Miksi suomalaiset luulee että suomessa kaikki on paremmin?
Terveydenhuoltoon ei pääse, opetus pilattu, tiet karmeassa kunnossa jne.
Kommentit (56)
Nationalistinen ja sosialistinen propaganda on aivopessyt koko kansan. Ilmoitamme kyselyissä olevamme maailman onnellisin kansa, kuin Pohjois-Koreassa ikään, kun samaan aikaan tosiasiassa suomalaiset ovat erittäin masentuneita ja itsemurhaluvut ovat pilvissä.
Meidän piti aivopestä itsemme suomettumisen aikaan uskomaan ihanaan Neuvostoliittoon ja lottovoitto-neuvostoSuomeen.
Jatkoimme propagandaa kun muu maailma muuttui ja me emme. Meillä on maailman jäykimmöt työmarkkinat - miettikää hetki mitä pelkästään tuo merkitsee Suomen menestykselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä oikeasti olisi maailman paras yhteiskuntajärjestelmä, maailman onnellisin kansa ja kaikki paremmin kuin muualla, niin varakkaista länsimaista pyrkisi tänne ihmisiä asumaan. Jonossa olisi jenkit, saksalaiset ja britit, vaan ei kuitenkaan ole. Ovatko he niin tyhmiä, etteivät tajua mikä onnen kultamaa heitä täällä odottaa? Vai olisiko kuitenkin niin, että tämä ei oikeasti ole maailman paras paikka, eikä edes lähellä sitä?
Suomalaiset ei edes itse oikeasti koe tätä systeemiä toimivaksi ja maata hyväksi. Se niin sanottu onnellisuus on sinnikkään aivopesun tulosta, kun lapsesta saakka on hoettu, miten on lottovoitto syntyä Suomeen. Ja se onnellisuuskin täällä on todellisuudessa maailman masentuneimpia kansoja, joka syö eniten masennuslääkkeitä ja jossa itsemurhatilastot on maailman korkeimpia.
Aivan.. Ton kaiken päälle tässä maassa ihmisarvo mitataan sillä onko töissä. Jos on töissä, niin on yhteiskuntakelpoinen ja hyvä tyyppi, mutta sillä ei ole väliä miten työssäkäyvä pärjää pakollisten maksujen jälkeen. Riittää, että tuo palkasta rahaa valtiolle jne jne. Sitten, jos on töissä ja sattuu tienaamaan enemmän kuin ympärillä olevat kaverit, niin on täysin ahne kuspää eikä arvosteta yhtään. Sitten, kun työssäkäyviltä niistetää rahat, niin se työssäkäyvä ei saa oikeasti rahoilleen vastinetta oikeastaa missään muodossa, koska se raha jaetaan muualle ympäri maailmaa. Sitten saa aina kuulla, että onhan meillä kirjasto ja tällaiset palvelut.. No, ohoh jos toi on se mittari hyvinvointiin, kun aletaa jauhaa kirjastoista ja koulusta jne.. Tässä maassa vedetään, se entinen toimiva systeemi päivittäin alaspäin ja lujaa.
Sitten on ne EI työssäkäyvät. Niillä ei ole minkäänlaista arvoa tässä maaassa. Se on sorretuin kansanosa tässä maassa. Työtön suomalainen virtanen on yhteiskunnan alimmalla tasolla eikä siitä alemmas pääse. Nykysuomi on oikeasti ylibyrokraattinen kehitysmaa, mikä leikkii olevansa edelleen jotain muuta mitä todellisuudessa on.
Olen syntynyt 77 ja muistan, kun 80- luvulla oli kaikkea ja kaikki oli hyvin. Tuli vuosi 1995 ja Alkoi loputon alamäki.
Kaikki ketkä on syntynyt ennen 90- lukua, niin tietää tasan miten asiat oli ennen. Nykypäivän toimittajat ei edes tiedä mistä ne kirjoittaa, kun ei ole elänyt sitä toimivaa aikaa tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis tehdäänkö tuo onnellisuustutkimus tosiaan noin? Luulin että tehdään kysely, jossa kysyttäisiin noita yhteiskuntaan liittyviä asioita mitta myös sitä onnellisuuden tunnetta. No eipä tarvitse enää ihmetellä miten tulos on mahdollinen
Onnellisuustutkimus on subjektiivinen otantatutkimus. Eli siinä kysytään joukolta ihmisiä miten onnelliseksi he itsensä kokevat asuessaan kotimaassaan. MTV3:kin uutisoi telkkarissa asian ensin väärin, missä he kertoivat miten tutkimukseen vaikuttaa monet eri faktorit rikollisuudesta, luonnon puhtauteen ja yhteiskunnan korruptioneisuuteen. Seuraavana päivänä he korjasivat uutisen kertoen, että tutkimuksessa vaikuttaa vain kyselyssä olleiden ihmisten omat tuntemukset. Todellisuudessa tutkimus mittaa siis ennen kaikkea mielikuvaa, joka syntyy vähintäänkin isoilta osin valtion propagandasta. Toimiva propaganda taas on sellaista, että henkilö itse ei tajua sen olevan propagandaa ja että hän on propagandan uhri. Meillä Suomessahan on liuta myyttejä, sloganeja ja "yleisiä totuuksia" maamme erinomaisuudesta, mitä meille jo ihan pikkulapsesta saakka syötetään. Ihan jokainen on kuullut miten on lottovoitto syntyä Suomeen, miten täällä on maailman turvallisinta, miten täällä on maailman puhtain luonto, miten rehellisiä suomalaiset ovat, miten vähän meillä on rikollisuutta, miten täällä jokaisesta aina pidetään huolta ja niin edelleen. Lista propagandasta on oikeasti pitkä.
Kun aikuisten oikeasti taas katsotaan täällä elämisen faktoja, niin asiat ovat täysin toisin. Niitä ei vain moni aidosti kykene näkemään, jos niitä tarkastelee Suomessa asuen ja Suomesta käsin. Mutta täällä on maailman masentunein kansa, jossa tapetaan itseä enemmän kuin muualla. Meillä on pitkät kaamosjaksot pimeyttä, täällä on pääosin huono sää ja ihmiset ovat sulkeutuneita. Meillä iloa ja riemua ei juuri kuulu kulttuurillisesti näyttää, vanhemmista sukupolvista ei perheet pidä huolta ja alkoholismi on kansantauti. Täällä on mahdotonta menestyä rehellisellä työnteolla, sairaat jäävät ilman hoitoa ja vakaviin rikoksiin syyllistyneetkin saavat ainoastaan lieviä tuomioita. Elämässä ei ole värejä, ruoassa ei ole mausteita ja valtio hallinnoi pilkuntarkasti aikuisten ihmisten elämää. Valtio pyörittää niin viina- kuin uhkapelimonopoleja ja määrää miten monta senttiä pitää portaikon nousun olla per metri, jotta virkamiehet eivät vaadi sitä välittömästi purettavaksi. Rahallisesti ja vauraudellisesti olemme Euroopan länsimaista kaikkein köyhimpiä. Mikään fakta ei oikeasti puolla sitä, että tämä kansa olisi täällä maailman onnellisin ja että täällä olisi asiat muuta maailmaa paremmin. Paremmin toki, jos vertailukohtaa hakee Ugandasta tai Senegalista. Mutta länsimaisella mittapuulla olemme kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä oikeasti olisi maailman paras yhteiskuntajärjestelmä, maailman onnellisin kansa ja kaikki paremmin kuin muualla, niin varakkaista länsimaista pyrkisi tänne ihmisiä asumaan. Jonossa olisi jenkit, saksalaiset ja britit, vaan ei kuitenkaan ole. Ovatko he niin tyhmiä, etteivät tajua mikä onnen kultamaa heitä täällä odottaa? Vai olisiko kuitenkin niin, että tämä ei oikeasti ole maailman paras paikka, eikä edes lähellä sitä?
Suomalaiset ei edes itse oikeasti koe tätä systeemiä toimivaksi ja maata hyväksi. Se niin sanottu onnellisuus on sinnikkään aivopesun tulosta, kun lapsesta saakka on hoettu, miten on lottovoitto syntyä Suomeen. Ja se onnellisuuskin täällä on todellisuudessa maailman masentuneimpia kansoja, joka syö eniten masennuslääkkeitä ja jossa itsemurhatilastot on maailman korkeimpia.
Aivan..
Ton kaiken päälle tässä maassa ihmisarvo mitataan sillä onko töissä. Jos on töissä, niin on yhteiskuntakelpoinen ja hyvä tyyppi, mutta sillä ei ole väliä miten työssäkäyvä pärjää pakollisten maksujen jälkeen. Riittää, että tuo palkasta rahaa valtiolle jne jne. Sitten, jos on töissä ja sattuu tienaamaan enemmän kuin ympärillä olevat kaverit, niin on täysin ahne kuspää eikä arvosteta yhtään. Sitten, kun työssäkäyviltä niistetää rahat, niin se työssäkäyvä ei saa oikeasti rahoilleen vastinetta oikeastaa missään muodossa, koska se raha jaetaan muualle ympäri maailmaa. Sitten saa aina kuulla, että onhan meillä kirjasto ja tällaiset palvelut.. No, ohoh jos toi on se mittari hyvinvointiin, kun aletaa jauhaa kirjastoista ja koulusta jne.. Tässä maassa vedetään, se entinen toimiva systeemi päivittäin alaspäin ja lujaa.
Sitten on ne EI työssäkäyvät. Niillä ei ole minkäänlaista arvoa tässä maaassa. Se on sorretuin kansanosa tässä maassa. Työtön suomalainen virtanen on yhteiskunnan alimmalla tasolla eikä siitä alemmas pääse. Nykysuomi on oikeasti ylibyrokraattinen kehitysmaa, mikä leikkii olevansa edelleen jotain muuta mitä todellisuudessa on.
Olen syntynyt 77 ja muistan, kun 80- luvulla oli kaikkea ja kaikki oli hyvin. Tuli vuosi 1995 ja Alkoi loputon alamäki.
Kaikki ketkä on syntynyt ennen 90- lukua, niin tietää tasan miten asiat oli ennen. Nykypäivän toimittajat ei edes tiedä mistä ne kirjoittaa, kun ei ole elänyt sitä toimivaa aikaa tässä maassa.
Täysin samaa mieltä. Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä mutta olen ehtinyt todistamaan alamäen. Kun muutin Helsinkiin 2006, oli ihan ok kävellä kotiin baari-illan jälkeen (olen nainen). En asu enää siellä, enkä edes kovin mielelläni käy, eikä tulisi mieleenkään kävellä siellä yöaikaan yksin ja asemanseutua välttelen parhaani mukaan jopa päivällä. Turvallisuus on mennyttä. Olen korkeastikoulutettu ja joutunen pian hakemaan uutta työtä. Olen katsellut vaihtoehtoja muualtakin, esim. Saksasta ja Sveitsistä ja palkka olisi moninkertainen. Tällä hetkellä hoidan mm. palkkahallintoa ja en voi pitää oikeudenmukaisena sitä, että esim. todella hyväpalkkainen työntekijä tienaa 6900€, mutta maksaa työnantajalle lähemmäs 9000€ ja tämä työntekijä saa käteen 4000€. Viisi tonnia joka kuukausi vain tämän yhden henkilön osalta tämän ns. hyvinvointivaltion ylläpitämiseen
"Koska heillä ei ole vertailukohtaa. Esim. jos koittaa kertoa miten paljon paremmin täällä olivat asiat vaikkapa 30 vuotta sitten, saa aivan älyttömiä kommentteja. "
No aika moni kyllä muistaa ne vanhat ajat todella ruusunpunaisten lasien läpi. Monet asiat eivät olleet 30 vuotta sitten paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuitenkin olen päässyt terveydenhuoltoon ihan hienosti. Ihan vielä viime kesänä - tämän hallituksen aikana en ole ehtinyt yrittää.
Ja kouluissa tehdään tosi hyvää työtä, siitä on vaan prmmin esillä ne ongelmat nyt kuin vielä silloin kun itse olin koululainen ja esim muualtamuuttaneiden ja duunarinkakaroidn syrjiminen kuului opettajienkin mielestä ihan asiaan. Nythän siellä syrjitään enää vain kirjainlapsia, eli eteenpäin on menty, vaikkei vielä tarpeeksi.
Tiet on kyllä surkeassa kunnossa, mitta niin ne on muuallakin, jopa Saksassa, missä asuin hetki sitten puoli vuotta. Briteissä, missä mulla on toinen asinpaikka puolivaikuitseen, tiet on aina olleet surkeat vähänkään syrjemmällä, nykyään ne on surkeat ihan keskusaluleillakin.
Pisa-tulokset laskee kuin lehmän häntä. Pojista osalla on erittäin heikko lukuta
Pisa-tulokset eivät riipu edes kouluista, vaan lapset pilataan jo varhais"kasvatuksessa". Hesarissa oli tänään juttua päiväkotien arjesta, jossa joka "opettaja" on epäpätevä, lapsia hoitavat suomea kunnolla puhumattomat ihmiset, viisivuotiaat laitetaan vastuuseen siitä, etteivät kolmivuotiaat karkaa kokonaan ulos ja lapset ovat joko ylisuurissa ryhmissä tai sitten yksinään sateessa pihalla lätsyttämässä hiekkakakkuja, tunti toisensa perään.
Kun tärkeät varhaisvuodet pilataan tämmöisellä, niin ei ihme, etteivät sitten taidot ja osaaminen riitä edes koulun alaluokille, eivätkä yläluokillekaan. Fiksuimmat saavat kirittyä kiinni, mutta isot massat jäävät jo pieninä paitsi riittävää kielellistä kehitystä sekä kykyä toimia ikäistensä ryhmässä.
Mitä "varhaiskasvatusta" se on, jos hymyilevä vieraskielinen ei puhu edes suomea eikä yksikään opettaja ole mitenkään pätevä? Hiekkakakkujen askarointi koko päivän ei myöskään kehitä muuta kuin hiekkakakkujen rakentamista.
Ainakin oma kokemukseni on, että pari-kolmevuotiaat oppivat uusia asioita kuin sienet, jos heille niitä opetetaan. Kielitaito, puhetaito, motoriset taidot jne. Lapset oppivat kolme-neljävuotiainakin lukuja, kirjaimia, sanoja mainiosti - vaan eivät varmasti opi, jos ainoa virike on hiekkalapio ja ainoa "varhaiskasvattaja" sanoo lähinnä "hjuva paiva tana".
Miten tämäkin on näin vaikeaksi ja surkeaksi mennyt? Aiemmat sukupolvet oppivat jo päiväkodeissa hyvin asioita ilman, että päiväkodin tädeiltä vaadittiin mitään korkeakoulututkintoa (jota kellään ei silti nykyisin ole).
". Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä mutta olen ehtinyt todistamaan alamäen. Kun muutin Helsinkiin 2006, oli ihan ok kävellä kotiin baari-illan jälkeen (olen nainen). En asu enää siellä, enkä edes kovin mielelläni käy, eikä tulisi mieleenkään kävellä siellä yöaikaan yksin ja asemanseutua välttelen parhaani mukaan jopa päivällä. Turvallisuus on mennyttä"
Enemmän tuossa vaikuttaa se että vuonna 2006 olit nuori ja huoleton, nyt keski-ikäinen ja turvallisuushakuinen ihminen.
Itse olen syntynyt 70-luvun alussa ja aseman seutu on kyllä aina ollut enemmän tai vähemmän rauhaton. Ne rauhattomuuden aiheuttajat ovat vain vähän eri aikoina vaihdelleen. Milloin on ollut skinit, milloin hopparit ja milloin kukakin. Yhden kerran minut haluttiin siellä ryöstää puukolla uhaten ja se oli 90-luvun alussa. Mutta pääsin pakoon.
Mutta edelleen yli viisikymppiesenä uskallan siellä liikkua eikä minusta siellä ole mitään lopulta muuttunut..
"viisivuotiaat laitetaan vastuuseen siitä, etteivät kolmivuotiaat karkaa kokonaan ulos "
Ainakin omille lapsilleni oli aikanaan päiväkodissa kaikkein hienointa jos heidät "isompina" annettiin ottaa vastuuta jostain asiasta. Siitä kerrottiin aina silmät loistaen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nationalistinen ja sosialistinen propaganda on aivopessyt koko kansan. Ilmoitamme kyselyissä olevamme maailman onnellisin kansa, kuin Pohjois-Koreassa ikään, kun samaan aikaan tosiasiassa suomalaiset ovat erittäin masentuneita ja itsemurhaluvut ovat pilvissä.
Meidän piti aivopestä itsemme suomettumisen aikaan uskomaan ihanaan Neuvostoliittoon ja lottovoitto-neuvostoSuomeen.
Jatkoimme propagandaa kun muu maailma muuttui ja me emme. Meillä on maailman jäykimmöt työmarkkinat - miettikää hetki mitä pelkästään tuo merkitsee Suomen menestykselle.
Edelleenkään onnellisuusmittaus ei ole ollut gallup vaan mitattu bkt:tä, korruptiota jne.
Älähän nyt. Erään puolueen koko kannatus rakentuu myytille suomen runsaasta sosiaaliturvasta. Sen varaan elämään pyrkii koko muu maapallo. Vaikka väkisin jos ei heitä rajalle väkisin pysäytetä.
Toki EU joka vuosi huomauttaa suomea liian matalasta sosiaaliturvan tasosta. Se uutisoidaan aina hyvin pienesti.
Me olemme baltian maa. Emme Pohjoismaa. Tämän hallituksen jäljiltä entistä selvemmin.
Vierailija kirjoitti:
". Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä mutta olen ehtinyt todistamaan alamäen. Kun muutin Helsinkiin 2006, oli ihan ok kävellä kotiin baari-illan jälkeen (olen nainen). En asu enää siellä, enkä edes kovin mielelläni käy, eikä tulisi mieleenkään kävellä siellä yöaikaan yksin ja asemanseutua välttelen parhaani mukaan jopa päivällä. Turvallisuus on mennyttä"
Enemmän tuossa vaikuttaa se että vuonna 2006 olit nuori ja huoleton, nyt keski-ikäinen ja turvallisuushakuinen ihminen.
Itse olen syntynyt 70-luvun alussa ja aseman seutu on kyllä aina ollut enemmän tai vähemmän rauhaton. Ne rauhattomuuden aiheuttajat ovat vain vähän eri aikoina vaihdelleen. Milloin on ollut skinit, milloin hopparit ja milloin kukakin. Yhden kerran minut haluttiin siellä ryöstää puukolla uhaten ja se oli 90-luvun alussa. Mutta pääsin pakoon.
Mutta edelleen yli viisikymppiesenä uskallan siellä liikkua eikä minusta siellä ole mitään lopulta muuttunut..
Toki päähän on tullut enemmän järkeä iän myötä, mutta myös turvallisuustilanne on muuttunut. Myöskään keskustan baareissa ei nykyisin ole turvassa mm-ahdistelijoilta. Kaisaniemen puiston, ts. raiskauspuiston läpi ei kannata naisen kävellä. Ja toki osansa tekee myös se, että olen sittemmin asunut monessa maassa ympäri maailmaa ja huomannut, että yleensä päärautatieasemalla menoa ei tarvitse pelätä.
Suomi on tällä vuosituhannella pudonnut nopeammin kuin omena puusta.
Onko aloittaja ruotsalainen,venäläinen?
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja ruotsalainen,venäläinen?
Joo varmasti. Tai varmaan jotain Puten trolleja. Kukaan suomalainen ei voi oikeasti ajatella, että täällä on asiat päin per**ttä ja yhä syvemmälle mennään.
Ei pääse...ainakaan Helsingissä. Ehkä pienemmillä paikkakunnilla. Lisäksi systeemi on jäykkä ja tehoton. Päästäkseni kunnallisella suuhygienitsille täytyy siihen ensin saada lähete hammaslääkäriltä, joten tämä nosti heti hintaa. Hammastarkastus oli päälle 30 e ja sitten lähetteellä toinen aika suuhygienistille ja taas hinta päälle 30 e. Siis Suomessa asiat vaan tehdään tehottomasti.