Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien lasten avoinkirje hallitukselle on surullista luettavaa

Vierailija
21.04.2024 |

Voitte lukea koko kirjeen tästä:

Monella meistä yhden vanhemman perheiden lapsista ja nuorista on elämässämme vain yksi vanhempi, jonka tuloilla perhe elätetään. Tulot eivät aina riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja ja joskus tingitään jopa ruoasta. Tämä on todellisuutta osalle yhden vanhemman perheistä nyt.

Missä me ollaan, kun hallituksen leikkausten jälkeen köyhyyttä tulee vieläkin enemmän?

Meillä tulisi olla oikeus kokea taloudellista turvaa siitä, että välttämättömiin tarpeisiimme vastataan. Meidän pitäisi päästä osallistumaan meille tärkeisiin asioihin yhtä lailla, kuin muidenkin nuorten.

Silti meille on tuttua, ettei uusia kenkiä saa rikkinäisten tilalle tai että joutuu kieltäytymään kavereiden ehdottamasta vapaa-ajan vietosta, koska siihen ei ole varaa. Monet harrastukset ovat kalliita, eikä niitä yhden vanhemman tuloilla kustanneta.

Perusasioiden puuttumisen takia olemme kokeneet ulkopuolisuuden tunnetta ja jopa kiusaamista. Taloudellinen tilanne on aiheuttanut surua ja kateutta; miksi juuri minä jään paitsi?

On myös ristiriitaisia tunteita; vihaa siitä, ettei oma vanhempi pysty tarjoamaan sitä, mitä kahden vanhemman perheissä pystytään ja toisaalta myös ymmärrystä omaa vanhempaa kohtaan, joka tekee parhaansa ja välittää.

Huoli perheen pärjäämisestä on kuitenkin suuri ja taloudellisten haasteiden seuraukset uhkaavat mielenterveyttä.

Hallituksen tulisi perua leikkaukset niistä vähäisistä tuista, joita yhden vanhemman perheet saavat. Nyt tehtävillä päätöksillä ei saisi vaikeuttaa elämäämme entisestään.

Kun leikkaatte vanhemmiltamme, leikkaatte myös meidän hyvinvoinnistamme ja lisäätte eriarvoisuutta nuorten välille.

Nuorten mielenterveyden tärkeydestä kyllä puhutaan paljon, mutta mitä sen eteen tehdään? Elämme jo nyt varpaillamme, mitä on tulevaisuus?

https://www.ts.fi/lukijoilta/6304318

Kommentit (519)

Vierailija
41/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden vanhemman perhe. Olisko siinä vastaus.

Kokoomuksen äänestäjä

Kokoomuskin alkaa olla konservatiivinen puolue. Todella samaa porukkaa persujen kanssa.

Todellakin. 

Mitä.eroa näillä kahdella puolueella on?

Vierailija
42/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla on 2 vanhempaa josta toinen vain luistelee vastuustaan 

Niinpä. Maksukykyiset tulisi laittaa maksamaan omista mukeloistaan, vaikka ei kiinnostaisikaan.

Sitten on niitä toisia vanhempia, joiden ainoa tulo on se työmarkkinatuki, joten heiltä ei irtoa mitään omille mukuloilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden vanhemman perhe. Olisko siinä vastaus.

Kokoomuksen äänestäjä

Kokoomuskin alkaa olla konservatiivinen puolue. Todella samaa porukkaa persujen kanssa.

Alkaa olla? 

Ainahan ne on olleet kristilliskonservatiivinen kapitalistipuolue. Koti, uskonto, isänmaa. 

Kokoomuksessa on ollut myös sivistyneitä ja liberaaleja.

Ei ole enää. Nyt ovat yhtä konsrvatiiveja kuin persut.

Vierailija
44/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roope Ankka oli vasta 10 kun aloitti yrittäjyyden kengänkiilottajana ja kiilotti kolme vuotta skottilaisten kuraisia kenkiä. 13-vuotiaana tämä  pestautui kansipojaksi karjalaivaan ja purjehti Glasgowsta Amerikkaa etsitään töitä. Klondiken kultaryntäyksessä iski kultasuoneen, sijoitti ottamalla pankin ja oli lopulta maailman rikkain Ankka.

Vierailija
45/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia aina yyhoilla on niin vaikeaa? Saavat valtavat määrät tukia, mutta mikään ei riitä. Ydinperheet sen sijaan eivät saa muuta kuin lapsilisät ja maksavat kaiken itse. 

Haluatko kertoa, mitä ovat ne kaikki valtavat tuet, mitä minä yksinhuoltajana saan? 

Lapsilisän, samoin kuin rikkaammat. Toki myös muutaman kympin yksinhuoltajakorotuksen siihen päälle, mutta senkin saavat myös ne rikkaammat. 

Muita tukia en saa, joten kuulisin mielelläni mistä tuista puhut? Vai sekoitatko yksinhuoltajat työttömiin tai sairaisiin ihmisiin? 

Vierailija
46/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvilleen sietäisivät saada tuollaiset valittajat. Ovatko huomanneet että niiden kavereidensa vanhemmat lähtevät aamulla  töihin kun omansa kääntävät aamulla vain kylkeä ja piereskelevät. 

Ja lapsille haluat antaa korville.

Ennen vanhaa lapset osaisivat käyttäytyä kun vaihtoehto oli koivunoksa tai vyö. Nykyään kun kiellettyä niin itkettään että kengät on rikki vaikka juuri on saatu uudet 500 euron Adidakset.

Perskokkareet kannattaa edelleen ruumiillista kuristusra.

Samoin hallitus käskee, kurittaa ja ranka8see kansaa kuten despootit.

Poliisi, vankila ja armeija sekä huostaanotot saa lisää rahaa. Kaikki muu supistuu. Miettikää tätä maailmankuvaa.

Vierailija
47/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roope Ankka oli vasta 10 kun aloitti yrittäjyyden kengänkiilottajana ja kiilotti kolme vuotta skottilaisten kuraisia kenkiä. 13-vuotiaana tämä  pestautui kansipojaksi karjalaivaan ja purjehti Glasgowsta Amerikkaa etsitään töitä. Klondiken kultaryntäyksessä iski kultasuoneen, sijoitti ottamalla pankin ja oli lopulta maailman rikkain Ankka.

Roope on piirroshahmo.

Vierailija
48/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei köyhä lapsi ! Olen itsekin joskus ollut köyhä lapsi. Ei ollut harrastuksia eikä montaa kenkäparia. Päätin, että isona ryhdyn rikkaaksi. Opiskelin ahkerasti, tein kesät töitä ja opiskeluaikana usein viikonloppuisin. Etenin työuralla pikkuhiljaa. Nyt on varaa kallisiin harrastuksiin ja kenkiä on riittävästi. Eikä tee mieli luopua niistä nyt maksamalla entistä enemmän veroa, jotta joku muu voisi harrastaa ja ostella uusia kenkiä minun verorahoillani ja jäädä itse sitten ankarasta työnteosta huolimatta edelleen ilman.

Vierailija
49/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meneminen, terveenä pysyminen ja pienikin käveleminen ovat hallituksen kustannusneutraaleja ratkaisuja hyvinvointivaltion turvaamiseksi tulevaisuudessa.

Vierailija
50/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei köyhä lapsi ! Olen itsekin joskus ollut köyhä lapsi. Ei ollut harrastuksia eikä montaa kenkäparia. Päätin, että isona ryhdyn rikkaaksi. Opiskelin ahkerasti, tein kesät töitä ja opiskeluaikana usein viikonloppuisin. Etenin työuralla pikkuhiljaa. Nyt on varaa kallisiin harrastuksiin ja kenkiä on riittävästi. Eikä tee mieli luopua niistä nyt maksamalla entistä enemmän veroa, jotta joku muu voisi harrastaa ja ostella uusia kenkiä minun verorahoillani ja jäädä itse sitten ankarasta työnteosta huolimatta edelleen ilman.

Hyshys, ei näin saa sanoa! Sinullakin varmasti oli suhteita, onnea, asiaa X, jonka takia olet nyt rikas, mutta kaikilla ei ole ja se ei ole tasa-arvoista! Lisäksi jo pienille lapsille ja nuorille tulee paineita, kun kerrot, että he voisivat menestyä, kun tekisivät itse jotain asioiden eteen! Nuorille tulee myös paineita siitä, että he eivät nyt juuri voi saada kaikkea samaa kuin kaikki ikätoverinsa ja se aiheuttaa masennusta, jokia takia heistä ei tule työkykyisiä.

Vierailija
51/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roope on piirroshahmo.

Silti oiva esikuva ja roolimalli rikastumisesta ja työnteosta. Toisin kuin laiska ja saamaton Aku Ankka joka tuhlaa rahat heti ja rypee jatkuvasti köyhyydessä.

Vierailija
52/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen on vallanut kovat arvot ja suoranainen sadismi. Kurittajahallituksen toimia ei kyseenalaisteta vaan sairaaseen touhuun lähdetään mukaan ihan kuin nasseiluun aikoinaan. Muutama tyyppi pystyy vetämään suomalaisten arvomaailman täysin vinoon. Ajatelkaa aivoilla lampaat, älkää nuolko kauhukabinetin persettä. Ette hyödy mitään vaikka kuinka lipittäisitte fasistihallituksen ruskeaa reikää. Suomalainen ei uskalla olla eri mieltä, toimii arvojensa vastaisesti kunhan saa hyväksyntää.

Vierailija
53/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten olla lapsia. Te olette aikuisia ja käyttäytymään sen mukaisesti.

Vierailija
54/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää tosiaan lasten ja nuorten itse kirjoittama vai niiden vanhempien? Erikoisesti muotoiltuja lauseita, kuulostaa että vanhemmat yrittäneet puhua lastensa suulla, mutta sanavalinnat välillä sellaisia, et vaikea hahmottaa kuka nyt oikeasti puhuu. Eikö ketään muuta häiritse? Huoli on itselläkin tästä, vaikea vaan lukea kun vaikuttaa oudolta.

Vierailija
55/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roope on piirroshahmo.

Se sopii sangen hyvin vaihtoehtotodellisuutta ja arvopohjaista realismia sekoittavalle kaaoshallitukselle ja heidän kansallismieliselle (eläke- ja veropakolaiset mukaanlukien) kannattajajoukolleen. Ei siinä mitään.

Vierailija
56/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sinua ei lapsena autettu paskassa maailmassa, niin haluat muidenkin lasten kärsivän paskassa maailmassa.

Vierailija
57/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia aina yyhoilla on niin vaikeaa? Saavat valtavat määrät tukia, mutta mikään ei riitä. Ydinperheet sen sijaan eivät saa muuta kuin lapsilisät ja maksavat kaiken itse. 

Haluatko kertoa, mitä ovat ne kaikki valtavat tuet, mitä minä yksinhuoltajana saan? 

Lapsilisän, samoin kuin rikkaammat. Toki myös muutaman kympin yksinhuoltajakorotuksen siihen päälle, mutta senkin saavat myös ne rikkaammat. 

Muita tukia en saa, joten kuulisin mielelläni mistä tuista puhut? Vai sekoitatko yksinhuoltajat työttömiin tai sairaisiin ihmisiin? 

Yleensä saa lisäksi elatusapua tai perhe-eläkettä. Vai oletko tehnyt lapsen ilman "isää". Silloin yksinhuoltajuus on ollut oma valinta.

Vierailija
58/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meneminen, terveenä pysyminen ja pienikin käveleminen ovat hallituksen kustannusneutraaleja ratkaisuja hyvinvointivaltion turvaamiseksi tulevaisuudessa.

Tosiaan ministeri sanoi, että kyllä liikkuva Suomi on edelleen voimassaoleva hanke. Rahaa ei ole, mutta jokainen voi kävellä enemmän. Tavoite siis saavutetaan.

Tämä hoituu kuten rasismin torjunta. Toivotaan, ettei rasismia olisi niin paljoa.

Oropon hallitus 2024.

Vierailija
59/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais miettiä, kenen kanssa niitä lapsia pykää, jottei jää yyhooksi.

Vierailija
60/519 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheitä pitää tukea sen verran että lapsille voidaan taata perustoimeentulo, mutta ei muuta. Maailma ei ole valitettavasti tasavertainen kaikille ja ensisijaisesti yksilöllä on vastuu omasta elämästään. Vastuu lapsen elämästä ja elatuksesta on lapsen vanhemmalla, ja yhteiskunnalta saa tarvittaessa apua. Yhteiskunta auttaa asumisen tukien, elatusavun, lapsilisien, työttömyystuen, sairauseläkkeiden, leskeneläkkeiden ja toimeentulotuen muodossa, sekä harkinnan varaisissa tuissa ja niiden lisäksi voi saada apua erilaisilta järjestöiltä harrastuksiin, ruokaan, opiskeluun, joululahjoihin yms. Valitettavasti tällä avulla yleensä kuitataan vaan peruseläminen ja hieman jotain ekstraa siihen. Se riittää perus elämiseen, jos elää hyvin säästäväisesti, ei hanki lemmikkejä, asu liian kallisti eikä käytä päihteitä tai ota pikavippejä. Yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa vähävaraisille kaikkea sitä, mitä kahden aikuisen hyvätuloiset perheet voivat omille lapsilleen. Jos omasta vanhempi ei pysty ottamaan taloudellista vastuuta perheestään, nuori voi hankkia taskurahaa / palkkaa kesätöistä ja pyrkiä itse parempaan. Tilanne on kurja nuoren kannalta, mutta ensisijaisesti vanhemman pitää se ratkaista ja viimeistään silloin kun nuori muuttaa omilleen hän voi itse tehdä omasta tilanteesta paremman.