Ukkola: Fyysisesti terve 28-vuotias nainen aikoo kuolla toukokuussa - Ja valtio hoitaa hänen surmaamisensa
28 vuotias joka kärsii masennuksesta on saamassa eutanasian. Vaikka tuossa iässä vielä hyvät mahdollisuudet toipua. Esim itselläkin ollut masennusta 28v iässä mutta nyt ei enää mitään 37 vuotiaana.
Vastaava tapaus oli englannissa missä alaraaja-halvaantuntu mutta muuten täysin terve nuori nainen sai eutanasian, taisi olla jopa 2-3v sisällä onnettomuudestaan eli ei varmasti vain ollut ehtinyt tottua uuteen elämäänsä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fe95e7eb-d701-4199-9376-a5f026cea…
Kommentit (791)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eutanasia olisi Suomessa laillista tuolla tavoin, niin minäkin olisin jo kuollut. En olisi saanut kahta lasta, enkä tehnyt kaikkea sitä hyvää yhteiskunnassa, mitä nyt olen tehnyt. Vakavasti masentunut ihminen ei ole kyvykäs tekemään tuollaista päätöstä. Eikä ketään pitäisi asettaa siihen tilanteeseen, että joutuu tappamaan ihmisen. Ainoastaan ääritilanteissa, kuten itsepuolustuksena hyväksyttävää.
Ja mitä hyvää se tekee että kiellät muilta tuon mahdollisuuden? Sinäkö tässä olet se joka voi päättää kaikkien puolesta?
Suomessa on sananvapaus ja ilmaisen mielipiteeni. Kun olen ollut siinä tilanteessa, että olen halunnut kuolla masennuksen ja mielenterveysongelmien vuoksi, niin olen mielestäni aika sopiva henkilö ottamaan kantaa tähän aiheeseen.
Kummallinen palsta. Yleensä hyvä asia,että joku parantunut vaikka masennuksesta. Eikä halua kuolla
Ei tämän aiheen alla näköjään. Alapeukkuja sataa.
Olen pahoillani siitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus on sairaus, jonka oireisiin kuuluu usein toivottomuus, näköalattomuus ja suoranainen halu kuolla. Vakavasti masentuneet ihmiset ei aina kykene ajattelemaan tällaisista asioista järkevästi, vaikka kuinka yrittäisi. Onko eutanasia tämän naisen todellinen tahto?
Aivan. Luultavasti masentunut masennuksesta toivuttuaan haluaisi jatkaa elämää. Eikö ympärillä olevien velvollisuus ole suojella häntä peruuttamattomilta ratkaisuilta tilanteessa, jossa hän ei itse pysty tekemään punnittuja ratkaisuja.
Tai mitä jos köytetään syöpäpotilaat kivuissaan sänkyyn, kyllä ne kuolevat lopulta ilman hoitoakin. Säästetään!
Kipuihin on lääkkeitä. Lopeta toi vouhottaminen nyt jo.
Et sitten tiedä tuosta(kaan) mitään mutta neuvot muita silti. Hieno homma taas kerran.
Vierailija kirjoitti: Pitäisikö alkaa laatimaan listoja, siitä millaiset ihmiset tulee eliminoida eli eutanisoida pois?
Masentuneet, mielisairaat, kehitysvammaiset, mu.sta.laiset, sairaalloisesti ylipainoiset, nahjukset, kouluttautumattomat, invaliidit, impotenssit, yhteiskunnan avustuksilla elävät ja sovinistit, onko vielä muita ryhmiä tähän listaan?
Hyvä että eutanasia normalisoituu. Se tulee olemaan arkipäivää Suomessakin ja muuttaa vääjäämättä ihmisten ja yhteiskunnan suhdetta kuolemaan ja elämään. Vanhanaikaiset ummehtuneet näkemykset uudistuvat. Kuolemasta tulee luonnollista, sitä ei enää pelätä, sullota kaappiin ja kuolevan yksin kärsittäväksi poissa silmistä pois mielestä periaatteella. Elämän arvo ja hyvän elämän vaatimukset ymmärretään eikö mustaa yritetä puhua valkoiseksi. Ihminen voi keskittyä kehitykseen tuskan sijasta. Kirkon valta ja näkemykset murentuvat lopullisesti.
Ukkola voi painua v*ttuun :)
Eihän masentunut ole terve. Ihminen on psyykkis- fyysis- sosiaalinen kokonaisuus, näinhän sitä koulun psykologiassa opetetaan. Yksikin noista sakkaa, niin et ole enää " terve". Ja jos ihminen haluaa kuolla, niin minkäs sille sitten voi? Terapiasta harvoin on mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihminen saa kuolla halutessaan? Onko parempi mennä junan tai rekan alle? Siinä traumatisoi samalla ehkä jonkun muun elämän. Itsemurhia tapahtuu päivittäin. Ihmiset vaan elää omassa kuplassaan, eivätkä tiedä miten paljon jotkut kärsii.
Harva itsemurhaa suunnitellut tekee sen, koska sitä yleensä suunnitellaan masentuneena ja ahdistuneena ja sellaisessa tilassa minkään asian toteuttaminen on vaikeaa. Ja vtun hyvä niin.
Ihminen haluaa kaikkea typerää. Aivot huijaa ihmistä välillä. Eri juttu mitä haluja kannattaa lähteä toteuttamaan tai toisten kannustaa.
Omasta puolestani olen onnellinen, että itsemurha on niin tabu ja vaikeaa kuin se on, niin en ole itsetuhoisuuden aikana sellaista tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti masentuneen,jatkuvasti kuolemantoiveen ilmaisevan 19vuotiaan äitinä olen kauhuissani mahdollisuudesta että tälläinen hullutus leviäisi suomeenkin!
Ymmärrän että jos kroppa ei toimi ja ruokakin menee letkulla masennuksen takia..
Jos ollaan tilanteessa jossa ruoka menee letkulla mahaan, eutanasiaa eli aktiivista toisen ihmisen tappamista ei tarvita. Tällaiselle ihmiselle voidaan suoda mahdollisuus luonnolliseen kuolemaan esim. niin, että ruokaa ja juomaa ei enää anneta. Kaikkia keinoja kivunlievitykseen on tietysti syytä hyödyntää.
Miksi tätäkin on miinustettu? Letkuruokinnassa on kyse keinotekoisesta elämän pitkittämisestä, eli sitä tarvitseva ihminen ei pysyisi hengissä ilman muiden apua/"apua". On ihan eri asia olla pitkittämättä hänen elämäänsä vastoin hänen tahtoaan kuin tappaa hänet.
Näkee ettei täällä ymmärretä masennusta. It semur ha yritykset tulkitaan huomionhakemiseksi ja sanotaan ettet oikeasti halua kuolla. Hoetaan ettö olet nuori,elämässä on vaikka mitää kivaa edessä.
Ja sitten olet äkkiä 40vuotias joka ei saa enää mistään edes keskusteluapua koska kohdallasi on nsn nostettu kädet ilmaan,sinut on luokiteltu toivottomaksi tapaukseksi. Masennuslääkkeiden resepti uusitaan säännölisesti,siinä kaikki. Et käy töissä,sinulla ei ole ystäviä. Käsissäsi on veit sen tekemiä arpia ja onnut koska hyp päsit parvekkeelta. Kasvosi on lääkityksen pöhöttämät.
Lääkäri ja ruiske,musiikkia ja mukava nukahtaminen? Kuulostaa paremmalta kuin herääminen päivystyksessä ja lääkärien vit""lu että vedit sitten vähän nappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu sitten heti jumitti näihin spekulaatioihin, jossa masentunut hakisi eutanasiaa. Eihän tätä olla ehdottamassa, vaan eutanasiaa niille, joilla on parantumaton fyysinen sairaus, josta aiheutuu loppuajaksi voimakkaat kivut.
Todellakin kannatan.
Ja vastausten perusteella moni olisi heti laajentamassa tätä muihinkin.
Tässä näkyy se kalteva pinta. Näissä vastauksissa.
Todellinen kysymys on kuitenkin se, että miksi sinä luulet olevasi asemassa jossa voit sanella kenen tulee elää? Et menetä mitään mukavasta elämästäsi jos tuo sallitaan mutta silti yrität raivopäisesti estää sen ilman mitään järkeviä argumentteja paitsi se, ettet halua tuota sallitavaksi. Etkä toisaalta panosta mitään noiden ih
Kysymys oli alunperin kuolemansairaista. Ja viimeisistä hetkistä.
Etkä tiedä yhtään miksi kantani tai huoleni on se mikä on.
Itse en ole terve. Ja minulle on jopa sairaanhoitaja sanonut ettei "elämäni ole elämän arvoista".
Tämän voisi joku ottaa täysin eri tavalla. Olen ollut terveydenhuollon kanssa tekemisissä ja siellä kyllä osataan myös kaasuvalottaa ihminen ajattelemaan vaikka ja mitä.
Lähestyn aihetta eri näköpiiristä. Ja tiedän kokemuksesta,että asioihin tottuminen vie vuosia. Se on jatkuvaa hommaa.
Jos minulle tultaisiin tuollaisia ehdottamaan? Tai oltaisi tultu muutama vuosi sitten?
Tiedän myös Itse m urhaa yrittäneitä,jotka eivät enää halua sitä.
Asioilla voi olla monia näkökulmia.
Montako kertaa sinulle pitää kertoa että näkökulmasi on tyhmiä ja rajoittuneita ennen kuin suostut itse niitä miettimään siltä kannalta etkä vaan toistele niitä samanlaisina kommentista toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti masentuneen,jatkuvasti kuolemantoiveen ilmaisevan 19vuotiaan äitinä olen kauhuissani mahdollisuudesta että tälläinen hullutus leviäisi suomeenkin!
Ymmärrän että jos kroppa ei toimi ja ruokakin menee letkulla masennuksen takia..
Jos ollaan tilanteessa jossa ruoka menee letkulla mahaan, eutanasiaa eli aktiivista toisen ihmisen tappamista ei tarvita. Tällaiselle ihmiselle voidaan suoda mahdollisuus luonnolliseen kuolemaan esim. niin, että ruokaa ja juomaa ei enää anneta. Kaikkia keinoja kivunlievitykseen on tietysti syytä hyödyntää.
Mistä lähtien näännyttäminen on luonnollinen kuolema?
Mikä siinä on mielestäsi luonnotonta, että ihminen kuolee jos hän ei saa tarpeeksi ruokaa tai nesteitä? Jos vaikka joku vanki ryhtyy nälkälakkoon ja kuolee kieltäydyttyään syömästä tarpeeksi kauan, onko hänen kuolemansa luonnollinen vai luonnoton?
Vierailija kirjoitti:
Eihän masentunut ole terve. Ihminen on psyykkis- fyysis- sosiaalinen kokonaisuus, näinhän sitä koulun psykologiassa opetetaan. Yksikin noista sakkaa, niin et ole enää " terve". Ja jos ihminen haluaa kuolla, niin minkäs sille sitten voi? Terapiasta harvoin on mitään apua.
Kun haluaa kuolla, voi ajatella että "kylläpäs mun aivot sakkaa nyt pahasti" ja se jälkeen miettiä mitä asialle, siis omille aivoille vois tehdä. Onneks itse opin, että noin voi tosiaan ajatella, ei tartte uskoa kaikkea mitä omaan mieleen juolahtaa, ja löysin vielä tavat mitä asialle voi tehdä niin että noita ajatuksia/oloja tulee harvemmin. Ja vaikka tuliskin, niin en hätäänny, koska tiedän, että ne on vaan ajatuksia, jotka johtuu aivojen hetkittäisestä toimintahäiriöstä.
Intersektionaalit vaativat alaikäisille sukupuolen vaihtoa ilmoituksella, eli hormonihoitoa ja rujot leikkaukset päälle. Lisäksi kukaan ei saa mennä niitä neuvomaan miten syödä, liikkua tai tehdä töitä. Sitten demonisoidaan toinen sukupuoli toksiseksi ja vaaditaan turvalliset tilat ja kytätään mikroilmeitä. Shakespearea ei tarvitse näyttelijän lukea, koska siinä on rakenteellista sortoa. Liikennemerkki oli sukupuolittunut ja intiaanipäähine lastenohjelmassa on kulttuurista omimista. Tätä listaa voisi jatkaa, mutta loppuun sopii kuin nenä päähän, eutanasiaa kaikille👍
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus.
Naisen vanhemmat vastustavat eutanasiaa hänen kohdallaan, mutta itse hän haluaa kuolla.
Kenen oikeus ja totuus toteutuu?
Minusta hän saa itse päättää, ei kuulu mitenkään kyseisen ihmisen vanhemmille, masennus on vakava sairaus, ei tämä eutanasia ole yhtään pahempi asia kuin muuten päätyisi itse tappamaan itsensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi nuori pitää näännyttää nälkään, kun hän voisi kuolla nopeammin ja kivuttomammin?
Etkö todella näe mitään eroa siinä, tappaako lääkäri aktiivisesti toisen ihmisen vai irrottaako hän vain elämää keinotekoisesti ylläpitävät letkut?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihminen saisi itse päättää olemassaolostaan?
Ei. Ihminen/kansalainen on monenlaista velkaa yhteisölleen. Pitää maksaa veroja. Pitää osallistua työelämään ja kuluttamiseen. Pitää hankkia lapsia (lue: lisää veronmaksajia). Pitää suorittaa asevelvollisuus (miehet).
Vierailija kirjoitti: Pitäisikö valtion kustantaa palvelutalojen asukkaille murhapillerit ja jakaa jokaiselle?
Tää on tulevaisuutta.
Suomi voitaisiin jakaa kahtia. Niin sanotut liberaalit saisivat tehdä mitä lystää omilla rahoillaan ja sitten olisi tolkun Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on elää maassa, jossa lääkäreiksi valikoituu sellaisia ihmisiä joille on ihan normaalia tappaa tuolla tavalla terveitä nuoria ihmisiä?
Ei se kellekään ole ihan normaalia. Masennuksen takia annettava eutanasia on uutiskynnyksen ylittävä uusi juttu. Ei niitä ole ennen tehty.
Kyllä niitä on tehty jo vuosia, uutinen ehkä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi koira, näännyttäminen kuoliaaksi olisi rikos. Jopa valvotusti, eläinlääkärin tekemänä.
Ihmisen ollessa kyseessä, tilanne on päinvastoin.
Aikamoinen ristiriita, vai mitä?
Mutta miksi nuori pitää näännyttää nälkään, kun hän voisi kuolla nopeammin ja kivuttomammin?