Apua, muistisairaan puolisosta on tullut aggressiivinen!
Kyseessä on vanha äitini lähes 80v. Isällä on todettu muistisairaus ja kotiutui viikko sitten vuodeosastolta jossa oli lonkkamurtuman takia. Äidistä on tullut jatkuvasti kiukkuinen, tiuskii isälle, haukkuu miten kaikki on huonosti ym.
Isä on jatkuvasti vahdittava kaatumisen varalta ja muisti on aikalailla mennyt. Minä ainoana tyttärenä olen hoitovastuussa äidin kanssa. Äiti puhuu välillä miten pelkää tarttuvansa puukkoon tai syöttävänsä isälle kerralla kaikki lääkkeet ym. Kun kerron että olen äidistä huolissani ja ehdotan avun hakemista niin jyrkästi kieltäytyy. Uhkaa minua porttikiellolla jos teen heistä esim huoli-ilmoituksen 😢. Mitä ihmettä teen, neuvoja?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Äiti on erittäin jääräpäinen ihminen ja on toistuvasti uhkaillut välien katkaisemisella jos kerron kellekään ulkopuoliselle tilanteesta. Kuka sitten valvoo isän turvallisuutta jos en minä?
Ap
No jos tilanne on tuo niin miksi tänne huutelet apua ? Eihän sulle mikään neuvo kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta olisi pitänyt hakea hoivakotipaikkaa ja siirtyä sinne. Eikä puolison suostua hoitamaan ollenkaan
Sairaala ei käytännössä voi mitään hoivapaikkaa hakea. Hakemuksen tekee asiakas itse tai sitten lähiomainen. Neuvoja hakemuksen tekemiseen saa esim. palveluohjaajilta sosiaalipuolen vanhuspalveluista.
Sairaala voi siirtää hoivakotiin kriisipaikalle, jolloin jatkohoito siirtyy terveydenhuollosta sosiaalipuolelle. Ja se sosiaalipuoli sitten alkaa selvittämään pysyvämpää hoivakotipaikkaa tai vaihtoehtoisesti keinoja, joilla vanhus pärjää vielä kotona.
T. RTL
Hakemuksen silti yleensä tekee omainen ellei siihen asiakas itse kykene. Joissakin tapauksissa toki edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta olisi pitänyt hakea hoivakotipaikkaa ja siirtyä sinne. Eikä puolison suostua hoitamaan ollenkaan
Niissä on kuukausien jono. Uusi paikka vapautuu, kun joku entisistä asukkaista kuolee. Sinne jonoonkin pääsee vain sosiaalityöntekijän päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala ei käytännössä voi mitään hoivapaikkaa hakea. Hakemuksen tekee asiakas itse tai sitten lähiomainen. Neuvoja hakemuksen tekemiseen saa esim. palveluohjaajilta sosiaalipuolen vanhuspalveluista.
Sairaala voi siirtää hoivakotiin kriisipaikalle, jolloin jatkohoito siirtyy terveydenhuollosta sosiaalipuolelle. Ja se sosiaalipuoli sitten alkaa selvittämään pysyvämpää hoivakotipaikkaa tai vaihtoehtoisesti keinoja, joilla vanhus pärjää vielä kotona.
T. RTL
Hakemuksen silti yleensä tekee omainen ellei siihen asiakas itse kykene. Joissakin tapauksissa toki edunvalvoja.
Kyllä, mutta se on sitten sosiaalipuolen asioita. Sairaala ei ala hankkimaan pysyvää hoivakotipaikkaa, mutta sen kriisipaikan houvakotiin voivat hankkia. Mullekin tuli tammikuussa yöllä vain tekstiviesti, että äitini on siirretty sairaalasta hoivakotiin kriisipaikalle. Ei edes kysytty sen enempää multa kuin isältäkään, sopiiko meille.
T. RTL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on kuukausien jono. Uusi paikka vapautuu, kun joku entisistä asukkaista kuolee. Sinne jonoonkin pääsee vain sosiaalityöntekijän päätöksellä.
Myönteistä päätöstä hoivakotipaikasta tuskin edes tulee ellei sitä kotihoitoa ole kokeiltu. Monesti se hoivakotipaikan saaminen on huomattavasti helpompaa kun on joku arvio siitä että kotona ei pärjää kotihoidon avusta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terveempi vanhus itsepintaisesti haluaa pitää hoivakotipaikan tarpeessa olevan puolisonsa kotona, vaikka ei jaksakaan tätä hoitaa, joskus kyse voi olla rahasta. Varsinkin, jos terveempi vanhus on pienituloisempi.
Mitä.asialle pitäisi tehdä? Tai paremminkin mitä sille voi tehdä?
Ei oikein mitään muuta kuin huoli-ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ei makuu asentoa varten mitään ambulanssia tarvita. Ihan hyvin voi käyttää inva taksia jos pyörätuolia ei voi käyttää (on malleja jotka saa makuu asentoon) niin sitten taksilla jossa on paarit.
Joo. Voi olla. En tiedä eikö tuohon aikaan sitten ollut mahdollista, kun ainoastaan ambulanssikyytiä pohdittiin (ja todettiin ettei onnistu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terveempi vanhus itsepintaisesti haluaa pitää hoivakotipaikan tarpeessa olevan puolisonsa kotona, vaikka ei jaksakaan tätä hoitaa, joskus kyse voi olla rahasta. Varsinkin, jos terveempi vanhus on pienituloisempi.
Ei se huoli-ilmoitus oikein auta sen pienituloisen puolison tilannetta mitenkään, jos hän ei esimerkiksi halua hakea apua itse sosiaslitoimistosta.
Teet huoli-ilmoituksen ja jos vanhempasi suuttuu, niin sille ei voi sitten mitään. Sinulla on aito huoli siitä, että miten he pärjäävät ja kuulostaa siltä, että eivät pärjää. Voit tähän vedota myös jos vanhemmilta tulee vihaista puhelua.
Ja jos pysähdyt miettimään asiaa, niin olet varmaan enemmän huolissaan siitä että jotain tapahtuu (mikä olisi ehkä estettävissä) entä että teillä menee puhevälit hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se huoli-ilmoitus oikein auta sen pienituloisen puolison tilannetta mitenkään, jos hän ei esimerkiksi halua hakea apua itse sosiaslitoimistosta.
Jos oikein ymmärsin aiemmat kommentit, niin tässähän oltiin huolissaan siitä hoivakotipaikan tarpeessa olevasta vanhuksesta eikä hänen pienituloisesta puolisostaan. Mutta tuo on ihan totta, että joskus sen suurituloisemman joutuminen hoivakotiin voi olla aika isokin taloudellinen menetys kotiin jäävälle pienempituloiselle puolisolle. Vaikka tällaisissa tapauksissa hoivamaksuissa huomioidaankin asia, mutta ei sitä huomioida täysmääräisenä. En nyt muista enkä jaksa selvittää, miten nuo summat menivät tällaisessa tilanteessa, mutta on ihan mahdollista, että ainakin se vielä kotona pärjäävä vanhus joutuu muuttamaan pienempään/halvempaan asuntoon.
Olettehan hakeneet tätä eläkettä saavan hoitotukea? Sen avulla voisi ostaa palveluja. Ei se iso summa ole, mutta äitisi saisi lepohetken joskus. Meillä oli Alzheimer-mummi ja hoitorinki. Laitettiin äidin ja siskon kanssa tähän omasta kassasta vähän lisää niin saatiin viikottaista siivouspalvelua. Se jo riitti syömään voimia, kun autettiin pukemiset, syömiset, tuotiin ruokaa ja niin pois päin - ja sitten ne puhelut, kun olit just lähtenyt, niin 10 minuutin päästä "et ole pitkään aikaan käynyt, koska tulet käymään". Se on tosi rankkaa duunia. (Onneksi meitä oli kolme). Henkisesti väsyttävää, en ihmettele että äitiäsi väsyttää.
https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki-maara
Lisäksi kannattaisi ensin selvittää, voitteko esim. palkkatuella palkata jonkun pitkäaikaistyöttömän avuksi. Jos saa tuota hoitotukea ja palkkatukea, niin itselle jää vähemmän maksettavaa ja äiti voisi saada hengähdystaukoja. En ole kylläkään maisteri neuvomaan näissä.
Ja kyllä se huoli-ilmoitus olisi aiheellinen, voi olla että äitisi alkaa itse sairastua mutta ei tajua sitä.
Oma äiti sai lopulta sydänkohtauksen kun ei suostunut ottamaan muistisairaalle puolisolleen apua vastaan. Joskus nuo vanhukset eivät ymmärrä ns hyvän sään aikana realiteetteja...
Huoli ilmoitus olisi aiheellinen
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti sai lopulta sydänkohtauksen kun ei suostunut ottamaan muistisairaalle puolisolleen apua vastaan. Joskus nuo vanhukset eivät ymmärrä ns hyvän sään aikana realiteetteja...
Tämä. Vanhat kantturat eivät vaan tajua että kannattaisi ottaa ajoissa apua vastaan. Sitten uhriudutaan, vinguttaan ja märistään kun on niin vaikea elämä, huoh
T. Marttyyriäidin tytär
Ei apua nykyään saa jos ei ole katastrofaalinen tilanne ja jotain akuuttia tapahdu. Tulee johtamaan enenevässä määrin omaisten loppuunpalamisiin ja itsemur hiin
Vierailija kirjoitti:
Eikö isää saa edes millekään tilapäiselle hoitopaikalle terveyskeskussairaalaan ?
Ei nykyisessä tilanteessa saa. Omaiseni oli yli 90 ja täysin sekaisin. Jalka amputoitiin, korona ja taas kotiin. Kuoli sitten toiseen koronaan sairaalassa onneksi, sinne päästyään.
Hän on stressaantunut, väsynyt ja kiukkuinen, kun on pakotettu vastoin tahtoaan ympäri vuorokautiseksi hoitajaksi. Tuskin hän isääsi vihaa, vaan sitä tilannetta, johon hänet on pakotettu. Ei noin vanha enää jaksa, ja jotenkin se kiukku pitää purkaa. Siitä syystä agressiivinen
Tilannepäivitys - isä kaatui huoneessaan aikaisin aamulla ja vietiin ambulanssilla tk:hon tarkkailtavaksi, löi päänsä kaatuessaan. Äiti sanoi suorat sanat ja sosiaalipäivystykseen on ilmoitettu. Äiti ymmärsi vihdoin että ei pärjää isän kanssa. Pelolla odotan mitä tuleman pitää
Ap
T. RTL