuu auttavan talvella myös heng
Kiitos paljon, tässä oli paljon hyvän oloisia vinkkejä koottuna!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Akselirasva on hyvää kuiville silmille. Haittaa vaan pikkuisen näkemistä.
Tummelilla lähtee mustat silmänaluset.
Luomurisiiniöljyä silmäluomille:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/castor-oil-potential-natural-…
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut että tämä keskustelu keräisi näin paljon törkykommentteja. Johtuu varmaan siitä kun otsikossa mainitaan sanat "liian kalliita". Köyhempien kimppuun kun on niin mukava hyökätä ja purkaa oma paha olo.
Mutta kiitos kuitenkin niille jotka vastasivat asiallisesti.
-ap
Täällä näitä saavat kaikki. Toisaalta ketju pysyy ylhäällä.
Makuuhuoneen ilmaa voi kostuttaa pesemällä lattian ja kuivattamalla pyykkiä huoneessa.
Lämpöhauteet silmillä avaavat tukkeutuneita rauhasia, kuten joku jo kirjoittikin.
Silmät voi puhdistaa keitetyllä, suolatulla, jäähtyneellä vedellä ja puhtaalla pumpulilla.
t. Kuivasilmäinen
A vitamiinia
maksasta, kananmunasta, kalanmaksaöljystä ja rasvaisista maitotuotteista.
Luontainen ja lisätty A-vitamiini: Voi sisältää luontaisesti A-vitamiinia, mutta moniin voihin ja rasvalevitteisiin lisätään sitä myös teollisesti
Lämpöhoito oikeasti auttaa, mutta sitä pitää tehdä säännöllisesti, ainakin kuukausi. Iltaisin kostutat pyyhkeen lämpimällä vedellä, pidät silmillä ainakin 5 min ja sen jälkeen kevyesti hierot ylä-ja alaripsirajoja. Mulla todella kuivat silmät, mutta tämä auttanut huomattavasti. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Luomurisiiniöljyä silmäluomille:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/castor-oil-potential-natural-…
Risiiniöljy voi ärsyttää, kokeilu varoen.
Vierailija kirjoitti:
Sama kurkku käy alapäähän ja yläpäähän.
kokemuksen syvä rintaääni puhuu...
Itsellä vaivaa paljon kuivista silmistä. Valitan, mutta apu on tullut vain apteekin silmätipoista esim. Puro Suoja, noin 13-14 e/pll tai Yliopiston Apteekin silmätipat. Molemmat olleet hyviä ja ovat riittoisia. Pystytkö sen verran säästämään, että voit ostaa apteekista?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vaivaa paljon kuivista silmistä. Valitan, mutta apu on tullut vain apteekin silmätipoista esim. Puro Suoja, noin 13-14 e/pll tai Yliopiston Apteekin silmätipat. Molemmat olleet hyviä ja ovat riittoisia. Pystytkö sen verran säästämään, että voit ostaa apteekista?
Ja myös olen hautonut silmiä, hieronut varovasti jne. Vaikutus ei ole pysyvä, joten kannustan käyttämään myös kostuttavia silmätippoja joka päivä.
Abbvie-silmätipat ovat hyviä ja edullisia: 30 pipetin pakkaus maksaa noin 6e.
Miten nuo tummat silmänaluset liittyy asiaan?
Vaihdevuodet kuivattaa silmiä. Nyt vaan apteekkiin silmätippaostoksille. Puteli on riittoisaa tavaraa. Säästä jostain muusta. Kuivasilmäisyys tekee olemisen kurjaksi.