Miksi köyhille sanotaan aina "osta kirpparilta vaatteet"!
Ensinnäkään useilla pienillä paikkakunnilla ei ole kuin pari kolme kirpparia ja sieltä nyt mitään löydy. hinnat on melkein samat kuiin verkkokauppojen alemyynneissä. Sitten jos olet vielä erityis kokoa, esim pitkä, lyhyt, iso niin vaikeampaa jostain kirpparilta löytää mitään. Lisäksi kirpparivaatteista ei tiedä, kauanko niitä on käytetty ja milloin päivämäärä tulee vastaan . Olen ostanut monta kertaa hyväkuntoisen näköisiä neuletakkeja, jotka onkin menneet rikki parin pesun jälkeen.
Kommentit (63)
Se on vain yksi esimerkki, miten voisi saada jotain tarpeellista halvalla. Käy ruokajakelussa, osta alennuksesta, ruokaa punalappuisena, tee itse, poimi marjoja ja sieniä, kalasta, alenna huoneen lämpötilaa, älä polta valoja turhaan, älä lämmitä saunaa, liiku kävellen tai pyörällä, älä osta mitään turhaa jne.
Opettelee korjaamaan rikki menneet, ei tarvitse ostella uusia edes kirppareilta. YouTubessa on ilmaistutoriaaleja.
Eipä ole kukaan näin kehottanut tekemään. Eipä sillä, ei tällä tuppukylällä edes ole kirpparia.
Vierailija kirjoitti:
Opettelee korjaamaan rikki menneet, ei tarvitse ostella uusia edes kirppareilta. YouTubessa on ilmaistutoriaaleja.
Haiskahtaa työlle.
En tiedä. Olen aina ostanut kaupasta ja hyvin olen niillä pärjännyt.
Kesällä tulee olemaan parit juhlat, joihin tarvitsen mekon. Mielestäni minulla ei ollut tilaisuuksiin ja kesään sopivaa vaatetta, niin kävin isolla kirpparilla. Ja siellä se oli hengarissa, sopiva koko, sopiva väri, ehjä, nätti ja maksoi 5 euroa. Olen onnellinen löydöstäni.
Kirppareilla vaatteet maksaa enemmän kuin uusi kiinalainen ultrapikamuotituote. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain parempia vinkkejä?
Meilläpäin ainakin saa halvemmalla uusia vaatteita ihan kauppojen alennusmyynneistä kuin kirppareilta. Itse ainakin ennemmin ostan täysin uusia vaatteita kuin jonkun käyttämiä.
Jaa. Ei mulle vaan kukaan ole moista ehdottanut. Ihan itse tykkään käydä kirpputoreilla. Eikä vielä koskaan, siis koskaan ole tullut vastaan vaatetta joka noin vain hajoaisi pesun jälkeen. Vanhin kirpputorilta hankkimani hame maksoi kolme _markkaa_, edelleen hyvä.
Minä olen hankkinut teinien vaatteet Torista isoina paketteina. Esimerkiksi jos tiedän, että käymme Turussa, olen sopinut noin viiden antajan kanssa noudosta.
Syyhyn leviäminen saa kyllä miettimään kirpputoriostoksia.
Ostettu on paitapuseroita kun rahat vähissä, ymmärrän miksi ärsyttää nuo ohjeet varsinkin joka on kokenut, pitäisi puhua kuinka itse selvisi.
Miten se pitkä/pätkä/epämallinen ostaa vaatteita muuten siellä tuppukylässä? Älä sano, että menee lähikaupunkiin, mutta siellä ei voi mennä kirppikselle, eihän? Ai tilaa netistä ja arvuuttelee, että sopiiko?
Köyhä on köyhä siksi, että tekee itsestään köyhän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hankkinut teinien vaatteet Torista isoina paketteina. Esimerkiksi jos tiedän, että käymme Turussa, olen sopinut noin viiden antajan kanssa noudosta.
Höpötihöpöti. Teinit kyllä itse ostavat ja valitsevat vaatteensa. Ehkä joku jälkeenjäänyt ei...
Vierailija kirjoitti:
Nämä "köyhille" annetut vinkit ovat huvittavia. Ei ompelutarvikkeet suinkaan ole halpoja. Ja tarvitaan ompelukone.
Juuri eilen lupaiduin ystävälle vaihtamaan vetoketjun takkiin, jos itse ostaa vetoketjun ja ompelulangan, mutta varoitin jo etukäteen, niiden maksavan enemmän, kuin uusi takki alennusmyynnistä
Ja päiväkoti- ja alakouluikäiselle harvoin saa vaatteita kirpparilta, kuin juhlavaatteita, kun tuonikäiset lapset liikkuvat paljon ja kuluttavat vaatteensa puhki ja korjauskelvottomaksi. Ja niitä toppahousujakin menee useammat talveksi, samoin muut vaatteet, eikä niitä jää enää kerrätykseen. Ja lenkkareitakin lapsi kuluttaa useammat vuodessa rikki.
Ei minulle ole koskaan sanottu, enkä ole kenellekään noin sanonut. Ehkä ei kaikkea kannattaisi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Syyhyn leviäminen saa kyllä miettimään kirpputoriostoksia.
Ei kai kukaan niitä pesemättä käyttöön ota?
Ylihinnoiteltuja, käytetty vaate jossa on jo kulumisen jåljet näkyvissä on käytännössä arvoton.
Juuri näin. Lisäksi meedioiden mukaan käytetyt vaatteet keräävät muiden ihmisten energiaa ja tunteita. Kuten jotkut esineet. Ja hajoavat helposti, kone linkoaa.