Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhille sanotaan aina "osta kirpparilta vaatteet"!

Vierailija
16.04.2024 |

Ensinnäkään useilla pienillä paikkakunnilla ei ole kuin pari kolme kirpparia ja sieltä nyt mitään löydy. hinnat on melkein samat kuiin verkkokauppojen alemyynneissä. Sitten jos olet vielä erityis kokoa, esim pitkä, lyhyt, iso niin vaikeampaa jostain kirpparilta löytää mitään. Lisäksi kirpparivaatteista ei tiedä, kauanko niitä on käytetty ja milloin päivämäärä tulee vastaan . Olen ostanut monta kertaa hyväkuntoisen näköisiä neuletakkeja, jotka onkin menneet rikki parin pesun jälkeen.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Jos on ihan pakko saada ostaa vaatteet uutena, niin ei sitten kuitenkaan ihan kauhea rahapula taida olla. Minä olen ihan kohtuullisen hyvätuloinen, mutta suurin osa vaatteistani on silti kirppareilta tai uff:lta hankittuja. Netissä on tarjolla vaikka kuinka paljon formaatteja missä voi ostaa käytettyjä vaatteita. Enemmän tuossa on kyse siitä, mitä pitää itse pakollisen tärkeänä.

Vierailija
42/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä sieltä tuppukylästä pääset tänne vauva-palstalle, niin netti ilmeisesti toimii? Nettikirppikset on nykypäivää, ei sitä tarvitse live-kirppikselle mennä.

Samoin myyntiin ovat käteviä.

Second-handia myyvät myös Zalandot ja muut isot nettikaupat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lähin kirppari on 40km päässä eikä siellä ole mitään perusvaatteita mitä käytän. Isommat kirpparit on 100km päässä.

Vierailija
44/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosahan ostaa vaatteita vaikka kaapit pursuavat ehjiä tai helposti korjattavia jo ennestään, voi toki olla poikkeuksia mutta näin yleisesti ottaen, maailma paranisi merkittävästi, jos vaatteita ostettaisiin huomattavasti vähemmän.

Vierailija
45/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä löytöjä olen tehnyt kirppareilta. Eilenkun UFFilla kaikki 4€. Persoonallisia ja kestäviä vaatteita löytyy. Kengät ja alusvaatteet ostan uutena. 

Vierailija
46/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilta olen tehnyt ihan hyviä löytöjä, nytkin on sieltä ostettu neule päällä. Mutta juuri kiersin meidän paikkakunnan ainoan kirpparin ja kauhistuin hintoja, halvemmalla saa jo kaupasta. Eli eipä voi neuvoa ketään sieltä ostamaan.

Vierailija
47/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien pitäisi siis ostaa vaatteita, joita rikkaammat ovat suuressa armossaan kirppikselle tuoneet ja joissa monissa on ulkovaraston lemu, vanhanaikainen ulkonäkö, hapertunut kangas, virttyneet värit, rikkinäiset saumat, puuttuvia nappeja jne. "Ihan kelvollisiako" ne vaatteet ovat rikkaampien mielestä? Miksi ne sitten tuodaan kirppikselle, jos ne kerran ovat vielä ihan kelvollisia?

Olen joskus itse vienyt kirppikselle täysin uusiakin vaatteita. Herran kehotuksesta. Kunnia Jumalalle korkeuksissa.

Vierailija
48/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirppareilla ole mitään koko valikoimaa eri kokoisille ihmisille. Tuttuni käy aikansa kululuksi jos sattuu jotain sopivaa löytymään mutta aika harvoin löytyy. Saa niissä aika ahkeraan juosta jos jotain joskus löytyy.

Kasvavien lasten ja nuorten vaatteita kai helpommin löytää jotka eivät ole loppuun kulutettuja.

Olen vuosikymmeniä ostanut vaatteita kirpputoreilta, lähes aina kun moiseen päätyy, niin kyllä löytyy. Ja helposti. Tietysti jos tuttusi on jotain kokoa xxxxxl niin saattaa olla hieman hankalaa.

Vierailija
49/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotona lasten kanssa, ostin paljonkin vaatteita kirpputorilta. Osa on käytössä vieläkin, löytyi tosi hyviä vaatteita. Oma kokoni on 38, eli varmaan aika keskikokoa. Ihan huippujuttuja, Rilsin neuleita ja hameita, Gaborin ja Tamariksen kenkiä. En vieläkään raaskisi ostaa uutena. Asun Helsingissä tosin.

Lapsillekin löytyi kaikenlaista. En ottanut nuorimmaiselle äitiyspakkausta, mutta ostin nettikirppikseltä todella paljon hyviä ja siistejä vauvanvaatteita parilla kympillä. Aivan uusi äitiyspakkauksen makuupussi maksoi viisi euroa. Täysin käyttämätön äitiyspakkauksen toppahaalari maksoi samoin vitosen, ja siinä oli hattu, tumput ja töppöset mukana. 

Todellakin kannattaa käydä kirppiksellä ja ostaa vaatteita sieltä. 

Vierailija
50/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan ns.pikamuotia..näissäkin on yllättävän kestäviä, vanhimmat on yli 20-vuoden takaa nuorena ostettu ja vielä kestää. En osta näissäkään turhaa vaan tarpeeseen.

20 vuotta sitten ei ollut pikamuotia eikä edes ns. pikamuotia.

Entä Seppälä? Oliko kuitenkin jotain sen suuntaista?

Näin jälkeenpäin asiaa miettien, nehän olivat ihan laatuvaatteita nyky riepuihin verrattuna! Eikä silloin ostettu samoja määriä kuin nykyään. Jestas, että kaipaan niitä vaatteita!

Vierailija
51/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kukaan ostaa suomesta mitään? ulkomailta saa paljon halvemmalla samat tuotteet ja vielä kotiin tuotuna. ja koska veroja vaan nostellaan, niin meidän perhe ei osta enää mitään kotimaista. tai korkeintaan perunaa. kaikki muut tulkoon ulkomailta. pyrimme myös lopettamaan veronmaksun tähän kurjaan kehitysmaahan nimeltä suomi.

Vierailija
52/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun kaikki ostaa kivasti kierrätettyjä rättejä ja lumppuja, on kirpparihinnat samoissa kun muissakin kaupoissa. ja miten voi tietää, minkä näköinen hyypiö niitä resuja on aikaisemmin käyttänyt? entä jos ed. omistaja olikin joku rumilus? hyi hitto.

Vierailija
53/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän vaatekuluni pieninä, vaikka ostan halpoja (=ei niin kestäviä) ja uutena.

Aluksi käytän vaatetta vain, kun tarvitsen 'parempaa' päällepantavaa, sitten työvaatteena, sitten kotivaatteena. Kotivaatevaihe on aika kuluttava, koska mulla on monta kissaa. Vaate on pian täynnä pieniä reikiä, joita sitten pistän parilla tikillä kiinni. Lopuksi vaate menee johonkin sotkevaan työhön tai rievuiksi tai kissan makuualustaksi  tms.

Vierailija
54/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sano kenellekään että osta kirpparilta. Kannustan ostamaan laadukkaita ja ajattomia vaatteita ja kenkiä jotka kestävät vuosikymmeniä

Vierailija
55/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kirpparit on täynnä halpismerkkien kulahtaneita riepuja. Helpommalla ja myös halvemmalla pääsee kun ostaa vaatteet uutena alesta.

Vierailija
56/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien pitäisi siis ostaa vaatteita, joita rikkaammat ovat suuressa armossaan kirppikselle tuoneet ja joissa monissa on ulkovaraston lemu, vanhanaikainen ulkonäkö, hapertunut kangas, virttyneet värit, rikkinäiset saumat, puuttuvia nappeja jne. "Ihan kelvollisiako" ne vaatteet ovat rikkaampien mielestä? Miksi ne sitten tuodaan kirppikselle, jos ne kerran ovat vielä ihan kelvollisia?

Olen joskus itse vienyt kirppikselle täysin uusiakin vaatteita. Herran kehotuksesta. Kunnia Jumalalle korkeuksissa.

Ai miksikö?No itse vein ihan uudenveroisia vähänkäytettyjä merkkivaatteita kirppikselle ihan siitä syystä että lihoin niistä ulos....

Vierailija
57/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee. Täälläkin oli yksi hyvä kirppis missä hyväkuntoistakin vaatetta. Kävin siellä usein ja hinnatkin sopivia. Nyt tuo kirppis  on loppunut jo vuosia sitten. Toisessa on korkeammat hinnat ja todellakin sellaista vaatetta etten itse useasti kirppiksellä myyneenä ikinä kehtaisi myyntiin laittaa. Likaisia, nukkaisia ja rikkinäisiä vaatteita. Silti hinta voi olla melko korkea. Jostain puhkikuluneesta merkkivaatteesta yli 10 euroa tms. Harvoin löydän tuolta oikeasti vaatteita joita voisi esim töissä tai muualla ihmisten ilmoilla käyttää. Katsonkin nykyisin sen mukaan mitä ostan ja vain niin hyväkuntoista ostan, että eivät ns näytä kirppisvaatteilta. Monesti saattaa esim ulkovaatteita löytää hyväkuntoisina.

Näin vaatekaappini olisi kyllä melko rakallinen jos olisi täysin kirppiksen varassa. Harvoin löytyisi mitään hyväkuntoista. Housuja ja farkkuja ei varmasti ikinä ainakaan, että sopisivat. Joskus harvoin ostan jonkun melko huonokuntoisen paidan eurolla, mutta pidän niitä vaan kotona tai lenkillä tietäen etten mihinkään muualle niitä päälleni laita.

Vaatteiden korjaaminen on myös vaikeaa. Olen itsekin yrittänyt, mutta kyllä vaatteiden laatu on lähtökohtaisesti jo heikko niin eivät oikein vaan enää kestä varsinkaan paikkauksen jälkeen. Ja totta on, että tarvikkeet maksavat. Jokin liimattava  paikkakin saattaa maksaa jo paljon. Eräskin setti yli 10 euroa. Pitää olla todella tärkeä vaate jos tuollaisia paikkoja viitsii ostaa ja eihän monikaan tykkää paikatuissa vaatteissa kulkea.

Itse olen kyllä eri mieltä siinä, ettei lapsille löydy kirppiksiltä vaatteita. Se on tietysti eri löytyykö mieleisiä, mutta itse monesti katson juuri sitä kuinka kivoja vaatteita lapsille olisi. Monesti hyväkuntoistakin. Monet kerrat harmittelen, ettei minulla ole ketään kenelle ostaa, kun näen jonkun oikein kivan vaatteen. Lasten vaatteet tietysti saattavat olla välillä  huonokuntoisia, mutta kyllä muitakin löytyy.

Tuli vielä mieleen, että monet kerrat mietin sitä miten joku ihminen tavallaan ostaa juuri sen vaatteen mistä pitää. Hinnasta riippumatta. Itsellä taas korostuu se, että hinnalla on väliä ja hyvin harvoin ostan juuri sen mitä haluaisin. Toisaalta käytän  kyllä näitä ostamiani, mutta jos voisin valita niin monesti olisin ostanut jonkin muun, mutta hinta esteenä. Kirppiksillä korostuu se, että sielläkin on näitä muiden ostamia vaatteita, jotka kelpuutan koska ovat edullisia ja tarvitsen jonkin hyväkuntoisen vaatteen. Silti en välttämättä valitsisi niitä jos olisi voisin valita toisin. Pitkästi. Pahoittelut. 

Vierailija
58/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kirpputorit ovat paremman väen soppailupaikkoja, joissa hyväosaiset etsivät löytöjä eli jos joku tietämättömyyttään laittanut myyntiin arvokkaan tavaran muutamalla eurolla. Kävin kaupungissa parissa kirpputorissa. Mieleen nousi  ajatus: 'Samantasoisia vaatteita kuin pitäjän kierrätyksessä, mutta kierrätyksessä ovat ilmaisia'. Niin menin nettiin ja tilasin välikausikengät ruotsalaisesta työvaatemyymälästä. Kengillä kehtaan käydä marketissa, vaikka ovatkin työkengät. Maksoivat viisi kymppiä, euron päälle.

Vierailija
59/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirppiksillä voi tehdä löytöjä, mutta vaatii usein isomman kaupungin kirppiksen. Valitettavan usein suomalaiset ovat säilyttäjäkansaa, jotka vievät tyyliin vasta kuolinpesät kirpputorille tai 20v sitten kotoa poismuuttaneen lapsen lelut ja tarvikkeet. 

Anoppini mm on säilyttänyt ainakin 10 lapsensa mekkoa 20+v takaa ja nyt vähän tarjosi niitä lapsenlapselleen. Joo ei ollut niin hienoja vintagemekkoja ja suurin osa vuodesta on haalarikautta ja kesälläkin tulee suosittua enemmän paitaa+housuja lapsen sujuvamman liikkumisen takia. No, säilöö niitä siellä laatikossa varmaan siihen asti kunnes aika jättää ja sitten mekot pääsevät sinne kirpparille...

Uudet/uudehkot lastenvaatteet viedään suunnilleen käsistä. Kun pidin pöytää vuosi sitten, vein viimeisenä päivänä pari lastenvaatetta, joista toinen oli saatu lahjaksi (ei yhtään makuuni) ja toinen oli myös saatu lahjaksi mutta ollut liian pientä kokoa. Vaatteet ostettiin puolen tunnin sisällä siitä kun laitoin ne rekkiin. Itse ostin erittäin hyvin säilyneen käytetyn kauniin lasten softshell-takin, joka olisi toki voinut olla halvempikin. Käyttöä kuitenkin oli heti ja niitä ei enää kyseinen merkki myynyt uutena

Vierailija
60/63 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikirppiksiltä löytyy paremmin vaatteita. Esim. Vähänkäytetty, Zadaa ja Tori.fi. 

Ja jos pelkää hutiostoja, valkkaa vain itselleen tuttuja merkkejä.