Töissä kysyttiin osallistuuko lahjaan, kun työntekijä muuttaa pois ja lähtee. Olikin 25€ per osallistuja. Onko kohtuullista?
Luulin että tulisi maksamaan huomattavasti vähemmän lahja ja sanoin että voin osallistua. Sitten tultiin ilmoittamaan että summaksi jäi maksettavaa 25€. Onko tuollainen normaali summa? Mielestäni lahjasta tuli kallis. Toinen työkaveri oli jo ostanut.
Kommentit (121)
Öö, ei jotkut osta edes kavereilleen lahjaa tolla summalla.
25€ per työntekijä ja montako teitä on? 25€ yksistään on jo riittävä. Mua ärsyttäisi, jos ei ole edes kiva työkaveri. Häiritsisi muutenkin.
Se olis hyvä, että jokainen laittaa miten tahtoo/kykenee.
25 euroa on aivan liikaa nykyisessä taloussuhdanteessa laittaa jonkun työpaikalta poismuuttavan lahjaan. Olisin kieltäytynyt tyystin.
Työpaikka, jossa annetaan lähtölahjaksi pelkkä kortti ja nimet tai ei ollenkaan mitään -> sellaiseen työpaikkaan ei kannata mennä takaisin.
Kun on osa-aikaisena tai työpiste vaihtuu usein, saa aina osallistua noihin, mutta itse jää paitsi lahjoista
Näissä aina osalle työntekijöistä ostetaan lahjoja ja toisten merkkipäivät menee ohi. Pahimmillaan joku on järjestämässä aina muille ja kun hänellä on joku päivä niin ei olekaan ketään järjestämässä
No on todella iso raha työpaikan keräykseen. Omalla työpaikalla ei lahjakeräyksissä koskaan ole määritelty summia. Jokainen antaa omantunnon ja "rahapussinsa" mukaan ja lopuksi lasketaan paljonko on kertynyt ja päätetään sen mukaan mitä hankitaan. Monen jo mainitsema 5€ on itsellänikin aika vakio keräys summa.
Meillä iso työyhteisö, pienessä tietysti voi olla vähän eri asia, jos keräykseen osallistujia on vain muutama. Ja toki toinen asia sekin, jos olette hyvätuloisia kaikki, mutta oletan, että et siinä tapauksessa kyselisi täällä, onko summa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on osa-aikaisena tai työpiste vaihtuu usein, saa aina osallistua noihin, mutta itse jää paitsi lahjoista
Tuo on kyllä tylsää. Mielestäni osa-aikaisten ja sijaisten ei tarvitsisi osallistua
Vierailija kirjoitti:
Eikö työnantaja hanki lahjan jos on tarpeellista? Olisi todella outoa olla töissä yrityksessä, jossa mun pitäisi maksaa jonkun lahjaan jotain. Kyllä se on työnantajan tehtävä jos on kulttuurissa sellainen. Työnantajan pitäisi myös tarjota lähtökahvit/lähtölounas, en mä alkaisi kenellekään tarjoamaan.
Meillä maksetaan omat taukokahvit ja suodatinpussitkin, joten ei tosiaan työnantaja mitään lahjoja ostele. T. Eri
Työnantaja maksaa isommat muistamiset
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kun minä lopetin työt työpaikalla, jossa olin ollut 2 vuotta,en saanut mitään läksiäislahjaa. Edellisenä vuonna eräs yhteistyökumppani oli lopettanut työt samassa työpaikassa myös 2v työskentelyn jälkeen ja hän sai kukkakimpun läksiäislahjana meiltä ja lisäksi vielä omalta varsinaiselta työpaikaltaan.
Katso peiliin, sieltä se syy löytyy.
Niin. Jos ei ole kuulunut pieneen pomon suosikkipiiriin, johon ei ole perseennuolennalla lunastanut paikkaansa. Tai riittää, että on hiljainen, eikä se "hauskoja" lateleva moottoriturpa. Helposti jää ilman, vaikka läksiäislahja olisikin ansaitumpaa kuin monella muulla.
Itse laitan max kympin ja silloin on kyseessä erityisen läheinen kollega. Meillä on iso tiimi, jossa nuoria tulee ja menee sellaisella vauhdilla, etten suurinta osaa ole edes nähnyt, koska teen enimmäkseen etätöitä. Näiden tuntemattomien lahjoihin en osallistu. Meilläkin katsotaan ensin, kuinka paljon rahaa tuli, sitten mietitään lahja.
Christiiina kirjoitti:
5€ on sopiva sijoitus läksiäislahjaan. Jos saa kerättyä vaikka 30€ niin sillähän saa jo hienon kukkakimpun.
Näinpä. 30€:lla saa tosi kivan lahjan.
Se on ärsyttävintä, että kaikenlaisiin kissanristiäisiin pitää osallistua monta kertaa vuodessa. Siitä voi tulla satasia vuodessa, ja se raha on kuin kaivoon heitetty, kun ei siitä itse hyödy kuin kahvikupillisen verran. Eräässä työpaikassa kieltäydyin antamasta pyydettyä isoa summaa ja sain kahden työkaverin vihat niskoilleni, siitä tuli 20 vuoden kauna. Ei onneksi olleet läheisiä työkavereita, mutta alkoivat puhua pahaa minusta, mikä oli mielestäni kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Näissä aina osalle työntekijöistä ostetaan lahjoja ja toisten merkkipäivät menee ohi. Pahimmillaan joku on järjestämässä aina muille ja kun hänellä on joku päivä niin ei olekaan ketään järjestämässä
Tämä oli aikoinaan sihteerin osa. Piti aina järjestää, juosta ostamassa kukkia ja kakkuja, ja kun itsellä on synttärit keskellä heinäkuuta, porukka oli lomalla.
Noita keräyksiä on omalla työpaikalla monta vuodessa
Vierailija kirjoitti:
No on todella iso raha työpaikan keräykseen. Omalla työpaikalla ei lahjakeräyksissä koskaan ole määritelty summia. Jokainen antaa omantunnon ja "rahapussinsa" mukaan ja lopuksi lasketaan paljonko on kertynyt ja päätetään sen mukaan mitä hankitaan. Monen jo mainitsema 5€ on itsellänikin aika vakio keräys summa.
Meillä iso työyhteisö, pienessä tietysti voi olla vähän eri asia, jos keräykseen osallistujia on vain muutama. Ja toki toinen asia sekin, jos olette hyvätuloisia kaikki, mutta oletan, että et siinä tapauksessa kyselisi täällä, onko summa liikaa.
Tämä on hyvä idea että viedään yhdessä syömään.
ei ole kallis ja on kiva tapa huomioida
Vierailija kirjoitti:
Älä osallistu. Minä tein sen päätöksen jo vuosia sitten ja päätös pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tylsää. Mielestäni osa-aikaisten ja sijaisten ei tarvitsisi osallistua
Ei tarvitse kenenkään osallistua. Senkus sanoo ettei aio osallistua. Mulla ei ainakaan pienituloisena ja asuntovelkaisena ole varaa pistää rahaa turhaan. Kun sanoin tämän ääneen joukko muita työkavereita rohkaistui ja alkoi sanoa samaa. Voi olla että joku tykkää huonoa ja alkaa selän takana supatus mutta so what.
Moni ei halua, että kerätään työyhteisössä rahaa esim. täysiä kymppejä tai eläkkeelle lähdön tai työpaikan vaihdon vuoksi.
Kun itse vaihdoin työpaikkaa niin lähimmät työkaverit järjestivät yhteisen lounaan ravintolassa, yleensä meillä töissä syödään eväitä. Muuten lounas oli porukalle omakustanteinen, mutta mulle tarjottiin. Meitä oli kuuden hengen porukka lounaalla ja mun lounaan arvo oli noin kympin.
Oli tosi kiva tapahtuma, naurettiin ja muisteltiin paljon. Eikä tuntunut nololta ottaa lounasta vastaan, kun tiesin että se maksoi pari euroa nuppi. Hyvät muistot jäi.