Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetyksen lopettaminen neuvoja

Vierailija
17.04.2024 |

Lähes 2 vuotias lapseni on vielä kovasti tissimaidon perään. Päiväkoti on aloitettu pari kk sitten, mutta viihtyy siellä hyvin, joten nyt voisi olla hyvä aika lopettaa imetys. Itku ja kiukku tulee jos ei saa tissimaitoa.. Joten en usko enää yhtään siihen että asia tapahtuu itsestään. Vaikka niin toivoin.

Tuntuu pahalta kieltää, mutta itse en millään jaksaisi enää imettää. Toivoin tämän loppuvan kun lapsi oli n. 6kk. En olisi uskonut että tämä jatkuu näin pitkään.

Tässä kohtaa mieleeni tuli pitäisikö vaan ottaa imetyksen esto lääkettä?? Jostain syystä ei asia edes tullut mieleeni aiemmin ja jotenkin koko imetys asian selvittämiseen ei ole riittänyt mielenkiintoa vaikka se vaivaa mieltä päivittän. Kaikkea muuta jaksaa googlailla ja selvittää mutta eniten mieltä ja arkea vaivaavat asiat tulee usein lakaistua maton alle...

Mutta nyt kysyntäällä kokemuksia..?

Ja en ajattele että lapselle olisi hyvä lopettaa tissittely kun on jo niin iso. Tietysti hampaille olisi parempi. Päällimmäinen syy on että en jaksa enkä halua joten siltä kannalta ei ole yhteinen etu.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin imetyksen kun vauva oli viikon, ei ollut mun juttu. Eikä mitään lääkkeitä tarvinnut, ei mulle tullut ikinä maitoa kuin 20ml parhaimmillaan. Luulisi ihmisen voivan lopettaa imetys kun vauvan imeytyskin on mahdollista lopettaa. 

Vierailija
42/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisi kannattanut ennakoida vähäsen. Imettäminen olisi kannattanut lopettaa hyvissä ajoin ennen päiväkotiin menoa, niin ettei tule kaksi suurta muutosta samaan aikaan. Toisaalta lapsi on ollut jo kaksi kk päivähoidodssa, aloita nyt vähitellen tuon imetyksen vähentäminen ja sitten lopettaminen, muutaman kk päästä siitä.

Juuri tätä en käsitä miten tämä vähitellen lopetus onnistuu.. Eli otetaan yhdet raivarit päivässä ja asian tiimoilta.. ?

Tietysti on luonnostaan vähentynyt mutta viimeisen vuoden aikana ei ole juuri muutosta tapahtunut.

Minun nähdäkseni paljon vähemmän raivareita tulee, kun imetystä ei tarvitse kieltää kokonaan, vaan voi sanoa lapselle selvän ajan, koska seuraavan kerran saa (2-vuotias oppii kyllä nopeasti ymmärtämään sen). Ja kaiken järjen mukaan lapselle tulee myös vähemmän torjutuksi tulemisen kokemuksia, kun imetystä ei lopeteta kuin seinään, vaan harvennetaan. 

Minä toimin näin, ja lapsi oppi kyllä parissa päivässä, että maitoa on turha pyytää muulloin kuin tiettyinä aikoina.

Laita päälle sellaiset vaatteet, että lasta ei tarvitse kiellon yhteydessä torjua pois sylistä, vaan voitte sylikkäin tehdä jotain muuta, kuten lukea kirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi sanoa että tissi on rikki tai pipi, ei tule maitoa enää mutta voit tulla silti äidin syliin. ÅVoit varmuuden vuoksi laastaroida rinnat niin että ovat varmasti lapsen silmissä kipeät. Läheisyyttä ja turvaa lapsi siinä hakee ja se imeminen on sellainen toiminto josta sitä saa. Toisaalta tuo että lapsi kaivaa rinnan esille, rikkoo sinun rajojasi ja noin pienellekin pitää opettaa se että toiseen ei saa koskea ilman lupaa. Otat siis lapsen syliin, annat itkeä ja raivota mutta estät koskemasta rintoihin. Rankka vaihe varmasti molemmille, tsemppiä siihen

Ei mitään laastareita rintoihin. Lapselle voi sanoa että ei tule maitoa enää. Lasta kannattaa pitää sylissä paljon, mutta voi kieltää koskemasta rintoihin. Lapsen huomio kannattaa suunnata muuhun, lasta voi helposti " harhauttaa" pois vaikeista tilanteista. Esim. lastenkirjan lukeminen, yhdessä lapsen kanssa sylissä on toimiva keino. Ikätasoinen kirja, missä on paljon kuvia myös.

Rajat tuovat turvaa lapselle. 

T. Ammattikasvattaja

Vierailija
44/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin imetyksen kun vauva oli viikon, ei ollut mun juttu. Eikä mitään lääkkeitä tarvinnut, ei mulle tullut ikinä maitoa kuin 20ml parhaimmillaan. Luulisi ihmisen voivan lopettaa imetys kun vauvan imeytyskin on mahdollista lopettaa. 

Onko rinnassasi mittari vai mistä tiedät, paljonko sieltä tuli maitoa? Se, paljonko maitoa tulee lypsämällä ei kerro mitään siitä, paljonko vauva saa rinnasta maitoa imemällä. On ihan tavallista, että vauva kasvaa 5-6 kk pelkällä rintamaidolla, mutta äiti ei saa lypsämällä kuin vaivoin 10 ml.

Tämä ei ole missään nimessä kritiikkiä sille, että halusit lopettaa imetyksen. Tartuin vain tuohon maidon määrään.

Vierailija
45/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella se on kyllä ihan eri asia, varsinkin, jos vauva imee myös tuttia tai tuttipulloa. Ei sitä osaa kaivata sellaista mihin ei ole alunperinkään niin kovin kiintynyt. Tuttipullo ja syli ajaa asian, jos siihen on kasvanut.

Meidän vauva ei huolinut tuttia tai tuttipulloa. Mutta varmasti olisi huolinut jos sitä olisi ihan pienestä asti annettu.. Sitten kun johonkin tottuu ja alkaa pitää itsestäänselvyytenä niin se on toinen asia..

Tietysti on yksilöitä vauvat ja lapset..

Vierailija
46/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi sanoa että tissi on rikki tai pipi, ei tule maitoa enää mutta voit tulla silti äidin syliin. ÅVoit varmuuden vuoksi laastaroida rinnat niin että ovat varmasti lapsen silmissä kipeät. Läheisyyttä ja turvaa lapsi siinä hakee ja se imeminen on sellainen toiminto josta sitä saa. Toisaalta tuo että lapsi kaivaa rinnan esille, rikkoo sinun rajojasi ja noin pienellekin pitää opettaa se että toiseen ei saa koskea ilman lupaa. Otat siis lapsen syliin, annat itkeä ja raivota mutta estät koskemasta rintoihin. Rankka vaihe varmasti molemmille, tsemppiä siihen

Ei mitään laastareita rintoihin. Lapselle voi sanoa että ei tule maitoa enää. Lasta kannattaa pitää sylissä paljon, mutta voi kieltää koskemasta rintoihin. Lapsen huomio kannattaa suunnata muuhun, lasta voi helposti " harhauttaa" pois vaikeista tilanteista. Esim. lastenkirjan lukeminen, yh

Lisäys; lisään vielä että tämä viikko kannattaa antaa rintamaitoa illalla ennen kun lapsi menee nukkumaan. Sitten jätät pois kokonaan ja päätteleväisesti. Tämä kannattaa tehdä nyt viikonloppuna. Älä pitkitä asiaa.

T. Ammattikasvattaja

Vierailija
47/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnalla olon voi ihan hyvin korvata muulla sylittelyllä. Lukekaa vaikka kirjaa yhdessä tms. kivaa tekemistä.

Vierailija
48/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään laastareita rintoihin. Lapselle voi sanoa että ei tule maitoa enää. Lasta kannattaa pitää sylissä paljon, mutta voi kieltää koskemasta rintoihin. Lapsen huomio kannattaa suunnata muuhun, lasta voi helposti " harhauttaa" pois vai

Joskus "ammattikasvattajan" on helppoa sanoa miten pitää tehdä. Vanhemmuus on kuitenkin eri juttu kuin ammattikasvattajana oleminen. 

T. Äiti ja ammattikasvattaja

Vierailija
49/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa myöten tilanne vaikeutuu. Siskoni imetti 4-vuotiaaksi poikaansa. Hänen piti lähteä muutamaksi yöksi pois kotoa, jotta yölutkutus loppui. 

Jos haluat lopettaa imetyksen, ehdotan samaa metodia. Tissi unohtuu, kun sitä ei ole saatavilla.

Vierailija
50/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa laastarilaput rintoihin ja kertoa  että tisu on nyt pipi, ei voi imettää....joku tuttuni värjäsi rintansa mustikalla ja kertoi, että tisu on pipi. Toinen tuttuni laittoi etikkaa rintaan, kun lapsi maistoi  imetys loppui siihen.  Myös voit lähteä pariksi yöksi pois kotoa, tultua ei lapsi välttämättä enää kaipaa rintaa...

Vierailija
51/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi sitä maitoa halua vaan imemistä ja läheisyyttä.

Estolääkitys on naurettava idea. Lääkkeitä annetaan poikkeustilanteissa, esimerkiksi jos vauva on kuollut. Se ei välttämättä edes toimi, jos rintaa imetään koko ajan. Imeminen saa maidon erittymään. Vaikka nainen olisi ajat sitten lopettanut imettämisen, maidon eritys voi stimuloinnilla alkaa uudelleen. 

Jos et halua imettää, lopeta. Toisaalta on ihan normaalia imettää vielä. Ja se on totta, että mielellään ei lapselle monta suurta muutosta yhtäaikaisesti. Rinnalle pyrkiminen on varmasti myös turvan hakemista ja ikävää, kun on oltu päivä erossa.

Vierailija
52/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui maidon tulo 3kk synnytyksestä. Sulla on kyllä kestänyt tosi pitkään

Ei se maidontulo lopu jos imettää säännöllisesti.

Vierailija
53/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tuli maito, mutta et vaan viitsinyt imettää.

Vierailija
54/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin tuo vaikuttaa jo ihan parisuhteeseen/ omaan seksuaalisuuteen jos lapsi käy rinnalla noin vanhaksi? 

Vierailija
55/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tuo vaikuttaa jo ihan parisuhteeseen/ omaan seksuaalisuuteen jos lapsi käy rinnalla noin vanhaksi? 

Minä imetin yli 4 vuotta, eikä vaikuttanut mitenkään mihinkään. En edes ymmärrä koko kysymystä. Imettäminen on ihan normaali asia naisen elämässä ja siinä se menee muun ohessa. Alku on sitovaa, mutta isomman lapsen imetys on ihan eri asia. 

Vierailija
56/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös tuollainen ihme tissuttelija. Niinpä pyyhin sinappia mun nänneihin ja sanoin surkeana, että nyt maito on mennyt pilalle. Poika maistoi ja tuumaili, että niinpä onkin. 😄

Vierailija
57/57 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei traumatisoidu kieltämisestä ja pettymyksestä. Äiti toteaa vaan, että nyt ei enää saa tissiä. Päätöksen jälkeen siitä ei saa enää livetä. Itse lopetin imetyksen, koska yöt olivat niin rikkonaisia itselleni. Lapsi oli jo yli vuoden. 

Imetyksen tilalle yhdessä oloa ja läheisyyttä esim. Silittelyä ja sylissä oloa. Pahimmassa tilanteessa lapsesta enemmän vastuuta isälle pariksi päiväksi.