Vaihdevuodet hormonihoito ja sen sivuvaikutukset
Olen 55 vuotias ja kuukautiset loppuneet 5 vuotta sitten. Mietin nyt hormonihoidon aloittamista lähinnä mielialaongelmien ja univaikeuksien vuoksi, on myös joskus yöhikoilua, palelua ja muutenkaan en tunne oloani normaaliks,i siis en ole oma itseni. Mutta onko nyt jo myöhäistä aloittaa, kun kuitenkin kuukautiset olleet poissa noin kauan vai missä vaiheessa te muut olette aloittaneet? OLisi myös kiva kuulla onko tullut sivuvaikutuksia lähinnä estrogeenilaastarista koska se todennäköisesti olisi valintani.
Kommentit (66)
Mulla auttoi täydellisesti unettomuuteen, kuumiin aaltoihin, nivelkipuihin ja mielialaan, kunnes vuoden kuluttua mulla löydettiin rintasyöpä ja hormonikorvaushoito loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hormonihoito pelasti unen, muistin ja kongnition. Olin aivan järkyttävä aivosumu-raunio ennen kuin menin gynelle. Mitään klassisia fyysisiä vaihdevuosioireita ei ollut.
Hormonihoidon aloittamisen jälkeen meni noin pari viikkoa, että se alkoi vaikuttaa ja "heräsin eloon". Lenzettosta sain ihottumaa ja käytän geeliä.
10 v käytin ja sain rintasyövän kuten sairaalassa huonetoverini. Silti oli hyvää aikaa hormonin kanssa verrattuna tähän oloon ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju, kiitos aloittajalle! Olen 55v enkä ole kärsinyt mistään vaihdevuosioireista, mutta nyt muutama on kommentoinut palelevansa tai jäätyvänsä. Minä palelen välillä niin, että sattuu. Olen yrittänyt tätä selittää, mutta en ole tullut kuulluksi. En ole saanut mitään hormoonikorvaushoitoa. Herään joka yö ja valvon vaihtelevasti. Välillä valvon vain pienen hetken ja välillä tunnin. Oireet ei riitä korvaushoidon saamiseksi.
Mitä tarkoitat ettei oireet riitä? Milla huonot unet ja sillä oireella lääkäri määräsi hoidon.
Ei tullut sivuvaikutuksia kolmen vuoden aikana, mutta viime talvena mammografia paljasti ärhäkän rintasyöpäkasvaimen, johon saan nyt hoitoa.
Mä oon 56 ja aloitin hormonikorvaushoidon vuosi sitten. En osaa sanoa onko niistä tableteista mitään hyötyä, mutta palelen edelleen ihan järkyttävästi. Nyt lääkkeet alkaa olla loppu kun gyne kirjoitti vain vuoden satsin eikä tällä paikkakunnalla ole enää gynen vastaanottoa. Jotenkin kauhean vaikeaa lähteä kaupunkiin kymmenien kilometrien päähän uusimaan se, kun ei ole mitään oireita. Uusiiko terveystalon gyne reseptin etävastaanotolla tai tk yleislääkäri?
Kaikilla naisilla ei ole vaihdevuosioireita. Kaikilla vaihdevuosi-ikäisillä naisilla ei ole myöskään parisuhdetta. On ikääntyviä naisia, jotka eivät harrasta seksiä eivätkä halua yhden illan suhteita. Annettaisiinko meidän olla jo rauhassa???
Miksi vaihdevuosista pitää jankata jatkuvasti ja joka paikassa? Lehdissä, televisiossa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Jos ihmisellä on hankalia oireita, niin miksi oireileva ihminen ei hakeudu terveydenhuoltoon ja lääkäriin?
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen. Lääketeollisuus haluaa toki pumpata ikääntyvät naiset täyteen hormoneja ja lääkkeitä. Ja lääketeollisuus kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Mulla käytössä Evorel conti- laastarit. Ensin oli käytössä Divigel mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Oon 57 v ja kuukautiset poissa jo 8 v. Oireina mulla huono nukkuminen. Nukun 2-3 h pätkissä ja hikoilen-palelen vuoron perään. Aloitin tän uuden laastarihormonikorvaushoidon 3 kk sitten. Hikoilu jäi pois ja unet hiukan parantuneet. Kaksi yötä olen nukkunut jopa 6 h yhteen putkeen. Tuntu uskomattomalta aamulla.
Käytätkö kokonaista vai puolikasta laastaria? Mulla alkaa aina vuoto kokonaisella, vaikka kuukautiset loppuneet jo vuosia sitten. Puolikas ei auta tarpeeksi unettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi täydellisesti unettomuuteen, kuumiin aaltoihin, nivelkipuihin ja mielialaan, kunnes vuoden kuluttua mulla löydettiin rintasyöpä ja hormonikorvaushoito loppui siihen.
Sama kokemus minulla.
Itse en myös saanut aiemmin hormonihoitoa, nyt aion valehdella ja liioitella oireita jotta saan. Aina puhutaan hormonihoidon vaaroista, mutta sen hyödyt muuhunkin terveyteen unohdetaan. Jos miehillä olisi vaihdevuodet niinkuin naisilla niin varmaan postitettaisiin pillerit jokaiselle ukolle ettei "miehuus" kärsi. En tarkoita tällä että nainen vanhetessaan olisi jotenkin ruma tms. vaan sitä että vaihdevuosioireita ja estrogeenitason madaltumista vähätellään.
Miten pärjäätte töissä? Itsellä pinna tosi kireällä. Joudun tsemppaamaan etten räjähdä siellä. Työkaverit ok, mutta pomo vituttaa ja hänen pätemisensä. Geelit käytössä mullakin.
Ainoa sivuvaikutus, noin äkkiä ajatellen, on hormoniperäinen syöpä.
Kuukautiset jäivät pois tosi kevyesti viidenkympin korvilla eikä mitään oireita paitsi suuri helpotus, että jippii. Nyt liki 55-vuoden iässä havahduin siihen, että virtsatietulehduksia alkoi tulemaan ja oli ihan haluton ja vetämätön olo.
Kävin gynellä ja sanoi, että limakalvot ohentuneet plus määräsi emättimeen laitettavia tablettiestrogeeneja. Nyt vasta liki kuukauden käyttänyt ja pikkuisen ainakin tuntuu auttavan jaksamiseen, parempaan nukkumiseen ja haluttomuuskin vähenemään päin. En osannut tulkita näitä oireita ja edes työltäni ehtinyt perehtyä asiaan, joten nyt pikkuisen harmittaa, että olisiko säästynyt joltakin, jos olisi huomannut hiipivät oireilut aiemmin. Mielessäni syytin vain työn raskautta ja kiirettä plus stressiä. Menkää hyvät naiset hyvissä ajoin lääkärin puheille - onneksi näistä asioista löytyy jo nyt enemmän tietoa ja kokemuksia kuin viisi vuotta sitten.
Ehkä siksi, että ne vaihdevuodet tulee kaikille, oireilla tai ilman! Enemmän vaan keskustelua aiheesta eikä hyssyttelyä.
Miksi ihmeessä naiselle tulisi estrogeenista sivuvaikutuksia? Sen vaikutukset ovat ihan samat kuin ennen vaihdevuosia eli hyvä vointi, nukkuminen ja lämmönsäätely, terveet limakalvot ja tasaisempi mieliala. Sulaa hulluutta olla syömättä estrogeenia. Aiemmat rintasyöpäepäilyt on jo todettu huuhaaksi. Sen sijaan jos nainen ei syö estrogeenia, hän sairastuu sydän- ja verisuonitauteihin ja osteoporoosiin ja nivelrikkoon.
Naiset elävät miehiä pidempään, mutta naisilla on vähemmän terveitä vuosia juuri hoitamattomien vaihdevuosien takia. Vaikka ne miten ovat luonnollinen asia, niin tämä on fakta. Ilman estrogeenilääkitystä naisella on useimmiten edessä pitkä raihnainen vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 56 ja aloitin hormonikorvaushoidon vuosi sitten. En osaa sanoa onko niistä tableteista mitään hyötyä, mutta palelen edelleen ihan järkyttävästi. Nyt lääkkeet alkaa olla loppu kun gyne kirjoitti vain vuoden satsin eikä tällä paikkakunnalla ole enää gynen vastaanottoa. Jotenkin kauhean vaikeaa lähteä kaupunkiin kymmenien kilometrien päähän uusimaan se, kun ei ole mitään oireita. Uusiiko terveystalon gyne reseptin etävastaanotolla tai tk yleislääkäri?
Mikä mahtaa olla annostus?
Vierailija kirjoitti:
Minulla hormonihoito pelasti unen, muistin ja kongnition. Olin aivan järkyttävä aivosumu-raunio ennen kuin menin gynelle. Mitään klassisia fyysisiä vaihdevuosioireita ei ollut.
Hormonihoidon aloittamisen jälkeen meni noin pari viikkoa, että se alkoi vaikuttaa ja "heräsin eloon". Lenzettosta sain ihottumaa ja käytän geeliä.
Nuo ovat aivan klassisia fyysisiä vaihdevuosioireita. Naiset vain todella huonosti tietävät näistä jutuista ja luulevat, että vaihtarit meinaa vain kuumia aaltoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju, kiitos aloittajalle! Olen 55v enkä ole kärsinyt mistään vaihdevuosioireista, mutta nyt muutama on kommentoinut palelevansa tai jäätyvänsä. Minä palelen välillä niin, että sattuu. Olen yrittänyt tätä selittää, mutta en ole tullut kuulluksi. En ole saanut mitään hormoonikorvaushoitoa. Herään joka yö ja valvon vaihtelevasti. Välillä valvon vain pienen hetken ja välillä tunnin. Oireet ei riitä korvaushoidon saamiseksi.
No mitähän ihmettä? Totta kai saat hormoneja heti kun menet gynelle. Jos olet törmännyt johonkin änkyrään, joka ei suostu normaalia hoitoa määräämään, mene toiselle lääkärille. Itse sain ihan pelkällä puhelinsoitolla yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla naisilla ei ole vaihdevuosioireita. Kaikilla vaihdevuosi-ikäisillä naisilla ei ole myöskään parisuhdetta. On ikääntyviä naisia, jotka eivät harrasta seksiä eivätkä halua yhden illan suhteita. Annettaisiinko meidän olla jo rauhassa???
Miksi vaihdevuosista pitää jankata jatkuvasti ja joka paikassa? Lehdissä, televisiossa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Jos ihmisellä on hankalia oireita, niin miksi oireileva ihminen ei hakeudu terveydenhuoltoon ja lääkäriin?
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen. Lääketeollisuus haluaa toki p
Jos sinua ei vaihdevuosioireet haittaa, niin elä niiden kanssa. Minua haittasi, joten hakeuduin terveydenhuoltoon ja lääkäriin.
Itse olin myös aiemmin sitä mieltä, että aion pärjätä oireiden kanssa, en tarvitse mitään hormoneja.
Siinä vaiheessa, kun kuumat aallot vei yöunet ja aivot ei pärjänneet enää siinä univajeessa asiantuntijatyössä pyörsin pääni.
Rintasyöpä tulee jos on tullakseen, hormonit voivat sitä edistää. Mutta otan sen riskin koska elämä on vaan paljon parempaa kun on vähän enemmän oma itsensä. Haittavaikutuksia lääkkeen käytöstä huomaan vaan silloin kun annos on liian iso - silloin pidän tauon sen ottamisessa. Huolehdin siitä, ettei kumppani altistu tuotteelle turhan päiten.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito ei haitatonta ja vaaratonta. Hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä jo alle viiden vuoden hormonihoidon aikana. Pidempi hormonihoito aiheuttaa enemmän riskejä. Rintasyövän riski on koholla vielä kymmenen vuotta hormonihoidon lopettamisen jälkeen.
Kyseinen tutkimus on viime vuosien aikana todettu aikalailla perusteettomaksi. Riskeistä on YLE Areenassa olevassa menopaussidokkarissa paljon faktoihin perustuvaa hyvää tietoa
Tosiaan kysyit sivuvaikutuksista, unohdin siihen vastata.Niitä en oo huomannut.