Hormonikorvaushoito - yleislääkärille vai gynekologille?
Haluaisin varata ajan lääkärille ja verikokeeseen, jotta selviäisi, hyötyisinkö hormonikorvaushoidosta. Esivaihdevuosioireita on jo tullut.
Mutta varaanko ajan yleislääkärille vaiko gynekologille?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti gynekologille. Kaikille ei käy sama valmiste, on tosi paljon eri valmisteita olemassa, eri tehoilla. Gyne pystyy räätälöimään juuri sinulle sopiva hormonikorvaus valmiste, sopivalla annostuksella. Väärä vahvuus epäsopivaa valmistetta voi johtaa jopa turhiin syöpiin.
Yleislääkäreillä ei ole tätä erikoisosaamista. Eli gynelle, vaikka maksakin harmillisen paljon!
Terveystalolla nyt joku kampanja gynelle pk seudulla. Ei ilmaista, mutta halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pohdin. Oireet niin selvät että taidan mennä tavalliselle työterveyslääkärille. Eiköhän sekin osaa hoidon määrätä. Ja tästähän on se käypä hoito -suositus.
Ei taida työterveys auttaa. Kävin juuri ja työterveyslääkäri melkein kauhistui, ettei tällaisia osaa eikä kuulu työterveyteen. Ohjasi yksityiselle gynelle, omakustanteisesti tietysti.
Onpa ärsyttävää! Eikö tuon käypä hoito -suosituksen ideana ollut helpottaa hoidon saantia, gynekologi ei ole välttämätön? Ja kyllähän tämmöinen vaiva on myös työkyvyn kannalta olennainen.
Riippuu ihan sun työnantajasta millaisen sopimuksen on tehnyt työterveyden kanssa. Monella työterveyshuolto kattaa vain äkilliset sairastumiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina yleislääkärille ekaksi.
Yleislääkäriä ei voi itse valita, gynekologin voi.
Voihan, yksityisellä. Sellaiselle ap on joka tapauksessa menossa, koska julkisella puolellahan ei pääse gynekologille.
Vastasi letun levittäjä itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan neuvoa?
Lue itse perkele, kun on miljoona artikkelia asiasta.....taasko tulet luettuasi tänne levittelemään. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
🤭🤭🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaus aiheuttaa rintasyöpää. Vanhenemista ei tarvitse kemikalisoida. Naisille syötetään hormoneja jo 13-vuotiaasta asti.
Ei pidä paikkaansa. Voi nostaa riskiä hiukan mutta hyödyt on silti suuremmat.
Ylipaino ja lihavuus aiheuttavat suuremman syöpäriskin kuin hormonikorvaushoito. Samoin etenkin nimotiibituotteista tupakanpoltto.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaus aiheuttaa rintasyöpää. Vanhenemista ei tarvitse kemikalisoida. Naisille syötetään hormoneja jo 13-vuotiaasta asti.
Mitä hormoneja 13-vuotiaalle? Ei minulle ainakaan. Otin 35-vuotiaana hormonikierukan kivuliaiden kuukautisten vuoksi, se oli elämäni paras päätös. Hormonikorvaushoito pitää minut nyt työ- ja toimintakykyisenä, parantaa elämänlaatua ja parisuhdetta ja vaikuttaa myönteisesti terveyteen.
Itse en ainakaan voi käyttää hormonikorvausta, aikanaan en pystynyt käyttämään e-pillereitä koska estrogeeni nosti verenpaineen pilviin, minipillerit oli OK.
Voi olla että yleislääkärikin osaa hoidon määrätä. Mutta gynekologilla on varmaan sellaista tietoa mitä yleislääkärillä ei, osaa kokemuksensa perusteella huomioida esim. saatavuusongelmat?
Gynekologille ehdottomasti, monelle terveysasemalle pääsee tarjoushintaan näin jonkun mainoksen 99€ sitä en tiedä mitä kaikkea siihen kuuluu ultra myös hyvä ottaa.
Gynekologille. Jos olet yhtä huonotuulinen kuin minä, menee vuosia ennen kuin hormonikorvaus saadaan edes toimimaan kun aloittavat kokeilut aina kevyimmästä.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologille. Jos olet yhtä huonotuulinen kuin minä, menee vuosia ennen kuin hormonikorvaus saadaan edes toimimaan kun aloittavat kokeilut aina kevyimmästä.
Luoja, *huonotuurinen. Tuulessa ei ole vikaa nyt kun se korvaus on vihdoin kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina yleislääkärille ekaksi.
Yleislääkäriä ei voi itse valita, gynekologin voi.
Voihan, yksityisellä. Sellaiselle ap on joka tapauksessa menossa, koska julkisella puolellahan ei pääse gynekologille.
Pääsee sairaalalähetteellä naistentaudeille sitten kun ne privat nostavat kädet pystyyn. Toivottavasti ap pääsee halvemmalla ja helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä saa aikaa terveyskeskuksen yleislääkäriltä, eikä hänellä ole tarvittavia tutkimusvälineitä, kuten ultraäänilaitetta. Nopeimmin pääset yksityiselle gynekologille.
Ööö, mihin sitä ultraa tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä saa aikaa terveyskeskuksen yleislääkäriltä, eikä hänellä ole tarvittavia tutkimusvälineitä, kuten ultraäänilaitetta. Nopeimmin pääset yksityiselle gynekologille.
Ööö, mihin sitä ultraa tarvitaan?
Munasarjojen aktiivisuuden ja kohdun limakalvon paksuuden tutkimiseen. Näkyvät sillä myoomatkin.
Ehdottomasti gynekologille. Hormonikorvausvaihtoehtoja on useita erilaisia, erilaisilla vahvuuksilla. Yleislääkäreillä ei ole pätevyyttä tähän. Hormonikorvaushoito tulisi räätälöidä jokaiselle sopivaksi, väärä hoito / vahvuus voi jopa aiheuttaa turhia syöpiä.
Usein myös valmiste/annos muuttuu vuosien aikana. Esim aloitetaan usein vuodollisella horm korv pillereillä, ja niitä vaihdetaan vuoden, parin jälkeen vuodottomaan hoitoon.
tk:n yleislääkäri noudattaa erikoissairaanhoidon gynekologien ohjeita. Joten loppujen lopuksi ihan sama kummalle menet. Toinen maksaa enemmän. Tk-lääkäri osaa myös laittaa potilaan erikoissairaanhoitoon, jos on sellaista vaivaa, että tarvitaan gynekologin asiantuntemusta. Suosittelen siis tk:ta, jos on aikaa odottaa vastaanottoa. Yksityiselle toki pääsee nopeammn.
Eikö nykyisin, kun on julkaistu se vaihdevuosioireiden käypä hoito suositus... Niin eikö se tarkoita että terveyskeskuksilla on velvollisuus ottaa vastaan näissä asioissa?
Menin tk-lääkärille valittamaan olettamiani viahtaroireita (vuoto oli muuttunut). Tk-lääkäri tutki ja sanoi ettei noiden oreiden perusteella voi sanoa, että kyse on vaihtareista ja hän haluaisi, että menen gynen polille, jossa varmistetaan ettei kyse ole jostain muusta. Menin gynen polille ja löydettiin suurehko myooma, joka leikattiin pois ja samalla siellä laittoivat kierukan (sain sen ilmaiseksi, koska dg oli runsaat ja anemisoivat vuodot). Aika helposti pääsi gynelle tk:n kautta. Aikaa siinä toki meni sen verran enemmän mitä tuli jonotuksesta tk:hon.
Lue itse perkele, kun on miljoona artikkelia asiasta.....taasko tulet luettuasi tänne levittelemään. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