Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viiden nepsy-tyttären yksinhuoltajaäiti on jaksamisensa äärirajoilla kokee, että sukulaisetkin jättivät yksin

Vierailija
18.04.2024 |

Miksi, oi miksi pitää niitä lapsia tehdä enempää, jos jo eka ja toka lapsi on erityislapsi. Pitänyt vielä kolme pykätä lisää.

Ei ihmekään, jos sukulaisetkaan ei jaksa tuollaista konkkaronkkaa. Miehetkin häipyneet liukkaasti takavasemmalle. 

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010352747.html

Kommentit (388)

Vierailija
361/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ihan tavallisia lapsia. Ei voi olla viittä peräkkäin, ja kaikilla joku psyyken ongelma. Voisin arvata, että kaikilla kuitenkin eri isät? Eli geenit on erit. Tuolla mammalla ei itsellään hissi nouse ylimpään kerrokseen, ja sen takia kuvittelee mitä erilaisimpia sairauksia. Ja saanut tietysti puhuttua viranomaiset mukaan omaan peliinsä?

Vierailija
362/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"SANNA kertoo olleensa hukassa esikoisensa Alisan kanssa jo synnytyslaitokselta lähtien.

Se lapsi ei koskaan nukkunut kahta tuntia enempää, oli sitten yö tai päivä.

Hän sanoo ilmaisseensa huolensa neuvolassa moneen otteeseen. Perhe haki hänen mukaansa monelta eri taholta apua, eikä hätään vastattu.

Sitä äitiyden mattoa vedettiin alta moneen kertaan.

Sitten syntyi Adele, jolla alkoivat jo pienenä tic-oireet ja spontaani, ehkä holtitonkin käytös. Sannan mukaan lapsille ei saatu aluksi varsinaisia diagnooseja. Syyksi määriteltiin käytöshäiriöt ja tunne-elämän vaikeudet. Sanna näkee, että hänen tapaansa olla lasten kanssa arvioitiin jatkuvasti.

Koin ihan sukulaisiltakin sellaista, ettemme voineet lasten kanssa mennä kylään mihinkään. Tai meidät ajettiin vähän poiskin

No mikä se äiti muu on kuin rajaton kun tekee noita erityislapsia VIISI?

Kuka tahansa normaalijärkinen olisi lopettanut viimeistään kahteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.

No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia. 

Oletko vähän vajaa?

En. Ja siksi minulla ei ole viittä nepsylasta. Jos olisin saanut yhdenkin nepsy-lapsen olisin tajunnut lopettaa lisääntymisen siihen paikkaan. 

Kukaan ei tiennyt lapsena, että olen nepsy. Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä.

Kyllä sen näkee, jos ei ole ihan pihalla. Ei se käytös diagnoosin samisesta ala, vaan oireet ovat nähtävissä vaikka lasta ei ikinä diagnosoitaisi. 

Okei, miksi sitten dg asettaa psykiatri, jos sen näkee kuka tahansa? En ymmärrä! Aikamoista resurssien tuhlaamista seisottaa näitä lapsia erikoissairaanhoidon jonoissa, yli 10 kk Pohjois-Karjalassa. Sunkin kotiisi voisi tuoda äidit lapsiaan näytille, niin voisit kertoa, mitä näet.

Vierailija
364/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.

No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia. 

Oletko vähän vajaa?

En. Ja siksi minulla ei ole viittä nepsylasta. Jos olisin saanut yhdenkin nepsy-lapsen olisin tajunnut lopettaa lisääntymisen siihen paikkaan. 

Kukaan ei tiennyt lapsena, että olen nepsy. Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä.

Nyt ei eletä enää sinun lapsuusaikojasi 70-luvulla. Nykyisin nepsypiirteet tunnistetaan hyvissä ajoin. Ei niihin mitään diagnoosia edes tarvita. Ne näkee silmillä ja kuulee korvilla. <

Lapseni täyttää nyt 16v ja on jonossa nepsy-tutkimuksiin, diagnoosia ei siis vielä ole. Hänellä on myös pikkusisarus.

Jos saa nelikymppisenä diagnoosin, niin moni on ehtinyt jo lisääntyä. Lisäksi maailma tarvitsee luovia nepsy-ihmisiä tylsien rinnalle, joten mitään eugeniikkaa ei kannata harrastaa.

Vierailija
365/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen oli meillä sen verran hankala, että mietittiin uusiksi lapsilukua. Yksi uskallettiin vielä tehdä, mutta isolla ikäerolla, ettei menisi liian raskaaksi. Oli oikea päätös. 

Laitatko osoitteesi, niin voidaan lähettää teille Palkinto. Kiitos, ja onnea vielä!

Vierailija
366/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä outoa, tunsin yhden naisen jolla on kuusi lasta, yksi otettu huostaan kun oli niin vaikea tapaus.. kaikki lapset enemmän ja vähemmän nepsyjä ja tämän naisen oma vointi tiukilla. Vasta viimeisten lasten kohdalla (olivat kaksoset) meni itse testeihin kun ihmetteli miten kaikilla lapsilla on jotain ongelmaa ja käytöshäiriötä, yms. Kappas kappas, hänellä itselläänkin on jotain nepsyä. 

Jotenkin en vain osaa sääliä tuollaisia ihmisiä, olen ehkä julma mutta olisi lastenteon lopettanut kahteen ensimmäiseen niin se vanhinkaan ei ehkä olisi joutunut huostaanotetuksi.

Niin, ja teille voi tulla sitten syöpä ja joku lahjakas nepsy hoitaa teitä. Mutta parempi, kun ei olisi nepsyjä, niin ei olisi keksintöjäkään. Sitten vaan toteaisimme, että "enme vain osaa sääliä tuollaisia ihmisiä", kehittäisivät itse lääketiedettä. Nyt saavat pitää syöpänsä.

Vierailija
367/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me hankimme kaksi lasta, ikäeroa 2,5 vuotta, ja lapseton siskoni paasasi ja haukkui, miten törkeää oli hankkia kaksi lasta ja miten esikoinen nyt kärsii, kun ei saa tarpeeksi huomiota jne jne jne.

No kaikki sisarukset eivät ole mukavia, mutta kyllä nämä minun jo aikuiset tyttäreni edelleen ovat todella läheisiä, eivätkä koskaan riidelleet lapsinakaan.

Kiitos viestistäsi! Miten tämä liittyy aiheeseen eli Sanna äitiin?

Vierailija
368/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt, että moni äiti ei enää oikein ymmärrä nukuttaa lapsiaan. Vauvat tarvitsevat oikeasti unta. Joskus esim. vatsakipu haittaa nukkumista ja lapsi herää. Mutta hän edelleen tarvitsee unta. Pitää vain löytää ne keinot, joilla hänet saa nukkumaan, vaikka vatsa onkin kipeä. Lapsen uni on myös sellaista sykilittäistä, eli parin tunnin kohdalla uni kevenee. Se pitää vain saada jatkumaan siitä.

Luulen, että monen nepsyilyn taustalla on lapsen yliväsymys. Lapsen kanssa myös seurustellaan ehkä liikaakin, vauva tarvitsee myös rauhaa. Rauhaa, ruokaa ja rakkautta oli se vanha sääntö. 

Itselläni on kaksi poikaa, jotka olivat vauvoina hyvin huonounisia. He nukkuivat kuitenkin pitkiä unia liikkuvissa vaunuissa, joten kävelin tosi paljon vaunujen kanssa ja takasin heille kunnolliset päiväunet, eli kahdet pitkät ja yhden lyhyemmän alkuillasta. Olen itse sitä mieltä, että jos olisin antanut lasten olla hereillä, yliväs

Sä et sitten ilmeisesti ollut töissä, kun 18 vuotta kärräsit poikiasi ympäri kyliä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla tulottomina lapsia kärryillä kuskaamassa.

Vierailija
369/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsy eli huonostikäyttäytyvä lapsi, jota ei ole osattu kasvattaa. Näitä on nykyisin joka toinen lapsi. 

Nepsy ei ole huonosti kasvatettu lapsi.

Hyvin usein on. Vanhemmat vain käyttävät tätä muotitermiä perustellakseen vanhemmuustaitojensa puutetta. 

Olen jonkun verran tehnyt vapaaehtoista nepsyvalmennusta. Usein vanhemmille, joilla ongelmia omien sanjensa mukaan haastavan lapsensa kanssa. Mitään tieteellistä tutkimusta en toki ole tehnyt, mutta aika usein huomaa, että kun minä olen nepsylapsen kanssa ja ohjaan häntä ja teen kaiken hänen ehdoillaan, niin hänellä ei ole yhtäkkiä mitään ongelmia ottaa vastaan neuvoja tai suunnitella toimintaansa, mutta sitten kun pitäisi ohjata niitä vanh

En nyt tiedä, oletko saanut hommaan jotain koultusta, vai mitlä pohjalta teet vapaaehtoista nepsyvalmennustasi ja missä organisaatiossa.

Ymmärräthän, että on ihan eri asia tehdä jotain valmennusta vaikka 45 min kuin elää 24/7 lapsen kanssa. Meilläkään ei ole haastavan nepsyn kanssa mitään ongelmaa, jos tehdään kaikki hänen ehdoillaan. Mutta reaalimaailmassa tämä ei ole mahdollista: meidän vanhempien ei ole mahdollista toteuttaa hänen kaikkia toiveitaan, sisarukselta ei voi vaatia joustamaan ja luovuttamaan kaikki omat jutut nepsylle, koulu ei voi toimia vain ja ainoastaan nepsyn ehdoilla. Nepsymme ei esim. tunne opetussuunnitelmaa, joten emme voi luottaa siihen, että jos koulussa tehdään vain kaikki hänen ehdoillaan, niin hän oppisi. Emme voi ostaa hänelle kaikkea, mitä haluaa, koska ei ole varaa. Emme voi syödä vain karkkia ja sipsiä. Sisarus ei voi antaa omia lelujaan ja siirtyä eri paikkaan, jos nepsy haluaa. Meidän on pakko käydä töissä, vaikka nepsy ei sitä haluaisikaan.. lista on pitkä. 

Tämä kannattaa huomioida, kun teet tätä vapaaehtoista nepsyvalmennustasi.21

Vierailija
370/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä outoa, tunsin yhden naisen jolla on kuusi lasta, yksi otettu huostaan kun oli niin vaikea tapaus.. kaikki lapset enemmän ja vähemmän nepsyjä ja tämän naisen oma vointi tiukilla. Vasta viimeisten lasten kohdalla (olivat kaksoset) meni itse testeihin kun ihmetteli miten kaikilla lapsilla on jotain ongelmaa ja käytöshäiriötä, yms. Kappas kappas, hänellä itselläänkin on jotain nepsyä. 

Jotenkin en vain osaa sääliä tuollaisia ihmisiä, olen ehkä julma mutta olisi lastenteon lopettanut kahteen ensimmäiseen niin se vanhinkaan ei ehkä olisi joutunut huostaanotetuksi.

Niin, ja teille voi tulla sitten syöpä ja joku lahjakas nepsy hoitaa teitä. Mutta parempi, kun ei olisi nepsyjä, niin ei olisi keksintöjäkään. Sitten vaan toteaisimme, että "enme vain osaa sääliä tuollaisia ihmisiä", kehittäisivät itse lääketiedettä. Nyt saavat pitää syö

Kukaan ei tässä vamraan ole nepsyjä "kieltämässä", mutta jos samaan perheeseen tuutataan useita, vaikka ekoissa on jo merkit olemassa (kaikista nepsyistä ei myöskään tule huippuja syöpkirurgeja, vaan ikävä kyllä, heidän koko elämänsä on hyvin kuormittavaa ja lääkinnäntäyteistä - sekä heille että lähipiirilleen) ja sitten huudetaan yhteiskuntaa ja sukulaisia ja koulualitosta apuun, niin kyllä siinä mielestäni saavat ulkopuolisetkin olla vähän ihmeissään. 

Vierailija
371/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsy eli huonostikäyttäytyvä lapsi, jota ei ole osattu kasvattaa. Näitä on nykyisin joka toinen lapsi. 

Nepsy ei ole huonosti kasvatettu lapsi.

Hyvin usein on. Vanhemmat vain käyttävät tätä muotitermiä perustellakseen vanhemmuustaitojensa puutetta. 

Olen jonkun verran tehnyt vapaaehtoista nepsyvalmennusta. Usein vanhemmille, joilla ongelmia omien sanjensa mukaan haastavan lapsensa kanssa. Mitään tieteellistä tutkimusta en toki ole tehnyt, mutta aika usein huomaa, että kun minä olen nepsylapsen kanssa ja ohjaan häntä ja teen kaiken hänen ehdoillaan, niin hänellä ei ole yhtäkkiä mitään ongelmia ottaa vastaan neuvoja tai suunnitella toimintaansa, mutta sitten kun pitäisi ohjata niitä vanh

Miten ratkaiset tilanteen, jossa perheessä kaksi nepsyä:

- yksi, joka ääniyliherkkä ja ahdistuva, misofoniaa

- toinen, jolla pakonomainen tarve tehdä isoja ääniä, mölytä, äänellisiä ticsejä, halu syödä suu auki jne

Kumman mukaan mennään?

Vierailija
372/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli siis kaksi hyvin huonounista lasta, ja kyllä: nukuttamiseen piti keksiä keino jos toinenkin. Eli pari tuntia kävelyä vaunujen kanssa 2 kertaa päivässä, oli sää, mikä hyvänsä. Lapsen nukuttaminen haalarissa, ikkuna auki, kapalo, kaikkea oikeasti mahdollista. Väitän, että aika harva huonounisen lapsen vanhempi viitsii tehdä tuollaista. 

Minusta huonon unen taustalla ei ole nepsyys, vaan se nepsyys on seurausta huonosta ja katkonaisesta unesta. Huonon unen taustalla on jotain muuta, esim. vatsakipua.

Mutta tiedän, että moni on eri mieltä. Oman kokemuksen (muistakin kuin siis omista lapsista) pysyn kuitenkin kannassani. 

Okei, eli vatsakivut --> huono nukkumaan --> geenit vaihtuvat ja tämä henkilö periyttää sen jälkeen nepsy-geenejä :D

Kannattaa julkaista tämä jossain tieteellisessä lehdessä kyllä.

Vierailija
373/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli siis kaksi hyvin huonounista lasta, ja kyllä: nukuttamiseen piti keksiä keino jos toinenkin. Eli pari tuntia kävelyä vaunujen kanssa 2 kertaa päivässä, oli sää, mikä hyvänsä. Lapsen nukuttaminen haalarissa, ikkuna auki, kapalo, kaikkea oikeasti mahdollista. Väitän, että aika harva huonounisen lapsen vanhempi viitsii tehdä tuollaista. 

Minusta huonon unen taustalla ei ole nepsyys, vaan se nepsyys on seurausta huonosta ja katkonaisesta unesta. Huonon unen taustalla on jotain muuta, esim. vatsakipua.

Mutta tiedän, että moni on eri mieltä. Oman kokemuksen (muistakin kuin siis omista lapsista) pysyn kuitenkin kannassani. 

Minulla on nepsylapsi (add, pda), joka on nukkunut aina todella hyvin. On nukkunut kokonaisia öitä ihan syntymästä asti (söi nukkuen, kun imetettiin). Nukahtaa aina muutamassa sekunnissa. Herää ongelmitta. Silti on nepsy.

Eli teoriasi on nyt kumottu.

Vierailija
374/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset voi käyttäytyä eri tavoin eri seurassa.

No eikö sitten vanhempien tule toimia niin, että lapsi käyttäytyisi mahdollisimman hyvin myös heidän seurassaan? Näin kaikilla olisi myös kotona rauhallisempaa ja helpompaa.

Ihan tavallinen lapsikin uhmaa eniten sitä johon luottaa. Useimmiten se on äiti ja/tai isä. Vieraskoreus on ihan yleisesti tiedetty ja käytetty termi.

Lapsi ei voi päättää perheen asioista, aikuisen on oltava auktoriteetti. Toki aikuisten on laitettava lapsen tarpeet etusijalle terveessä määrin.

Vanhemmat kyllä vetävät monet asiat auktoriteetti asioiksi vaikka ei olisi mikään pakko. Hyvin monet asiat voidaan tehdä yhtä hyvin monella eri tavalla. Miksi vanhempien ego ei kestä sitä ,että  asiat tehdään sille nepsylle helpoimmalla tavalla. Ego ei kestä sitä, että "annetaa

Oletko miettinyt, että äitisi on nepsy? Vaikuttaa siltä. Rutiinit ovat tärkeitä.  

Vierailija
375/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.

Jos on oikeasti jotain lapsella esimerkiksi Asperger sen huomaa jo hyvin varhain, ettei ole ihan kaikki niin kuin ns normaaleilla. Mutta kyllä usein on vanhemmissa se vika, mutta toki lapselle tulee oireita jne jos vanhemmat eivät vain huomioi tarpeita eivätkä pidä minkäänlaista kuria eikä aikatauluja milloin syödään milloin on iltatoimet jne 

Millaisia on vauvan/taaperon nepsyoireet?

Vauva nukkuu usein huonosti, syömisten kanssa on säätämistä (ei syö/syö liikaakin, vain tietty ruoka kelpaa ym.), ei ehkä viihdy sylissä, peseytyminen tai pukeutuminen on monelle  epämiellyttävää vielä isompanakin. S

Ei pidä paikkaansa!

Osa nepsyistä nukkuu todella hyvin, osa syö mitä vaan ja on kokeilunhaluisia, osa rakastaa vettä ja on aistihakuinen (eli voi lutrata suihkussa ja jääkylmässä järvivedessä). Osa rakastaa erilaisia hassuja vaatteita, jotka tuntuvat erilaiselta.

Koska nepsypiirteitä on niin laidasta laitaan ja niitä on "normaaleillakin", on silkka mahdottomuus diagnosoida niitä vauvalta. Lisäksi diagnoosin edellytyksenä on, että oireiden pitää haitata arkea ja näkyä useammassa paikassa (esim. koti, päiväkoti, koulu, harrastus, työpaikka). Vauvoilla ei usein ole kuin yksi ympäristö, joten heitä ei voida diagnosoida.

Se, mitä voisi testata, olisi rautavarastot, koska ne aiheuttavat huonoa nukkumista, vatsavaivoja, kasvukipuja sekä adhd-tyyppistä käytöstä. Mutta jostain syystä Suomessa tätä ei testata. Pistäisin ison rahan likoon, että Sannalla ja tyttärillään on myös raudanpuutetta...

Vierailija
376/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ukko ollut kuvioissa vielä kun 5. tehtiin? Kuitenkin Sanna jää yksin 5 nepsylapsen kanssa, tarinassa on jotain tosi outoa. Ei sukulaiset eikä edes omat vanhemmat ole velvollisia hoitamaan lapsia.

Isä kuollut onnettomuudessa, kuinka monta kertaa se täytyy todeta? Sulla vissiin liian lyhyet piuhat. 

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html

Tässä jutussa on korjattu lopussa, että " Minnan mies on kuollut onnettomuudessa, ei Sannan, kuten kuvatekstissä luki. IS pahoittelee virhettä."

Eli ei ole Sannan mies kuollut onnettomuudessa. 

Sarjassa näkyi kyllä siinä Sannan olkaleikkauksen jälkeen auttelemassa hetken aikaa "Sannan ex-mies", oliko kyseessä sitten Sannan lasten isä vai

Näiden tyttöjen isää ei sivutta sarjassa. Ehkä hän ei ole halunnut sarjaan? Lapsethan voivat tavata isäänsä, mutta voi olla lapsen etu on tavata vain esim. viikonloppuisin.

Vierailija
377/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään se hiljaisempi ja annetaan se mölyävä huostaan laitokseen.

Vierailija
378/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja teille voi tulla sitten syöpä ja joku lahjakas nepsy hoitaa teitä. Mutta parempi, kun ei olisi nepsyjä, niin ei olisi keksintöjäkään. Sitten vaan toteaisimme, että "enme vain osaa sääliä tuollaisia ihmisiä", kehittäisivät itse lääketiedettä. Nyt saavat pitää syö

Nepsyistä ei ole hoitajiksi.

Vierailija
379/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinkahan usein nämä lapset ovat isänsä luona? Jos he ovat isänsä luona vaikka viikonloppuisin ja koulujen loma-aikoina, niin saahan äiti silloin levähtää.

Voivat olla siellä eri aikoihin, joten lepoa ei oikeasti välttämättä ole ollenkaan.

Vierailija
380/388 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyyneleet silmissä just katsoin kun tämä äiti pääsi Espanjaan reissuun. Oli lomansa kyllä todella ansainnut. Vaikuttaa todella hyvältä äidiltä 🥹💕.

Minun taas on vaikea kuvitella mitään vastenmielisempää. Suomessa ehkäisy on kaikkien saatavilla ja jos siinä epäonnistuu, keskeytys on saatavilla myös. Ihan itse on ongelmansa aiheuttanut ja mikä pahinta, yhteiskunta maksaa tämänkin marisijan puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi