Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko doulan työ millään tavalla vakavasti otettavaa?

Vierailija
21.04.2024 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Doulahan on maallikkotukihenkilölle nimitys, jota toimii tukena, keskustelu apuna jne. itse tilanteessa (synnytys, kuolema jne). 

Varmaan joillekin ihmisille doulan läsnäolo voi tuoda turvallisuutta, jos doula on hyvä tehtävässään ja kemiat hänen kanssaan osuvat yksiin.

Eli maallikko eikä ammattilainen. Selvä. Voi siis olla ties millainen puoskari?

Hön on tukihenkilö. Ei siihen tarvita mitään lääkärin pätevyyttä. Esim. synnytyksessä synnyttäjä jää usein tuntikausiksi itsekseen (jos puoliso ei ole paikalla). Silloin tukihenkilöstä on apua, varsinkin sellaisesta, joka on kokenut ja osaa rauhoittaa ja kertoa, missä mennään.

Ja tuollaisesta pitäisi maksaa? Sitä varten on muita läheisiä.

Kuka väittää, että siitä pitäisi maksaa? Ei hääpari yleensä maksa mitän kaasolle ja bestmanillekaan. Tulevat ystävyyspohjalta.

Vierailija
22/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Doulahan on maallikkotukihenkilölle nimitys, jota toimii tukena, keskustelu apuna jne. itse tilanteessa (synnytys, kuolema jne). 

Varmaan joillekin ihmisille doulan läsnäolo voi tuoda turvallisuutta, jos doula on hyvä tehtävässään ja kemiat hänen kanssaan osuvat yksiin.

Hön on tukihenkilö. Ei siihen tarvita mitään lääkärin pätevyyttä. Esim. synnytyksessä synnyttäjä jää usein tuntikausiksi itsekseen (jos puoliso ei ole paikalla). Silloin tukihenkilöstä on apua, varsinkin sellaisesta, joka on kokenut ja osaa rauhoittaa ja kertoa, missä mennään.

Entä jos doula on epävakaa?

Tuskin kukaan valitsee epävakaata henkilöä doulakseen... Ainakaan jos maksaa tälle 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollaisesta pitäisi maksaa? Sitä v

Niin. Ei kai tuo nyt ammatiksi tehtynä ole kovin korkealla eri ammattien arvostuslistalla:

Vierailija
24/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli synnytyksessä mukana doula ja oli kyllä joka euron arvoinen. Kärsin tosi pahasta synnytyspelosta, mutta doula auttoi valmistautumaan synnytykseen ja sen aikana niin hyvin, että olikin lopulta ihan mukava kokemus (=voisin kuvitella synnyttäväni uudelleenkin). Eikä tosiaan korvannut puolisoa vaan auttoi häntäkin toimimaan paremmin mun tukena + antoi välillä hengähdystauon, kun synnytys kesti niin kauan.

Vierailija
25/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollaisesta pitäisi maksaa? Sitä varten on muita läheisiä.

Ei ole kaikilla.

Vierailija
26/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on! 

Monelle äidille jopa puolisoa tärkeämpi tuki ja turva. 

Yksi elämän tärkeimmistä tukihenkilöistä, ellei omaa puolisoa ole, tai hän ei siihen kykene 

Vai luuseripuoliso ei kykene olemaan tukena synnytyksessä. Pahimmillaan haaveilee siellä salasuhdekumppanistaan kun oma vaimo synnyttää.

Vierailija
27/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen sopii vaikeasti vieras sana doula. Ennen oli kätilö. Siitäkin tulee mieleen käsi. Ollaan vaikean äärellä.

Vierailija
28/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doula sanasta tulee mieleen joku kaulin tai työkalu.

Vierailija
29/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katso Tytti Shemeikka, hällä tarjolla Doulauksen lisäksi myös "ränttäystä" 

Vierailija
30/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on! 

Yksi elämän tärkeimmistä tukihenkilöistä, ellei omaa puolisoa ole, tai hän ei siihen kykene 

Vai luuseripuoliso ei kykene olemaan tukena synnytyksessä. Pahimmillaan haaveilee siellä salasuhdekumppanistaan kun oma vaimo synnyttää.

No voi nyt taas.. mun ystäväni puoliso ja lapsen isä menehtyi raskauden aikana. Sattuneesta syystä ei päässyt mukaan synnytykseen, vitsi mikä luuseri. Osa ihmisistä tekee reissutyötä ja se on vähän paha päästä jostain Japanista työmatkalta sairaalalle jonnekin Kuopioon jos lapsi päättääkin tulla ennen aikojaan. On monia tilanteita, miksi se isä ei pysty olemaan mukana. Tai ihan vaan parin yhteinen päätös. En minäkään tosiaan haluaisi avopuolisoani mukaan synnytykseen. 

Vierailija
31/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on! 

Tuollainen mies on jonnekin 1950-luvulle jämähtänyt arvoiltaan.

Vierailija
32/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doula. Mikä tuon sanan etymologia on? Minulle tulee vain mielikuva henkilöstä, joka on pouka.

Vierailija
33/33 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doula. Mikä tuon sanan etymologia on? Minulle tulee vain mielikuva henkilöstä, joka on pouka.

Mutta siis joku harrastelija?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi