Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväosaiset elää usein omassa kuplassaan

Vierailija
21.04.2024 |

Eivätkä osaa katsoa asiaa objektiivisesti niin, ettäkö ymmärtäisivät vähäosaisten elämää ja niitä taustalla vaikuttavia syitä. 

Keskimääräinen hyväosainen asuu kivalla paikassa, kivassa asunnossa. Hän kulkee töihin omalla autolla, ei julkisilla. Töissä on paljon muita korkeastikoulutettuja ihmisiä, joilla on keskimäärin hyvä työ- ja toimintakyky. Todennäköisesti hän myös työskentelee jonkin verran etänä, joka keventää työkuormaa ja tuo joustavuutta esim. perhe-elämään. Hänellä on vuosittain töistä lomaa ja saa siltä ajalta palkkaa ja lomarahaa. Jos hän sairastuu, hän menee työterveyteen tai yksityiselle omalla vakuutuksella ja vaivat hoidetaan nopeasti. Jos jotain menee kotona rikki tai jotain tarvitaan, se on todennäköisesti parissa kuukaudessa varaa korjauttaa tai hankkia. Hyväosainen kokee taloustilanteensa tiukentuneen, kun ei voi enää matkailla yhtä paljon kuin ennen tai pitää tarkemmin katsoa hintalappuja ruokakaupassa ja autokaupoilla. 

Ja itsekin olen hyväosainen, näen hyväosaisia ympärilläni joka päivä. Mutta teen töitä huono-osaisten kanssa ja näen myös niitä tilanteita joka päivä. Ja sanonpa vaan, että suurimmalla osalla hyväosaisista ole oikeasti haisuakaan millaista tämän maan vähäosaisilla se elämä on. Ei edes, vaikka se hyväosainen olisi nuorempana elänyt vähän niukempaa elämää. Hirveästi on mutuja, oletuksia ja ennakkoluuloja. Myös harhaa siitä, että kaikki olisi vain ihmisten omaa ansiota; ryysyt ja rikkaudet. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, vaikka niin hyväosainen tahtoo viimeiseen saakka herkästi ajatella. 

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisia on monenlaisia. Olen huomannut, että ne joilla on kokemusta köyhästä lapsuudesta ovat kaikkein tiukimpia tuomitsemaan köyhien valintoja ym. Kun taas itseni kaltaiset, hyvinvoivan lapsuuden eläneet hyväosaiset suhtautuvat aika neutraalisti. 

Minusta on väärä tulkinta olettaa, että köyhät eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa tai se, että voivat. Tosiasiassa asiat ovat monimutkaisia ja myös köyhissä on erilaisia ihmisiä niin kuin hyväosaisissakin. 

Kyllähän Suomi on menossa luokkayhteiskunnan suuntaan, mutta ei täällä sellaista köyhyyttä ole kuin kehittyvissä tai kehitysmaissa. Siis absoluuttista köyhyyttä. Täällä kuitenkin pääsee halutessaan eteenpäin köyhistäkin oloista ja minimitoimeentulo taataan. Suurimmassa osassa maita näin ei ole. Siksi tämä on edelleen paratiisinkaltainen maa oikeasti köyhille. 

Vierailija
102/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähäosaisilla on yleensä päihdeongelmia. Jos he itse pääsisivät tuosta suosta ylös ja lopettaisivat päihteiden käytön, niin väitän, että aika moni voisi saada elämänsä kuntoon.

Ehkä sinun kuplassasi on vain alkoholisoituneita vähäosaisia? Mutta kumpi oli hänellä ensin, vähäosaisuus vai alkoholiongelma?

Ns. vähäosaisuus ei useinkaan johdu päihteiden käytöstä, eikä se likikään aina edes johda päihteiden käyttöön.

Myös hyväosaisissa on alkoholiongelmaisia. Tosin hyväosaisten keskuudessa yleisempää taitaa nykyisin olla jokin laiton päihde.

Ensin oli vähä-älyisyys. Sen jälkeen vähäosaisuus ja lopulta kokopäivä juoppous. Ei kaikki kykene työuralle.

Vähä-älyisyys ei ole ihmisen oma valinta

Karusti ilmaistu, mutta näinhän asia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikoni on hyvin toimeentulevaa keskiluokkaa. Meillä on taas perheessä ollut vastoinkäymisiä ja sairautta. Hänen lapsensa kysyi, että miksi mulla on rikkinäiset kengät. Vastasin totuudenmukaisesti, että mulla ei ole varaa uusiin. Sisko pyöritteli silmiään, kai siksi, että joutunee selittämään turvallisessa kuplassa eläneelle lapselleen elämän realiteetteja, jotka meitä köyhiä koskettavat.

tuskin säkään niin köyhä olet, ettei ole varaa ostaa kirpparilta tai torista kenkiä ??? Laiskat luuserit aina selittelee.

No, silloin oli tiukempaa.

Vierailija
104/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin myös ns huono-osaisetkin. Jokainen on mieluummin ympäristössä mikä vastaa omaa näkemystä ja toiveita ja missä toiset ajattelevat samansuuntaisesti ja arvot on samat. 

joo tämä on niin totta. Ja se menee jännästi moneen suuntaan. Esim eräs pienituloinen tuttavani - tulee pienituloisesta perheestä - tuntuu ajattelevan että keskiluokkaisuus tarkoittaa automaattisesti stressiä, neuroottisuutta ja suorittamista (joskus niin onkin). Hän on siis itse hyvin jämpti ja asiansa hyvin hoitava ihminen. Mutta tuntuu ajattelevan, että lapsillensakin on parempi olla rento duunari ja mieluummin laskea rahoja tarkasti kuin suorittaa kaikkea. Eikä siinä, olkoon vain, uskon että pärjäävät. Mutta oma keskiluokkainen elämäni tuntuu minusta ihan rennolta, saan vaan huomattavasti paremman tuntipalkan. 

Vierailija
105/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväosainen ja elän omassa kuplassani. Minua ei kiinnosta ymmärtää vähävaraisia tai tietää heidän elämästään - miksi pitäisi? Siitä ei hyödy kukaan.

Vierailija
106/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäosaisilla on yleensä päihdeongelmia. Jos he itse pääsisivät tuosta suosta ylös ja lopettaisivat päihteiden käytön, niin väitän, että aika moni voisi saada elämänsä kuntoon.

Leimaat siis kaikki vähäosaiset ja köyhät juopoiksi. Tuo on just sitä kuplaa. Itse olen 58 vuotias pitkäaikaistyötön, köyhä, toimeentulotuella ja päivärahalla. Enkä juo viinaa, enkä tupakoi. 

Vierailija
107/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Kyllä me hyväosaiset suurimmaksi osaksi näemme huono-osaisuutta ihan päivittäin. Esim. Helsinki on rakennettu niin, että kovan rahan asunnot ja vuokrakasarmit ovat vierekkäin. Ihan samoilla naapuristoilla eletään sekä erittäin hyvätuloisena, että täysin sosiaalituilla. Moni meistä myös työskentelee esimerkikiksi sote -aloilla. Lääkäri hoitaa huono-osaisia päivittäin ja tietää kyllä millaista elämää siellä on eletty. Kouluissa opettajien silmien alla on huono-osaisten lapsia päivittäin, osalla lapsista on maanantaisin nälkä ja samojen lasten vanhemmat eivät ilmaannu vanhempainiltoihin. Sosiaalialalla niitä huono-osaisia vasta perataankin. Harva hyvinvoiva ihminen asuu ihan tynnyrissä. Sen sijaan siellä polarisaation toisessa päässä on ihme kuvitelmia suomalaisista hyväosaisista. Ei meillä veneitä ja niitä listaamattomia osakkeita ole, meillä on asuntolainat ja las

Miksi pitäisi tehdä mitään? Hyväosaisen kupla on hyvä kupla. 

t. erittäin hyväosainen

Vierailija
108/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hyväosaiset kyllä näkevät ammattinsa myötä elämän kaikki puolet ja todella karuja ihmiskohtaloita (esim. lääkärit, lakimiehet, opettajat). Ei todellakaan pääse kuplautumaan. 

Vierailija
109/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyväosainen ja elän omassa kuplassani. Minua ei kiinnosta ymmärtää vähävaraisia tai tietää heidän elämästään - miksi pitäisi? Siitä ei hyödy kukaan.

Ap:lta tosiaan jäi kertomatta miksi hyväosaisten pitäisi kiinnostua vähävaraisten elämästä? Mitä hyötyä siitä olisi? Ja miten vähävaraisten elämä olisi kenenkään tiedettävissä sen paremmin kuin hyväosaistenkaan?

Ap rakentaan kahta blokkia aloituksessaan, vaikka sellaista ei oikeasti ole olemassa. Ehkäpä monet tietävät paljon köyhien elämästä ja ymmärtävät siitä jopa enemmän kuin ap:n kaltaiset, joilla tuntuu olevan asiasta hyvin yksinkertainen näkemys. 

Median tehtävä on tuottaa puolueetonta kuvausta yhteiskunnasta, mutta myönnän itsekin jo hyppääväni monet jutut yli, koska ne ärsyttävät. Jokainen juttu missä terve nuori ihminen koettaa saada sympatiaa sillä, että hänen tukensa ovat liian pieniä vie köyhien asiaa roskiin mielessäni. On kasvanut kokonaisia sukupolvia, joiden mielestä yhteiskunnan pitää aina maksaa hänen elämisensä. 

Vierailija
110/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absoluuttisessa köyhyydessä elävät kehitysmaissa eli nämä jotka kerjäävät ruokaa ja tonkivat kaatopaikkoja, ja suhteellista köyhyyttä täällä korkean elintason maassa, jossa eläminen on niin kallista että pitää mennä ruokajonoihin. Suomalainen työtön eläisi ruhtinaallisesti esim.Intiassa. Mutta todella huonosti Suomessa. Ei vain ole järkevää että kaikki suomalaiset köyhät ajettaisiin Intiaan elämään päivärahoilla. Joittenkin hyväosaisten mielestä tämä olisi hyvä ratkaisu. Saisivat rikkaat ja hyväosaiset seurustella täällä vain keskenään ja elellä omassa kuplassaan.

Vierailija
111/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absoluuttisessa köyhyydessä elävät kehitysmaissa eli nämä jotka kerjäävät ruokaa ja tonkivat kaatopaikkoja, ja suhteellista köyhyyttä täällä korkean elintason maassa, jossa eläminen on niin kallista että pitää mennä ruokajonoihin. Suomalainen työtön eläisi ruhtinaallisesti esim.Intiassa. Mutta todella huonosti Suomessa. Ei vain ole järkevää että kaikki suomalaiset köyhät ajettaisiin Intiaan elämään päivärahoilla. Joittenkin hyväosaisten mielestä tämä olisi hyvä ratkaisu. Saisivat rikkaat ja hyväosaiset seurustella täällä vain keskenään ja elellä omassa kuplassaan.

Suomalainen köyhä ei pärjäisi Intiassa päivääkään. Eihän sinne korvauksia maksettaisi, vaan pitäisi itse hankkia toimeentulo ja saman yrittäjiä on apajilla tuhansittain.

Kehitysmaiden ihmisillä on useilla draivia ja intoa päästä eteenpäin. Siellä on paljon potentiaalia, minkä takia olisi hyvä, että Suomeen muuttaisi paljon ihmisiä ja sosiaaliturva purettaisiin minimiin. 

Vierailija
112/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisia on monenlaisia. Olen huomannut, että ne joilla on kokemusta köyhästä lapsuudesta ovat kaikkein tiukimpia tuomitsemaan köyhien valintoja ym. Kun taas itseni kaltaiset, hyvinvoivan lapsuuden eläneet hyväosaiset suhtautuvat aika neutraalisti. 

Minusta on väärä tulkinta olettaa, että köyhät eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa tai se, että voivat. Tosiasiassa asiat ovat monimutkaisia ja myös köyhissä on erilaisia ihmisiä niin kuin hyväosaisissakin. 

Kyllähän Suomi on menossa luokkayhteiskunnan suuntaan, mutta ei täällä sellaista köyhyyttä ole kuin kehittyvissä tai kehitysmaissa. Siis absoluuttista köyhyyttä. Täällä kuitenkin pääsee halutessaan eteenpäin köyhistäkin oloista ja minimitoimeentulo taataan. Suurimmassa osassa maita näin ei ole. Siksi tämä on edelleen paratiisinkaltainen maa oikeasti köyhille. 

Tunnistan itseni tästä. Olen toisinaan aika ankara sellaisia kohtaan, jotka tulevat samanlaisista taustoista kuin minä: päihdeperhe, koulukiusattu. Myönnän että tilanteita on monenlaisia, enkä todellakaan tiedä kaikkea.

Väitän kuitenkin, että tiedän myös kuinka paljon ponnistelua kuopan pohjalta nouseminen vaatii. Vaikka meillä toistaiseksi on tämä hyvinvointivaltio joka tukee jonkin verran, työ on loppujen lopuksi tehtävä itse. Äänestän puolueita jotka kannattavat laajaa hyvinvointivaltiota ja jos minulta pyytää apua, sitä yleensä saa. Mutta ruikuttajia en enää jaksa. En ole myötätuntoisin ihminen. 

Vierailija
113/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen köyhä ei pärjäisi Intiassa päivääkään. Eihän sinne korvauksia maksettaisi, vaan pitäisi itse hankkia toimeentulo ja saman yrittäjiä on apajilla tuhansittain.

Kehitysmaiden ihmisillä on useilla draivia ja intoa päästä eteenpäin. Siellä on paljon potentiaalia, mink

Entä te rikkaat? Ette osaa edes täytekakkua leipoa, pitää ostaa sekin leipomosta.

Vierailija
114/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vähäosaisilla ole enää ongelmaa, koska persvittulaiset pettivät. U O vie kaiken ja tapan itseni

Vierailija
115/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä te rikkaat? Ette osaa edes täytekakkua leipoa, pitää ostaa sekin leipomosta."

Rikkaat eivät syö täytekakkua, se on vain koriste :)  

Vierailija
116/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tunnistan itseni tästä. Olen toisinaan aika ankara sellaisia kohtaan, jotka tulevat samanlaisista taustoista kuin minä: päihdeperhe, koulukiusattu. Myönnän että tilanteita on monenlaisia, enkä todellakaan tiedä kaikkea.

Väitän kuitenkin, että tiedän myös kuinka paljon ponnistelua kuopan pohjalta nouseminen vaatii. Vaikka meillä toistaiseksi on tämä hyvinvointivaltio joka tukee jonkin verran, työ on loppujen lopuksi tehtävä itse. Äänestän puolueita jotka kannattavat laajaa hyvinvointivaltiota ja jos minulta pyytää apua, sitä yleensä saa. Mutta ruikuttajia en enää jaksa. En ole myötätuntoisin ihminen. "

Varmaan se ponnisteluakin vaatii, mutta korkeampaa älykkyysosamäärää ennen kaikkea. Varsinainen pihvi koko tässä asiassa on se, että voiko muka köyhiksi jääviä ihmisiä syyttää siitä, ettei äly riitä enempään? Tai terveys?

Geenejäänhän ei kukaan valitse.

Vierailija
117/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy-seuraussuhde on yleensä päinvastoin. Ensin on tulleet ylipääsemättömät vaikeudet, ja oloa on sitten yritetty helpottaa turruttamalla pää päihteillä.

Vierailija
118/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tunnistan itseni tästä. Olen toisinaan aika ankara sellaisia kohtaan, jotka tulevat samanlaisista taustoista kuin minä: päihdeperhe, koulukiusattu. Myönnän että tilanteita on monenlaisia, enkä todellakaan tiedä kaikkea.

Väitän kuitenkin, että tiedän myös kuinka paljon ponnistelua kuopan pohjalta nouseminen vaatii. Vaikka meillä toistaiseksi on tämä hyvinvointivaltio joka tukee jonkin verran, työ on loppujen lopuksi tehtävä itse. Äänestän puolueita jotka kannattavat laajaa hyvinvointivaltiota ja jos minulta pyytää apua, sitä yleensä saa. Mutta ruikuttajia en enää jaksa. En ole myötätuntoisin ihminen. "

Varmaan se ponnisteluakin vaatii, mutta korkeampaa älykkyysosamäärää ennen kaikkea. Varsinainen pihvi koko tässä asiassa on se, että voiko muka köyhiksi jääviä ihmisiä syyttää siitä, ettei äly riitä enempään? Tai terveys?

Geenejäänhän ei kukaan valitse.

Harvoja meistä geenit niin vahvasti määrittelevät. Jos määrittelisivät, minä olisin päihderiippuvainen. 

Vierailija
119/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta kyllä todella monet hyväosaiset kulkee julkisilla töihin. Kehyskunnasta aamulla matkustaessa kyllä näkee enemmän sellaista selkeästi hyväpalkkaiseen toimistotyöhön menossa olevaa porukkaa kuin ulospäin selkeästi duunarilta näyttäviä ihmisiä. 

Jos on työpaikka Helsingin ydinkeskustassa niin työpäivän kestävä pysäköinti maksaisi 30-40e per päivä ei edes hyvätuloinen halua tuollaista summaa maksaa vaan menee kiltisti junalla.

Vierailija
120/127 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harvoja meistä geenit niin vahvasti määrittelevät. Jos määrittelisivät, minä olisin päihderiippuvainen. "

Kyllä ne ovat kaiken perusta. Saatat olla sukusi ainoa, jolla ei ole päihderiippuvuuteen altistavia geenejä. Geenit selittävät miksi vain yksi sisarusparvesta selviää normaaliin elämään. Hän on älykkäämpi, hän ei ole impulsiivinen, hänellä ei ole juopon geenejä jne.