Teille, jotka sanotte työttömille, että opiskelkaa lähihoitajaksi:
Millä voi opiskella? Opintotukikuukaudet käytetty todennäköisesti loppuun edelliseen tutkintoon, eikä aikuiskoulutustukea voi enää saada.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tällä hetkellä amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakouluun käytetyt tuet olisivat loppu.
Ammattikoulu on yli 18-vuotiaille ensi vuodesta alkaen maksullista. Siitä kaikki opiskelemaan!
Työtön ei ole ikinä voinut saada aikuiskoulutustukea.
Lähihoitajakoulutusta järjestetään myös työvoimakoulutuksena.
Itse olen opintotukikuukauteni käyttänyt korkeakoulututkintoa opiskellessani, ja nyt opiskelen ammatillista perustutkintoa työvoimakoulutuksena. En tosin sote alalla, vaan eräällä toisella työvoimapula-alalla. Ainakin tällä alalla on mahdollisuus päästä ensimmäisen vuoden jälkeen oppisopimuskoulutukseen.
Lähihoitajan työ ei sovellu kaikille. Mutta jolle se sopii, kannattaa lähteä, jos oman alan töitä ei löydy. Kyllä maisterikin amikeen sopeutuu, kunhan on asenne kohdallaan. Tai kuten itselleni kävi, se asenne kyllä muuttui aika nopeasti, kun ne harjoiteltavat työtehtävät "ottivat luulot pois".
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin järjestämänä, saa vielä sen 9€ ekstraa👍
Ilmeisesti myös tää 9e kulukorvaus on lähtemässä..
Amis on nykyään maksullinen yli 18-vuotiaille. Esim perheellinen, jolla ei työtuloja, ei tule selviämään
Vierailija kirjoitti:
Hei! Lähihoitajaksi pääsee myös oppisopimuksella eli työn ohella saa palkkaa. Tästä voi edetä myös sairaanhoitoon tai ensihoitoon ja saa hyväksilukuja. Lähihoitajillekin on monia eri uravaihtoehtoja ja -polkuja. Hoitoala ei todellakaan ole pelkkää perseenpesua tai hoitaja pelkkä perseenpyyhkijä, vaikka eritteetkin alaan kuuluvat. Hoitoala on hieno ala. Ottaa paljon, mutta myös antaa paljon. Opettaa ja kasvattaa ihmisenä. Tervetuloa! :)
Voi mitä latteuksia. Otitko copypastella jostakin esitteestä vai keksitkö ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin järjestämänä, saa vielä sen 9€ ekstraa👍
Eiköhän nämä 9 eurot poisteta.
Oppisopimuksella vaan jos onnistaa.
Kuinka järkevää on keski-ikäisen mennä lähihoitajaopintoihin? Olen itse 45-v, normaalipainoinen ja kevyttä liikuntaa harrastava, perusterve ihminen. Silti itsellänikin on kremppaa polvissa ja selässä, mm.yksi välilevynpullistuma kärsitty. Aikoinaan fyssari käski välttämään nostelua. No, minä en ole työtön, mutta jos olisin, hakisin todellakin vain ei-fyysisiä töitä. Ja turha sanoa että lähäri voi tehdä myös toimistotöitä, kun niitä nimenomaan tarvitaan vanhustenhoitoon - mikä tarkoittaa sitä nostelua. Ei juuri kenenkään yli 40-vuotiaan kannata sinne uutta uraa enää suunnitella. Töitä pystyisi tekemään muutaman vuoden ja sitten ei enää pystyisi. Keski-ikäisten kannattaa etsiä kevyitä sisätöitä. Siis suurimman osan, toki eri asia, jos on huipoukunnossa tai hyvät lihasvoimat. Esim. itse olen hento laihaläski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tällä hetkellä amikseen saa opintotukea, vaikka korkeakouluun käytetyt tuet olisivat loppu.
Ammattikoulu on yli 18-vuotiaille ensi vuodesta alkaen maksullista. Siitä kaikki opiskelemaan!
Miten jo olemassa olvat opinto-oikeudet? Saako ne käydä maksutta loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opintotukikuukauteni käyttänyt korkeakoulututkintoa opiskellessani, ja nyt opiskelen ammatillista perustutkintoa työvoimakoulutuksena. En tosin sote alalla, vaan eräällä toisella työvoimapula-alalla. Ainakin tällä alalla on mahdollisuus päästä ensimmäisen vuoden jälkeen oppisopimuskoulutukseen.
Lähihoitajan työ ei sovellu kaikille. Mutta jolle se sopii, kannattaa lähteä, jos oman alan töitä ei löydy. Kyllä maisterikin amikeen sopeutuu, kunhan on asenne kohdallaan. Tai kuten itselleni kävi, se asenne kyllä muuttui aika nopeasti, kun ne harjoiteltavat työtehtävät "ottivat luulot pois".
"Lähihoitajan työ ei sovellu kaikille. Mutta jolle se sopii, kannattaa lähteä, jos oman alan töitä ei löydy."
Älkää jaksako valehdella ja keksiä tekosyitä. Jos työ ei vaadi juuri mitään ointoja niin silloin sitä pystyy tekemään kuka tahansa kävelykykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Orpo on tehnyt umpikujan työttömille. Kaikki polut suljetaan. Orpo kylvää toivottomuutta
Orpo on ollut vain politiikan hyvä veli -systeemissä. Ei ymmärrä todellisesta elämästä mitään.
Itse rahoitin opiskelun myymällä pillua. Siitä vain kokeilemaan. Miehet voi myydä persettä homoille.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni näistä menisi itse opiskelemaan lähihoitajaksi ja pyyhkimään mummojen pyllyjä
Minä olen ollut päiväkodissa, kotihoidossa, vuodeosastoilla, päivystyksessä ja ambulanssissa pyyhkimässä mummojen ja pappojen ja vähän nuorempienkin pyllyjä. Olen suihkuttanut ja hoitanut haavoja. Olen vaihtanut avannetta. Sitten olen myös ollut ottamassa mittauksia, kanyloinut, katetroinut, seurannut leikkauksia ja nukutuksia sun muita toimenpiteitä; rytminkääntöä, kipsaamisia yms. Olen nähnyt kuolioon menneitä varpaita, lapsen syntymän ja nähnyt kuolleita ihmisiä. Olen ottanut vastaan nyrkiniskuja ja potkuja, olen lohduttanut itkevää, olen saanut kiitoksia, olen antanut ja saanut halauksia. Olen liikuttunut, olen itkenyt ja olen nauranut. On päiviä, jotka vaihtaisin pois. On hetkiä, joiden olisin toivonut menneen toisin. Mutta haluaisinko, että tämä kaikki pyyhkiytyisi pois? En todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähihoitajan työ ei sovellu kaikille. Mutta jolle se sopii, kannattaa lähteä, jos oman alan töitä ei löydy."
Älkää j
Ajatteletko siis, että ihmisiä pelkäävä autisti soveltuu lähäriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Lähihoitajaksi pääsee myös oppisopimuksella eli työn ohella saa palkkaa. Tästä voi edetä myös sairaanhoitoon tai ensihoitoon ja saa hyväksilukuja. Lähihoitajillekin on monia eri uravaihtoehtoja ja -polkuja. Hoitoala ei todellakaan ole pelkkää perseenpesua tai hoitaja pelkkä perseenpyyhkijä, vaikka eritteetkin alaan kuuluvat. Hoitoala on hieno ala. Ottaa paljon, mutta myös antaa paljon. Opettaa ja kasvattaa ihmisenä. Tervetuloa! :)
Voi mitä latteuksia. Otitko copypastella jostakin esitteestä vai keksitkö ihan itse?
Ihan itse keksin :)
Vierailija kirjoitti:
Itse rahoitin opiskelun myymällä pillua. Siitä vain kokeilemaan. Miehet voi myydä persettä homoille.
Itse rahoitin toisen tutkinnon pikavipeillä kun työpaikkakiusaamisen takia ei annettu tarpeeksi työvuoroja. Ensimmäisen tutkinnon rahoitin siivoamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan öyhöttävät kun eivät muuta osaa eivätkä tiedä. Pelko ettei ole heille sitten perseenpesijää kun ovat itse vaipoissa.
Toivottavasti itse et odota saavasi hoivaa, kun olet vanha.
Vierailija kirjoitti:
Ostavat toisen munuaisesi ja sarveiskalvon. Varmaan pian verestäkin saa hinnan. Toistaiseksi ei pakollista. Terv Orpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni näistä menisi itse opiskelemaan lähihoitajaksi ja pyyhkimään mummojen pyllyjä
Minä olen ollut päiväkodissa, kotihoidossa, vuodeosastoilla, päivystyksessä ja ambulanssissa pyyhkimässä mummojen ja pappojen ja vähän nuorempienkin pyllyjä. Olen suihkuttanut ja hoitanut haavoja. Olen vaihtanut avannetta. Sitten olen myös ollut ottamassa mittauksia, kanyloinut, katetroinut, seurannut leikkauksia ja nukutuksia sun muita toimenpiteitä; rytminkääntöä, kipsaamisia yms. Olen nähnyt kuolioon menneitä varpaita, lapsen syntymän ja nähnyt kuolleita ihmisiä. Olen ottanut vastaan nyrkiniskuja ja potkuja, olen lohduttanut itkevää, olen saanut kiitoksia, olen antanut ja saanut halauksia. Olen liikuttunut, olen itkenyt ja olen nauranut. On päiviä, jotka vaihtaisin pois. On hetkiä, joiden olisin toivonut menneen toisin. Mutta haluaisinko, että tämä kaikki pyyhkiytyisi pois
Pyyhkiytyisi pois :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut päiväkodissa, kotihoidossa, vuodeosastoilla, päivystyksessä ja ambulanssissa pyyhkimässä mummojen ja pappojen ja vähän nuorempienkin pyllyjä. Olen suihkuttanut ja hoitanut haavoja. Olen vaihtanut avannetta. Sitten olen myös ollut ottamassa mittauksia, kanyloinut, katetroinut, seurannut leikkauksia ja nukutuksia sun muita toimenpiteitä; rytminkääntöä, kipsaamisia yms. Olen nähnyt kuolioon menneitä varpaita, lapsen syntymän ja nähnyt kuolleita ihmisiä. Olen ottanut vastaan nyrkiniskuja ja potkuja, olen lohduttanut itkevää, olen saanut kiitoksia, olen antanut ja saanut halauksia. Olen liikuttunut, olen itkenyt ja olen nauranut. On päiviä, jotka vaihtaisin pois. On hetkiä, joiden olisin toivonut menneen toisin. Mutta haluaisinko, että tämä kaikki pyyhkiytyisi pois
Kukaan muu ei tykkää sun kirjoituksesta kuin sinä itse