Vaihdevuodet hormonihoito ja sen sivuvaikutukset
Olen 55 vuotias ja kuukautiset loppuneet 5 vuotta sitten. Mietin nyt hormonihoidon aloittamista lähinnä mielialaongelmien ja univaikeuksien vuoksi, on myös joskus yöhikoilua, palelua ja muutenkaan en tunne oloani normaaliks,i siis en ole oma itseni. Mutta onko nyt jo myöhäistä aloittaa, kun kuitenkin kuukautiset olleet poissa noin kauan vai missä vaiheessa te muut olette aloittaneet? OLisi myös kiva kuulla onko tullut sivuvaikutuksia lähinnä estrogeenilaastarista koska se todennäköisesti olisi valintani.
Kommentit (66)
Mulle gyne sanoi, ettei kannata aloittaa hoitoja enää. Mulla loppui kuukautiset neljä vuotta sitetn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen.
Kyseinen tutkimus on viime vuosien aikana todettu aikalailla perusteettomaksi. Riskeistä on YLE Areenassa olevassa menopaussidokkarissa paljon faktoihin perustuvaa hyvää tietoa
"Vaihdevuosien hormonikorvaushoito kuumottaa tunteita puolesta ja vastaan. Hoito lievittää tehokkaasti vaihdevuosioireita, mutta voi lisätä myös rintasyöpäriskiä. Uusi tieto kertoo, että syöpäriskiä kertyy lyhyemmässä ajassa kuin mitä aiemmin on ajateltu."
Vanhentunutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 56 ja aloitin hormonikorvaushoidon vuosi sitten. En osaa sanoa onko niistä tableteista mitään hyötyä, mutta palelen edelleen ihan järkyttävästi. Nyt lääkkeet alkaa olla loppu kun gyne kirjoitti vain vuoden satsin eikä tällä paikkakunnalla ole enää gynen vastaanottoa. Jotenkin kauhean vaikeaa lähteä kaupunkiin kymmenien kilometrien päähän uusimaan se, kun ei ole mitään oireita. Uusiiko terveystalon gyne reseptin etävastaanotolla tai tk yleislääkäri?
Omalääkäri minulle kirjoitti reseptin ja sieltä omakannasta olen uusimispyynnön laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla naisilla ei ole vaihdevuosioireita. Kaikilla vaihdevuosi-ikäisillä naisilla ei ole myöskään parisuhdetta. On ikääntyviä naisia, jotka eivät harrasta seksiä eivätkä halua yhden illan suhteita. Annettaisiinko meidän olla jo rauhassa???
Miksi vaihdevuosista pitää jankata jatkuvasti ja joka paikassa? Lehdissä, televisiossa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Jos ihmisellä on hankalia oireita, niin miksi oireileva ihminen ei hakeudu terveydenhuoltoon ja lääkäriin?
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen. Lääketeollisuus haluaa toki p
Miten seksi tai parisuhteet liittyvät asiaan? Eihän vaihdevuosia nyt hyvänen aika sentään seksin takia hoideta, vaan naisen oman hyvinvoinnin!
Olen käyttänyt Kliogest- estrogeenitabletteja viisi vuotta, aloitin ne, kun kuukautiset loppuivat. Minulla oli oireena unettomuutta, kuumia aaltoja, ärtymystä yms.
Sain itseni takaisin, kun aloitin estrogeenilisän.
Minulla on hyvä endgrinologiaan erikoistunut gyne, joka suositteli heti estrogeenilisää, kun kerroin oireistani.
Ja sivuvaikutukset? No, laastarista ärsytystä ja liimaklähmä. Geeli: ei mitään. Tabletit: en ole kokenut mitään aivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset jäivät pois tosi kevyesti viidenkympin korvilla eikä mitään oireita paitsi suuri helpotus, että jippii. Nyt liki 55-vuoden iässä havahduin siihen, että virtsatietulehduksia alkoi tulemaan ja oli ihan haluton ja vetämätön olo.
Kävin gynellä ja sanoi, että limakalvot ohentuneet plus määräsi emättimeen laitettavia tablettiestrogeeneja. Nyt vasta liki kuukauden käyttänyt ja pikkuisen ainakin tuntuu auttavan jaksamiseen, parempaan nukkumiseen ja haluttomuuskin vähenemään päin. En osannut tulkita näitä oireita ja edes työltäni ehtinyt perehtyä asiaan, joten nyt pikkuisen harmittaa, että olisiko säästynyt joltakin, jos olisi huomannut hiipivät oireilut aiemmin. Mielessäni syytin vain työn raskautta ja kiirettä plus stressiä. Menkää hyvät naiset hyvissä ajoin lääkärin puheille - onneksi näistä asioista löytyy jo nyt enemmän tietoa ja kokemuksia kuin viisi vuotta sitten.
"Joudutko" harrastamaan seksiä? Eli tuleeko virtsatietulehdukset mekaanisen hankauksen / seksin / siitä virtsaputkeen kulkeutuvien bakteereiden mukana vai ihan itsekseen? Jotenkin vaikea ajatella, että pelkät kuivat limakalvot yksistään aiheuttaisivat virtsiksiä. Jotain kauttahan pitää sinne virtsaputkeen joutua bakteereita... seksi on yksi merkittävä tekijä.
Olen 47 v ja aloitin muutama kuukausi estrogeenigeelin käyttämisen. Kierukka on.
Järkyttävät yöhikoilukohtaukset loppuivat saman tien ja olo oli kuin joku olisi laittanut valot päälle aivoihin. Mieli ja ajatus kirkastui.
Geeli on helppo. Levitän pari painallusta illalla ennen nukkumaanmenoa reiteen tai vatsaan, kuivuu hampaiden pesun aikana. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen.
Kyseinen tutkimus on viime vuosien aikana todettu aikalailla perusteettomaksi. Riskeistä on YLE Areenassa olevassa menopaussidokkarissa paljon faktoihin perustuvaa hyvää tietoa
Aika moni kuitenkin tähänkin ketjuun kirjoittajista toteaa saaneensa rintasyövän "kummasti" hormonikorvaushoitojen myötä. Olisko jotenkin tarkoitettu, että ne hormonit poistuvat vanhemman naisen elimistöstä? Ja kun niitä sinne väkisin tungetaan, niin sitten tulee syöpä? Joku logiikkahan tuossa on...
Olin täydellinen zombie, kävelevä ruutitynnyri. Unettomuutta, pahantuulisuutta, väsymystä, nivelsärkyjä. Helvetillinen olo, mies kärsi myös oireistani. Kävin gynellä ja sain hoidon, mutta siitä seurasi vatsakipua, vuotoa (joka on normaalia), mutta kiusallista. Olen piristynyt, mutta en koe niiden olleen mikään jättisensaario, olo toki parani jonkin verran, mutta pelkään sivuvaikutuksena tulevia mahdollisia laskimotukoksia, syöpää ja näitä ikävämpiä seuraamuksia. Kait se on niin, että kolikolla on monta puolta ja jos pitää valita tukokset ja syöpä valitsen ruutitynnyrinä olon.
En ymmärrä, miten tietämätön voinkaan olla koko vaihdevuosista! Kun olin omasta mielestäni n u o r i 53v ja tulin hulluksi... aivosumu, unettomuus, keskittymisen vaikeudet, en osannut olla kassalla, en inventariota...
3vk hormoninkorvaushoito, tabletit. Ja olin oma itseni. Käytin 6v, nyt 63v on kaikki hyvin
Miten ihmeessä ennen vanhaan on selvitty???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kuitenkin tähänkin ketjuun kirjoittajista toteaa saaneensa rintasyövän "kummasti" hormonikorvaushoitojen myötä. Olisko jotenkin tarkoitettu, että ne hormonit poistuvat vanhemman naisen elimistöstä? Ja kun niitä sinne väkisin tungetaan, niin sitten tulee syöpä? Joku logiikkahan tuossa on...
Ei se hormonikorvaus suojaakaan rintasyövältä, joten tottakai myös sitä käyttävät saavat syöpiä. He eivät saaneet rintasyöpää hoitojen MYÖTÄ vaan aikana. Kaksi ihan eri asiaa, joiden ilmaantuminen yhtä aikaa jollakin yksilöllä ei vielä osoita minkäänlaista kausaliteettia. Se pitää tutkia väestötasolla kaikki tekijät huomioon ottaen. Esim. on mahdollista että huonot elintavat omaava kärsii pahemmista vv-oireista, jolloin useampi heistä käyttää hormoneja, mutta ne huonot elintavat lisäävät myös syöpäriskiä. Kaikki tällaiset tekijät pitää ottaa huomioon riittävän isolla otoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui sairaalaan tutkimuksiin joidenkin epätavallisten oireiden takia. Siellä oli samaan aikaan monia naispotilaita, joilta oli leikattu rintasyöpä. Monet naiset olivat käyttäneet näitä kehuttuja hormonihoitoja. Ystäväni oireet olivat peräisin muusta kuin vaihdevuosista, mutta hän säikähti naisten kertomuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta evorel laastari unettomuuteen. Ehkä hiukan paransi unen laatua. Oletteko saaneet apua jostain muusta?
Gyne kertoi, että ihon kautta laitettavat aineet imeytyvät hyvin eri tavalla eri naisilla. Eli joku saa hyivn apua laatarista/suihkeesta/geelistä ja toinen taas ei. Nieltävät tabletit antavat kaikille paremmin saman määrän estrogeenia. Ehkä tarvitset vahvemman laastarin ja pitää kokeilla jotain toista ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hormonihoito pelasti unen, muistin ja kongnition. Olin aivan järkyttävä aivosumu-raunio ennen kuin menin gynelle. Mitään klassisia fyysisiä vaihdevuosioireita ei ollut.
Hormonihoidon aloittamisen jälkeen meni noin pari viikkoa, että se alkoi vaikuttaa ja "heräsin eloon". Lenzettosta sain ihottumaa ja käytän geeliä.
Sama kokemus täällä. Käytössä Estrenageeli enkä ole havainnut sivuoireita.
Olen 58-vuotias. Muutama vuosi sitten alkoivat vaihdevuosioireet, yöheräily, vuoron perään hikoilupuuskat ja jäätymiset. Kuukautiset tulivat vielä muutaman kuukauden välein. Tahdoin laastaria pienemmän laskimotukosriskin vuoksi mutta gynekologi määräsi tablettihoidon, sanoi että vuodot jäävät sillä myös pois. Vuodot tulivat sitten joka kuukausi ja todella runsaina, muutaman kuukauden jälkeen laskimotukos jalkaan. Lopetin hormonikorvaushoidon heti, julkisen puolen neuvolan terveydenhoitaja sanoi että mulle oli määrätty sellainen tablettihoito että kuukautiset olisi pitänyt olla kolme vuotta pois sitä ennen. Nyt olen aloittanut paikallisestrogeenin emätintabletteina mutta vasta viikko sitten. Kuumat aallot ja nukkumisvaikeudet vähän helpottaneet tässä parissa vuodessa mutta käyttäisin kyllä tehokkaampaa hoitoa jos voisin.
Lue Duodekim artikkeli; "Hormoni herkistää". Itselleni laitettiin kierukka, vaikka sanoi "Ei" sen asemiselle. En siis saanut itse päättää otanko kierukkaa vaiko en. Se oli muka välttämätöntä hoitoa, siitäkin huolimatta että kerroin olevani yliherkkä synteettiselle hormonille.
Oireet jotka alkoivat heti kierukan asentamisesta; valtava turpoaminen, kuumeilu, yskänpuuskat ja verinen lima nenästä, selän romahtaminen turpoamisen vuoksi, mielialan romahtaminen sekä pahoinvointi ja suolisto-ongelmat. Mirena aloitti kuukautiset uudelleen 10 vuoden jälkeen sekä pahat PMDD-oireet. Lopuksi kaiken kruunasi vakavat allergiaoireet flimmereineen, joihin luulin menehtyväni.
Olisin kysynytkin tutkijoilta; Periytyvätkö oireet? Voiko vuosien mittaiset naisten hormonihoito- manipuloinnit vaikuttaa perimään ja olla syy uusiin nuorten naisten "hyvänlaatuisiin" synnytyselin- sairauksiin/kasvaimiin ja vakaviin PMDD-ja PMS-oireiluun sekä vaihdevuosioireisiin.
Itselläni ei aikanaan ollut vaihdevuosioireita, mutta Mirena-kierukka toi mukanaan nuo oireet.
Toinen kysymykseni on; miksi luonnollista hormonitoimintaa halutaan tehokkaasti manipuloida? Onko synteettisten hormonien haittavaikutuksia ja periytyvyyttä tutkittu riittävästi 1990-luvulla, jollain esim Mirena-kierukka tuotiin markkinoille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä naiselle tulisi estrogeenista sivuvaikutuksia? Sen vaikutukset ovat ihan samat kuin ennen vaihdevuosia eli hyvä vointi, nukkuminen ja lämmönsäätely, terveet limakalvot ja tasaisempi mieliala. Sulaa hulluutta olla syömättä estrogeenia. Aiemmat rintasyöpäepäilyt on jo todettu huuhaaksi. Sen sijaan jos nainen ei syö estrogeenia, hän sairastuu sydän- ja verisuonitauteihin ja osteoporoosiin ja nivelrikkoon.
Naiset elävät miehiä pidempään, mutta naisilla on vähemmän terveitä vuosia juuri hoitamattomien vaihdevuosien takia. Vaikka ne miten ovat luonnollinen asia, niin tämä on fakta. Ilman estrogeenilääkitystä naisella on useimmiten edessä pitkä raihnainen vanhuus.
Jokainen saa valita ottaako tabletit, geelin vai ei kumpaakaan. Terveyspainotteinen ruokavalio voi joillekin riittää hoidoksi.
Katsokaapa geelipakkausten varoitustaulukkoa syovän mahdollisuuksista ja miettikää sen jälkeen kannattaako.
"Vaihdevuosien hormonikorvaushoito kuumottaa tunteita puolesta ja vastaan. Hoito lievittää tehokkaasti vaihdevuosioireita, mutta voi lisätä myös rintasyöpäriskiä. Uusi tieto kertoo, että syöpäriskiä kertyy lyhyemmässä ajassa kuin mitä aiemmin on ajateltu."
https://kaikkisyovasta.fi/syopa-lehti/pitaako-olla-huolissaan-hormoniko…