Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaiset koulukirjat loppuvat

Vierailija
16.04.2024 |

Ilmaiset oppikirjat loppuvat siihen vuoteen, kun täyttää 18 v. Kiva sitten just ennen ylppäreitä ostaa kaikki kirjat uusiksi vikalle lukiovuodelle.

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on nyt lukion ekalla. Heillä ei ole lainkaan kirjoja, läppäri on koulun puolesta. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että vikaksi kouluvuodeksi on hankittava oma läppäri ja tilattava aineisto koneelle vai mitä??

Vierailija
22/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MOnissa kouluissa on loppuneet jo. Esim. Helsingissä on totuus, että tehtäväkirja on vain erityisen tuen tarpeessa oleville. 

Hieno hyvinvointiyhteiskunta meillä.

Tehtäväkirja lukiossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ainakaan lukiossa mitään kirjoja ole eikä saa, vaan käyttöoikeus nettimateriaaliin ja läppärin käyttöoikeus klo 22 asti.

Toivottavasti niistä ei tarvi maksaa sen jälkeen kun täyttää 18. 

No tietenkin tarvitsee. Lähes kaikki lukiot käyttävät nykyään e-kirjoja ja juuri noiden maksuttomuus loppuu.

Vierailija
24/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän abilla ei ollut yhtään kirjaa, vaan kaikki oli koulun omistamalla läppärillä joka palautettiin koululle kirjoitusten jälkeen.

Ei ihme, että oppimistulokset laskevat. Tutkimusten mukaan tietokoneelta on hitaampaa lukea kuin paperilta. Lisäksi enää ei jakseta lukea kirjoja. Suomessa on nykyään huono koulu. Opetushallitus ei seuraa tutkimuksia aiheesta.

Vierailija
25/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kävin lukion, silloin ei ollut ilmaisia kirjoja ja lukukausimaksukin piti maksaa. Muistaakseni lukukausimaksu oli 500 markkaa / lukukausi ja yhden kirjan hinta vaihteli 30-60 markkaan. Kirjoja joutui ostamaan kuukaudessa aika monta, kun joka kurssille piti olla uusi kirja. Kävin töissä lukion ohella että oli yleensä varaa käydä sitä.

Sama mulla. Pakko oli tehdä töitä, että pystyi käymän lukion. 

Vierailija
26/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toisen asteen maksuttomuus pitäis koskea vaan niitä, joilla ei ole tuohon muuten varaa.

Kun oppivelvollisuus ulotettiin 18 vuoteen, on myös opetuksen oltava maksuton.

Vierailija
27/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä saada kirjoihin takaisin maksut, että olisi edes teoriassa mahdollista saada paperikirjat.

Vierailija
28/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat osti kaikki lukiokirjat mulle ja sisaruksilleni 

Vierailija
29/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tää sitten käytännössä toteutetaan? Esimerkiksi mun lapsi on keskellä kirjoituksia eli saako hän nyt käydä tämän kuitenkin loppuun kuten aloitti vai alkaako hän nyt sitten ostaa niitä kirjoja kirjoituksia varten? Ja kaikki on siinä koneella.

Vierailija
30/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli aikaa kun oltiin Pisa-tutkimuksen kärjessä. Mutta Opetushallitus halusi Suomesta kehitysmaan.

Vierailija
31/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule menemään läpi. Ei ole yhdenvertainen kaikille toteutuessaan noin. Jos joku on jäänyt luokalle tai esim. syntynyt 31.12. ja aloittaa koulun vasta vuotta myöhemmin, niin hän joutuu maksamaan kirjansa ym. jo lukio toiselta luokalta lähtien. Normiaikataulussa menevät joutuisivat lukion viimeisellä luokalla hankkimaan omat läppärit ja lisenssit kaikkiin kirjoihin.... Siihen loppuu sitten myös pakollinen toinen aste.

Vierailija
32/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli aikaa kun oltiin Pisa-tutkimuksen kärjessä. Mutta Opetushallitus halusi Suomesta kehitysmaan.

Mistä lähtien peruskoulussa on ollut maksulliset kirjat? Pisa mittaa peruskoululaisten tasoa, hölmö.

Vierailija
33/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ainakaan lukiossa mitään kirjoja ole eikä saa, vaan käyttöoikeus nettimateriaaliin ja läppärin käyttöoikeus klo 22 asti.

No tietenkin tarvitsee. Lähes kaikki lukiot käyttävät nykyään e-kirjoja ja juuri noiden maksuttomuus loppuu.

No ei tarvi. Voi käyttää kirjastoa. Onneksi tieto on muualtakin saatavissa kuin tietyistä kirjoita/sovelluksista, itse en köyhänä lapsena voinut ostaa kirjoja, vaan käytin vanhoja, joita ei olisi "saanut" käyttää. Sehän se tärkeämpää on, löytää tieto, eikä niin että joka vuosi ostaa uusi painos kirjasta.

Varmaan myös moni lopettaa lukion sitten tuohon, ei ole kaikilla perheillä varaa läppäriin. 

Vierailija
34/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne e-kirjat on kalliita eikä voi kierrättää muille. Kiva temppu hallitukselta pienituloisille perheille.

Vierailija
35/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kävin lukion, silloin ei ollut ilmaisia kirjoja ja lukukausimaksukin piti maksaa. Muistaakseni lukukausimaksu oli 500 markkaa / lukukausi ja yhden kirjan hinta vaihteli 30-60 markkaan. Kirjoja joutui ostamaan kuukaudessa aika monta, kun joka kurssille piti olla uusi kirja. Kävin töissä lukion ohella että oli yleensä varaa käydä sitä.

Jooo mutta nykyään kun sinne töihin ei niin vaan mennä, vanhus hyvä.

Vierailija
36/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule menemään läpi. Ei ole yhdenvertainen kaikille toteutuessaan noin. Jos joku on jäänyt luokalle tai esim. syntynyt 31.12. ja aloittaa koulun vasta vuotta myöhemmin, niin hän joutuu maksamaan kirjansa ym. jo lukio toiselta luokalta lähtien. Normiaikataulussa menevät joutuisivat lukion viimeisellä luokalla hankkimaan omat läppärit ja lisenssit kaikkiin kirjoihin.... Siihen loppuu sitten myös pakollinen toinen aste.

Onnistuihan ennenkin. Ilmaiset kirjat oli edellisen hallituksen aivopieru ja nyt kenelläkään ei ole enää kirjoja ja kaikki kärsivät koko yhteiskunta.

Vierailija
37/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni joutuu nytkin maksamaan kirjansa lukiossa itse, vaikka luokkakavereille ne ovat maksuttomat.

Vierailija
38/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä saada kirjoihin takaisin maksut, että olisi edes teoriassa mahdollista saada paperikirjat.

Teeskenteletkö tyhmää? Kustantamot on ajat sitten siirtyneet digimateriaaliin, kun se on niille kannattavampaa. Digikirjoja ei voi kierrättää. Joka lapsi joutuu ostamaan omat. 

Idiootit säästää nuorten koulutuksesta. Hallitus on täynnä ääliöitä.

Vierailija
39/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvi. Voi käyttää kirjastoa. Onneksi tieto on muualtakin saatavissa kuin tietyistä kirjoita/sovelluksista, itse en köyhänä lapsena voinut ostaa kirjoja, vaan käytin vanhoja, joita ei olisi "saanut" käyttää. Sehän se tärkeämpää on, löytää tieto, eikä niin että joka vuosi ostaa uusi painos kirjasta.

Varmaan myös moni lopettaa lukion sitten tuohon, ei ole kaikilla perheillä varaa läppäriin. 

Digikirjoja ei saa kirjastosta eikä voi käyttää siskon vanhaa. Sori siitä. Hallitus haluaa köyhät pois koulun penkiltä. 

Vierailija
40/173 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriarvoisuus lisääntyy tätäkin kautta. Pistää niin vihaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme