Optikkoliike "pakkomyy" monitehot, kokemuksia?
Kävin uusimassa silmälasit ja sain monitehot, vaikka näen täydellisesti lähelle? Tähän asti ollut yksitehot, olen voimakkaasti likinäköinen mutta koskaan ei ole ollut ongelmia nähdä lähelle ilman laseja. Olen siis tähän asti ottanut lasit pois päästä esim. lukiessa, koska lasit päässä en näe niin tarkasti lähelle kuin paljain silmin.
No, nyt mulla on monitehot joilla en näe kunnilla lähelle enkö kauas, kaikki on kallellaan ja olo kuin olis ihan liikaa vahvuuksia. Menikö tämä nyt ihan oikein, itse en ymmärrä miksi tarviin monitehot kun ongelma lähelle näkemisessä on vain lasit päässä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tuota pohdin itsekin. Miinusta näössä on reilusti ja nyt pitää ottaa välillä lasit pois, että näkee lähelle. En haluaisi monitehoja vielä. Optikolle pitäisi varata aika, kun en näe kauaskaan enää niin tarkasti.
Itselläni on -3 normilasit ja +2,5 lukulasit. Sellaisten linssien hiominen olisi ollut kallista. Sen lisäksi koin jo kerran ainoilla kaksitehoilla sen, etten nähnyt jalkoihini portailta laskeutuessa jne. Eli mieluummin elän kaksien lasien kanss kuin taitaa niskani kun kaadun portaissa.
Monitehot ne pitää olla. Lähitehot vaan nolliin niin näkee lukea.
En ole tottunut vuodessa monitehoihin. Kaikki vaan hokee, että kyllä tottuu. Yritän pitää pari tuntia kerrallaan, esim. kokouksissa ja kaupoissa pyöriessä. Ihan hirveä olo koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota pohdin itsekin. Miinusta näössä on reilusti ja nyt pitää ottaa välillä lasit pois, että näkee lähelle. En haluaisi monitehoja vielä. Optikolle pitäisi varata aika, kun en näe kauaskaan enää niin tarkasti.
Itselläni on -3 normilasit ja +2,5 lukulasit. Sellaisten linssien hiominen olisi ollut kallista. Sen lisäksi koin jo kerran ainoilla kaksitehoilla sen, etten nähnyt jalkoihini portailta laskeutuessa jne. Eli mieluummin elän kaksien lasien kanss kuin taitaa niskani kun kaadun portaissa.
Jos sinulla on tosiaan lähi- ja kaukoalueella 5,5 ero, niin sitä on vaikea sovittaa yksiin linsseihin. Minulla vähän yli kahden ero ja sillä monitehot vielä toimivat kunhan ei ota liian matalaa kehystä. Minulla kaukoalue on -7 ja minusta monitehot ovat toimivat vaikka saatan ne nostaa pois, kun luen jotain puhelimesta. Mutta kymmenen sentin päästä lukeminen on hankalaa kirjojen ja lehtien kanssa. Itse käytän kaksia laseja niin, että toiset on monitehot ja toiset lähialueen vahvuuksilla olevat yksitehot, joita käytän kun erikseen keskityn lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä aivan väärät voimakkuudet. Kaukonäkön ja lähinäön välillä on noilla vahvuuksilla 5,5 dioptrian ero. Vanhuksillakin ero on yleensä maksimissaan 2,5 dioptria. Pilaat silmäsi vielä tuolla tavoin. Jos kauas on -3, niin silloin lähinäkökin on todennäköisesti miinuksen puolella. Jossain -1.00 tai -0.5 välillä. Parempi olisi siis katsoa lähelle ihan ilman laseja, kun tollasilla plussilla. Jos on lisäksi hajataittoa ja sekin on miinuksen puolella, niin sitten lähellekin on vielä tuota isompi miikka. T: optikkoliikkeessä työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikenlaisia helposti rikkoutuvia pintoja laseihini on lisätty vaikka olen tilannut ainoastaan kovapinnoitteen. Heijastamaton pinnoite on myös hankala pitää puhtaana.
Ilman sitä lasit näyttää halvalta ja silmät ei näy kunnolla läpi. En ikinä ostaisi laseja ilman heijastuksenestoa.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet käyttänyt uusia lasejasi, kun totutteluun voi siis mennä viikkoja. Minullekin yritettiin myydä nuorisomonitehoja, kun lisävahvuus oli 0,75. Kieltäydyin, koska en koe silmieni väsyvän näyttöpäätetyöskentelystä.
Minulla on tarve +1 lähinäölle. Kieltäydyin monitehoista, koska näen näytölle hyvin omilla laseilla, lukiessa otan silmälasit pois. Jos on huono valo tai olen väsynyt, laitan omien lasien päälle tällaiset kiinnitettävät +1 linssit, joka helpottaa: https://www.micromark.com/Web%20Store%20Images/82080_R-1.jpg
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä monitehot, jotka otan pois, kun pitää nähdä lähelle. Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut lukea, olla puhelimella, työskennellä päätteellä tai tehdä käsitöitä lasien kanssa ja siksi tuo ominaisuus on kyllä täysin turha. Näen omalla silmällä lähelle hyvin, mutta telkkaria katson silmälaseilla, samoin autoa ajaessa tarvitsen ynnä muulloin kun pitää nähdä kauas hyvin. Miinusta on 1,5-1,75.
Minulla miinusta noin 7,5. Lukulaseihin tuli myös miinusta, niitä en kyllä käytä kun näen ilman laseja paremmin lähelle. Kävin silmäsairaalan optikolla ja sieltä tuli tällainen määräys ja niitä lukulaseja ns pitäisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasit pitää ottaa pois lukiessa, niin silloin lähinäkö on alkanut jo heikentyä. Monitehot yleensä sopii lopulta kaikille, mutta niihin tottuminen vie aikaa. Itsellä meni parisin kuukautta ennen kuin silmä oppi kunnolla alueet. Jos aikaa on jo mennyt, niin ehkä pitäisi uudelleen katsoa voimakkuudet tai miettiä yksilöllisempiä säätöjä.
Höpö höpö. Olen ottanut lasit pois lukiessa 20 vuotta.
Sama. Lasit ovat olleet 30 vuotta, en ole koskaan lukenut lasit päässä. Näen ihan tarpeeksi hyvin lähelle mutten kauas.
No makukysymyksiä, mutta omasta mielestä olisi vaivalloista ja vähän noloakin olla koko ajan nostelemassa laseja ylös. Siksi valitsisin ilman muuta monitehot. Mutta niissä ei halvalla saa hyvää. Varsinkin, jos on isot vahvuudet, niin täytyy valita niitä laajimpia ja parhaita linssejä.
Tietyssä vaiheessa, kun vahvuusero kaukonäön ja lähinäön välillä on 2 dioptria tai yli, niin ei näe lasit päässä mitään käsivarren mittaa lähemmäs, jos on vaan kaukolasit. Tuohan on vaarallista esim autossa, kun ei näe mittareitakaan kunnolla. Saati sitten navia. Ei siinä kesken ajon voi alkaa laseja nostelemaan pois nenältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä monitehot, jotka otan pois, kun pitää nähdä lähelle. Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut lukea, olla puhelimella, työskennellä päätteellä tai tehdä käsitöitä lasien kanssa ja siksi tuo ominaisuus on kyllä täysin turha. Näen omalla silmällä lähelle hyvin, mutta telkkaria katson silmälaseilla, samoin autoa ajaessa tarvitsen ynnä muulloin kun pitää nähdä kauas hyvin. Miinusta on 1,5-1,75.
Minulla miinusta noin 7,5. Lukulaseihin tuli myös miinusta, niitä en kyllä käytä kun näen ilman laseja paremmin lähelle. Kävin silmäsairaalan optikolla ja sieltä tuli tällainen määräys ja niitä lukulaseja ns pitäisi käyttää.
Tuolla vahvuudella joutuu katsomaan tosi läheltä, varmaan 10-20 sentin päästä, jos haluaa nähdä tarkasti. Kyllähän se varmaan rasittaa silmiä. Lukulaseilla saanee etäisyyden kasvatettua ainakin 40-50 senttiin, se jo helpottaa. Ei tarvi olla naama kiinni kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on -3 normilasit ja +2,5 lukulasit. Sellaisten linssien hiominen olisi ollut kallista. Sen lisäksi koin jo kerran ainoilla kaksitehoilla sen, etten nähnyt jalkoihini portailta laskeutuessa jne. Eli mieluummin elän kaksien lasien kanss kuin taitaa niskani kun kaadun portaissa.Jos sinulla on tosiaan lähi- ja kaukoalueella 5,5 ero, niin sitä on vaikea sovittaa yksiin linsseihin. Minulla vähän yli kahden ero ja sillä monitehot vielä toimivat kunhan ei ota liian matalaa kehystä. Minulla kaukoalue on -7 ja minusta monitehot ovat toimivat vaikka saatan ne nostaa pois, kun lue
Ei ole. Kellään, edes näkövammaisilla. Aivan väärä lukuvahvuus käytössä.
joka asiassa täytyy olla tarkka ja pitää puoliaan
Jossakin optikko liikkeessä useimmat silmälasit ovat moniteholaseja. Toisaalta minulla ollut ei-monitehot joissa ollut moniaisuuksia kuin monitehoissa. Liiketoimintaa se optikkoliike on siinä missä muutkin kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasit pitää ottaa pois lukiessa, niin silloin lähinäkö on alkanut jo heikentyä. Monitehot yleensä sopii lopulta kaikille, mutta niihin tottuminen vie aikaa. Itsellä meni parisin kuukautta ennen kuin silmä oppi kunnolla alueet. Jos aikaa on jo mennyt, niin ehkä pitäisi uudelleen katsoa voimakkuudet tai miettiä yksilöllisempiä säätöjä.
Mulle juuri silmälääkäri suositteli kaksia eri laseja, lukemiseen omansa. Mulla on silmien miinuksissa eroa, lukuosassa ei niinkään. Optikkohan olisi riemumielin myynyt monitehot, koska lukemat olisivat menneet varastovahvuuksien yli eli saisi paljon enemmän rahaa laseista. Kaksilla eri laseilla lukemat jäävät täysin varastovahvuuksille, eli pystyn hyödyntämään tuplatarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Specsavers myi äidilleni kahdet monitehot 800€ hintaan. Äitini ei ole erityisen tyytyväinen linsseihin tai kehyksiin. Kehykset perus spegu omatuotantoa. Itse ostin instrusta Giorgio Armanin sangat + Ray Ban aurinkolasit yksiteho vahvuuksilla 320€.
Kannattaa ottaa perus yksitehot ja lukulaseiksi jotkut Teboilin rimpulat.
Likinäköinen ei näe lukea Teboilin rimpuloilla.
Kyllä näkee, jos lukuosa on plussan puolella. Aika monelle likinäköiselle käy noin iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikenlaisia helposti rikkoutuvia pintoja laseihini on lisätty vaikka olen tilannut ainoastaan kovapinnoitteen. Heijastamaton pinnoite on myös hankala pitää puhtaana.
Eikä kestä kuumia höyryjä. Jo uunin luukun aukaisu kakkua paistaessa tuhoaa nämä fiinit pinnoitteet, saati sitten, jos takkaa, uunia tai saunan kiuasta lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Specsavers myi äidilleni kahdet monitehot 800€ hintaan. Äitini ei ole erityisen tyytyväinen linsseihin tai kehyksiin. Kehykset perus spegu omatuotantoa. Itse ostin instrusta Giorgio Armanin sangat + Ray Ban aurinkolasit yksiteho vahvuuksilla 320€.
Kannattaa ottaa perus yksitehot ja lukulaseiksi jotkut Teboilin rimpulat.
Likinäköinen ei näe lukea Teboilin rimpuloilla.
Kyllä näkee, jos lukuosa on plussan puolella. Aika monelle likinäköiselle käy noin iän myötä.
Jos miinusta ei ole ollut kovin paljon niin lähinäkö voi kääntyä plussan puolelle. Silloin todennäköisesti pärjää jotenkin kokonaan ilman laseja. Mutta kun miinusta on alun perin kunnolla, niin lähinäkö pysyy tukevasti miinuksella, itselläni lähes -5, kun kaukonäkö on vielä -7.
Yrittäähän ne myydä vaikka mitä, monitehoja yritti väkisin myydä. Sanoin meneväni muualle, alkoi kaupanteko kiinnostaan asiakkaan ehdoilla.
Likinäöstä alkaa olla hyötyä keski-iässä, kun ikänäkö iskee. Likinäköinen voi ottaa lasit pois ja näkee lähelle. Jos ilman laseja näkee lähelle hyvin, ei monitehoja ole mikään pakko hankkia ellei niitä työn puolesta tarvitse . Esim leikkausalihoitaja ei voi vekslata laseja päähän ja pois töissä, mutta monessa muussa ammatissa se on mahdollista.
Optikkoliikkeiden henkilökunnalla on kovat myyntitavoitteet ja siksi he kauppaavat monitehoja kaikille mahdollisille.Ne kun maksavat tuplasti sen, minkä 1-tehot.Laseilla on yleensä 3 kk takuu eli jos ne tuntuvat sopimattomilta, kannattaa valittaa lasit myyneessä myymälässä. He voivat vaihtaa lasit 1- tehoihin mutta rahat taitavat jo olla mennyttä.