Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, muistisairaan puolisosta on tullut aggressiivinen!

Vierailija
22.04.2024 |

Kyseessä on vanha äitini lähes 80v. Isällä on todettu muistisairaus ja kotiutui viikko sitten vuodeosastolta jossa oli lonkkamurtuman takia. Äidistä on tullut jatkuvasti kiukkuinen, tiuskii isälle, haukkuu miten kaikki on huonosti ym.

Isä on jatkuvasti vahdittava kaatumisen varalta ja muisti on aikalailla mennyt. Minä ainoana tyttärenä olen hoitovastuussa äidin kanssa. Äiti puhuu välillä miten pelkää tarttuvansa puukkoon tai syöttävänsä isälle kerralla kaikki lääkkeet ym. Kun kerron että olen äidistä huolissani ja ehdotan avun hakemista niin jyrkästi kieltäytyy. Uhkaa minua porttikiellolla jos teen heistä esim huoli-ilmoituksen 😢. Mitä ihmettä teen, neuvoja? 

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että äidilläsi on burnout tai sitten on psyykkisesti sairastunut. Hankala tilanne... 

Vierailija
2/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun auta muu kuin tehdä huoli-ilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressivisuus saattaa olla myös varhainen oire dementiasta. Omalla isäukolla oli tuota taipumusta loppuaikoinaan. Ei suostunut tutkimuksiin tai hoitoihin, huusi ja raivosi. Saattoi olla jotain puolustusreaktiota kontrollin menettämiseen omasta elämästään. Oli aikaisemmin ollut melko kohtelias ihminen. Muutokset aivoisssa eivät vanhemmiten ole usein mitenkään positiivisia..

Vierailija
4/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odota liian kauan. Toimi.

Vierailija
5/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että äiti on ylistressaantunut.Huoli-ilmoitus kannattaa oikeasti tehdä! 

Vierailija
6/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isää saa edes millekään tilapäiselle hoitopaikalle terveyskeskussairaalaan ?

Vierailija
7/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on erittäin jääräpäinen ihminen ja on toistuvasti uhkaillut välien katkaisemisella jos kerron kellekään ulkopuoliselle tilanteesta. Kuka sitten valvoo isän turvallisuutta jos en minä?

Ap

Vierailija
8/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kotiutuksessa sairaalan sosiaalityöntekijä ehdotellut apua ja kotisairaanhoidon käyntejä tms 

Vierailija
9/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallisia ongelmia nämä ovat vanhusten kesken, jotka joutuvat omaishoitajan rooliin. Oma äitini oli isäni omaishoitaja 10 vuotta. Äiti oli koko ajan kiukkuinen, puhui isälle rumasti, hermostui pissavahinkoihin ja ruoan räpöttämiseen, ilmapiiri oli todella ikävä kotona. Isä taas jaksoi yrittää alistuneesti olla kiltti, kunnes hänellä sairaus eteni ja muuttui aggressiviseksi, saattoi lyödä tosi lujaa yhtäkkiä esim. vessassa tai pesulla auttajaa. Muuttui myös mustasukkaiseksi, mitä ei koskaan ollut aiemmin ollut ja vahti ja vaati äitiä tilille milloin mistäkin. Kauheaa oli katsoa, että pariskunta, joka suuren osan elämästään oli ollut niin onnellinen, vietti eläkevuotensa noin. 

Vierailija
10/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat äitin kanssa paikkoja. Asut isän kanssa ja äiti saa vierailla. 

Raskaaksi menee, mutta elämässä on vaiheita.

Vierailija
11/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö isää saa edes millekään tilapäiselle hoitopaikalle terveyskeskussairaalaan ?

Ei saa. Juuri viikko sitten kotiuttivat isän tk:n vuodeosastolta vaikka isällä on kaatumisriski ja joudumme äidin kanssa jatkuvasti vahtimaan häntä. Eilenkin oli kaatuminen lähellä. Lääkäri vain soitti ja ilmoitti että isä lähetetään nyt kotiin vaikka äiti vastusti

Ap

Vierailija
12/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun mietit asiaa. Mua pelottaa että isä on herkässä mielentilassa ja kärsii jos äitisi laittaa kaiken vihan häneen sanallisesti tai äänellä. Se pelottaa mua eniten. Muistisairas voi olla osaksi hauras kuin lapsi ja sattua pahasti. Vaikka onkin aikuinen ja tiedostaa jotain. Ei voi vain ilmaista itseään. Puhu äitisi kanssa tästä usein, että pitää yrittää kohdella nätisti ja levätä itse. Sukulaisia avuksi että äiti saa lepoa? Onko tämä järjestely isän kannalta ihan hyvä, olisiko muuta ratkaisua.

Vierailija
13/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kotiutuksessa sairaalan sosiaalityöntekijä ehdotellut apua ja kotisairaanhoidon käyntejä tms 

Ei kuulemma. Isäkin oli äimistynyt että ilman mitään ennakkovaroitusta päättivät kotiuttaa hänet. Oli ilmeisesti ns hankala potilas joka haluttiin pois mahd nopeasti 

Ap

Vierailija
14/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat äitin kanssa paikkoja. Asut isän kanssa ja äiti saa vierailla. 

Raskaaksi menee, mutta elämässä on vaiheita.

Sivusta, miten tämä onnistuu jos itsellä on oma perhe ja työ? 

Vierailija
15/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti muuttaa kotoa pois toiseen osoitteeseen  vaikka asuntoosi.    Silloin on pakko reagoida ja hoitopaikka isällesi toipumiseen

Vierailija
16/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on erittäin jääräpäinen ihminen ja on toistuvasti uhkaillut välien katkaisemisella jos kerron kellekään ulkopuoliselle tilanteesta. Kuka sitten valvoo isän turvallisuutta jos en minä?

Ap

No sitten katkaisee. Kun jää yksin, voi mieli muuttua hyvinkin nopeasti. 

Vierailija
17/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä jaksa. Trolli.

Vierailija
18/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet huoli-ilmoituksen. Ei kuulosta siltä että äitisi olisi terve.

Vierailija
19/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hän sitä tarvitsisi?

Vierailija
20/100 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet nyt vain sen huoli-ilmoituksen. Ei se äitisi välejä katkaise, kun huomaa, että saa apuja isäsi hoitoon. Äidilläsikin saattaa olla muistisairaus tulollaan. Sinun täytyy nyt vähän kovettaa tunteesi tuohon tilanteeseen. Ei se huonommaksi mene sillä huoli-ilmoituksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi