Kristityt tällä palstalla
Kiitos, kun osallistutte keskusteluihin täällä. Se tuo virvoitusta ja lohtua monelle, näin uskon, itselleni ainakin.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kkristinusko on ollut kansanmurhaajien käyntikortti lähes 700 vuoden ajan.
Kansojen murhat alkoi siinä 600-luvulla jKr. kun islam alkoi väkivalloin levitä. Yritti tänne Eurooppaankin mutta onneksi kuninkaat varusti ristiretkeläisiä ja torjuivat höyrypäät.
Älä syytä vihaamiasi muslimeja kaikesta. Kristinuskon historia on paljon raaempi. Sitä paitsi kristinuskoon kuuluu myös tappaminen Jumalan nimessä. Abraham olisi tappanut Iisakin, ellei häntä olisi estetty. Se ei ole parempi kuin islam, vaan pahempi.
Kristinuskossa on myös tappaminen jumalan nimessa. Ei ole se parempi kuin islam.
Kristinuskossa on myös tappaminen jumalan nimessa. Ei ole se parempi kuin islam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalsta voisi jo vihdoin avata "sivuosioita" mm Kristityt. Meitä joille Jeesus on rakkain on paljon suomessa. Ja sinne moderointi joka tyrmää juurikin tämän ketjun kaltaiset tyrmääjät, joiden ainoa päämäärä on ottaa ketju haltuun saatanallisilla säkeillää jne.
Olisi mukava jutella rauhassa uskonasioita.
Jos teitä Jeesuksen morsiamia ja sulhasia olisi tarpeeksi paljon Suomessa, teille olisi jo perustettu oma keskustelufoorumi. Itse asiassa, mikä estää sinua perustamasta sellaista, ei tarvitsisi kärsiä vauvapalstalla saatanallisista säkeistä.
yep.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tutkia asiaa tarkemmin. Missä Jeesus näin kehoittaa? Laitatko ystävällisesti sen kohdan raamattuviitteen.
Nyt kun teitä on täällä paikalla, voitteko selittää yhden asian?
Millainen Jumala mielestänne on? Raamattu antaa aika ristiriitaisen kuvan.
Jumalan luonne - säälimätön, tuhoavainen ja armahtamaton, vai rakastava, armahtavainen ja hyvä?
1. Aik. 16:34 "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
1. Joh. 4:16 "Jumala on rakkaus."
Jaak. 5:11 "Herra on laupias ja armahtavainen."
Luuk. 6:36 "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
Gal. 5:22 "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
1. Joh. 4:8
vs.
Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tutkia asiaa tarkemmin. Missä Jeesus näin kehoittaa? Laitatko ystävällisesti sen kohdan raamattuviitteen.
Jumala käski Aabrahamia tappamaan oman poikansa, ja hän oli jo aloittamassa tappamista, kun hänet pysäytettiin. Se, että hän oli valmis tappamaan, osoittaa jälleen kerran, että kristinuskossa on kyse tappamisesta Jumalan nimessä.
Minäkin haluan kiittää muita kristittyjä! Mukavaa huomata, etten ole yksin täällä yrittämässä nitistää pahat jutut pois ja pitää palstan ihmisystävällisenä.
Jumala niin ei voi puhua, joten kyseessä on joku, joka väittää olevansa Jumala.
2. 4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
KR 1933/-38
5Moos. 15:17 niin ota naskali ja PISTÄ SE hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon kanssa tai ilman uskontoa, on hyviä ihmisiä, jotka tekevät hyviä asioita, ja pahoja ihmisiä, jotka tekevät pahoja asioita. Mutta jotta hyvät ihmiset voisivat tehdä pahoja asioita, siihen tarvitaan uskontoa.
- Steven Weinberg
Steven on väärässä. Kaikki ihmiset on pahoja. Kaikki me ollaan Jumalan armoa vailla. Kukaan ei hyvillä teoilla pääse taivaaseen. Vain Jeesuksen kautta.
Totta, mutta "näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja". Jaak. 2:14,20 Sitä kutsutaan valehteluksi ja kaikki valehtelijat jäävät pimeyteen. Ilm. 21:27
Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Joh. 14:11
Katoliset ja protestantit ovat murhanneet toisiaan siitä lähtien, kun Martin Luther haastoi paavin auktoriteetin vuonna 1517, ja tappaminen on jatkunut lähihistoriassa esimerkiksi Pohjois-Irlannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon sävy Yhdysvalloissa on usein erityisen sotaisa. On fundamentalistisia kristittyjä, jotka hyväksyvät väkivaltaiset teot syntisiä vastaan, kuten suunnitellun vanhempainyhdistyksen klinikoiden pommittamisen tai abortteja tekevien lääkäreiden salamurhaamisen. Toisinaan militaristinen asenne on enemmän symbolinen, kuten esimerkiksi silloin, kun kristityt kutsuvat itseään Kristuksen sotilaiksi.
Kun otetaan huomioon, että uskonnon keskeinen sanoma on rauha ja rakkaus, miten on mahdollista, että uskovia voidaan yllyttää väkivallantekoihin? Tätä kysymystä Nevadan Renon yliopiston psykologi Daniel Jones ja kollegat tutkivat tutkimuksessaan, joka julkaistiin äskettäin Social Psychological and Personality Science -lehdessä.
Jones ja hänen kollegansa tarkastelevat aluksi muita tapauksia, joissa väkivalta kohdistuu ulkopuolisen ryhmän jäseniin. Ihmisille, joilla on korkea sosiaaliseksi dominanssiorientaatioksi kutsuttu persoonallisuuspiirre, yhteiskunta on luonnostaan järjestäytynyt hierarkiaksi. Tämän näkemyksen mukaan se, mihin sosiaaliseen portaaseen ihminen kuuluu, määräytyy sukupuolen ja rodun kaltaisten ilmeisten tunnisteiden perusteella.
Ne, jotka pitävät itseään sosiaalisesti hallitsevan luokan jäseninä, voivat kohdella alaisiaan kohtalaisen arvokkaasti, kunhan nämä ihmiset tietävät paikkansa. He kuitenkin myös reagoivat väkivaltaisesti kaikkiin heidän etuoikeutetun asemansa havaittuihin haasteisiin. Viharikosten ja rotuväkivallan lisääntyminen Yhdysvalloissa viime vuosina on epäilemättä reaktio naisten ja vähemmistöjen poliittisten ja taloudellisten olosuhteiden paranemiseen.
Jones ja kollegat aloittivat tutkimuksensa havainnosta, jonka mukaan jotkut ihmiset käyttävät uskontoaan itsetehostuksen välineenä. Toisin sanoen he saavat uskostaan itselleen ylemmyyden tunteen, erityisesti verrattuna ei-uskoviin. Tämän jälkeen tutkijat pohtivat, julistaisivatko uskonnollista väkivaltaa kannattavat henkilöt myös liikaa tietämystään uskontonsa opetuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala käski Aabrahamia tappamaan oman poikansa, ja hän oli jo aloittamassa tappamista, kun hänet pysäytettiin. Se, että hän oli valmis tappamaan, osoittaa jälleen kerran, että kristinuskossa on kyse tappamisesta Jumalan nimessä.
Kuten totesitkin Jumala ei sallinut Iisakin tappamista. Aabrahamin uskollisuutta koeteltiin. Näen tuossa viittauksen Kristuksen henkensä antamiseen uhrikaritsana ja syntiensovittajana.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan kiittää muita kristittyjä! Mukavaa huomata, etten ole yksin täällä yrittämässä nitistää pahat jutut pois ja pitää palstan ihmisystävällisenä.
Teille hankalat kysymykset ovat usein niitä pahoja juttuja.
Vaikka tämä kysely esitettiin raamatuntuntemuksen testinä, se oli itse asiassa arvio uskonnollisesta ylimalkaisuudesta. Tämä johtuu siitä, että tutkijat sisällyttivät myös realistiselta kuulostavia asioita, kuten Sorenin temppeli, jotka eivät itse asiassa kuulu Raamattuun. Niiden, jotka tuntevat uskonnolliset opetuksensa hyvin, pitäisi merkitä nämä täysin tuntemattomiksi, mutta niiden, joilla on taipumusta uskonnolliseen ylikorostukseen, pitäisi merkitä ne tutuiksi.
Toiseksi osallistujat vastasivat kysymyksiin, joiden tarkoituksena oli arvioida heidän tukeaan uskonnolliselle aggressiolle. Vaikka vain harvat todella syyllistyvät väkivallantekoihin Jumalan nimissä, paljon useammat ilmaisevat tukensa tällaiselle väkivallalle. Kysymykset sisälsivät muun muassa seuraavia väittämiä:
Ihmiset, jotka ymmärtävät uskontonsa rauhan ja rakkauden sanoman, noudattavat sitä elämässään.
Toiset taas käyttävät uskontoaan statuksen tavoitteluun, ja heidän tietämyksensä sen opetuksista on pinnallista.
Koska he näkevät vääräuskoiset uhkana omalle ylivertaisuudelleen, he ovat nopeita kannattamaan väkivaltaa uskonsa nimissä.
Uskonto on yksi monimutkaisimmista ja arvoituksellisimmista inhimillisistä instituutioista. Se on toisaalta rakkauden ja rauhan väline ja toisaalta vihan ja väkivallan väline. Jonesin ja kollegoiden tutkimus on löytänyt ainakin yhden palapelin palasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten totesitkin Jumala ei sallinut Iisakin tappamista. Aabrahamin uskollisuutta koeteltiin. Näen tuossa viittauksen Kristuksen henkensä antamiseen uhrikaritsana ja syntiensovittajana.
Samalla tavalla koetellaan muslimien uskollisuutta. Ei eroaa islamista mitenkään.
Samalla tavalla koetellaan muslimien uskollisuutta. Ei eroaa islamista mitenkään.