Töissä kysyttiin osallistuuko lahjaan, kun työntekijä muuttaa pois ja lähtee. Olikin 25€ per osallistuja. Onko kohtuullista?
Luulin että tulisi maksamaan huomattavasti vähemmän lahja ja sanoin että voin osallistua. Sitten tultiin ilmoittamaan että summaksi jäi maksettavaa 25€. Onko tuollainen normaali summa? Mielestäni lahjasta tuli kallis. Toinen työkaveri oli jo ostanut.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä vuoden 5 hengen tiimissä. Kyllä jokaiselle kerättiin viim 10 E, joskus enemmän.
Yhdessä työpsikassa oli samanlainen kerääjä. Ilmoitti summa on xx euros per nenä.
Kk palaverissä esimies sanoi tämämtapa onnnyt loppu. Tää mamma ei uskonut ja seuraavalla kerralls moni sanoi en osallistu. Veti hirveet nenät
Voi hitto, tuntuu niin tutulta.
5€ on sopiva sijoitus läksiäislahjaan. Jos saa kerättyä vaikka 30€ niin sillähän saa jo hienon kukkakimpun.
Ei ole kohtuullista. 250e sen sijaan on/nuppi, jos lähtijä on isopomo, joka saa vain vaatimattoman sadantonnin kultaisen kädenpuristuksen seuraavaan hyvävelipositioon lähtiessään.
Olenkin jo oppinu kysymään paljon on oma osuus. Riippuen siitä ja kuka kollega kyseessä. Kaikki ei lahjoja ansaitse.
Kun minä lopetin työt työpaikalla, jossa olin ollut 2 vuotta,en saanut mitään läksiäislahjaa. Edellisenä vuonna eräs yhteistyökumppani oli lopettanut työt samassa työpaikassa myös 2v työskentelyn jälkeen ja hän sai kukkakimpun läksiäislahjana meiltä ja lisäksi vielä omalta varsinaiselta työpaikaltaan.
Nyt nolottaa että pistin kerran kollegan lahjaan parikymppiä kun sai vapaasti lahjoittaa. Ei ollut aavistustakaan mitä on tarkoitus antaa tuollaisissa tilanteissa.
Apua, mitä flashbackejä tästä tuli. Yhdessä työpaikassa missä olin niin joku yksi nainen itse päätti ensin mitä pitää antaa lahjaksi. Ja se oli aina jotain tosi kallista, kuten monen tonnin design-lamppu. Ja sitten vaati kaikilta tarvittavan summan, mikä oli helposti 50 euroa. Se oli ihan kauheaa kun olin nuori ja itsellä rahat tiukassa, kun tuo mamma järjesti tuollaisen keräyksen about joka viikko. Itsellä ei ollut rahaa syödä kun maksoin asuntolainaa jos lahjoittelin parisataa joka kuukausi. Kun tässä ei riittänyt edes mikään poislähtö vaan lahjarahoja kerättiin ihan kaikkeen, joka synttäriin, kaikkiin juhliin, häihin, lasten synttäreihin, lastenlasten syntymään, ihan mihin tahansa. Ja veti hirveät herneet nenään jos joku ei halunnut/kyennyt maksaa täyttä osuuttaan joka hemmetin kerta, eli monta kertaa kuukaudessa, jokaisesta luksuslahjasta. Kyseinen nainen teki muuten hyvästä työpaikasta aivan horroria.
Meidän työpaikalla lahjasummat on 5-10e/henkilö.
Kuinka monta teitä on? Jo 10 tekisi €250. Mikä on aika hulppea lahja.
Ja eikö työnantajan pitäisi maksaa joku läksiäislahja eikä muiden työntekijöiden?
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla lahjasummat on 5-10e/henkilö.
Tuollaisten keräysten pitäisi olla joka työpaikalla täysin kiellettyjä.
Kukkakimppu on ihan riittävän hyvä läksiäislahja. Sitten jos henkilö itse järjestää esim. Kotona läksiäiset, ja kutsuu sinne työkavereita, niin silloin voisi jokainen kutsuvieraat osallistua esim. 20€/hlö, ku se on kuitenkin eri asia, jos henkilö kutsuu kotiinsa ja ostaa tarjoilut ja alkoholit jne
En ole koskaan osallistunut tuollaisiin keräyksiin.
Meillä kerätään ensin rahat, ja sitten ostetaan sillä summalla lahjakortti johonkin henkilön esim. harrastukseen liittyvään liikkeeseen.
Työkavereiden lahjoihin laitetaan yleensä 2-10€, riippuen miten läheinen työkaveri on ollut.
25€ on liikaa ja jokaisen pitäisi saada osallistua keräyksiin haluamallaan summalla.
Christiiina kirjoitti:
Kun minä lopetin työt työpaikalla, jossa olin ollut 2 vuotta,en saanut mitään läksiäislahjaa. Edellisenä vuonna eräs yhteistyökumppani oli lopettanut työt samassa työpaikassa myös 2v työskentelyn jälkeen ja hän sai kukkakimpun läksiäislahjana meiltä ja lisäksi vielä omalta varsinaiselta työpaikaltaan.
No tämäkin vielä. Meillä joillekin lähtijöille on kerätty läksijäislahja ja joillekin ei. Riippuu ihan lähtijän lähimpien työkavereiden aktiivisuudesta. Ei ole tasavertaista minusta.
Kymppi pitäisi riittää. Omassa aiemmassa työpaikassani lähti koko ajan ihmisiä pois. Olin siellä neljä vuotta ja laskin, että sinä aikana lähti 17 ihmistä. Sekin tekee jo 170 euroa pelkkiin läksiäislahjoihin jos laittaa kympin. Jos pitäisi laittaa 25 euroa niin olisi kyllä liikaa.
Olen itse osallistunut ja järjestänyt keräyksiä. Kun tulin ekaa kertaa äidiksi, ei minua pyydetty näyttämään vauvaa. Laitoin sähköpostia pomolle, ei ikinä vastannut mitään.
Menin takas töihin, ei oltu mitään lahjaakaan kerätty. Sen jälkeen en osallistunut yhteenkään keräykseen. Joku joskus kysyi miksi en tullut vauvan kanssa, sanoin ei minulle vastattu.
Joku jossain juhlissa sitten kysyi miksi ennikinä osallistu lahjoihin, sanoin ei mullekaan kerätty, miksi minä osallistuihin. Kuulemma eri asia. Ei minusts. Sitten selitti koska minä olin aktiivinen, ei kukasn ottanut seuraavaksi tätä työtä.
Nyt teemme kaikki etänä, kukaan ei kerää lenellekään mitään
Ei ole oikein. Ja älytön summa. 10e riittää. Kerätyllä rahalla lahjakortti jonnekin liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinä olit ainoa, joka halusi osallistua lahjan maksuun.
Ei kai tuommoista summaa voi muuten selittää.
Ei ole kohtuullista. Ostitteko Mersun?