Kävelin juuri kolmen ravintolan ohi ja kaikki tyhjiä! Hallituksen leikkaukset purevat jo!
Ihmiset ovat sälkähtäneeet tulevaa ja sopeuttavat kulutuskysyntäänså tulevaan kurjuuteen. Tekee hallaa yrityksille ja kansantaloudelle!
Kommentit (64)
Tähän lähelle valmistui pari-kolme vuotta sitten aika iso tai siis koko korttelin kokoinen kerrostalokompleksi jossa on liiketilaa sitten monelle kadulle. Suurimmassa osassa on ravintoloita ja sitten pari kahvilaa joissa yhdessäkään en oikeasti ikinä ohi kulkiessani ole nähnyt kuin max sen pari asiakasta. Pari paikoista on sellaisia ettei siellä minusta ikinä ole kuin muutama ukko tiskin toisella puolen..
Jokainen järkevä ihminen yrittää nyt varautua tulevaan ja säästää vähintään puolen vuoden puskurirahaston. Suomi ei enää ole sellainen hyvinvointivaltio, joka tukisi kansalaisiaan vaikeuksien kohdatessa. Kyllähän tämä ainakin hetkellisesti lamauttaa kotimaisen kysynnän.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät äänestää oikeistoa joten saivat mitä tilasivat 🤗
Niin no - kun ei ole yrittäjiä, eipä ole työpaikkojakaan.
Kun sää lämpenee ja aurinko paistaa, kaikki ovat ulkona ja ravintolat täynnä. Normaali ilmiö.
Miksi maksaisimme ravintola ruuasta 30 euroa per pää kun saman voimme tehdä 20 eurolla kotona hyvää ruokaa koko perheelle. Meidän perhe ei ravintoloissa käy tänä vuonna.
No jaa. Eipä noissa ole koskaan ollut arkisin mitään hirveää säpinää lounasajan ulkopuolella. Samaten on hiljaisia illat muissakin erikoisliikkeissä ja tuntuu hölmöltä pitää liikettä auki klo 21 asti, mutta kauppakeskus vaatii. Mä olen töissä nytkin ja tuossa käytävällä aina välillä mekastaa nuorisoa, mutta asiakkaat on tuolla alakerran ruokakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä ihminen yrittää nyt varautua tulevaan ja säästää vähintään puolen vuoden puskurirahaston. Suomi ei enää ole sellainen hyvinvointivaltio, joka tukisi kansalaisiaan vaikeuksien kohdatessa. Kyllähän tämä ainakin hetkellisesti lamauttaa kotimaisen kysynnän.
No tuo puskuriraha on pitänyt olla ihan aina eikä missään vaiheessa ole ollutkaan sellaista tilannetta, että aikuisen ihmisen ei pitäisi huolehtia itse omasta hyvinvoinnistaan.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Eipä noissa ole koskaan ollut arkisin mitään hirveää säpinää lounasajan ulkopuolella. Samaten on hiljaisia illat muissakin erikoisliikkeissä ja tuntuu hölmöltä pitää liikettä auki klo 21 asti, mutta kauppakeskus vaatii. Mä olen töissä nytkin ja tuossa käytävällä aina välillä mekastaa nuorisoa, mutta asiakkaat on tuolla alakerran ruokakaupoissa.
Tämä ei ole siis mikään uusi ilmiö vaan näin se oli jo ennen koronaakin etenkin alkuviikosta. Se sitten vaan hiljensi vielä lisää eikä siitä ole koskaan palattu edes siihen entiseen vaan myynnit on entistä pienempiä. Monesti käy niin, että illalla ei ole klo 19-21 välillä ainuttakaan kassatapahtumaa ja alta kymmenen niitä on muinakin aukiolotunteina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisimme ravintola ruuasta 30 euroa per pää kun saman voimme tehdä 20 eurolla kotona hyvää ruokaa koko perheelle. Meidän perhe ei ravintoloissa käy tänä vuonna.
Se on teidän oikeus ja pakko ei ole käydä. Voisi silti olla kiitollinen että jotkut vielä käy, jos siis osaa napaansa pidemmälle ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on teidän oikeus ja pakko ei ole käydä. Voisi silti olla kiitollinen että jotkut vielä käy, jos siis osaa napaansa pidemmälle ajatella.
Ei nää osaa ajatella yhtää mitään. Eivät osaa ajatella mikä työllistävä vaikutus ravintoloilla on tai mitä niiden maksamilla verorahoilla ostetaan tai kuinka paljon ravintolat ostavat suomalaisia tuotteita muilta suomalaisilta yrittäjältä joka taas työllistää monia ihmisiä siinä yrityksessä sekä kuljetusyhtiöitä ja muita välikäsiä..
Kävin ennen vähintään viikottain ulkona syömässä, ihan siksi että se oli kivaa. Olen vaihtelunhaluinen ja koska rahaakin oli, miksipä ei?
Sitten iski korona. Ja kun pahin oli ohi, hinnat olivat nousseet, mutta laatu joko pysynyt samana tai jopa laskenut. Aluksi kävin yhä, mutta huomasin olevani aina vaan pettyneempi tarjotun hinta-laatusuhteeseen. Osassa kantapaikkoja alettiin säästämään myös henkilökunnasta, ja tämä näkyi todella ikävästi: sali, jossa ennen pyöri aktiivisesti viitisen siistiä työntekijää (virallisempi työasu), hoitui nyt yhdellä tai kahdella. Ja näillä oli päällään jotkut markettihupparit, olikohan Nike vaiko Puma. Toisessa paikassa taas omistajan tyly vaimo alkoi hoitamaan salia lounasaikaan, ja tämä johti siihen, ettei huvittanut enää mennä käymään. Jossain vaiheessa sitten huomasin, että viime käynnistäni ravintolaan oli vierähtänyt kuukausi, ja sille tielle jäin.
Ymmärrän kyllä ravintoloitsijoita. Ajat ovat epätoivoiset ja niukat. Mutta en vaan pysty "rahallani allekirjoittamaan" nykyistä tarjontaa, enkä suostu periaatteesta maksamaan suuria summia lounaasta. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän sillä tuntuu olevan edes väliä, onko lautasella autenttista vaiko kotona kokattua amatööriversiota jostain ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Lounasaika on jo loppunut ja päivällisaika ei ole vielä alkanut. Ihan normaalia että tässä siirtymävaiheessa on hiljaista.
Oli lounasaika tänään kun minä kävelin kauppakeskuksen läpi ja kahdessa ravintolassa oli kalterit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turistikausi ohi
Mitä horiset, ei ole edes alkanut!
On se edellinen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan ALVi ei ole nousemassa, joten miksi väki ei menisi ravintolaan syömään? Työttömät saa edelleen samat etuudet kuin ennen, aikaa olisi ja mitä ei työttömyysetuus kata, sen saa toimeentulotukena.
Kela-etsivät ovat kiinnostuneita juuri siitä, että raha ei valu turhuuksiin
Vierailija kirjoitti:
Ruuan ALVi ei ole nousemassa, joten miksi väki ei menisi ravintolaan syömään? Työttömät saa edelleen samat etuudet kuin ennen, aikaa olisi ja mitä ei työttömyysetuus kata, sen saa toimeentulotukena.
Älä valehtele. Leikkaukset iskevät monella tavalla ja ei sitä leikkaantuvaa tukea korvata toimeentulotuella. Ei työttömät saa enää samoja etuja, kun esim. ansiosidonnaista leikataan rajusti. Minä menetän mahdollisuuden velvoitetyöhön, josta olisin saanut oikeaa palkkaa 6 kk ja saanut ansiosidonnaisen päivät nollattua. Nykyinen 1200 e/kk ansiosidonnainen loppuu tänä vuonna. Olen yli 60-vuotias ja työhakemuksiini ei usein viitsitä vastata yhtään mitään. En tule saamaan toimeentulotukea, koska omistan asuntoni.
Miksi helvetissä minun pitäisi mennä kantamaan vähiä rahojani johonkin ravintolaan? Ostan kaupasta mahdollisimman halpaa ruokaa ja kokkaan itse. Niin olen tehnyt jo vuosia, silloinkin, kun tienasin vakitöissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo puskuriraha on pitänyt olla ihan aina eikä missään vaiheessa ole ollutkaan sellaista tilannetta, että aikuisen ihmisen ei pitäisi huolehtia itse omasta hyvinvoinnistaan.
Ymmärrätkö, että jotkut ovat tosiaan joutuneet jo käyttämään omat puskurirahastonsa, eikä uutta pysty välttämättä kerryttämään edes siihen tahtiin kuin ennen, koska kaikki on kallistunut.
Täällä turhan moni (kuten sinä) luulee, että pienipalkkainen hankkii puskurin parissa kuukaudessa sen jälkeen kun on kuluttanut entisen ja jäänyt työttömäksi.
Ei nykyhallituksen toimet tähän liity. Covidin seurauksena moni ravintola joutui sulkemaan varsinkin kun siihen yhdistyi kaikki kohonneet kustannukset.
Hallitus toisensa perään unohtaa erään tosiasian: sen, että kun suomalaiset oppivat jonkun tavan, se istuu sitkeässä. Korona opetti, suorastaan pakotti, meidät istumaan kotona leipomassa leipää. Tämä mitä tapahtuu nyt on vähintään osittain sen jatketta (nousseet elinkustannukset ym. vaikuttavat varmasti myös paljon), eikä loppua näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, oikein hyvä. Suomi ei elä ravintoloista.
Joo, viinan-ja ruoan myynti ravintolassa ei ole kansantaloudelle tärkeää.
Puolentoista paukun hinnalla ostat alkosta 12 paukun verran viinaa. Onko ihme, että jengillä on flindaa kassissa tai povarissa ja vessoissa vedetään. Tiskiltä sitten sisäänheittohinnan tuoppeja. Kesä kun tulee niin puistot on täynnä "piknikkaajia" ja terdet tyhjinä.
Suomi kasvuun!