Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhille sanotaan aina "osta kirpparilta vaatteet"!

Vierailija
16.04.2024 |

Ensinnäkään useilla pienillä paikkakunnilla ei ole kuin pari kolme kirpparia ja sieltä nyt mitään löydy. hinnat on melkein samat kuiin verkkokauppojen alemyynneissä. Sitten jos olet vielä erityis kokoa, esim pitkä, lyhyt, iso niin vaikeampaa jostain kirpparilta löytää mitään. Lisäksi kirpparivaatteista ei tiedä, kauanko niitä on käytetty ja milloin päivämäärä tulee vastaan . Olen ostanut monta kertaa hyväkuntoisen näköisiä neuletakkeja, jotka onkin menneet rikki parin pesun jälkeen.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirppareilla ole mitään koko valikoimaa eri kokoisille ihmisille. Tuttuni käy aikansa kululuksi jos sattuu jotain sopivaa löytymään mutta aika harvoin löytyy. Saa niissä aika ahkeraan juosta jos jotain joskus löytyy.

Kasvavien lasten ja nuorten vaatteita kai helpommin löytää jotka eivät ole loppuun kulutettuja.

Vierailija
22/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhyn leviäminen saa kyllä miettimään kirpputoriostoksia.

Syyhy kuolee niin nopeasti ilman ihmiskontaktia, ettei siitä tarvitse olla kirpparivaatteiden suhteen huolissaan. Ja pesun kauttahan ne menee päälle muutenkin. Turkiskuoriaisista ja luteista olisin ennemmin huolissani, mutta nekin lähtee kyllä pakastamalla (2 viikkoa) tai pesemällä 60 asteessa. Kuivausrumpukin kai tappaa nuo tehokkaasti, mutta siitä en ole mitään ihan varmaan faktatietoa löytänyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan ns.pikamuotia..näissäkin on yllättävän kestäviä, vanhimmat on yli 20-vuoden takaa nuorena ostettu ja vielä kestää. En osta näissäkään turhaa vaan tarpeeseen.

Vierailija
24/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mitään joo! Varsinkin pikkupaikkakunnalla!

Ostat vaatteen ja menet kookauppaan niin jopa kassapirkko sanoo että aikato, sulla on mun mummon vanha takki, just vein kirppikselle. Pitääpä hakea rahat!

Sain lapsena naapurista vaatteita ja että mua sylettää vieläkin jos pitäs ostaa kirpparilta vaatteita. EN vaan voi, en kertakaikkiaan voi.

Vierailija
25/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan ns.pikamuotia..näissäkin on yllättävän kestäviä, vanhimmat on yli 20-vuoden takaa nuorena ostettu ja vielä kestää. En osta näissäkään turhaa vaan tarpeeseen.

20 vuotta sitten ei ollut pikamuotia eikä edes ns. pikamuotia.

Vierailija
26/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelee korjaamaan rikki menneet, ei tarvitse ostella uusia edes kirppareilta. YouTubessa on ilmaistutoriaaleja.

Nämä "köyhille" annetut vinkit ovat huvittavia. Ei  ompelutarvikkeet suinkaan ole halpoja. Ja tarvitaan ompelukone. 

Juuri eilen lupaiduin  ystävälle vaihtamaan vetoketjun takkiin, jos itse ostaa vetoketjun ja ompelulangan, mutta varoitin jo etukäteen, niiden maksavan enemmän, kuin uusi takki alennusmyynnistä 

Ja päiväkoti- ja alakouluikäiselle harvoin saa vaatteita kirpparilta, kuin juhlavaatteita, kun tuonikäiset lapset liikkuvat paljon ja kuluttavat vaatteensa puhki ja korjauskelvottomaksi. Ja niitä toppahousujakin menee useammat talveksi, samoin muut vaatteet, eikä niitä jää enää kerrätykseen. Ja lenkkareitakin lapsi kuluttaa useammat vuodessa rikki. 

Neula ja ompelulanka ei montaa euroa yhteensä maksa. Neula on käytännössä ikuinen (voi terottaa kynsiviilalla jos tylstyy) ja aika paljon saa yhdellä lankarullalla ommella.

Torissa annetaan ompelukoneita kun seuraa aktiivisesti, menevätkin nopeasti. Itsekin kaupittelin toimivaa vanhaa konettani, mutta vasta Torin kautta joku haki. 

Vierailija
27/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta jos ei kelpaa. Itse olen ollut aktiivinen kirppisshoppailija jo kauan ja olen löytänyt monen monta täydellisesti istuvaa, nättiä ja hyväkuntoista vaatetta todella halvalla. 

Vierailija
28/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelee korjaamaan rikki menneet, ei tarvitse ostella uusia edes kirppareilta. YouTubessa on ilmaistutoriaaleja.

Nämä "köyhille" annetut vinkit ovat huvittavia. Ei  ompelutarvikkeet suinkaan ole halpoja. Ja tarvitaan ompelukone. 

Juuri eilen lupaiduin  ystävälle vaihtamaan vetoketjun takkiin, jos itse ostaa vetoketjun ja ompelulangan, mutta varoitin jo etukäteen, niiden maksavan enemmän, kuin uusi takki alennusmyynnistä 

Ja päiväkoti- ja alakouluikäiselle harvoin saa vaatteita kirpparilta, kuin juhlavaatteita, kun tuonikäiset lapset liikkuvat paljon ja kuluttavat vaatteensa puhki ja korjauskelvottomaksi. Ja niitä toppahousujakin menee useammat talveksi, samoin muut vaatteet, eikä niitä jää enää kerrätykseen. Ja lenkkareitakin lapsi kuluttaa useammat vuodessa rikki. 

Mistä ihmeestä ostat ompelutarvikkeesi? Just ostin takkiin kaksikelkkaisen vetoketjun, hinta 3,5 e ja ompelulangan (sellaisen tosivahvan erikoislangan) 5 e, tavallinen olisi maksanut vähemmän. En jotenkin voi uskoa, että uuden takin saisi alennusmyynnistä alle 9 eurolla, mutta näköjään se on mahdollista.

Ompelukonetta ei tarvita korjauksissa kuin erikoistapauksissa kuten tuo vetoketjun vaihtaminen. Helman ompelu, reikien parsiminen jne. sujuvat ihan neulalla ja langalla.

Vierailija
29/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilla vaatteet maksaa enemmän kuin uusi kiinalainen ultrapikamuotituote. Valitettavasti.

Kävin eilen kirpparilla, jos sattuisi löytymään kesän festareille kiva mekko. Harmikseni suomalaisen hintavan brändin pellavamekko hintaan 6.50€ oli liian pieni. Onneksi löytyi brittiläisen brändin käyttämätön hame hintaan 19€. Kotiin tullessa googlasin merkin ja mekot tilattuina noin 100 euron luokkaa, joten mieluiten näin kuin ultrapikamuodilla.

Vierailija
30/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kukaan näin kehottanut tekemään. Eipä sillä, ei tällä tuppukylällä edes ole kirpparia.

Muuta pois tuppukylästä ja kouluttaudu ja työllisty - tuppukylällä köyhä on aina köyhä

Vierailija
31/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskituloinen, mutta silti joudun ostamaan vaatteeni käytettynä. Toki se etu, että pks on paljon kirppiksiä. Pitää tietää mitä ostaa, ja harkiten. Ei mitään bulkkilumppua käytettynä, koska nehän hajoaa toki. Luonnonmateriaaleja ja laatumerkkejä. Puuvillaa, villaa, kasmiria jne. Niitä ei toki saa käytettynäkään parilla eurolla, mutta hyvin hoidettuna kestävät pitkään. Mulla on tällä tyylillä kertynyt kelpo vaatekaappi, johon ostan muutaman täydennyksen vuosittain, jos löytyy sopivaa. Vaatekulut noin satasen vuodessa. 

Vierailija
32/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa jos työttömät noudattaisivat ohjetta, Suomessa kaatuisi yksi jos toinenkin vaate yritys.

Vierailija
33/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on paljon kirppareita, joten valikoimaa on enemmän, mutta ongelmansa niilläkin. Vaatteissa on usein homeen haju, joka ei lähde pesemälläkään. 

Kun asuin Helsingissä, kävin usein kirppareilla, käytännössä ostin vaatteet uffilta 1-4 euron päivinä, välilä monta kassillsitakin. Ei haitannut, jos tuli vähän hutejakin.

Nyt asun kauempana ja ostan vaatteet Prismasta. Ihan yhtä hyvin kesää, kun valitsee mitä ostaa, mutta hinta sitten moninkertainen. 

Vierailija
34/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa jos työttömät noudattaisivat ohjetta, Suomessa kaatuisi yksi jos toinenkin vaate yritys.

Kuten Zalando ja Shein? Halpavaatteet ostetaan verkosta, jopa Prisman 8 e hintainen T-paita on mahdoton ajatus.

Vierailija
35/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ihmisten neuvominen on aika turhaa. Harvemmalla on tarjota säästövinkkejä, joita normaaliälyinen ei olisi tajunnut jo itsekin. 

Jos aikaa ja kiinnostusta on, niin toki kirpparit kannatta kiertää. Jossain vaatteissa sieltää löytää ihan hyvin.

Toisaalta ap:n höpötyksetkin on vähän hassuja. Hirvä selittäminen, miten on niin erikoistapaus ja kaikki vaikeaa. Varmaan sitten on. Ap saa kuitenkin ostaa tuotteensa mistä haluaa.

Lopuksi. En tiedä kuka ap:ta neuvoo, mutta ei ehkä kannata avautua omasta köyhyydestä, jos ei halua puhua siitä. 

Vierailija
36/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanhan sitä kaikenlaista. Kuten myös " kun on paikka paikan päällä, niin on markka markan päällä." Ai niin tuohan oli joku vanha viisaus, nykyisinhän on muotia farkutkin jo valmiiksi revittyinä. Eli pidä vaan niitä vanhoja risoja vaatteita niin tulee halvaksi. Köyhä voi myös syödä kaurapuuroa ja popsia porkkanaa, niin pysyy hengissä ja ehkä jää rahaa säästöön. Kyllä köyhille maksetaan tukia edelleen, pitää vaan käyttää järkeä miten sitä rahaa käyttää.

Vierailija
37/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukonetta ei välttämättä tarvitse omistaa ainakaan pk-seudulla, sillä osassa kirjastoista voi käyttää konetta paikan päällä.

PK-seudun kirjastoista löytyy paljon erilaisia tavaroita, joita voi käyttää joko paikan päällä tai joita voi lainata jopa kotiin. Myös kausilippuja voi lainata erilaisiin tapahtumiin. (Löytyy Helmetistä aineistotyypin alta "esine".) Suosittelen tutustumaan.

Vierailija
38/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten ei ollut pikamuotia eikä edes ns. pikamuotia.

Entä Seppälä? Oliko kuitenkin jotain sen suuntaista?

Vierailija
39/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa kirppareilta itselleni vaatteita. Suurin osa kirpparivaatteista on liian isoa kokoa tai sitten ne ovat niin pieniä ja ihmeellisen mallisia etteivät istu päälle edes tällaiselle pienikoiselle mikä lieneekin syynä siihen, että ne on tuotu kipparille miltei käyttämättöminä. En ole ompelutaitoinen joten en osaa muokata väärän kokoisia vaatteita itselleni sopivaksi. Niillä kirppareilla missä on hyvä maine on myös hyvä hintataso enkä ole valmis maksamaan edes vain kerran käytetystä vaatteesta lähes uuden hintaa. Olen lakannut lähes kokonaan käymästä kirpputoreilla, facebook ryhmistä en osta mitään. 

Vierailija
40/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhyn leviäminen saa kyllä miettimään kirpputoriostoksia.

Syyhypunkki ei tartu vaatteista. Eikä bussin penkeistä ym.