Miten pestään hoitolaitokseen joutuneen Alzheimer-potilaan hampaat?
Naapurin 70-vuotias, muistisairas rouva joutui keväällä hoitokotiin. Hänellä on hyvät hampaat.
Kommentit (27)
Nuijanukutus ja sitten jynssätään.
Riippuen hänen fyysisestä toimintakyvystään laitetaan pesemään itse. Hoitaja auttaa ja neuvoo, jos ei enää osaisi.
Äitini on täysin liikuntakyvytön, niin hoitsu ottaa kertakäyttöisen kaarimaljan leuan alle suojaamaan äitiä ja pesee äidin hampaat hammasharjalla niin kuin joskus lapsille tehdään. Käsittääkseni ei pese joka päivä.
Ei pestä. Nypitään pois. Näet YLEn ohjelmasta Kandit (Areena). Eilinen jakso.
Jaa-a, enpäs ole tullut koskaan ajatelleeksi moista asiaa.
Voipi olla vähän hankalaa aggressiivisen Alzheimer-potilaan kanssa.
Vaihtelevalla menestyksellä,pahimmassa tapauksessa ei anna hoitajan pestä eikä pse myöskään itse. Sitten valittaa että hampaisiin sattuu.
Kyllä niin tarvittaisiin eutanasia tähänkin maahan.
Katso Yle Areenassa:
https://areena.yle.fi/1-2736457
Pörriäisissä ei pestä. Suihkuun pääsee joka toinen viikko, koska tärkeintä on liikevoitosta maksettavat osingot.
Yleensä ei mitenkään, koska ovat visusti tallessa jossakin kaapissa. Jos hampaita ei saada mitenkään irti, voidaan yrittää saada pestyä jollakin edellä mainitulla keinolla.
No, helpossa tapauksessa ihan hammasharjalla. Joku voi pestä itse tai hieman ohjattuna.
Mutta ongelmia tulee, kun nykyään vanhuksilla on omat hampaat ja ne reikiintyvät, pesusta huolimatta. Sitten tulee aika jolloin muistisairaus on niin pitkälle edennyt, ettei vanhus anna pestä. Ovat varmasti kipeitä ja hammashoitoihin ei enää lähdetä, jos vanhus ei ymmärrä mitä tehdään eikä ole nukutuskelpoinen sydän- yms. sairauksien vuoksi. Melkoisia mustia tynkiä olen nähnyt.
Kyllä vanhat kunnon tekarit on hyviä.
T. Hoitaja
Hankalaa se on. Pyritään pitkään siihen, että vanhus itse pesee hampaansa. Tekohampaat hoitaja pesee. On muuten inhottavaa vaikka toki käytän suojahanskoja. Ne tekohampaat on mulle jopa pahempi kuin vaipan vaihto. En tiedä miksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin tarvittaisiin eutanasia tähänkin maahan.
Muistisairas ei voi sitä saada kun ei kävyt riitä sen omatoimiseen pyytämiseen.
Euranasian kuuluisi olla täyspäisen ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelevalla menestyksellä,pahimmassa tapauksessa ei anna hoitajan pestä eikä pse myöskään itse. Sitten valittaa että hampaisiin sattuu.
Osaa valittaa ja tietää, mitä hampaat ovat.
Kuinkahan moni muistisairas onkaan levoton hammassäryn vuoksi?
Yöllä kun mumma nukkuu, revitään tekarit suusta ja käytetään tiskikoneessa. No joskushan ne menee sekaisin, mutta vaihdelkoon ja sovitelkoon niitä sitten aamulla päiväsalissa saavatpahan jotain puuhaa muuten niin ankeaan arkeen.
Ehkä se oli kontinentaalinen ratkaisu.
No niin nuorilla on sama edessä kohta.Hoidetaan hyvin kaikkia.Hampaita saattaa särkeä käynti hammaslääkärillä.Tekohampaat pitää pohjustaa yhtenään kun ne löystyy.Ikenet voi kevyesti harjata pehmeällä ja hiukan kieltä.Suu pitää huuhdella ennen tekstien laittoa suuhun.Joskus käy että tekohampaat hukkuu lakanoiden sekaan tai jää laatikkoon.Ne on henkilökohtaista intiimiä hygieniaa ja purenta on tärkeää.Tekohampailla ei voi purra kuin omilla hampailla siksi ruoka pitää olla pehmeää tai sosetta.Leipä pehmeää ja kivettömät viinimarjat puolittaa ja lääkkeet.Nieleminen voi olla hankalaa joten kärsivällisyyttä.Joskus on osa proteesi sen hoitaminen on vaikeampaa.Jääkylmä vesi virkistää kun yleensä hoidettavien juomat on lämpöistä.
Hankkikaa se eutanasia Suomeen. Osa haluaa vanhana sen ennen hoitsujen ja laitosten varaan joutumista, paitsi osalla voi pää toimia hyvin vielä. Osa ei halua perhehoitoon tai ryhmiinkään. Vaan omaa rauhaa ja tuttua tekemistä.
Hammasharjalla