Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut jäävät jumiin teiniaikojen tyyliin?

Vierailija
20.04.2024 |

Ylellä tämä juttu https://yle.fi/a/74-20083883 sai miettimään. Nolon näköistä minusta, kun jo tukevasti kolmekymppinen nainen pukeutuu vielä pikkutytöksi lolita-tyyliin. Itsekin olin tuollainen japanifani ja otaku-tyttö teininä, kuten koko kaveriporukkani suurin piirtein. Se oli silloin muotia ja uusi juttu (olen vuoden nuorempi kuin jutun Ninni), mutta kaikki kaverini pääsivät kyllä tyylistä yli jo parikymppisenä ja ovat siirtyneet aikuisempiin juttuihin. Itsekään en ole ollut kiinnostunut japanijutuista yli kymmeneen vuoteen ja kyllä lolitaksi pukeutuminen ja kaikki nuo uwu kawaii-jutut tuntuvat nykyään tosi lapsellisilta.

Tuli sitten mieleen muutamia muitakin, jotka ovat jollain tavalla jääneet kiinni siihen nuoruutensa tyyliin ja juttuun jollain lailla, esim. yhden 80-luvulla syntyneen tiedän jolla on tosi tunnistettava 2000-luvun alun teinityyli edelleen nelikymppisenä naisena. Myös käytös samaa luokkaa. Johtuuko omaan nuoruusaikaiseen tyyliin jumahtaminen siitä, ettei jollain tavalla ole päässyt eteenpäin elämäsä tai aikuistumaan? Yleensähän ihmisiä ihan luonnostaan alkaa kiinnostaa uudet jutut iän myötä ja ne ovat erilaisia kuin ne mistä tykkää joskus yläasteella tai lukioiässä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteellahan se oli tosiaan sitä, että se tietty jengi (omasta mielestään kingejä) arvosteli muiden tyylejä ja naureskeli avoimesti, jos oli jotain heidän mielestään erikoista päällä. Ap jämähtänyt vissiin sinne, taisi olla niissä jengeissä tai ainakin hiljainen ihailija..

Vierailija
42/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina ihana, kun ihmiset pukeutuu niin kuin kokevat omakseen. Suomessa ylpeillään liikaa ja yritetään hukkua massaan. En edes ymmärrä, mitä ap tarkoittaa eteenpäin menemisellä tyylissä? Jotain tätityyliä.

Itse olen 36-vuotias. Ei minulla ole tyyli muuttunut pariinkymmeneen vuoteen sen jälkeen, kun löysin oman juttuni sen suhteen. Nyt alkaa tulla jotkut jutut omasta nuoruudesta muotiin taas ja minusta se on vaan hauskaa. 

Varmaan jokaisella pitäisi olla joku Marimekon tunika päällä, niin sitten olisi aikuistunut ja mennyt elämässään eteenpäin.

Mitään välimuotoa ei ole, kuin joko tanttatyyli tai lapselliset lolitamekot?

Miten ois ihan tuollanen normaali aikuisen naisen pukeutuminen, joka näyttää hyvält

Arvelisin, että suurelle osalle väestöstä pukeutuminen ei ole tapa ilmaista itseä ja siksi pukeudutaan vaatteisiin, joita kyseisenä aikakautena satutaan myymään vaateliikkeissä. Kuulun myös heihin, en halua ajatella pukeutumistaan yhtään enempää kuin on pakko, mutta vaatteita on kuitenkin päällä pidettävä, että yhteiskunnassa voi elää ja ne lämmittää ja suojaa. Niillä on sellainen funktio mulle. En halua että ihmiset kiinnittävät huomiota pukeutumiseeni hyvässä tai pahassa. Massaan sulautuminen pukeutumisen suhteen sopii mulle. Ilmaisen itseäni tavoilla, jotka ovat merkityksellisiä minulle, mutta jotka eivät kenties näy muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jäänyt jumiin teiniajan tyyliin vaan rakastan tätä enkä halua vaihtaa muuhun.

terv. gootti N39

Ziisus että olet nolo. Näin viikolla kaltaisesi ehkä vielä vanhemman ganootin lidlissä. Järkyttävä näky. 

