Miksi nepsy-lapsia osuu samaan perheeseen useampia?
Olen miettinyt, miten joihinkin perheisiin syntyy vaikka neljä ns. "tervettä" lasta ja toiseen neljä nepsy-lasta. Eihän salamankaan pitänyt iskeä samaan paikkaan kahdesti?
Kommentit (108)
Ja afrikkalais- sekä lähi-idästä tulleille uussuomalaisilla on jopa 50-kertainen vaikean autismin riski verrattuna kantasuomalaisiin.
Geenit aika pitkälti. Meitä sisaruksia on useita ja varmaan nykymittapuulla ollaan kaikki vähän epätyypillisiä. Mutta vain yksi on diagnosoitu, koska hänellä se on niin pahana, siis autismi. Ja lisänä komplikaatiot loppuraskaudessa ja synnytyksessä. Tai en tiedä johtuuko tuo tila vain noista vai olisiko jotain muutenkin. Me muut ollaan kuitenkin ihan elämässä pärjääviä ja työelämässä tai opiskellaan. Ja veikkaan että se älykkyys on auttanut pärjäämään. Äitikin on ihan älykäs, mutta hajamielinen ja huolimaton. Ja sitten meidän sisarusten lapset on jo ihan normaaleita. Ehkä sitten ollaan valittu ne normaalit puolisot. Ja on käynyt tuuri. Kun on periytynyt pääosin vain se älykkyys. Jotain pientä näkyy omissa lapsissa, mutta omaan lapsuuteen verrattuna menee hyvin. Toki olosuhteetkin on paremmat.
Nuo nepsypiirteethän ovat hyvinkin periytyviä. Omasta suvusta ja lasten äidin suvusta molemmista löytyy selkeitä ja vähemmän selkeitä tapauksia.
Itse jonkin verrankin kirjolla olevana olen huomannut viehättyväni ihmisistä, jotka jakavat maailmani. Sitä maailmaa, joka on aika paljon laajempi kuin harmaa kapea tavismaailma, jossa pyöritään niitä samoja ympyröitä ja latuja päivästä päivään, kunnes kuolema korjaa.
Joku mainitsi mallioppimisen. Nepsyvanhempi sallii lapselleen niitä käytösmalleja, jotka tuntuvat itsestäkin tutuilta. Tasamaan tallaajavanhemmalle joku käytös voi olla kitkettävä tapa, vaikkei siitä aiheutuisi mitään haittaa kenellekään.
Tasapäistäjäkasvattaja voi vaikka vaatia, ettei lapsi saa pitää kuulosuojaimia imuroitaessa, vaikka aistiyliherkälle se voi olla ainoa tapa selvitä imuroinnin melusta.
Vahvasti perinnöllistä. Ainakin esim adhd estää sukusolujen luovuttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Esim oma sukuni on sen verran sairas perimältään että on suuri ihme jos joku saa lapsen joka ei ole nepsy tai jolla ei ole mitään muuta vaivaa.
Kannattaako sitten lisääntyä?
Ei, mutta kun se itsekäs minäminäminä-haluan-ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on tohtori, hänellä kaksi veljeä, toinen tohtori ja toinen professori. Näiden veljesten lapsista tuli seuraavaa: 1 kirurgi, 1 lentäjä, 1 tohtori, 1 koodaaja, 1 sairaanhoitaja, 1 elää laitoksessa/ei pysty kommunikoimaan. Erittäin paljon autisminkirjolaisia siinä suvussa. Eli geeneissä ne menee. Sitten jos nämä geenit yhdistetään wt vanhempaan niin tulee pahaa jälkeä. Autistit on iso voimavara kun ne osataan kohdistaa oikeisiin suuntiin ja kotiolot ovat vakaat.
Niin ja jos sattuu tupsahtamaan jokin persoonallisuushäiriö päälle niin siinä on sitten tikittävä aikapommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei päässeet jatkamaan sukua, mutta nykyään pääsee ja geenit jatkuu.
(Nykyään moni muukin jatkaa sukua, jotka olisi ennen karsiutuneet, sillä sairauksia ja vammoja hoidetaan.)
Ohis: kaverini lapsella oli laskeutumattomat kivekset samoin kuin isällään. Lääketiede korjasi ongelman, mutta nyt se jatkuu suvussa, kun ennen olisi karsiutunut.
Samoin kuulemma keinohedelmöitetyt lapset ovat huonoja lisääntymään, joten tod.näk. tarvitsevat hekin keinohedelmöitystä.
Koska neurologiset poikkeamat ovat permässä kulkevia. Tietyllä tavalla on geenilottoa periytyykö poikkeama vai ei. Onko kummallakin vanhemmalla vai ainoastaan toisella taipumus perimässään, vaikuttaa myös.
Osa vanhemmista pitää kuria lapsilleen, kun taas jotkut toiset hommaavat lapsille diagnoosit jos lapset eivät käyttäydy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Osa vanhemmista pitää kuria lapsilleen, kun taas jotkut toiset hommaavat lapsille diagnoosit jos lapset eivät käyttäydy kunnolla.
Mee muualle pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee muualle pätemään.
Kyllä se on ihan totta että joka viidennellä lapsella on ADHD niin kuin olemme uutisista saaneet lukea.
Siinä tuntemassani perheessä, jossa niin on, isäkin varmaan saisi diagnoosin. Geneettinen piirre tuo on.
Serkkuni sanoi, että näillä geeneillä autismia ei voi välttää. Ja oikeassa on.
Asperger löytyy mm. minulta, veljeltäni, lapsiltani, isältäni, isäni veljiltä, serkuilta... Se on meidän suvun vallitseva geneettinen ominaisuus. Suurin osa pärjää elämässään hyvin ja moni on korkeasti koulutettu.
Autismilla ei ole mitään tekemistä kasvatuksen ja rajattomuuden kanssa, eikä sitä voi itse aiheuttaa. Toivoisin ihmisten ymmärtävän tämän. Minulle pidettiin lapsena kuria ja itse opetan omille lapsilleni käytöstavat ihan normaalisti autismista huolimatta. Tärkeää on tiedostaa omat ominaisuudet ja elää niiden mukaan neurotyypillisten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Asperger löytyy mm. minulta, veljeltäni, lapsiltani, isältäni, isäni veljiltä, serkuilta... Se on meidän suvun vallitseva geneettinen ominaisuus. Suurin osa pärjää elämässään hyvin ja moni on korkeasti koulutettu.
Autismilla ei ole mitään tekemistä kasvatuksen ja rajattomuuden kanssa, eikä sitä voi itse aiheuttaa. Toivoisin ihmisten ymmärtävän tämän. Minulle pidettiin lapsena kuria ja itse opetan omille lapsilleni käytöstavat ihan normaalisti autismista huolimatta. Tärkeää on tiedostaa omat ominaisuudet ja elää niiden mukaan neurotyypillisten maailmassa.
Hyvä kasvatusmetodi. Sanoisin että autismilla on sen verran tekemistä kasvatuksen kanssa, että autistiset lapsetkin tulee kasvattaa. Se ei ole mikään vapautuskortti.
T. 20 vuotta sitten aspergerdiagnoosin saanut nuori aikuinen.
ADHD periytyy. Aivosäätiön mukaan:
" Arvioidaan, että oireista 60 prosenttia selittyy perintötekijöillä. Vahva perinnöllisyys merkitsee sitä, että jos yhdellä perheenjäsenellä on oireita, lähisukulaisilla (vanhemmat, sisarukset, lapset) on 2-8 kertaa muuta väestöä korkeampi todennäköisyys ADHD-häiriöön. "
Mulla itselläni on ADHD. Siskolla on Asperger, mun lapsella on ADHD, mun äidillä on ADHD...
Vierailija kirjoitti:
Kurilla ei ole mitään tekemistä nepsyyden kanssa. Kotona oli kuri, esimerkiksi tietokoneella sai pelata vain kahtena päivänä viikossa. Silti olen nepsy. Se on synnynnäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja afrikkalais- sekä lähi-idästä tulleille uussuomalaisilla on jopa 50-kertainen vaikean autismin riski verrattuna kantasuomalaisiin.
Suomessa on Sallan tautia ja Itä-Suomessa omatautinsa.
No nämähän on voimakkaasti perinnöllisiä.
Nimim. Mun vanhemmalla ja yhdellä vanhemman sisaruksista on asperger, mulla ja siskolla molemmilla on, mun lapsista ainakin toisella on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kasvatusmetodi. Sanoisin että autismilla on sen verran tekemistä kasvatuksen kanssa, että autistiset lapsetkin tulee kasvattaa. Se ei ole mikään vapautuskortti.
T. 20 vuotta sitten aspergerdiagnoosin s
Juuri näin. Toki kasvatuksessa käytettävät metodit on hyvä päivittää pois sieltä 70-luvulta. Isäni kasvatettiin ruoskimalla, minut kasvatettiin huutamalla ja uhkailemalla, omat lapseni kasvatan rauhallisella mutta jämäkällä keskustelulla ja asioiden selittämisellä. He eivät ole tyhmiä, vaan ymmärtävät järkipuhetta ja asioiden syy-seuraussuhteita. Ja osaavatkin käyttäytyä hyvin ihmisten ilmoilla. Nuoremmasta pojastani sanoivat päiväkodissa, ettei hän koskaan aiheuta yhden yhtä harmia vaan on aina iloinen ja aurinkoinen, toki omissa oloissaan mieluummin viihtyvä lapsi.
Asia, jota minulle ei lapsena opetettu, on tunnesäätelytaidot. Kärsinkin nuorena masennuksesta ja ahdistuksesta. Autistilla sisäinen tunnemaailma voi olla todella raju, joten tiedostan tämän lasteni kanssa ja opetan heille, kuinka ne sisäiset myrskyt saadaan rauhoitettua.
Mun mies on tohtori, hänellä kaksi veljeä, toinen tohtori ja toinen professori. Näiden veljesten lapsista tuli seuraavaa: 1 kirurgi, 1 lentäjä, 1 tohtori, 1 koodaaja, 1 sairaanhoitaja, 1 elää laitoksessa/ei pysty kommunikoimaan. Erittäin paljon autisminkirjolaisia siinä suvussa. Eli geeneissä ne menee. Sitten jos nämä geenit yhdistetään wt vanhempaan niin tulee pahaa jälkeä. Autistit on iso voimavara kun ne osataan kohdistaa oikeisiin suuntiin ja kotiolot ovat vakaat.