Miksi jotkut jäävät jumiin teiniaikojen tyyliin?
Ylellä tämä juttu https://yle.fi/a/74-20083883 sai miettimään. Nolon näköistä minusta, kun jo tukevasti kolmekymppinen nainen pukeutuu vielä pikkutytöksi lolita-tyyliin. Itsekin olin tuollainen japanifani ja otaku-tyttö teininä, kuten koko kaveriporukkani suurin piirtein. Se oli silloin muotia ja uusi juttu (olen vuoden nuorempi kuin jutun Ninni), mutta kaikki kaverini pääsivät kyllä tyylistä yli jo parikymppisenä ja ovat siirtyneet aikuisempiin juttuihin. Itsekään en ole ollut kiinnostunut japanijutuista yli kymmeneen vuoteen ja kyllä lolitaksi pukeutuminen ja kaikki nuo uwu kawaii-jutut tuntuvat nykyään tosi lapsellisilta.
Tuli sitten mieleen muutamia muitakin, jotka ovat jollain tavalla jääneet kiinni siihen nuoruutensa tyyliin ja juttuun jollain lailla, esim. yhden 80-luvulla syntyneen tiedän jolla on tosi tunnistettava 2000-luvun alun teinityyli edelleen nelikymppisenä naisena. Myös käytös samaa luokkaa. Johtuuko omaan nuoruusaikaiseen tyyliin jumahtaminen siitä, ettei jollain tavalla ole päässyt eteenpäin elämäsä tai aikuistumaan? Yleensähän ihmisiä ihan luonnostaan alkaa kiinnostaa uudet jutut iän myötä ja ne ovat erilaisia kuin ne mistä tykkää joskus yläasteella tai lukioiässä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tuo eroaa siitä, kun aikuiset ukot kulkee liekkihupparissa lippis päässä? Huudellaanko niille, että aikuistu nyt hyvä ihminen, sun teinivuodet on kaukana takana!!
Ei eroa, kyllä teinityyli on mun mielestä nolon näköistä aikuisella olipa kyse sitten naisesta tai miehestä. Sitähän juuri tuossa aloituksessa yritin sanoa? Ei ollut kyse pelkästään tästä ylen jutun naisesta, vaan käytin häntä esimerkkinä.
-AP
Veikö tuollainen japanipunk tyttteli miehesi? xD
Mieheni pitää tuota tyyliä vielä tyhmempänä, naureskeli kun näytin joskus kuvia omilta lolita-ajoiltani ja kaveriporukastani teinivuosilta.
-AP
Ja uskot? :'D
Meinaatko, että aikuinen nainen pinkissä pitsihörhelömekossa, pitsimyssyssä ja hello kitty-laukku kainalossa on miesten mielestä yleisesti erityisen seksikäs ilmestys?
tupakinpoltto tai päihteet on nolompia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tuo eroaa siitä, kun aikuiset ukot kulkee liekkihupparissa lippis päässä? Huudellaanko niille, että aikuistu nyt hyvä ihminen, sun teinivuodet on kaukana takana!!
Ei eroa, kyllä teinityyli on mun mielestä nolon näköistä aikuisella olipa kyse sitten naisesta tai miehestä. Sitähän juuri tuossa aloituksessa yritin sanoa? Ei ollut kyse pelkästään tästä ylen jutun naisesta, vaan käytin häntä esimerkkinä.
-AP
Veikö tuollainen japanipunk tyttteli miehesi? xD
Mieheni pitää tuota tyyliä vielä tyhmempänä, naureskeli kun näytin joskus kuvia omilta lolita-ajoiltani j
Riippuu kai naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Meneppä ap kertomaan nämä mielipiteet punkkareille tai hevareille. "Hei eiksua nolota ku oot jo 50 ja pukeudut niinku teini"
Tästä tuli mieleen, että yleensähän se menee niin, että naisten mielenkiinnon kohteita pidetään noloina. Oli sitten kyse harrastuksesta, musiikkimausta tai pukeutumistyylistä tai niiden yhdistelmästä.
tyylistä en toedä, mutta vaipat ja lolicon kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Veikö tuollainenapanipunk tyttteli miehesi? xD
Mieheni pitää tuota tyyliä vielä tyhmempänä, naureskeli kun näytin joskus kuvia omilta lolita-ajoiltani ja kaveriporukastani teinivuosilta.
-AP
Ai se sun mielikuvitusmies?
Ei tuollaisella teinipäällä voi olla aikuista miestä oli sun oma ikäsi mikä hyvänsä, ei kyllä edes sitä teinimiestä 😂
Oletko ap sama joka pohtii eri-ikäisten naisten oikeutta pitää ponnaria? Mikä sinua vaivaa? Eikö oma elämäsi ole tarpeeksi kiinnostavaa?
Minusta on aina ihana, kun ihmiset pukeutuu niin kuin kokevat omakseen. Suomessa ylpeillään liikaa ja yritetään hukkua massaan. En edes ymmärrä, mitä ap tarkoittaa eteenpäin menemisellä tyylissä? Jotain tätityyliä.
Itse olen 36-vuotias. Ei minulla ole tyyli muuttunut pariinkymmeneen vuoteen sen jälkeen, kun löysin oman juttuni sen suhteen. Nyt alkaa tulla jotkut jutut omasta nuoruudesta muotiin taas ja minusta se on vaan hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja se että muutamat aikuiset ukot kulkee liekkihupparissa, ei tee tästä naisten teini-pukeutumisesta yhtään sen vähemmän noloa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina ihana, kun ihmiset pukeutuu niin kuin kokevat omakseen. Suomessa ylpeillään liikaa ja yritetään hukkua massaan. En edes ymmärrä, mitä ap tarkoittaa eteenpäin menemisellä tyylissä? Jotain tätityyliä.
Itse olen 36-vuotias. Ei minulla ole tyyli muuttunut pariinkymmeneen vuoteen sen jälkeen, kun löysin oman juttuni sen suhteen. Nyt alkaa tulla jotkut jutut omasta nuoruudesta muotiin taas ja minusta se on vaan hauskaa.
Varmaan jokaisella pitäisi olla joku Marimekon tunika päällä, niin sitten olisi aikuistunut ja mennyt elämässään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jokaisella pitäisi olla joku Marimekon tunika päällä, niin sitten olisi aikuistunut ja mennyt elämässään eteenpäin.
Mitään välimuotoa ei ole, kuin joko tanttatyyli tai lapselliset lolitamekot?
Miten ois ihan tuollanen normaali aikuisen naisen pukeutuminen, joka näyttää hyvältä aikuisen ihmisen päällä? Mallia voi ottaa vaikka muista Euroopan maista, niissä osataan yleensä pukeutua tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
En ole jäänyt jumiin teiniajan tyyliin vaan rakastan tätä enkä halua vaihtaa muuhun.
terv. gootti N39
Täällä toinen gootti samaa ikäluokkaa. Eiköhän tämä vaan osoita sen, että osa löytää oman tyylinsä jo nuorena eikä kaikkien ole tarpeen juosta muodin, yhteiskunnan odotusten tai muiden mielipiteiden mukaan pukeutumisessaan tai muussakaan elämässään.
Mielestäni hauskaa että ihmisillä on erilaisia tyylejä.
Itse nuorena olin epävarma ja yritin sulautua massaan kaikin keinoin. Vasta nyt aikuisena uskallan pukeutua omaperäisemmin ja olen tätä nykyä värikäs hippi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ois ihan tuollanen normaali aikuisen naisen pukeutuminen, joka näyttää hyvältä aikuisen ihmisen päällä? Mallia voi ottaa vaik
Miksi pukeutumisessa lähtökohtana pitäisi olla "näyttää hyvältä aikuisen ihmisen päällä" (kenen mielestä?). Itselleni ainakin pukeutuminen on tapa ilmaista itseäni ja haluan, että se miellyttää omaa visuaalista näkemystäni, joka varmaankin poikkeaa valtavirrasta. Ja on mukavaa ja käytännöllistä toki haen pukeutumisessa myös, mutta ne eivät ole estetiikkaan niin sidoksissa olevia asioita. En minä pukeudu muiden vuoksi tai sen mukaan, mitä yhteiskunnassa yleisesti pidetään "soveliaana" nelikymppiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ois ihan tuollanen normaali aikuisen naisen pukeutuminen, joka näyttää hyvältä aikuisen ihmisen päällä? Mallia voi ottaa vaik
Miks mun pitäs ottaa mallia muista ja esittää olevani jotain, mitä en koe omaksi itsekseni? Pukeudun edelleen goottityyliin. Taaperoikäinen poikani ihmetteli tänään viimeksi mun 6mm venytyskorvakoruja. Oon töissä IT-alalla tiimin ainoana naisena ja pari "pitkätukkahevaria" miestä on samassa tiimissä. Ikää heillä 40-50v kun itse olen kolmekymppinen. Minusta on vain mukavaa, että ihmiset erottuvat tylsästä massasta persoonallisella ulkonäöllä.
Nii, semmosta se. Iteki näytän parhaimmalta bändipaidoissa ja pitkissä nahkatakeissa. Välillä yritin pukeutua toisin, mutta se tuntui aina siltä kuin kulkisi valepuvussa. Väärät rätit on vääriä.
Ärsyttääkö?
T. Yli 30-vuotias valtion virkamies pääkallopaidassa ja sinisessä tukassa
Jos ihan tosissaan mietit tuollaisia ap, niin oletko itse jämähtänyt jonnekin yläasteelle kun kaikilla ei ollut vielä muuta elämää kuin toisista jauhaminen? Oma elämä oli jotain vanhempien ikeen alla kökkimistä ja sarjojen katsomista, kavereiden kanssa oleminenkin juoruilua joillain.
Lolita-tyyli ei ole mitenkään vain teineille tarkoitettu tai teinimäinen, sitäkin voi toteuttaa monin tavoin ja sopii mielestäni aivan kaiken ikäisille. Olisi ihanan näköinen joku vaikka ihan mummoikäinen kasikymppinenkin viimeisen päälle lolita-kuteissa! Ihanaa, kun ihmiset toteuttaa itseään myös tyylillisesti ja pukeutuu näyttävästi omaan tyyliin, vaikka se herättäisikin huomiota. :)
N31
Minä ns. aikuistuin, kiinnostuin vähän erilaisista asioista ja se tiettyyn musiikkityyliin liittyvä pukeutumistyyli jäi. Nyt nelikymppisenä tunnen taas kaipausta niihin aikoihin, lienee keski-iän kriisiä, ja värjäsin juuri hiukseni samanlaisiksi kuin ne oli teininä. Kaivoin myös esiin teinivuosien nahkatakin ja olen käyttänyt sitä jo jonkin verran. Ihanan vapauttavaa ja tuo energiaa arkeen.
Meneppä ap kertomaan nämä mielipiteet punkkareille tai hevareille. "Hei eiksua nolota ku oot jo 50 ja pukeudut niinku teini"