Näkeekö hammaslääkäri hammastarkastuksessa, että polttaako tupakkaa vai ei?
Vai voiko käydä niin, että jos on esim. hampaat huonossa kunnossa että leimataan heti tupakoitsijaksi vaikkei olisikaan?
Kommentit (47)
Ylipäätään kannattaa olla rehellinen lääkärille kuin lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kannattaa olla rehellinen lääkärille kuin lääkärille.
Ei aina. Jos ottaa pari kertaa kuukaudessa muutamat saunaoluet niin osa lääkäreistä kirjaa tämän alkoholiongelmaksi.
Siis onhan se nenäontelokin joka sieraimista näkyy, röökaajilla varmaan ihan ruskean tervan peitossa.
En muista kyllä nähneeni hammaslääkärin koskaan polttaneen tupakkaa ollessani asiakkaana.
Silmälääkärikin sanoi mulle että kannattaa harkita tupakoinnin lopettamista vaikka siitä ei ollutkaan puhetta. Haisi varmaan rööki minun vaatteista, hiuksista ym.
Sammuin hämmäslääkärin tuoliin. Huomasikohan se?
Limakalvoilla näkyy rusehtavia värjäymiä, joskus myös vaaleita alueita. Kielessä on pidentyneitä rihmanystyjä. Hammaskiveä kertyy joillekin tupakoitsijoille todella paljon, ja siinä on tupakasta tummaa väriä. Sitä jos lähtee poistamaan, oikein pöllähtää tupakan haju. Ientaskumittauksessa tupakoitsijat ovat ihan tuskissaan, kun ikenet ovat niin tulehtuneet. Kariesta kertyy herkemmin ienrajoihin hampaiden ulkopinnoille. Mutta kyllä sen tupakoinnin huomaa jo hajusta, kun siinä ollaan niin lähellä potilasta.
Kyllähän tupakoinnin ja myös nuuskan käytön huomaa suusta vaikka henkilö ei tupakalle haisisikaan. Olen tehnyt 40 vuoden työuran hammaslääkärinä. Aika paljon se suu kertoo ihmisen elintavoista. Minusta on kuitenkin kohteliaampaa kysyä potilaalta tupakoinnista kuin tokaista "tupakoit ja sen kyllä huomaa". Omalla työurallani opin melkoisella varmuudella näkemään suusta senkin onko potilas oikea- vai vasenkätinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tupakoinnin ja myös nuuskan käytön huomaa suusta vaikka henkilö ei tupakalle haisisikaan. Olen tehnyt 40 vuoden työuran hammaslääkärinä. Aika paljon se suu kertoo ihmisen elintavoista. Minusta on kuitenkin kohteliaampaa kysyä potilaalta tupakoinnista kuin tokaista "tupakoit ja sen kyllä huomaa". Omalla työurallani opin melkoisella varmuudella näkemään suusta senkin onko potilas oikea- vai vasenkätinen.
Tuo viimeinen lause rupesi kiinnostamaan... miten näet kätisyyden suusta? Harjaavatko ihmiset toisen puolen hampaat huonommin vai mitä? Itse käytän molempia käsiä harjatessa eli siis vaihdan harjaa kädestä toiseen useaan kertaan riippuen miten sen saa parhaiten hampaiden pinnalle.
Hammaslääkärin näkee kuinka usein harrastat suuseksiä.
Minullekin hammaslääkäri totesi, että olen varmasti oikeakätinen. Kertoi huomaavansa sen siitä, että oikealla puolella yhdessä kohtaa oli enemmän hammaskiveä, koska käsi ei taivu siihen kohtaan harjaamaan niin hyvin.
Joo ja tupakoitsijan haistaa kyllä, vaikka ei olisi hetkeen polttanut. Hyi saasta mikä haju.
Tässäpä taas yksi hyvä syy olla polttamatta. Ja lopettaa, jos moisen saastaisen tavan on jo ehtinyt itselleen hankkia.
Aika huvittavaa, että monet vinkuvat, että julkiselle hammaslääkärille ei pääse ja yksityinen on kallis. No, hammastarkastus yksityisellä on 60 euron kieppeillä. Ei siinä montaa askia tarviii olla poltamatta, niin rahat on kasassa.
Sen hammashygienistin tai - lääkärin tehtävä ei ole morkata sua elintavoista eikä se sitä haluakaan, se haluaa pysäyttää karieksen ja hoitaa suun kuntoon. Se ei moralisoi, mutta onhan sen huomautettava mikäli näkee että jotain on pielessä.
Siis se kertoo ammattilaisena, sinä kuuntelet asiakkaana etkä anna mennä tunteisiin. Täytyy sanoa että minulla ei mikään elämän alaue parantunut tupakoinnin lopetettuani, en haistanut paremmin, en jaksanut paremmin, hampaat ei parantuneet eikä mitään dramaattista. Olin kuitenkin ylpeä siitä että lopetin, nyt ei sillee kiinnosta miettiä koko tupakkia, ne polttaa jotka haluaa. Nyt kuuskymppisenä kuitenkin varmaan hyödyn siitä että en ole vuosikymmeniin polttanut,
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas yksi hyvä syy olla polttamatta. Ja lopettaa, jos moisen saastaisen tavan on jo ehtinyt itselleen hankkia.
Siis syy lopettaa tupakointi koska hammaslääkäriä ällöttää katsoa suuhun? Ei kyllä kiinnosta hammaslääkärin ällötykset😆 Lopetin koska en halunnut olla niin riippuvainen jostain asiasta.
Vaikuttaako nikotiini imeskelytablettien jatkuva käyttö hampaisiin?
Aistii jo hajusta. Ja näkyy suussa.
Ei tarvitse edes suuhun vilkaista kun tietää henkilön olevan tupakoitsija