Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaiset koulukirjat loppuvat

Vierailija
16.04.2024 |

Ilmaiset oppikirjat loppuvat siihen vuoteen, kun täyttää 18 v. Kiva sitten just ennen ylppäreitä ostaa kaikki kirjat uusiksi vikalle lukiovuodelle.

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toisen asteen maksuttomuus pitäis koskea vaan niitä, joilla ei ole tuohon muuten varaa. 

Yhtälö ei oikein toimi, jos toinen aste on pakollinen.

Vierailija
82/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toisen asteen maksuttomuus pitäis koskea vaan niitä, joilla ei ole tuohon muuten varaa. 

Moni varmaan lopettaa lukion heti 18 v täytettyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sinällään järjetön, kun oppimateriaalien tarve tähän muutokseen nähden on vain n. 3kk suurimmalle osalle lukiolaisista.

Vierailija
84/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä ilmaisia kirjoja ole ollut kuin vasta pari vuotta! Eli nyt palataan normasliin, kun se viime hallituksen tekemä päätös ilmaisista kirjoista perutaan. Suomella ei ole siihen varaa. 

Mutta tunnin junaan kyllä on varaa! 

Vierailija
85/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni varmaan lopettaa lukion heti 18 v täytettyään.

Monen ei nykyään edes pitäisi mennä lukioon. 

Vierailija
86/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sinällään järjetön, kun oppimateriaalien tarve tähän muutokseen nähden on vain n. 3kk suurimmalle osalle lukiolaisista.

Lukiolaisia on monen ikäisiä. Aikuislukio on olemassa.

Vierailija
87/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ymmärrä, että abivuoden tammikuussa ei tarvitse enää hankkia muutenkaan mitään uusia kirjoja/materiaaleja, jos lukion suorittaa kolmessa vuodessa. Jo saadut monivuotiset kirjalisenssit eivät myöskään katoa silloin. Kuluja tulee vain jos lukiota suorittaa "hitaammin"

Mutta kun sitä ei tiennyt aiemmin vaan esim meillä opo suositteli sitä venyttämistä. 

Opon syy! Opon vika! 

Vierailija
88/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän abilla ei ollut yhtään kirjaa, vaan kaikki oli koulun omistamalla läppärillä joka palautettiin koululle kirjoitusten jälkeen.

Kirja se on e-kirjakin. Lyhyemmät lisenssit ovat halvempia. Näitähän ostimme ennen oppivelvollisuuden pidentämistä lukiolaisillemme paperisten kirjojen ohella.

Vierailija
89/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä lukiolaiset maksavat kaikki oppimateriaalit lukion alusta saakka itse, koska ne on sähköisiä ja niihin tarvitaan lisenssit kirjoituksia varten. Maksu vaan siirtyy lukion kolmanteen vuoteen.

En nyt vielä lukenut uutista, mutta ei niitä kaikkia ostaa tarvi, jos kurssi on käyty ja sitä ainetta ei kirjoita, niin kirjaa ei tarvitse.

Täytyy tutustua, lapsi on ekalla ja suunnitelma 3,5v. Tosin fysiikat on ostettu jo nyt paperisina... että hirveesti ei muutu.

Nimenomaan noin. Koskee siis useimmilla abivuoden kursseja, joista monet ovat kertaamista. Jos saa käytyä pakolliset ei-kirjoitettavat aineet alta pois ekana kahtena vuonna, niin ei jää paljoa ostettavaa.

Vierailija
90/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kävin lukion, silloin ei ollut ilmaisia kirjoja ja lukukausimaksukin piti maksaa. Muistaakseni lukukausimaksu oli 500 markkaa / lukukausi ja yhden kirjan hinta vaihteli 30-60 markkaan. Kirjoja joutui ostamaan kuukaudessa aika monta, kun joka kurssille piti olla uusi kirja. Kävin töissä lukion ohella että oli yleensä varaa käydä sitä.

Juuri näin. Monella kurssilla oli vieläpä oppikirja ja harjoitustehtävät erikseen, joten ostettavien kirjojen määrä oli valtaisa.

Eihän tätä ilmaisten kirjojen aikaa ole edes kestänyt kauaa, joten ihmeellinen poru.

Vierailija
91/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kävin lukion, silloin ei ollut ilmaisia kirjoja ja lukukausimaksukin piti maksaa. Muistaakseni lukukausimaksu oli 500 markkaa / lukukausi ja yhden kirjan hinta vaihteli 30-60 markkaan. Kirjoja joutui ostamaan kuukaudessa aika monta, kun joka kurssille piti olla uusi kirja. Kävin töissä lukion ohella että oli yleensä varaa käydä sitä.

Mun aikaan kirjat oli kalliimpia. Muistan vieläkin kun kävin noutamassa ekan erän lukion kirjoja lähikirjakaupasta mihin olin tilannut ne. Lasku oli noin tonnin.

Naurettavaa ja typerää että lukio on nykyään maksuton. Ei ihme ettei tässä maassa riitä rahaa yhteiskunnan pyörittämiseen kun sitä sirotellaan ympäriinsä. 

Vierailija
92/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuo lakimuutos on suunniteltu alkavaksi?

Huomenna. Lapselle rahaa mukaan aamulla kouluun.

Vierailija
93/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaksoset (tyttö ja poika) olivat eri lukiossa, joten siellä oli myös eri kirjoja käytössä. Kaikki piti ostaa itse, molemmille omat kirjat. 

Sana juttu kaksostytöt ja eri kouluissa

Vierailija
94/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun aikaan kirjat oli kalliimpia. Muistan vieläkin kun kävin noutamassa ekan erän lukion kirjoja lähikirjakaupasta mihin olin tilannut ne. Lasku oli noin tonnin.

Naurettavaa ja typerää että lukio on nykyään maksuton. Ei ihme ettei tässä maassa riitä rahaa yhteiskunnan pyörittämiseen kun sitä sirotellaan ympäriinsä. 

Onpa tosi typerää kouluttaa kansaa. Jos koulutus olisi vain rikkaille, kaikki olisi yhtä tyhmiä kuin nykyinen hallitus. Se on varmaan oikeiston tavoitekin. 

Vierailija
95/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppärit kerätään pois juuri kun lukuloma alkaa kohta. Ei kerkeä tietokonetta edes testaamaan kurssien kokeissa onko jotain ongelmaa vaan uudella läppärillä suoraan kirjoituksiin.

Höpöhöpöhöpö. 

Vierailija
96/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Monella kurssilla oli vieläpä oppikirja ja harjoitustehtävät erikseen, joten ostettavien kirjojen määrä oli valtaisa.

Eihän tätä ilmaisten kirjojen aikaa ole edes kestänyt kauaa, joten ihmeellinen poru.

Minkä takia monilla on ikävä aikaa, jolloin perheen maksukyky vaikutti lapsen koulutusmahdollisuuksiin? Vaikeaa ymmärtää tällaisia ihmisiä. 

Haluatteko tosiaan, että perheen rahatilanne määrittää lapsen mahdollisuuksia kouluun? Nykyään pelkkä peruskoulu ei riitä kenellekään.

Vierailija
97/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä saada kirjoihin takaisin maksut, että olisi edes teoriassa mahdollista saada paperikirjat.

Teeskenteletkö tyhmää? Kustantamot on ajat sitten siirtyneet digimateriaaliin, kun se on niille kannattavampaa. Digikirjoja ei voi kierrättää. Joka lapsi joutuu ostamaan omat. 

Idiootit säästää nuorten koulutuksesta. Hallitus on täynnä ääliöitä.

Lukion oppikirjoja on edelleen saatavana paperisina, ne joutuu vaan tarvitessaan ostamaan itse, koska lukiot (kunnat) tarjoavat kirjat sähköisinä.

Vierailija
98/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monilla on ikävä aikaa, jolloin perheen maksukyky vaikutti lapsen koulutusmahdollisuuksiin? Vaikeaa ymmärtää tällaisia ihmisiä. 

Haluatteko tosiaan, että perheen rahatilanne määrittää lapsen mahdollisuuksia koulu

Siis nyt ihan oikeasti. Tämä maksuttomuus on ollut voimassa kolme vuotta. Luuletko, että perheen rahatilanne ennen määritti mahdollisuuksia koulutukseen?

Vierailija
99/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielelläni maksan lapseni opintoja. Itseasiassa hämmästyin kun ei tarvinnut ostaakaan kirjoja. No, omista lukio-ajoista on sen verran aikaa että ajat muuttuneet. Silloin piti paljon hankkia kirjoja. 

Vierailija
100/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä matematiikalla tämä 3 kk on laskettu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi