Pitäisikö päiväkodin olla kaikille saman hintainen (noin 300€/kk)? Nykyään riippuu tuloista.
Nykyisin pienituloisille on maksutonta tai pienempi maksu.
Enimmillään kunnallinen päiväkoti on noin reilu 300 euroa kuussa.
Kommentit (92)
Ei. Se korkeinkaan maksu ei ole kovin kallis. Eri asia on sitten se, mistä maksaa. Minä ajattelin maksaa ekstraa tasokkaasta yksityisestä päivähoidosta, mutta saa nähdä löytyykö sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi maksaa todelliset kulut eli noin 1000 e/kk. On kummallista, että osa vanhemmista joutuu maksamaan enemmän, sille ei ole mitään järjellistä perustetta.
Mun bruttopalkka on reilu 1600e/kk. Mitäpä lottoat, menisinkö töihin jos pitäisi maksaa tonni päivähoidosta?
Mitäpä lottoat tekisinkö lapsen nykyisilläkään maksuilla, jos bruttopalkkani olisi reilu1600e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama maksu. Verotus on jo progressiivista. Nyt jo keskituloisella rajaveroaste 50. Nyt käy helposti niin että muiden taskuun menee tienatusta lisäeurosta enemmän kuin omaan.
Ja tuskin on suosittu mielipide tämäkään.
Päivähoidon kustannuksia laskiessa pitäisi ottaa huomioon se puoli että se mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja sitä kautta se tuottaa verotuloja.
Heh, paljonko tuottaa valtiolle verotuloja se jonka bruttotulot on reilu 1600e/kk? Pyöreät nolla!
Työttömälle pitäisi olla 10 kertainen hinta kun on mahdollisuus hoitaa lasta itse.
Ihan turha vapauttaa jotain Tarjaa lähiöbaariin tai shoppailemaan turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan on hyvä, mutta ne pitäisi osittain pystyä vähentämään veroissa.
Subjektiivisen koton makaavien vanhemmille kuuluva päivähoito sen sijaan voitaisiin rajata määrällisesti, koska vievät paikkoja työssä käyviltä. Monet työssä olevat joutuvat kuljettamaan lapset kauas, jolloin työpäivä venyy.
Kuvitteletko tosiaan, että automaattisesti saisit hoitopaikan lähempää, jos siellä ei olisi "subjektiivisia lapsia"? Väitän, että siinä tapauksessa ko paikan hoitopaikkoja vähennettäisi. Paikoista ei varmasti pidetä missään vaiheessa ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama maksu. Verotus on jo progressiivista. Nyt jo keskituloisella rajaveroaste 50. Nyt käy helposti niin että muiden taskuun menee tienatusta lisäeurosta enemmän kuin omaan.
Päivähoidon kustannuksia laskiessa pitäisi ottaa huomioon se puoli että se mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja sitä kautta se tuottaa verotuloja.
Heh, paljonko tuottaa valtiolle verotuloja se jonka bruttotulot on reilu 1600e/kk? Pyöreät nolla!
Unohdit, että se on käyttänyt perheenyhdistämistä ja tuonut puolisonsa ja 4 lastaan tänne jaten verotulot on ikään kuin miinus 3 tonnia tai jotain sinne päin.
Onhan se vähän niin kuin kahdenkertainen progressiivisuus. Toisaalta, jos lapsellani olisi ilmainen päivähoito, tarkoittaisi se todennäköisesti minulle vielä kovempaa verotusta ja ne verotulot saatettaisiin käyttää kohteisiin, joihin en haluaisi niitä käytettävän.
Eli mieluummin maksan itse valitsemistani yhteiskunnan palveluista kuin otan selkääni isommasta veropiiskasta. Voisipa verolomakkeseen rastittaa ne verojen käyttökohteet joita itse käytän tai joita haluan tukea.
Ei. Maksujen pitäisi perustua tuloihin. Mutta varhaiskasvatusmaksuja pitäisi nostaa ja tulorajoja alentaa jotta useampi perhe maksaisi varhaiskasvatusmaksua. Nykyisellään varhaiskasvatusmaksut siirtyy kaikkien veronmaksajien kontolle.
Ja muutenkin, päiväkodeissa tilanne on aika kestämätön, liian vähän resursseja, liian vähän henkilökuntaa ja liian isot ryhmäkoot. Lisäksi usein ongelmaa tilojen jne. kanssa. Sijaisia on vaikea saada. Subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta pitäisi rajata, esimerkiksi kotona opiskelu- ja työelämän ulkopuolella olevien vanhempien lasten hoitoaikoja voisi rajata tai muuttaa maksulliseksi.
Ensin maksetaan verot tulojen mukaan ja siihen sitten vielä lisämätkäisynä 300€ per lapsi. Sama jäisi käteen pienillä tuloilla.
Jossain Belgiassa ei käytännössä ole kunnallista päivähoitoa kai ollenkaan.
Olen iloinen, olen suomalainen. 300 eur on pieni summa laadukkaasta päivähoidosta.
(Vaihtoehtona palkata itse lastenhoitaja, joka saattaisi esim. sairastua flunssaan ja itse olisin pinteessä, kun töihin pitäisi mennä, mutta lapsella ei olekaan hoitajaa. Onneksi on suomalainen päivähoito.)
Vierailija kirjoitti:
Jossain Belgiassa ei käytännössä ole kunnallista päivähoitoa kai ollenkaan.
Olen iloinen, olen suomalainen. 300 eur on pieni summa laadukkaasta päivähoidosta.
(Vaihtoehtona palkata itse lastenhoitaja, joka saattaisi esim. sairastua flunssaan ja itse olisin pinteessä, kun töihin pitäisi mennä, mutta lapsella ei olekaan hoitajaa. Onneksi on suomalainen päivähoito.)
Belgiassa on myös isompi ostovoima ja palkkataso. Isommista rahoista on helpompi maksaa.
Monessa maassa on perheverotus. Jos toinen vanhempi on kotona, toinen maksaa vähemmän veroa ja perheellä jää enemmän käteen.
Suomessa jos toisella yli isompi palkka ja toisella ei mitään niin siitä menee puolet veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipide, mutta: kaikille ilmainen tai sitten kaikille joku nimellinen (lue: pieni) maksu. Meillä on jo progressiivinen verotus, tämähän on vain progressio jo valmiin progression päälle.
Onko ideoita, mistä raha päivähoitoon otettaisi? Verotuloista? Verotettaisko kaikkia sitten saman verran? Silloin käytännössä köyhempi kansanosa maksaisi rikkaiden päivähoitomaksuja.
En ymmärrä tätä nykyistä päivähoitomaksun laskentasysteemiä. Esim. itse olin 10 vuotta sitten 2 lapsen yh ja sain kelalta minimielatuksen. Palkka oli keskiverto, ei edes mikään korkea ja maksoin 2 lapsen päivähoidosta 480 euroa/kk. Siihen päälle lainanlyhennykset ja korkeat vastikkeet ym. niin ihmettelen, miten edes selvisin siitä kaikesta. Nykyäänhän minimimaksun katto on 5200 euron bruttotulot tällaiselle 2 lapsen yh:lle. Eikä alle 30 euron maksuja peritä lainkaan. Ei siis ihme, että Suomella menee huonosti kun vaan n. 50% maksaa yhtään mitään päivähoidosta, vaikka lapsen kulut varhaiskasvatuksessa on lähes 13 000 euroa vuodessa. Eikä myöskään ihme, että hoitajat ovat pahassa palkkakuopassa.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on per***stä. Itselläni olisi päiväkoti 100 m päässä kotoa, mutta joudun viemään lapseni 3 km:n päähän ihan toiseen suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsee, koska päiväkoti on täynnä ja sinne on n. 1v jono. Tiedän, että siellä on lapsia, joiden vanhemmat makaavat kotona päivät. Eivätkä kyllä varmasti etsi töitä, koska eivät osaa edes kieltä. Kiitos vaan SDP tästäkin yksistä typerimmistä päätöksistä ikinä!
Kannattaa miettiä, että se hoitopäivä maksaa n 100€. Moni ei maksa mitään ja jotkut muutaman kympin. Isompi ongelma ovat nämä, jotka ovat "sosiaalisista" syistä siellä eivätkä maksa mitään. Ei pitäisi olla maksutonta päivähoitoa lainkaan, eikä subjektiivista oikeutta siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, kyllä jokaisessa ostokuitissani näkyy valtion ottama osuus ostoksestani arvonlisäveron muodossa.
Maksun pitäisi olla kaikille sama eli joko 0 €/kk tai lähellä sitä. Eihän hyvätuloiset joudu maksamaan lasten koulunkäynnistäkään, vaikka heillä olisi varmasti varaa siihen. Ja vaikka Suomessa on oppivelvollisuus, koulupakkoa ei ole vaan vanhemmat voisi halutessaan järjestää lastensa oppimisen myös muuten.
Miksi päivähoitomaksut riippuu yleensäkään vanhempien tuloista? Onko taustalla ajatus, että pienituloisten lapset tarvitsee ammattitaitoista varhaiskasvatusta kun taas hyvätuloiset osaa itsekin kasvattaa lapsensa kunnolla, joten heitä kannustetaan jäämään kotiin tällaisella "sakkomaksusysteemillä"?
Miksi hyvätuloisen pitää kantaa isompi vastuu lapsistaan kuin sinun? En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että kulut voi sysätä muille ja vedota siihen, että ei minulla ole varaa lapsiin.