Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö nuilla tuilla opiskelija siis enää, vai onko lainaa pakko ottaa?

Vierailija
16.04.2024 |

Alkoi kieltämättä mietityttämään, kun syksyllä olisi tarkoitus aloittaa korkeakoulussa. Kesäthän olisi käytännössä pakko olla muutenkin töissä, tai sitten tuolla lainarahalla elää (jos se edes riittää?)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vuokrasta. Mutta eipä taida enää oikein elää pelkillä tuilla. Ja palkkatulothan vaikuttavat asumistukeen

Vierailija
2/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos opintotuki 280 ja asumislisä enintään saman verran ja vuokra 560, niin laske, paljonko jää ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan vuokrasta. Mutta eipä taida enää oikein elää pelkillä tuilla. Ja palkkatulothan vaikuttavat asumistukeen

Ei saa enää asumistukea.

Vierailija
4/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä aiemminkaan pärjännyt, ainakaan kovin hyvin. 

Tosin nyt mietittynä tuntuu luksukselta että jossain vaiheessa tukien jälkeen jäi melkein satanen. Ei jäisi enää.

Vierailija
5/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on lainaa ottaa,jos ei töissä käy suurimman osan.

Mutta sama se oli 2000 luvun alussakin. Sai ruhtinaalliset 404 euroa kuussa. Siis opintoraha plus asumislisä yhteensä 404 euroa. Silloin ei olleet opiskelijat asumistuen piirissä.

Vierailija
6/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sama se oli 2000 luvun alussakin. Sai ruhtinaalliset 404 euroa kuussa. Siis opintoraha plus asumislisä yhteensä 404 euroa. Silloin ei olleet opiskelijat asumistuen piirissä.

Ja pari vuotta sitten sai 500/kk. Ottaen huomioon nykyajan hintatason, 2000-luvun alussa on siis pärjännyt paremmin.

Vierailija
7/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn tämän vuoden vielä opiskelemaan aikuiskoulutustuella. Vika vuosi menee töissä, opintolainalla ja opintotuella. Asumistukea en saa ensi vuonna koska asun omistusasunnossa.

Mutta olen siis pystynyt suorittamaan aikuiskoulutustuella opintoni niin että valmistun kolmessa vuodessa kun muuten menisi 3,5 v. 

Jos nyt vasta aloittaisin opinnot niin ei kannattaisi. Sen verran vähän palkka muuttuu AMK tutkinnolla, mutta jaksan EHKÄ mielekkäämmässä työssä sinne 70 vuotiaaksi jos paikat kestää (ei varmaankaan kestä).

Vierailija
8/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisit kuitenkin nykyisen tuen piiriin ensimmäisen lukuvuoden ajan, jos koitat sen aikana suorittaa mahdollisimman paljon opintoja? Niin on ehkä helpompi löytää osa-aikatyö tokasta vuodesta lähtien, kun putoat asumislisälle.

Vierailija
9/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aiemminkaan selvinnyt ilman lainaa tai töitä.

Parhaiten pärjäät ja eniten rahallisesti voitat jos otat maksimilainat ja valmistut tavoiteajassa. 

Opintolainen hyvitys on suurin kädenojennus mitä tulet valtiolta koskaan saamaan. Lahja suorastaan.

Köyhille nuorille on kotona taottu päähän, että lainaa ei pidä ottaa. Joten rikkaiden penskat saavat tässäkin lisää etumatkaa.

Maksimilaina ja nopea valmistuminen jos haluat ottaa rikkaita vähän kiinni.

Vierailija
10/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin voi mennä, jos ei halua lainaa ottaa tai soluasumisellakin voi säästää. 

Itse jo ammattikouluaikana olin yöt Postilla töissä, vaikka siihen aikaan oli lähes joka päivä läsnäolopakko koulussa.

Nyt yliopistossa opiskellessa töiden tekeminen samaan aikaan on paljon helpompaa kun läsnäoloa vaativaa opetusta on vähemmän, joten myös päivätyöt onnistuu ja saa yöt nukuttua.

Vierailija
11/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pari vuotta sitten sai 500/kk. Ottaen huomioon nykyajan hintatason, 2000-luvun alussa on siis pärjännyt paremmin.

No miten sen ottaa. En tiedä mitä nykyään saa. Itse kun menin opiskelemaan niin vuokra oli 420 euroa ja sain kk tuon 404 euroa niin pakko se oli ottaa laina plus mennä töihin. Ja tietenkin etsiä halvin mahdollinen kämppä. Taisi olla silloin 300 euroa se halvin kämppä täällä päin,jonka sain.

Ainoastaan tässä välissä oli opiskelijat muutaman vuoden yleisen asuminen piirissä. Oliko 2016 jälkeen tms.

Vierailija
12/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijatuilla ole aiemminkaan pärjännyt. Itse  aloitin opinnot 2005 ja ekat 4 kk vietin phuksielämää ja sen jälkeen menin töihin. Ne 4 kk pärjäilin, kun oli kesätöistä jäänyt rahaa.

Vierailija
13/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä varten et ottaisi opintolainaa? Mikä siinä on niin kamalaa? Itse nostin aikoinaan koko summan. Valmistumisen jälkeen se oli parissa vuodessa maksettu pois.

Vierailija
14/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ennenkään pärjännyt pelkillä tuilla ellei ollut kultalusikka prsiissä syntynyt tai asunut vanhempien luona. Mihin kuvittelette niiden opintolainojen menevän? Huvituksiin? Ärsyttäväähän se on maksaa niitä takaisin, kun toiset ovat levänneet laakereillaan työttömänä ja nostaneet enemmän ilmaista rahaa. Elämä on, mutta ei tämä ole mikään uusi tämän hallituksen keksintö.

-kymmenisen vuotta sitten opiskellut

Vierailija
15/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä varten et ottaisi opintolainaa? Mikä siinä on niin kamalaa? Itse nostin aikoinaan koko summan. Valmistumisen jälkeen se oli parissa vuodessa maksettu pois.

Se kamala osuus on se, ettei välttämättä saa koulutusta vastaavaa työtä, jolla parissa vuodessa sen lainan maksaa pois. Nythän myös korkotaso on noussut ,joten maksettavaa on enemmän. Myös ekonomeja ja  DI-insinölrejä on työttömänä.

Vierailija
16/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos opintotuki 280 ja asumislisä enintään saman verran ja vuokra 560, niin laske, paljonko jää ruokaan.

Ei näin. Opintotukeen kuuluu opintoraha, kohtapuoliin opintotuen asumislisä sekä opintolaina.

Vierailija
17/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin voi mennä, jos ei halua lainaa ottaa tai soluasumisellakin voi säästää. 

Itse jo ammattikouluaikana olin yöt Postilla töissä, vaikka siihen aikaan oli lähes joka päivä läsnäolopakko koulussa.

Nyt yliopistossa opiskellessa töiden tekeminen samaan aikaan on paljon helpompaa kun läsnäoloa vaativaa opetusta on vähemmän, joten myös päivätyöt onnistuu ja saa yöt nukuttua.

Töitä vaan ei ole saatavilla niinkuin ennen. Varmaan jotkin käsienheilutteluopinnot kuten oikis, kaupois ja muut huuhaa humanistiset tutkinnot  ovatkin helposti suoritettavia etänä, mutta teknillisellä alalla on paljon harjoitustöitä ,projektitöitä, seminaareja , joissa läsnäolo on pakollinen ja kurssia ei saa suoritettua luentodioja vilkaisrmalla. Toki töitä sitten löytyy helpommin.

Vierailija
18/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän nuo opiskelijat tuet lainan kanssa on kuin minun puolikas eläke.

Vierailija
19/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opinnot 96. Ilman joka vuotisia 3kk kesätöitä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia selvitä opintotuella ja asumislisällä. Asuin erittäin vaatimattomasti ja kulutin niin vähän kuin mahdollista. Ei tarvinnut lainaa ottaa.

Kuukaudessa oli varaa puhua 8 puhelua ja lähettää 30 tekstiviestiä. Jokainen maksoi erikseen.

Vierailija
20/37 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottanut vaan menin töihin ja päädyin tekemään kolmea työtä. Yksi työ poiki toisen, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi