Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Senior koira + nivelrikko

Avuton olo
21.04.2024 |

Koira reilu 12 vuotias. Elämä ollut hyvä ja pysynyt koko elämän terveenä. Ollut aktiivinen ja leikkisä koko ikänsä, paitsi nyt. Vuoden sisällä lenkkien pituudet jouduttu lyhentämään, koska koira väsyy herkemmin, kävely muuttunut hitaammaksi ja vaivalloisemmaksi. Alkuun lenkkien lyhentäminen auttoi ja koira jaksoi ja oli myös lenkin jälkeen aktiivinen. 

Nyt parin kuukauden aikana lenkkien pituus jouduttiin tiputtamaan huomattavasti. Myös tuli ontumista, raajojen jäykkyyttä ja sisällä koiran leikkiminen vähentynyt yms. Koira alkoi olemaan kivuliaan oloinen. Eläinlääkäri määräsi kipulääke kuurin. Tämän koira söi. Kuurin aikana koira oli virkeämpi sisällä / ulkona ja kevyiden lenkkien pituutta pystyi vähän lisäämään. Edelleen kuitenkin näki ettei raajojen liikerata ole normaali. 

Kuurin loputtua oireet tuli takaisin ja pahempana. Olen jatkanut kipulääkkeen antamista eläinlääkärin ohjeen mukaan. Huomaan, että kipulääkkeestä on apua  aktiivisuuteen (ei niin paljoa mitä esim 6kk sitten), jalkojen liikeradat ei ole entisellään, mutta paremmat kuin ilman kipulääkettä.

Ymmärrän sen että kyseessä on vanha koira ja vanhuuden vaivoja tulee. Nyt on aika miettiä miten edetä. Eutanasia vai suun kautta otettava kipulääkkeen muuttaminen pistokseen. Tosiaan pistos pitäis antaa kerran kuukaudessa. Sillä saisi kivut varmasti hallintaan. Onko enää koiran elämää?? Jos kyseessä olisi nuorempi koira esim 9 vuotias niin tottakai. Kyseessä on reilu 12 vuotias koira. Mietin että onko siinä enää järkeä lähteä pistoksiin? Onko se enää mielekästä koirille että voisit olla aktiivinen koira taas pistoksen turvin? Pistoksista tulee kierre. Ja jossain vaiheessa tuon ikäisen koiran luopuminen tulee kuitenkin eteen. Ja paljon saisi edes lisä aikaa kipulääke pistoksilla tämän ikäiselle koiralle. Vuoden? Alla vuoden? No sitä ei varmaan kukaan osaa sanoa. 

Vai onko parempi luopua koirasta kun on vielä elämän iloa vähän jäljellä? Ei ole esim sydän sairauksia yms. Kesä mietityttää minua myös. Viime kesänä huomasin että lämpimät päivät otti myös koville. Pelkään sitä että tuleeko kesällä muista hankaluuksia mitä lämpö voi aiheuttaa. Luopuminen mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään?

Koira on melko iso kokoinen. Kipulääkettä on saanut, lenkit on kevyitä + niitä lyhennetty ja leikkimistä vähennetty huomattavasti vaikka koiralla olisi parempi päivää. Huomasin että jos rasitusta on enemmän niin se vaikuttaa kävelyyn vaikka olisi saanut kipulääkkeen mutta ei niin pahasti kuin kipulääkkeen kanssa. Ruokavalioon kiinnitetty huomiota. 

Paljon kysymyksiä mielissä. Ei varmasti ole oikeaa tai väärää vastausta miten toimia. Itse pitää tehdä päätös. Lähinnä haluaisin ajatuksiani purkaa tänne. Ja olisi kiva tietää mitä tekisitte tässä tilanteessa tilanteessa. Ja onko kokemusta kipulääke pistoksesta kun koira on yli 12 vuotias? Oliko hyötyä? Miten pitkä hyöty? Toki jokainen koira on yksilöllinen

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koiraa enää lenkitetty ku korttelikierros jos sitäkään, kun alkoi nivelet jäykistyä, pelkät pissat pihalla sai silloin riittää. Jos oli parempi olo niin tykkäsi sitten kävellä.Nivelrikot on seniorikoirilla ihan vakiokamaa. Joskus kyllä miettiny että johtuuko siitä että ne tekee niitä kilometrilenkkejä. Eihän koirat katukoirinakaan kävele kilometritolkulla vaan makaa jossain läjässä.

Vierailija
42/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kokeilla piikkejä ja myös ottaa niitä säännöllisesti. Koirallasi voi olla vielä useita hyviä  vuosia edessään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisellä todetaan nivelrikko niin slloin käytetään kipulääkkeitä ja lisäravinteita koko loppu elämän ajan. Sama juttu koirilla. Ap:n koira voi elää kipupiikeillä vielä monta kivutonta vuotta.

Nyt on kyseessä vain koira.Koira ei pysty kertomaan kuinka paljon sattuu ja haluaako se elää kipujensa kanssa.

Omistajan kuuluu olla se viisas osapuoli näissä tapauksissa.

Jos koira ei voi lenkkeilläkään enää, niin kyllä on kurjaa elämää 

Kyllä jokainen omistaja tunnistaa koiransa kipuoireet ja näkee onko elämänhalua vai ei. Kurjaa on elämä koiralla jonka päivän kohokohta on lenkille pääseminen eikä sitä aktivoida muuten.

Vierailija
44/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksaa piikki kerran kuukaudessa? Voiko niitä pistää itse kotona? Meillä myös koiralla taitaa olla alkava nivelrikko. Hyvä kun tuli huomattua näitä monia vinkkejä.

Cartrophen vet 4,09 € ja Librela 38,11 €. Päälle lääkekäsittelymaksut. Cartophenin voi pistää kotona, mutta ainakaan meilläpäin Librelaa ei saa kotiin mukaan vaan on käytävä pistettävänä hoitajalla.

Vierailija
45/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksaa piikki kerran kuukaudessa? Voiko niitä pistää itse kotona? Meillä myös koiralla taitaa olla alkava nivelrikko. Hyvä kun tuli huomattua näitä monia vinkkejä.

Tuttu pistää itse.

Vierailija
46/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei koiraa enää lenkitetty ku korttelikierros jos sitäkään, kun alkoi nivelet jäykistyä, pelkät pissat pihalla sai silloin riittää. Jos oli parempi olo niin tykkäsi sitten kävellä.Nivelrikot on seniorikoirilla ihan vakiokamaa. Joskus kyllä miettiny että johtuuko siitä että ne tekee niitä kilometrilenkkejä. Eihän koirat katukoirinakaan kävele kilometritolkulla vaan makaa jossain läjässä.

Eläinrääkkäystä!!!!!!?

Vierailija
47/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riippuu ihan koiran olosta ja kunnosta. Meillä kohta 14-vuotias lapinkoira. Nukkuu paljon nykyään, haluaa melkein koko ajan olla ihmistensä lähellä. Syö normaalisti, lenkkejä tehdään kolmesti päivässä, mutta niiden pituus on yhteensä vain noin 3 km. Aikaa menee, kun annamme koiran haistella niin paljon kuin haluaa. Välillä jolkottelee ja jopa juoksee, toisinaan vaan kävelee. Portaat kulkee vielä ok, joskus kävelee ne, joskus loikkii entiseen malliin.

Ajattelin käyttää koiran keväällä senioritarkastuksessa. Hampaatkin pitäisi varmaan taas nukutuksessa putsauttaa, sitä tehty parin kolmen vuoden välein.

Mutta kyllä me olemme alkaneet varautua myös koirasta luopumiseen. Emme halua, että se joutuu kärsimään. Eli sen elämää emme tule pitkittämään sen takia, ettemme haluaisi siitä luopua. Se ei olisi reilua. 

Vierailija
48/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koiran nivelrikko näyttäisi pahenevan aina kun onnistuu ulkona kaivamaan kuoppia. Enää ei voi jättää valvomatta häkkiin ulkoilemaan. 

Vierailija
49/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liike on lääke koirallekin. Yks entinen naapuri kävi kaksi kertaa päivässä kiertämässä talon, kerran viikossa "lenkillä" se oli pari kilometriä. Yhdeksän vuotiaana piti koira lopettaa nivelrikon takia, kun ei ollut varaa hoidattaa,

Vierailija
50/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te siis odotatte, että koiranne kuolee kipuihin.Armoa ei anneta.Mitä moukkia täällä oikein pyörii??

Vierailija
51/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa huono eläinlääkäri,jos ei ole jo lopetusta ehdottanut tai suorastaan suositellut.

Itsekkäitä ihmisiä kun pitävät kärsiviä vanhuskoiria väkisin kärsimässä.

Sinä olet koirasi jumala ja herra.Sinä päätät kuinka kauan annat koirasi kärsiä.

Eläinrääkkäystä tuollainen,  häpeäisitte.

Olen koiraihminen itsekin, ja laitan kärsivän koirani hyvinkin nopeasti matalalla kynnyksellä ikiuneen.

Eli toisin sanoen olet persaukinen jolla ei ole varaa hoidattaa koiraa.

Ei vaan olen viisaampi kuin kukaan teistä.Minä olen hyvä ihminen.Te olette itsekkäitä.Ei koira itse sure kuolemaansa.

Koira kyllä ymmärtää kun sitä ollaan viemässä viimeiselle piikille. 

Vierailija
52/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuliemijauhe on luonnollinen kollageenin, glukosamiinin, kondroitiinin, hyaluronihapon ja aminohappojen lähde.

Luulientä voi keitellä myös itse, mutta jauheen käyttö on kätevämpää.

Mistä sitä saa ja minkä nimistä jauhetta se on?

Vierailija
53/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te siis odotatte, että koiranne kuolee kipuihin.Armoa ei anneta.Mitä moukkia täällä oikein pyörii??

Modernit kipulääkkeet vie kivut pois tehokkaasti ja ilman sivuvaikutuksia. 

Vierailija
54/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vein oman koiran metsään ja napsautin haulikolla ja kaivoin haudan  tästä on jo 30v

toki olen ihan munkkikahvipalkalla hoidellut niin kissat kuin hevosetkin.

pitää ajatella kustannustehokkaasti

Vierailija
55/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liike on lääke koirallekin. Yks entinen naapuri kävi kaksi kertaa päivässä kiertämässä talon, kerran viikossa "lenkillä" se oli pari kilometriä. Yhdeksän vuotiaana piti koira lopettaa nivelrikon takia, kun ei ollut varaa hoidattaa,

Sillä on tod.näk ollut perinnöllinen vika. Mut lopetetaan niitä 5 vuotiainakin, joilla vastaavaa vikaa.

Vierailija
56/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9mm burana otsaan

Vierailija
57/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikille vaan, niin oppii olemaan! 

Vierailija
58/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirille on tehokkaita lääkkeitä, monella on koira innostunut liikkumaan ja leikkimään kun lääkkeet saanut kohdilleen. Koira siis elää kivutonta elämää. Lopetatko itsesi jos sinulle tulee nivelrikko ? 

Vierailija
59/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7112 kirjoitti:

Hei haloo!! Tottakai keskustellaan ja niinkuin on keskusteltu. Kaksi vaihtoehtoa on annettu. Lemmikin omistaja tekee sen lopullisen päätöksen. Ja se ei ole helppo päätös. Ja tottakai näkemyksiä voi ja saa kysyä. Samalla hakea tukea ja kokemuksia. 

Äänestämällä koiran kuolemasta jollain roskapalstalla, jossa käy runsain mitoin lemmikkejä vihaavia ihmisiä? 

Äänestämällä?? Ap halusi vain jutella. Itse toki päättää.

Vierailija
60/92 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri koiran nivelkipuja käsittelevässä seminaarissa ja siellä suositeltiin lisäravinteiksi ainoastaan hyviä rasvahappoja. Ne ovat ainoita jotka nykytutkimuksen mukaan auttaa koirilla nivelrikkoon. Glukosamiini ym eivät ole yhtä tehokkaita vaikei niistä ole haittaakaan. Kollageenia tutkitaan myös ahkerasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän