Pörssiyhtiöiden hallituksiin naiskiintiöt
Tasa-arvovaltuutettu katsoo, että listayhtiöiden hallitusten sukupuolikiintiö -direktiivi kuuluu samaan jatkumoon kuin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986) jo olevat tasa-arvon edistämis- ja kiintiösäännökset ja pitää ehdotusta ja sen tavoitetta sen vuoksi kannatettavana.
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on, että aliedustettua sukupuolta on hallituksessa 40 prosenttia vuoteen 2020 mennessä (julkisten yritysten osalta vuoteen 2018 mennessä). Tavoitteen saavuttamiseksi yhtiöiden on tehtävä nimitykset ehdokkaiden pätevyysvertailun perusteella ennalta määriteltyjen kriteerien avulla. Etusija valinnassa annetaan aliedustetun sukupuolen edustajalle, jos tämä on yhtä pätevä eikä toisen sukupuolen edustaja ole tehtävään sopivampi.
https://tasa-arvo.fi/-/listayhtioiden-hallitusten-sukupuolikiintio-dire…-
Tosiasiassa nämä sukupuolikiintiöt on kaikki naiskiintiöitä, koska esim. siitä ei koskaan valiteta, että tasa-arvovaltuutetuista melkein kaikki on aina naisia.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että naiset oikeasti luulevat miesten vain tyyliin saaneen lahjana menestyksen. Itse olin aika tyypillinen poika teininä kun innostuin pelaamisesta kilpailullisesti. Vietin aamusta iltaan kaiken mahdollisen ajan harjoitellen paremmaksi pelissä. Silti huomasin että en päässyt ihan terävimpään kärkeen, koska oli paljon samanlaisia poikia/miehiä, joista osa veivasi jotain 15 tuntia päivässä jopa. Huomasin myös että meidän hullujen joukossa ei käytännössä ollut yhtään naista. Naispelaajia oli, mutta ei heillä ollut kiinnostusta tehdä samaa juttua 15 tuntia päivässä, joten huipulla ei näkynyt.
Pelit on pelejä, mutta ei noi urajutut niin erilaisia ole siinä mielessä, että sielläkin on kova kilpailu ja paras voittaa. Ei lahjana, vaan ansaitusti.
Oikeasti vertaat jotain peleillä pelaamista työelämään? Työelämässä usein johtopaikat menev
Ihan totaalista puppua
Vierailija kirjoitti:
Elämme pellemaailmassa. Mikä estää naisia perustamasta omia pörssiyhtiöitä ja laittamasta niiden hallituksiin vaikka 100% naisia? Miksi heidän pitäisi päästä valmiiseen pöytään?
Niin, ja on se vaan niin epäreilua, että maailman sadan parhaan shakinpelaajan joukossa ei ole yhtään naista:
https://players.chessbase.com/en/list/world-top-100
Pannaanko tähänkin kiintiö?
Me valitsimme meidän yhtiön hallitukseen ensimmäisen naisen, heti kun pätevä ja asialleen omistautuva löytyi. Hänen osaamisensa ja kannuksensa on täysin toiselta toimialalta. Näin jälkikäteen ajateltuna se on ollut meille onnenpotku. Hän nimenomaan pystyy näkemään asiat usein eri kantilta ja se on hyvä. Joudumme pohtimaan ja sparraamaan paljon. Loppujen lopuksi kuitenkin yritysten johtaminen on melko samanlaista, olipa se toimiala mikä hyvänsä.
Sanotaan mitä sanotaan, mutta naisilla on ihan yhtälainen kyky olla johtotehtävissä. Valitettavan usein olen henkilökohtaisesti törmännyt siihen, ettei heillä itsellään ole kuitenkaan palavaa halua olla niissä tehtävissä. Jostain syystä naiset itse vähän aliarvioivat omat kykynsä ja ovat turhan arkoja. Meidän johtoasemissa olevien miesten pitäisi entistä enemmän rohkaista heitä, että kyllä te tulette pärjäämään. Hakekaa sitä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi vee mitä touhua. Ei sitä firmaa kohdetta peniksellä tai vaginalla
Ei johdetakaan. Molempia olisi hyvä olla johtamassa.
Elämme pellemaailmassa. Mikä estää naisia perustamasta omia pörssiyhtiöitä ja laittamasta niiden hallituksiin vaikka 100% naisia? Miksi heidän pitäisi päästä valmiiseen pöytään?