Mökkivuokran tasapuolinen jako tässä tapauksessa?
Lähdössä on yksi pariskunta ja kolme sinkkua. (Yksi "sinkku" on parisuhteessa, mutta puoliso ei tule mukaan.) Pariskunta saa mökin ainoa makuuhuoneen, kolme muuta nukkuvat avoparvella. Mikä olisi mielestänne oikeudenmukainen jako? Minusta pariskunta maksaisi puolet ja toinen puolisko jaetaan kolmeen osaan. Pääluvun mukaan jakaminen ei tunnu hyvältä, kun kerran kahdella on parempi majoitus.
Kommentit (77)
Pariskunta nukkuu makuuhuoneessa ja 3 muuta tuvassa avoparvella. Kyllä, pariskunta maksaa enemmän.
Mä itse olen majoittunut usein tuollaisessa lomahuoneistossa työnantajan kautta, mutta melkein aina yksin, kun eihän parvella nukkujalla ole mitään yksityisyyttä tuossa. Sopii mielestäni perheille tai muuten läheisille lähinnä.
Kuitenkin viiteen osaan laittaisin vuokran ja sitten vaihdettaisiin ehkä välillä. Ei siellä makkarissakaan mitenkään kovin privaattia ole, kun kolme ihmistä nukkuu arvatenkin melkein siinä sängyn päällä.
Siis ymmärsinkö jotenkin väärin, vai onko avoparvi siis tila, johon kiivetään tikkaita/portaita pitkin, jossa mahtuu hyvin seisomaan ja josta löytyy kolme kunnollista vuodetta ja kaiteen yli näkymä olohuoneeseen?
Eikös se kuulosta ihan yhtä hyvältä nukkumapaikalta kuin parivuoteen puolikas alakerrassa? Ehkä paremmaltakin, kun ei tarvitse jakaa sänkyä kenenkään kanssa.
Eli vuokra jaetaan viiteen osaan, samoin ruoka- yms. kulut. Ja mukaan pakataan reilusti hyvää mieltä, kun kerran lähdetään porukalla reissuun. Kaikilla on kivempaa, kun joka asiasta ei tehdä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mökin vuokra jaetaan neljällä jos teitä on kerran neljä henkilöö siellä yöpymässä. Miksi tuostakin voi tehdä niin vaikeaa.
Ja miten voi olla vaikeaa ymmärtää lukemansa?
Kiva herätä anaaliseksin tuoksuun seuraavana aamuna.
Mulle ei olisi ongelma nukkua parvella. Vietän mökkeillessä päivät ulkona muutenkin.
Riippuu kyllä makuuhuoneesta, pitäisikö pariskunnan maksaa enemmän. Jos se makkari on joku pieni komero, jossa on pelkkä sänky, niin kulut jaetaan pääluvun mukaan. Jos makkari on viihtyisä, siellä on mukavampi sänky kuin parvella, oma tv ja upea maisema, niin laittaisin kyllä pariskunnan maksamaan enemmän, tai ei lähdettäisi ollenkaan, ainakaan kimpassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinkut suostuu ratkaisuun jossa ei ole nukkumista varten kuin parvi?
Parvella voi käsittää monenlaista tilaa. Me vuokraamme joskus mökkiä, jossa on parvi. Tosiasiassa se on koko mökin levyinen täyskorkea tila, jota itse kutsuisin ihan yläkerraksi. Sinne ei näy alakerrasta jne. Siellä on 4 sänkyä, joiden välissä useampi metri ennen seuraavaa.
Mutta virallisesti se on parvi.
Kahdeksi viikoksi mökille, oikeasti?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinkut suostuu ratkaisuun jossa ei ole nukkumista varten kuin parvi?
Parvella voi käsittää monenlaista tilaa. Me vuokraamme joskus mökkiä, jossa on parvi. Tosiasiassa se on koko mökin levyinen täyskorkea tila, jota itse kutsuisin ihan yläkerraksi. Sinne ei näy alakerrasta jne. Siellä on 4 sänkyä, joiden välissä useampi metri ennen seuraavaa.
Mutta virallisesti se on parvi.
Lisäys tähän vielä; tälläkin mökillä on vain yksi makkari alakerrassa. Se on pieni, juuri ja juuri mahtuu parisänky. Ja ovea jos pitää kiinni koko yön, tulee tosi tunkkainen ilma. Eli mieluummin todellakin nukkuisin parvella, kuin makkarissa ovi kiinni.
Parvella ei ole mitään yksityisyyttä, ei ole ovea. Ei pysty vaihtamaan edes vaatteita rauhassa. Ei ole paikkaa minne vetäytyä omiin oloihin. Tottakai makuuhuoneessa majoittujat maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Parvella ei ole mitään yksityisyyttä, ei ole ovea. Ei pysty vaihtamaan edes vaatteita rauhassa. Ei ole paikkaa minne vetäytyä omiin oloihin. Tottakai makuuhuoneessa majoittujat maksaa enemmän."
Jos kaipaa yksityisyyttä, niin tuskin lähtee pienelle mökille kahdeksi viikoksi kaveriporukalla. Mulla on ystäviä, joiden kanssa pystyn sopuisasti jakamaan pienen tilan - tosin korkeintaan viikon ajan. Kaksi viikkoa vuokramökillä on liikaa. Yksityisyyttä saan arjessa ihan tarpeeksi. Siksi juuri noille kaveriporukan reissuille lähdetään, että saadaan viettää hyvää aikaa yhdessä.
Yksityisyyttä kaipaava vuokraa oman mökin yksinään. Sitäkin olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Pääluvun mukaan. Voi siellä parvella olla ihan yhtä hyvät olosuhteet nukkua kuin makkarissa.
Ai yhdessä muiden kanssa? En menisi.
Missäpäin tämä mökki on? Mitä aktiviteetteja lähistöllä?
Vierailija kirjoitti:
Parvella ei ole mitään yksityisyyttä, ei ole ovea. Ei pysty vaihtamaan edes vaatteita rauhassa. Ei ole paikkaa minne vetäytyä omiin oloihin. Tottakai makuuhuoneessa majoittujat maksaa enemmän.
Miksi vaatteet pitäisi juuri parvella vaihtaa? Vaatteet kantoon ja makkariin (jos siellä ei ole ketään) tai suihkutilaan. Ja miksi "omat olot" olisivat vaan mökin sisällä? Ympärillä on lääniä vaikka kuinka vaipua omiin oloihinsa. Menee vaikka saunaan silloin kun se on kylmänä.
Jos makkarissa on vain parisänky johon sinkut eivät halua, niin silloin kustannusten jako 1/5 jokaiselle koska jokainen saa toiveensa kun pariskunta saa parisängyn ja sinkut jokainen yhden hengen sängyn.
Jos makkarissa on kaksi yhden hengen sänkyä ja annatte sen pariskunnalle vaikka se olisi jokaiselle teistä parvea kivempi nukkumapaikka, niin silloin pariskunta saa myös maksaa vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen päätti että pariskunta saa makuuhuoneen? Kai he voivat yhtä hyvin olla parvella.
Ne haluaa nusutella, eivätkä kaipaa yleisöä. Ja tuskin se yksi sinkku, joka pariskunnan kanssa olisi siellä parvella, edes haluaa olla yleisönä. Tai mistä sitä tietää, vaikka harrastaisivat kolmen kesken kimppakivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa 1/4. Eli näin:
pariskunta 1/4
sinkku1 1/4
sinkku2 1/4
sinkku3 1/4
Pariskunta on kuitenkin yksikkö joka matkustaa ja elää yhdessä.
Eli pariskunnasta toinen loisia kaksi viikkoa muiden siivellä ja myös myös ne sinkut osallistuvat hänen majoituksensa maksamiseen. Itse en kehtaisi tuohon vaihtoehtoon jos me puolisoni kanssa olisimme vastaavassa tilanteessa. Etenkin kun saisimme jo parhaimman tilan nukkumiseen.
Mä niin nautin siitä, kun teidän kahden viikon kaverimökkeily on pelkkää riitelyä ihan kaikesta. XD
Älkää lähtekö, jos ette saa keskenänne sovittua tuommoista. Tulee pitkät kaksi viikkoa joka asiasta vääntäessä.
Mökkeily -> 😬
Yhteismökkeily -> 🤬