Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kaikkialla maailmassa opiskelijat asuvat asuntoloissa ja kimppakämpissä ja menestyvät mutta suomalaiset opiskelijat eivät kykene?

Vierailija
20.04.2024 |

Taas mediassa melodramaattinen vuodatus opiskelijalta siitä, että opintoja on mahdoton tehdä jos yhteiskunta ei kustanna kaikille yksiötä.

Mitä hemmettiä? Ovatko nykyiset suomalaiset opiskelijat joku uusi eläinrotu johon eivät päde mitkään samat asiat kuin kaikkiin muihin koko maailman opiskelijoihin tai edes suomalaisiin opiskelijoihin vuoteen 2017 asti?

Miten nämä kuvittelevat työmarkkinoilla pärjäävänsä globaalissa kilpailussa koko tuon maailman nuoren väestön kanssa joka kyllä menestyy opinnoissaan samalla kun asuvat asuntoloissa?

Kommentit (517)

Vierailija
141/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 124: "Lapsena tuli muutettua sen verran paikasta toiseen että en edelleenkään koe että minulla koskaan oli mitään lapsuuden kotia. Toki suurin syy miksi muuton asumaan opiskelujen aikaan omilleni oli se että halusin itse jäädä samalle paikkakunnalle missä olin jo aloittanut opinnot kun taas äitini muutti työn perässä toiselle paikkakunnalle. Vai olisiko pitänyt ennemmin keskeyttää ne opinnot ja muuttaa äidin mikana sinne toiselle paikkakunnalle?"

No ei tietenkään olisi pitänyt. Mutta sun tapauksessa sä muutitkin lapsuudenkodistasi tai sanottakoon siis vanhempasi luota opiskelun vuoksi eli periaatteessa olisit voinut muuttaa soluasuntoon. Mä muutin 18-vuotiaana pois vanhempieni luota (ihan samalla paikkakunnalla), menin töihin ja vasta 4 vuotta myöhemmin hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mulla oli siis ollut "oma" koti jo 4 vuotta ennen opintojen alkua. Jos mun olisi pitänyt luopua kodistani ja muuttaa johonkin soluasuntoon, k

Joka kaupungissa ei ole soluasuntoja. Jos muuttaa opiskelemaan on tyydyttävä niihin vaihtoehtoihin joita opiskelupaikkakunnalla on tarjota.

Vierailija
142/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin tätä lukiessani, että ensimmäistä kertaa asuin elämässäni yksin, kun erosin opiskelujeni loppuaikoina löytyneestä avovaimostani vähän alle kolmikymppisenä.

Kyllä siellä solussa voi elää, jopa nus-sia, ja sitten voi siirtyä perheasuntoon, kun nus-situttaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solut takaisin. Se on ihan hyvä asumismuoto opiskelujen ajan. Jos me vanhemmat ollaan pystytty siihen, niin kyllä pystyy nuoremmatkin.

Ihme kitinää soluasumisesta. Ei se niin paha rasti ollut.

Nykyaikana kaikki vieraat ihmiset ovat luonnollisesti sarjamurhaajia, pervertikkoja tms.

Vierailija
144/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkialla maailmassa", niin varmaan, ap!

No esittelepä jokin toinen maa jossa opiskelijat saavat

- ilmaiset opinnot

- elatuksen yhteiskunnalta

- terveydenhuollon yhteiskunnalta

- yhteiskunnan tukemana kaiken elämässään

- halvan opintolainan valtion takaamana

- eivätkä koskaan asu asuntoloissa, soluasunnoissa tai kimppakämpissä vaan yhteiskunta maksaa jokaiselle oman yksiön ihan mistä tahansa opiskelija haluaa

Odotan kiinnostuneena.

Vierailija
145/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla hehkutetaan ketjusta toiseen tätä soluasumista! Jo 1990-luvulla kaikki halusivat solusta yksiöön ja miksi? Siksi koska häiriköinti ja huonot tavat olivat sallittuja eikä niihin puututtu mitenkään! Miksei tätä korjaavaa liikettä aloitettu jo silloin, niin soluasumisen maine ei olisi mennyt niin huonoksi! Turha se on nyt sitten vinkua ja vänistä kun solut on muutettu yksiöksi! Turha on enää rypistää kun on jo housussa ja uudet opiskelija-asunnot ovat järkiään yksiöitä, mikä ei ole pelkästään hyvä asia! Soluasumisellakin on puolensa, mikäli kanssa-asujat ovat normaaleja hyvätapaisia ihmisiä! 

Vierailija
146/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 3 429 asunnotonta. Asunnottomuus on vähentynyt Suomessa Euroopan ennätysvauhtia, mutta yhä ulkona, porrashuoneissa ja ensisuojissa asuu 464 ihmistä. Vuoden 2022 lopulla Suomessa oli myös vielä 1 018 pitkäaikaisasunnotonta.

https://vvary.fi/asunnottomuus/

Ja kaikilla näillä on puutteita elämänhallinnassa ja ovat alkoholisteja/narkkareita.

Vierailija
147/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkialla maailmassa", niin varmaan, ap!

No esittelepä jokin toinen maa jossa opiskelijat saavat

- ilmaiset opinnot

- elatuksen yhteiskunnalta

- terveydenhuollon yhteiskunnalta

- yhteiskunnan tukemana kaiken elämässään

- halvan opintolainan valtion takaamana

- eivätkä koskaan asu asuntoloissa, soluasunnoissa tai kimppakämpissä vaan yhteiskunta maksaa jokaiselle oman yksiön ihan mistä tahansa opiskelija haluaa

Odotan kiinnostuneena.

Lisäyksenä:

- eikä myöskään käy opiskeluaikanaan töissä

- eivät ota opintolainaa vaan yhteiskunta maksaa aivan kaiken

Tätähän monet opiskelijoista Suomessa nyt vaativat ja väittävät, että sairastuvat, näkevät nälkää, uupuvat, putoavat köyhyyteen eivätkä kykene opiskelemaan jos yhteiskunta ei kaikkea tuota heille maksa, ennenkaikkea sitä yksiötä.

Joten esittelepä yksikin maa jossa tilanne on tuollainen mitä osa suomalaisista opiskelijoista vaatii ja jossa yksikään opiskelija ei asu muiden kanssa.

Vierailija
148/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko täällä on joku perskokkareporsas kiljumassa, miten tämäkin asia pitää kurjistaa. Eikö teille hulluille psykopaateille riitä mikään?! 

Vierailija
149/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 124: "Lapsena tuli muutettua sen verran paikasta toiseen että en edelleenkään koe että minulla koskaan oli mitään lapsuuden kotia. Toki suurin syy miksi muuton asumaan opiskelujen aikaan omilleni oli se että halusin itse jäädä samalle paikkakunnalle missä olin jo aloittanut opinnot kun taas äitini muutti työn perässä toiselle paikkakunnalle. Vai olisiko pitänyt ennemmin keskeyttää ne opinnot ja muuttaa äidin mikana sinne toiselle paikkakunnalle?"

No ei tietenkään olisi pitänyt. Mutta sun tapauksessa sä muutitkin lapsuudenkodistasi tai sanottakoon siis vanhempasi luota opiskelun vuoksi eli periaatteessa olisit voinut muuttaa soluasuntoon. Mä muutin 18-vuotiaana pois vanhempieni luota (ihan samalla paikkakunnalla), menin töihin ja vasta 4 vuotta myöhemmin hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mulla oli siis ollut "oma" koti jo 4 vuotta ennen opintojen alkua. Jos mun olisi pitänyt luopua kodistani ja muuttaa johonkin soluasuntoon, k

Muutin siis opiskelemaan 16-vuotiaana koska olin amiksessa enkä edes päässyt hakemaan soluasuntoon vaan hakemus hylättiin koska ei ollut ketään kenen kanssa muuttaa sellaiseen. Enkä usko että mihinkään olisi vuonna 2012 päässyt työskentelemään pelkällä peruskoulun päästötodistuksella ja tuskin sitäkään olisi katsottu hyvällä jos olisi pitänyt neljä vuotta väliä ja aloittanut toisen asteen opinnot vasta 20 vuotiaana.

Vierailija
150/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa maailmasta ei luota demokratiaan tai naisten oikeuksiin? Onko näistäkin hankkiuduttava eroon koska ei muuallakaan? Tai homoihin suhtautuminen, ja pitäisikö meidänkin liittää valtio ja uskonto vahvemmin toisiinsa?

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 144: "Joka kaupungissa ei ole soluasuntoja. Jos muuttaa opiskelemaan on tyydyttävä niihin vaihtoehtoihin joita opiskelupaikkakunnalla on tarjota."

Juu, näin on. Mun pointtini tuossa ja aiemmissa kommenteissani oli se, että jos opiskelijana tai juuri opintonsa aloittavana asuu vanhempiensa luona, on helpompaa ja yksinkertaisempaa muuttaa soluasuntoon (jos sellainen on saatavilla) kuin muuttaa soluasuntoon silloin, kun on jo useamman vuoden asunut omillaan. Vanhempien luona asuessa kun yleensä on vain yksi oma huone ja sen huoneen huonekalut ja  tavarat mahtuvat soluasuntoonkin. Ja sen sinne mahdollisesti otetun lemmikinkin todennäköisesti saa jättää vanhemmilleen opintojensa ajaksi.  Jos taas on asunut jo ennen opintojaan omillaan ja joutuisi opintojensa takia luopumaan kodistaan, se ei välttämättä tunnu kovin mukavalta. Varsinkaan, jos se oma koti ei edes ole kaukana opiskelupaikasta eli ei ole etäisyyden vuoksi tarpeellista muuttaa. 

Vierailija
152/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko täällä on joku perskokkareporsas kiljumassa, miten tämäkin asia pitää kurjistaa. Eikö teille hulluille psykopaateille riitä mikään?! 

Newsflash: Ei mitään "pitää" vaan kyseinen päätös on jo tehty. Opiskelijat siirretään pois yleisen asumistuen piiristä. Deal with it.

Kannattaisi vähän seurata asioita.

Vierailija
153/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa kuten Yhdysvalloissa ja Koreassa on sellainen kova kiplailukulttuuri jossa on tarve menestyä ja sopeutua. Suomessa taas ollaan vaatimattomampia itseään kohtaan.

Vierailija
154/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa nuoruudessani asuin solussa.

Samassa solussa asuin lapsuudenystäväni.

Solussa asui myös muita meistä tuli tiivis kaveriporukka.

En koe että soluasuminen olisi pahasta.

Vierailija
155/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta ammattiopiston yhteydessä olleesta soluasunnosta 90-luvulta. Tulee mieleen, onko nykyisenä someaikana vaikeampi elää solussa. Nettietiketti on hyvin horjuva ja ihmiset tarvitsevat toisiltaan entistä enemmän rauhaa ja yksityisyyttä. Soluissa jakaa väistämättä omasta elämästään yksityisiä asioita toisten kanssa. Käänteisesti soluasumisen kautta voi saada parhaimmillaan elinikäisiä ystäviä, jopa ystävien verkoston.

Vierailija
156/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla muilla kansoilla ei ole samoja etuoikeuksia kuin meillä suomalaisilla joten ovat tottuneet tekemään kovasti töitä saavuttaakseen jotain.

Vierailija
157/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään olisi pitänyt. Mutta sun tapauksessa sä muutitkin lapsuudenkodistasi tai sanottakoon siis vanhempasi luota opiskelun vuoksi eli periaatteessa olisit voinut muuttaa soluasuntoon. Mä muutin 18-vuotiaana pois vanhempieni luota (ihan samalla paikkakunnalla), menin töihin ja vasta 4 vuotta myöhemmin hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mulla oli siis ollut "oma" koti jo 4 vuotta ennen opintojen alkua. Jos m

Tuossa tapauksessa olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus. Alaikäistä ei voi jättää heitteille ja asumaan omillaan vaan pitää olla vähintään 18 tai mielellään 21.

Vierailija
158/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo muut maat tähän liittyy? Esim miljoonakaupungissa pienikin luukku riittää kun se vaan on oma. Jotkut kiinalaiset asuu merikonteissa tai viemäreissä.

Suomessa olosuhteet ei kuitenkaan opiskelijaa häiritse, vaan yksityisyyden puute. Aina on niitä jotka bilettää, mutta itse yrität lukea tenttiin, rymyävä joukko tunkee jatkoille ohuen seinän taa, et nuku yhtään. Vaikka solunaapuri tulisi yksin, herää siihenkin. Et edes vessaan pääse kun ovi on lukossa. Tuollainen on turhaa ja stressaavaa. Koko ajan varpaillaan. 

Vierailija
159/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei Suomessa ole enää varaa kaikkeen kivaan. Näin se vaan on, ja jos joku on eri mieltä niin etsii sitten sen puuttuvan 13 miljardia euroa vuositasolla Valtion kassaan jostain korottamatta veroja ja ottamatta velkaa. Jos ei onnistu, niin sitten pitää hyväksyä että jostain leikataan. Tämä siis jos on aikuinen ihminen henkisesti.

Mitä oppositio ensin Suomen velkaannuttaneena ja nyt kahtiajakoa ajavana ei todellakaan ole!

Vierailija
160/517 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ilmiötä ihmetellyt. Muutos alkanut vasta 2000-luvun puolivälissä, ennen asuttiin kaikki soluissa. Soluissa tutustui muihin uudella paikkakunnalla ja oppi asumaan tuntemattomien kanssa. Nykytrendi on istua yksin omassa asunnossa, ei sietää ketään ja valittaa yksinäisyyttä. Muiden on kustannettava yksiö keskustasta, kun muuten ei mielenterveys kestä pitkää koulumatkaa. 

Onneksi tähän hulluuteen tulee loppu.