Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaiset koulukirjat loppuvat

Vierailija
16.04.2024 |

Ilmaiset oppikirjat loppuvat siihen vuoteen, kun täyttää 18 v. Kiva sitten just ennen ylppäreitä ostaa kaikki kirjat uusiksi vikalle lukiovuodelle.

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs järki tuossa on? Jos on käynyt koulun normaalitahdissa, niin lukio on ilmaista abivuoden joulukuun loppuun. Koulu loppuukin sitten helmikuussa kun alkaa lukuloma. Eli maksettavaa tulee puolentoista kuukauden kirjat(?) ja yo-kirjoitukset. 

Eli kaikki lisenssit kaikista materiaaleista nuistä aineista jotka silloin kirjoittaa. Pitkä matikka 12, enkku saman verran jne

Tuo ei kuulosta säästöltä vaan tuplaostamiselta. Eli koulu ostaa ensin ne kirjat ja sitten ne viedään lukiolaiselta pois, joka joutuu ostamaan ne uudelleen.

Vierailija
162/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää. En tiedä, mistä teen rahat tyttären läppäriin ja oppimateriaaleihin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja Kelan eletusmaksukin loppuu juuri. Tyttö käy lukion neljään vuoteen eli kaksi vuotta vielä jäljellä. Olen ihan epätoivoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedäänkö se läppärikin pois juuri ennen kirjoituksia? Eihän tuossa ole järjen häivää.

Vierailija
164/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs järki tuossa on? Jos on käynyt koulun normaalitahdissa, niin lukio on ilmaista abivuoden joulukuun loppuun. Koulu loppuukin sitten helmikuussa kun alkaa lukuloma. Eli maksettavaa tulee puolentoista kuukauden kirjat(?) ja yo-kirjoitukset. 

Eli kaikki lisenssit kaikista materiaaleista nuistä aineista jotka silloin kirjoittaa. Pitkä matikka 12, enkku saman verran jne

Tuo ei kuulosta säästöltä vaan tuplaostamiselta. Eli koulu ostaa ensin ne kirjat ja sitten ne viedään lukiolaiselta pois, joka joutuu ostamaan ne uudelleen.

Lisenssit loppuu eikä koulu uusi niitä. Opiskelojan töytyy sitten itse uusia kirjoituksia varten.

Vierailija
165/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeetä, koska ansiosidonnaista porrastetaan. 

Ei tulla ikinä hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempia. 

Vierailija
166/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettää. En tiedä, mistä teen rahat tyttären läppäriin ja oppimateriaaleihin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja Kelan eletusmaksukin loppuu juuri. Tyttö käy lukion neljään vuoteen eli kaksi vuotta vielä jäljellä. Olen ihan epätoivoinen.

Ennen, kun kirjat olivat maksullisia, pystyi hakemaan oppimateriaalitukea pienituloisuuden perustella. Toivottavasti tämä tulee mahdolliseksi uudelleen.

Vierailija
167/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Kuinkas muutenkaan. Jotenkin ei yllättynyt ja lapsikin on tietenkin vammainen 

Haet siihen läppäriin rahat sossusta niin kuin kaiken olet hakenut ennenkin ja lopetat sen esittämisen 

Vierailija
168/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Kuinkas muutenkaan. Jotenkin ei yllättynyt ja lapsikin on tietenkin vammainen 

Haet siihen läppäriin rahat sossusta niin kuin kaiken olet hakenut ennenkin ja lopetat sen esittämisen 

Ei ole vammainen, ihan älykäs on, mutta autisti. Sossusta emme saa mitään. Mikä on seuraava neuvosi? 

Vierailija
169/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vammainen, ihan älykäs on, mutta autisti. Sossusta emme saa mitään. Mikä on seuraava neuvosi? 

Älä välitä sairaista, tunnevammaisten kirjoituksista. Se on paljon pahempaa kuin köyhyys tai autismi. Vaurioittaa muitakin. Tuommoisella kirjoittelijalla menee varmasti paljon huonommin kuin sinulla, jonka lapsikin on päässyt lukioon. Onko lapsen mahdollista tehdä jotain pientä työtä koulun ohella? Onko varmaa ettei sossusta saa mitään? Voisiko koululta kysyä apua? Kertoa tilanteen. 

Vierailija
170/173 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läppäriin voi hakea tukea Tukilinjasta. Sinne tarvitsee lääkärinlausunnon ja tilitiedot, mutta luultavasti on mahdollista saada apua. Kannattaa ainakin yrittää.

Vierailija
171/173 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksuttomuus toiselle asteelle tuli, koski se vain aloittavia luokkia v 2021. Esim 2020 aloittaneet maksoivat alusta loppuun lukion.

Nytkö tämä maksu ei alkaisikaan vasta 2025 aloittavista vaan myös silloin keskellä lukio-opintoja olevista?

Vierailija
172/173 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmallisuus tästä tuntuu puuttuvan ja mikäli opiskelu edelleen on pakollista 18-vuotiaaksi, niin eikö jatko-opintoihin tulisi saada enemmän kaksivuotisia linjoja, jotta nekin, jotka eivät halua tai pysty maksamaan opinnoista, saisivat tutkinnon eivätkä vain kuluttaisi aikaa toisella asteella kunnes 18v tulee täyteen?

Vierailija
173/173 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ^ 

Kun toisen asteen opinnot ovat nykyään pakollisia niin kyllä mahdollisuus oppimaterialleihinkin on oltava kaikilla. Varsinkin kun kyse on nuorista. 

Minun veljeni jäi ala-asteella auton alle ja pitkän sairasloman takia jäi luokalle.

Ammattikouluun meni muita ikäisiään myöhemmin. Tällä tilanteella pakollista ja ilmaista opiskelua olisi vuosi ja loput omaan piikkiin.

Miksi toisen asteen opiskeluista edes tehtiin pakollista jos meno on tämä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä