Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhutaanko lasten vanhemmille oikeesti näin törkeesti???

Vierailija
20.04.2024 |

https://yle.fi/a/74-20084155

Mikä ihmisiä vaivaa??? Ootte melusaastetta! Turpa kiinni! 😭

Odotan esikoistani ja mun psyyke ei kestä kuulla tällasia.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, ettei tää oo mikään normi. Ite en asu Helsingissä mut isossa kaupungissa silti.

Tietysti se ärsyttää, jos lentokoneessa viereen sattuu itkevä vauva, mut ei tulis mieleenikään lähteä kommentoimaan asiaa. 

ap

Miksi? Viimeksi kun olin lentokoneessa, vieressäni istui mies jolla oli jalka paketissa. Sanoin että on varmaan melkoinen kampeaminen koneeseen kipsin ja keppien kanssa. Hymähti ja totesi että joo. Ei sen kummoisempaa. 

Vierailija
22/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen, mistä voitaisiin joskus puhua, on kipeiden tai väsyneiden lasten raahaaminen kauppaan, kun kumpikin vanhempi on käytettävissä. Eikö toinen voisi jäädä kotiin tai vaikkapa autoon? Varsinkin kun on kyse esimerkiksi motonetistä. Myönnän, että tuossa tilanteessa mulkoilen. 

MISTÄ SINÄ TIEDÄT MISSÄ SE TOINEN VANHEMPI ON? TAI MIKSI SE KIPEÄ/VÄSYNYT LAPSI ON MUKANA?

Meille kotiin kuljetaan kauppakeskuksen kautta, joten siellä me kuljemme myös, kun olemme tulossa lääkäristä tai astmakokeista tms. En todellakaan ala raahata kipeää/väsynyttä lasta kiertotietä ulkokautta vain potentiaalisen mulkoilijan takia.

No siitä tiedän kun se toinen vanhempi on mukana? Oletin että se nyt olisi asiayhteydestä selvinnyt. Perhe kulkee käytävillä raahaten itkevää lasta. Varmaan olisi heillekin mukavampaa odotella jossain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kolmen lapsen kanssa kertaakaan törmännyt tuollaiseen. Päin vastoin omat kokemukset on tosi positiivisia. Varsinkin vanhemmat ihmiset tuli juttelemaan mukavia lapsille ja itse sain monet kehut lapsista. Ehkä täällä pienemmissä kaupungeissa osataan vielä olla ihmisiä ihmisille? Käytiin monet kerrat myös isommassa lähikaupungissa syömässä, museoissa, näyttelyissä, ostoksilla, tapahtumissa ym. ja reissattiin kesäisin ympäri Suomen, mutta nyt äkkiä ei tule mieleen yhtään huonoa kokemusta.

En silti kiistä, etteikö tuollaista tapahtuisi, mutta kuinka yleistä tuo on? Ei nyt ainakaan mitään paineita ja pelkoja pidä itselleen luoda. Ja muuttakaa sieltä Helsingistä pois. 😉 Monta parempaa paikkaa kasvattaa lapsia löytyy ihan varmasti. 

Helsingissä todella yleistä. 

Lähtekää pois sieltä! Tai sitten pitää vain sinnitellä. Eihän se pikkulapsiaika onneksi loputtomiin kestä. 

Vierailija
24/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen, mistä voitaisiin joskus puhua, on kipeiden tai väsyneiden lasten raahaaminen kauppaan, kun kumpikin vanhempi on käytettävissä. Eikö toinen voisi jäädä kotiin tai vaikkapa autoon? Varsinkin kun on kyse esimerkiksi motonetistä. Myönnän, että tuossa tilanteessa mulkoilen. 

Ihan mielenkiinnosta, mistä päättelet että lapsi on kipeä/väsynyt, eikä vaikkapa tylsistynyt tai siitepölyallerginen? Monesti nämä päättelyt menevät metsään, ja näyttäydyt typeränä vaikka omasta mielestäsi sinulla on hyvä syy paheksua.

En ajatellut että se olisi oleellista, tai että pitäisi luetella kaikki mahdolliset syyt tai diagnoosit. Mutta esimerkiksi talvella harvoin on siitepölyallergiaa. Jos on niin sanoisin että se on itsessään kyllä huolestuttavaa

Vierailija
25/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ SINÄ TIEDÄT MISSÄ SE TOINEN VANHEMPI ON? TAI MIKSI SE KIPEÄ/VÄSYNYT LAPSI ON MUKANA?

Meille kotiin kuljetaan kauppakeskuksen kautta, joten siellä me kuljemme myös, kun olemme tulossa lääkäristä tai astmakokeista tms. En todellakaan ala raahata kipeää/väsynyttä lasta kiertotietä ulkokautta vain potentiaalisen mulkoilijan takia.

No siitä tiedän kun se toinen vanhempi on mukana? Oletin että se nyt olisi asiayhteydestä selvinnyt. Perhe kulkee käytävillä raahate

Et sinä silti voi tietää, että he on just autolla liikkeellä tai sopineet treffejä sinne kauppaan.

Vierailija
26/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva jokeltelee lentokoneessa, niin sehän on positiivista? Oikeasti pitkään itkevän kuuntelu ei ole mukavaa. Meidän lapsi oli alle 1-v. lennolla, missä oli muitakin pieniä. Alle 3h lento, minkä kaikki nämä vauvaikäiset nukkuivat melkein kokonaan.

Ja kommentti bussissa, kun vanhempi juttelee päiväkoti-ikäiselle siitä, miten päivä meni. Joskus se kommentti tulee siitä, kun EI puhu lapsensa kanssa mitään. Eli tekipä miten vaan, niin aina tekee väärin.

Vierailija
27/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää. Asun Espoossa kuusivuotiaan lapsen kanssa eikä koskaan kukaan ole tullut sanomaan mitään muuta kuin positiivista. Mutta hmm. Olen yli nelikymppinen äiti, ehkä minulle ei ikäni takia uskalleta tulla sanomaan mitään ikävää, ikä tuo tiettyä auktoriteettia. Ehkä nuoria äitejä höykkyytetään enemmän. 

Vierailija
28/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä tiedän kun se toinen vanhempi on mukana? Oletin että se nyt olisi asiayhtey

Edelleen toivoisin sellaista sisälukutaitoa, jotta nämä kommentit eivät venyisi ihan mahdottoman pitkiksi. Kommentistani voi päätellä, että puhun tilanteesta jossa olen nähnyt kun perhe poistuu autosta. En kai minä nyt vain olettaisi että perhe on tullut autolla, jos en sitä olisi nähnyt? Tämä tuntuu nyt jo härnäämiseltä eli annan sinun trollata rauhassa loppulauantain. 

Vierailija
29/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen toivoisin sellaista sisälukutaitoa, jotta nämä kommentit eivät venyisi ihan mahdottoman pitkiksi. Kommentistani voi päätellä, että puhun tilanteesta jossa olen nähnyt kun perhe poistuu autosta. En kai minä nyt vain olettaisi että perhe on tullut autolla, jos en sitä olisi nähnyt? Tämä tuntuu nyt jo härnäämiseltä eli annan sinun trollata rauhassa loppulauantain. 

Sinä siis stalkkaat vieraita ihmisiä parkkipaikalta kauppaan? Oletko ihan sairas?

Vierailija
30/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä tiedän kun se toinen vanhempi on mukana? Oletin että se nyt olisi asiayhteydestä selvinnyt. Perhe kulkee käytävillä raahate

Sitäpä se kasvatus on. Joskus pitää tehdä epämiellyttäviä ja lapsen mielestä tylsiä hommia, eikä itkemällä saa tahtoaan läpi. Oletko sinä myös niitä henkilöitä jotka taivastelevat teinejä ja nuoria aikuisia jotka eivät selviä arkipäivän asioista koska heidät on kasvatettu pumpulissa?

Vierailija
31/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan jaksa teidän per se hedelmiä, tulevia lumihiutaleita.

Ja tollasia kääkättäjiä ne joutuu sit sietää ja elättää ja hoitaa aikuisina "vanhustenhoitolaitoksissa".

Ei juma, pakotan ne opettelemaan kieliä ja muuttamaan lapsiystävällisiin maihin heti kun kynnelle kykenevät.

Vierailija
32/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole kohdannut negatiivisia kommentteja, vaikka vauva on kulkenut mukana pienestä pitäen vaikka missä. Ja kyllä, hän on myös itkenyt julkisilla paikoilla.

Milloin? Ehkä maailma on muuttunut.

Vierailija
33/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapsen kanssa kohdannut tuollaista tasan kerran. Oltiin katsomassa esitystä ja lapsi kommentoi kaikkea innoissaan. Joku edessä istuva nainen kommentoi, että voisitteko vaan pistää sen hiljaiseksi. Tämän aikuisen vieressä oli porukka aikuisia, jotka juttelivat ihan muusta koko ajan. He eivät häirinneet. Mutta vähän huonosti vielä puhuva 1,5-vuotias häiritsi. Onneksi lapsi oli niin pieni, eikä  vielä ymmärtänyt tilannetta. 

Miksi veit pentusi AIKUISTEN esitykseen ?

Vierailija
34/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole kohdannut negatiivisia kommentteja, vaikka vauva on kulkenut mukana pienestä pitäen vaikka missä. Ja kyllä, hän on myös itkenyt julkisilla paikoilla.

Milloin? Ehkä maailma on muuttunut.

Vauvavuosi vetelee viimeisiään tällä hetkellä.

Vierailija
35/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää. Asun Espoossa kuusivuotiaan lapsen kanssa eikä koskaan kukaan ole tullut sanomaan mitään muuta kuin positiivista. Mutta hmm. Olen yli nelikymppinen äiti, ehkä minulle ei ikäni takia uskalleta tulla sanomaan mitään ikävää, ikä tuo tiettyä auktoriteettia. Ehkä nuoria äitejä höykkyytetään enemmän. 

Minä olin nuoriäiti, lapset syntyi, kun olin 27-34 v., enkä silti kokenut mitään tuollaista. Toisaalta, kun lapset kasvoi isommiksi, olin aika tiukka äiti. Kaupoissa ja muissa julkisissa paikoissa riehumiselle oli nollatoleranssi. Lapset tiesi, että jos eivät käyttäydy, kuten oli pyydetty käyttäytymään, tuli heti lähtö autoon. Muutaman kerran kokeilivat ja kun huomasivat, että olen tosissani se loppui siihen.

Pyrin tekemään kauppareissusta mukavia hetkiä lapsille, eli saivat olla avuksi ja etsiä ostoksia kaverina ja esimerkiksi punnita kasvikset. Numerot opeteltiin aika pitkälti kauppareissuilla. :) Ehkä ei vaan ärsytetty ketään ja siksi saatiin olla rauhassa. Jos joku mulkoili, katsoi pahasti, tuhahteli tai muuta, se meni ainakin hukkaan, koska en sitä huomannut. 

Vierailija
36/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mut. Sähän voisit mennä johonkin toiseen kauppaan.

Mua niin ärsyttää mulkoilijat.

Vierailija
37/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pk-seudulla pian 20v ja meillä on 16v teini. Kuljettiin ja reissattiin hänen kanssaan ihan pienestä saakka eikä koskaan meille tultu valittamaan vaikkei lapsi istunut tuppisuuna. Toimi kuten lapset toimivat ja opetettiin tapoja. Sitä en tiedä moniko mielessään kirosi. 

Vierailija
38/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan jaksa teidän per se hedelmiä, tulevia lumihiutaleita.

Laitappa sitte mulukkuun solmu!

Vierailija
39/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut. Sähän voisit mennä johonkin toiseen kauppaan.

Mua niin ärsyttää mulkoilijat.

Samoin ja erilaisista tilanteista omia johtopäätöksiään tekevät ihmiset. 

Vierailija
40/48 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin paljon sairaita erityisherkkiä kaikesta ahdistuvia ja häiriintyviä uniikkeja lumihiutaleita. Lapset eivät saa näkyä ja kuulua.