Vierailija
44/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jäänyt jumiin teiniajan tyyliin vaan rakastan tätä enkä halua vaihtaa muuhun.

terv. gootti N39

Ziisus että olet nolo. Näin viikolla kaltaisesi ehkä vielä vanhemman ganootin lidlissä. Järkyttävä näky. 

Aina kun sä tulet näkyviin luolastasi niin pääsee oksu, olet todella kuvottava ilmestys 🤮

Vierailija
45/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. gootti N39

Aina kun sä tulet näkyviin luolastasi niin pääsee oksu, olet todella kuvottava ilmestys 🤮

Veikkaan että olet tyyppiä "rippileiri-yhteishenki". Sen nolouden kaikki normaalit haluavat aktiivisesti unohtaa ja sinä vanhana akkana ripustaudut siihen pahkasika hymy naamalla.

Vierailija
46/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi tähän ketjuun hyökkäsi rähjäämään sellaiset, jotka on itse kokeneet jotain arvostelua (kuviteltua tai todellista) omasta pukeutumisestaan, ja ottivat aloittajan pohdinnat henkilökohtaisena loukkauksena. Yrittävät sitten "jauhottaa" täysin asiallista pohdiskelua menemällä alatyylisiin loukkauksiin vaikka ketju ei kohdistunut heihin. 

Tämmöstä täällä palstalla on, että asiallista keskustelua ei voi saada aikaiseksi. Sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe miettiä, että mikä siihen vaikuttaa millaisen pukeutumistyylin ihminen valitsee ja miksi joku jää niihin nuoruutensa tyyleihin ja toiset taas ei.

Vierailija
47/50 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tähän ketjuun hyökkäsi rähjäämään sellaiset, jotka on itse kokeneet jotain arvostelua (kuviteltua tai todellista) omasta pukeutumisestaan, ja ottivat aloittajan pohdinnat henkilökohtaisena loukkauksena. Yrittävät sitten "jauhottaa" täysin asiallista pohdiskelua menemällä alatyylisiin loukkauksiin vaikka ketju ei kohdistunut heihin. 

Tämmöstä täällä palstalla on, että asiallista keskustelua ei voi saada aikaiseksi. Sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe miettiä, että mikä siihen vaikuttaa millaisen pukeutumistyylin ihminen valitsee ja miksi joku jää niihin nuoruutensa tyyleihin ja toiset taas ei.

Se mitä joku toinen pukee päällensä on hänen oma asiansa, oli syy mikä tahansa.

AP tässä on nolo 

Eipä tuo apkaan kovin rakentavasti asiaansa esittänyt, sitä saa mitä tilaa

Vierailija
48/50 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin trauma? 

Vierailija
49/50 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin trauma? 

😂   Kyllä on maailma pullollaan traumatisoituneita. Viime kesänä maidenin konsertissa 11 000 traumatisoitunutta. Järkiään me kaikki oli pukeuduttu mustiin tiukkoihin farkkuihin ja bändipaitaan. On myös minun ja mieheni arkipukeutuminen työn ulkopuolella.

ehtoo puolella ollaan 

Vierailija
50/50 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku nyt on gootti, punkkari tai lolita, niin sitten on. Mutta kyllä ainakin se, että on jäänyt nuoruusiän valtavirtamuotiin jumiin, on vähän noloa. Ysärillä kotikulmillani kulki pari tätiä 60-luvun mehiläispesäkampauksessa. Nyt on jokunen ikätoveri, jolla on se kasarilook vieläkin. Sitten joku nelikymppinen "diskohousuissa" ja moninkertaisissa narutopeissa. Väkisinkin tulee mieleen, että ei enää seuraa aikaansa. Eikä se tyyli enää yleensä pue, vaan vanhentaa. 

N53

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä