Opiskelijat siirretään asumistuelta takaisin asumislisälle
Sehän on se joku noin 200euroa/kk? Miten tämä tulee vaikuttamaan asumisiin? Jos on ollut vuokra vaikka 800e/kk niin kuinka paljon enemmän tulee maksettavaksi muutoksen jälkeen? Satasia? Jotenkin kuulostaa niin isolta muutokselta, että saattaa aiheuttaa melkoisen muuttorumban.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppukylissä on työpaikkoja, mutta tietysti niihinkin valitaan aina parhaat. Eli ketkä ovat asiallisen, rehellisen ja ahkeran oloisia. Monesti sen näkee päältä päin aika nopeasti. Jos laahustaa kädet taskussa, äidin kanssa kysymään työpaikkaa, niin voi olla ettei irtoa. Ei irtoa välttämättä kaupungistakaan.
Itse olen saanut tuppukylistä kyllä helpommin töitä kuin kaupungista ja ilman mitään suhteita. Suuremmissa opiskelijakaupungeissa on toki työpaikkoja, mutta myös paljon muitakin opiskelijoita. Joten en nyt sanoisi, että jostain suuresta opiskelukaupungista sen kesätyön löytäminen olisi välttämättä yhtään helpompaa.
Esimerkiksi kaupan kassoista on pulaa juurikin tuppukylissä, pk-seudulla niihin töihin on satoja hakijoita. Eli opiskelijoiden kannattaa hakea kesätöihin maakuntiin. Jos on kotoisin jostain pikkukunnasta, niin sitten voi helpostikin hakea sielt
Miksei työttömät mene näihin työpaikkoihin? Eikö olisi suotavaa että ensisijaisesti nämä työpaikat jätettäisiin työttömille jotta he työllistyisivät?
Eikö kukaan opiskelija käy enää töissä? Jos tukia saa melkein 800€ kuussa ja siihen päälle tekee vaikka yhden tai kaksi työvuoroa viikossa niin pärjää enemmän kuin hyvin, ei tarvitse ottaa lainaa.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että opiskelijat eivät kävisi töissä? Pelkät tuet eivät riitä edes asumiskuluihin, eli on joko tehtävä töitä tai otettava lainaa, tai jopa molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Vanhoja soluasuntoja on kautta Suomen remontoitu yksiöiksi ja kaksioiksi. Ihan hetkessä ei soluasuntoja lisää saada
Äkkiäkös niistä yksiöistä saa soluasunnon jollain huoneenjakajalla. Kerrossänkykin on vaihtoehto.
Jos soluhuoneen ja yksiön ero samassa talossa on noin satasen luokkaa, niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi sen soluhuoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Siihen on ihan syynsä miksei ihmiset halua asua noissa. Sekä Pk-seudulla että Turussa soluissa on ollut ludeongelmaa jo ties kuinka kauan, vaihto-oppilaat ties mistä persläpimaista aiheuttivat ongelman.
Vuokraisin perheasunnon soluksi järkevällä, tutulla kaveriporukalla.
Ei toimi käytännössä, koska hetken päästä joku kuitenkin muuttaa tyttö/poikaystävän kansa avoliittoon, toinen vaihtaa paikkakuntaa ja kolmas lähtee vaihto-oppilaaksi.
No siinä tilanteessa tietenkin hankitaan uusi kämppiä, ihan normaalia noin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan opiskelija käy enää töissä? Jos tukia saa melkein 800€ kuussa ja siihen päälle tekee vaikka yhden tai kaksi työvuoroa viikossa niin pärjää enemmän kuin hyvin, ei tarvitse ottaa lainaa.
Mistä vetäisit 800 euroa?...
Opintoraha 0n 279 euroa kuussa ja asumisen tuki on jatkossa 260 euroa. Eli yhteensä 540 euroa kuussa. Eihän sillä maksa edes koko asumista ja esimerkiksi syödäkin pitäisi.
Vuokrat eivät tule laskemaan, soluasuntoja ei tule lisää. Ainoa looginen vaihtoehto on että useampi opiskelija joko myy itseään tai alkaa työttömäksi. Töitä ei osaamattomille löydy.
Yksiöiden vuokrat tulevat laskemaan opiskelijakaupungeissa. Kalliita ei vuokraa kukaan
Opiskelijoiden pitäisi rauhassa saada keskittyä opiskeluun, eikä siinä ohessa tehdä töitä. Ei työmaailma monesti mitään ihmeellistä tietotaitoa opiskelijoille anna.
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Periaatteessa hyvä ja sinänsä tosi huono idea.
Tulen itse varakkaammasta taloudesta ja opiskelen yliopistossa. Omaan opintomenestykseen on vaikuttanut se, ettei ole tarvinnut huolehtia toimeentulosta. Minun ei myöskään ole tarvinnut jakaa kämppää kenenkään toisen ihmisen kanssa. Olen aina saanut uudet tietokoneet, ohjelmistot ja työkalut opiskeluun hintaan katsomatta. Olen saanut keskittyä sataprosenttisesti opiskeluun yliopistossa päätoimisesti, eikä ole tarvinnut käydä töissä tai stressata muusta kuin kursseista.
Etuoikeutetusta asemasta huolimatta minua huolestuttaa se, kuinka hyvin Suomessa mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu opiskelijoiden kohdalla. Ajatus on se, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa lompakon kokoon katsomatta. Mutta tiedän, että tällaiset huolenaiheet vaikuttavat opintomenestykseen ja jaksamiseen. Se on yksinkertaisesti tosiasia.
Hiukan kuvottaa nämä ihmiset, jotka huutelevat "muuttakaa soluun" ihan niin kuin kanat häkkiin vaan. Ja sitten vielä kesäisin töitä tekemään, että voi solussa asustella. Soluasuminen voi joidenkin kohdalla olla ihan hyväkin ratkaisu, mutta tiedän asiasta kuulleena, että sillä on tosi paha kääntöpuoli. Tuo kääntöpuoli voi johtaa opintojen vakavaan viivästymiseen ja jopa mielenterveysongelmiin. Halutaanko tätä enemmän opiskelijoiden keskuudessa? Soluasumisessa mukavuuden asteen määrittää aina toinen ihminen.
Huolella seuraan, miten tulevat leikkaukset vaikuttavat opiskelijoiden asemaan. Opiskelijat saavat tälläkin hetkellä kaikista yhteiskuntaryhmistä vähiten suoria taloudellisia etuuksia ja kuilu syvenee. Kuitenkin heissä on tulevaisuus ja he ovat ahkeria (pelkästään opintorahan saaminen edellyttää edistymistä opinnoissa). Vaikka nämä leikkaukset eivät itseeni juurikaan kosketa, pidän silti kehityssuuntaa kyseenalaisena.
T. Varakkaampi (päätoiminen) opiskelija
Mä olen hämmästynyt näistä rahamääristä mitä nykyään opiskelijoille syötetään. Asumistukea ja kunnon korvausta siitä, että viitsivät jonkun tutkinnon suorittaa. Lisäksi tuetaan rahallisesti aivan järkyttävästi opiskelijan jokapäiväistä elämää Suomessa. Samaan aikaan kehdataan kitistä siitä, kuinka pitäisi saada lisää ja lisää ja lisää rahaa.
1. Opiskelemaan lähdetään sellaiselle alalle, johon on työpaikkoja. Tämähän on aivan ilmiselvää jokaiselle, joka ei ole elänyt jossain Suomen kaltaisessa pumpulimaassa.
2. Opiskelija ottaa lainaa opinnoilleen. Tämä on myös aivan normaali käytäntö oikeastaan kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa. Jos jäi epäselväksi, että millä sen lainan maksaa valmistumisen jälkeen takaisin niin katso kohta 1 eli opiskellaan vain sellaista alaa, johon työllistytään.
3. Tämä on myös aika itsestään selvää: kaikista ei ole korkeakouluun. Kehtaan jopa väittää, että suurimmasta osasta ihmisiä ei ole korkeakouluun vaan heidän pitäisi jäädä toisen asteen tutkinnolle. Ammattikoulussa on todella paljon järkeä eli ihmiset valmistuvat ammattiin ja siirtyvät siitä työelämään. Olen tässä vuosien varrella seuraillut, että millaista porukkaa Suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä valmistuu niin voin ihan suoraan sanoa, että en palkkaisi vuoden 2015 jälkeen valmistuneita muualle kuin suorittavaan työhön, jos sinnekään. Niin järkyttävää tekstiä suolletaan pihalle jopa lopputyössä ja siitä voi arvioida ettei ole kirjoittajalla ole mitään todellisia resursseja korkeakouluun. On ollut kuitenkin "pakko hankkia" joku korkeakoulututkinto ja "kriittisen ajattelun malli", mutta ei kyetä edes ajattelemaan ettei itsekään palkkaisi itseään töihin sillä ajatuksenjuoksulla. Ammattikorkeakoulu pilasi aivan täysin Suomen korkeakoulujärjestelmän.
Nuo kolme kohtaa kun jokainen sisäistäisi niin yllättäen Suomen koulutusjärjestelmä tervehtyisi ja suomen työmarkkinat olisivat normaalit. Enää ei olisi 6 1/2 tradenomia, 2 1/2 insinööriä, ja yhtä sairaanhoitajaa kymmenestä ihmisestä. Samat ihmiset huutavat ja vaativat, että pitää olla "oman alan töitä!!!!" ja "mulle on luvattu ainakin 12 000 euron kuukausipalkka kun suoritan tän tutkinnon!!"!"!!!". Vaan olisi yksi putkimies, kaksi lähihoitajaa, yksi sairaanhoitaja, yksi kaupanhoitaja, yksi poliisi, kaksi roskakuskia, yksi teollisuuden linjahoitaja ja yksi KTM kymmenestä. Yllättäen kaikille olisi töitä ja markkinat vähän terveemmät. Kuusi kymmenestä olisi töissä yksityisellä, neljä kymmenestä olisi töissä kunnalla/valtiolla. Nyt tilanne on se, että kahdeksan kymmenestä pyörittävät Suomen veronmaksajien rahoja taskusta toiseen ja ne kaksi yrittää tuoda jotain ulkopuolista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulen itse varakkaammasta taloudesta ja opiskelen yliopistossa. Omaan opintomenestykseen on vaikuttanut se, ettei ole tarvinnut huolehtia toimeentulosta. Minun ei myöskään ole tarvinnut jakaa kämppää kenenkään toisen ihmisen kanssa. Olen aina saanut uudet tietokoneet, ohjelmistot ja työkalut opiskeluun hintaan katsomatta. Olen saanut keskittyä sataprosenttisesti opiskeluun yliopistossa päätoimisesti, eikä ole tarvinnut käydä töissä tai stressata muusta kuin kursseista.
Etuoikeutetusta asemasta huolimatta minua huolestuttaa se, kuinka hyvin Suomessa mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu opiskelijoiden kohdalla. Ajatus on se, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa lompakon kokoon katsomatta. Mutta tiedän, että tällaiset huolenaiheet vaikuttavat opintomenestykseen ja jaksamiseen. Se on yksinkertaisesti tosiasia.
Hiukan kuvottaa nämä ihmiset, jotka huutelevat "muuttakaa soluun" ihan niin kuin kanat häkkiin vaan. Ja sitten vielä kesäisin
Itse tulen myös varakkaammasta perheestä, mutta minulle on opetettu rahan arvo ja itse sen saavuttaminen. Opiskelin itse 2009-2014. Asuin solussa, kävin kesät töissä ja nyt olen suurituloisten. Itse kannatan ehdottomasti soluja, tuo myös yhteisöllisyyttä eikä kaikkea anneta heti tarjottimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Vanhoja soluasuntoja on kautta Suomen remontoitu yksiöiksi ja kaksioiksi. Ihan hetkessä ei soluasuntoja lisää saada
Voi perustaa omia kimppakämppiä. Itsellä sekä soluista että kimppakämpästä kokemusta, molemmat fine.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan kuvottaa nämä ihmiset, jotka huutelevat "muuttakaa soluun" ihan niin kuin kanat häkkiin vaan. Ja sitten vielä kesäisin
Sinunlaisillasi kermaperseillä on asiat varmasti hyvin ja sukulaissuhteilla saat kesätyöt ja jatkotyöt ilman ongelmaa, hyvät siis sinulle. Mutta ajatus siitä, että kenestä tahansa voisi tulla mitä tahansa on jo lähtökohtaisesti väärä. Ihmisillä ei ole mystistä kykyä muuntautua joka asiaan, jos ei yksinkertaisesti se oma pääoma, osaaminen ja kiinnostus tai kyvyt riitä. Olen seurannut nuorta, joka haluaa laulajaksi ja tähdeksi muiden kansainvälisten tähtien joukkoon ja kai sitä joku taho, esim vanhemmat, rahallisesti tukevat, mutta kun tytöllä ei ole ulkonäköä, lauluääntä eikä edes musiikinharrastustaustaa lapsuudesta saati säveltäjänlahjoja. Hän on hylännyt monta hyvää tasonsa mukaista koulutusta ja työpaikkaa, koska ajatus on, kenestä vaan voi tulla mitä haluaa. Tällainen epärealistinen ajattelu on muutenkin vahingollista, koska se johtaa lopulta perustavanlaatuiseen pettymykseen, kun työelämässä ei tullutkaan johtajaa vaan voi johtaa lähinnä sitä missä järjestyksessä siivoaa vessat tai piippaa asiakkaan tuotteet kassalla. Sitten kun työ ei ole kivaa, niin masennutaan ja jättäydytään kokonaan yhteiskunnan huomiin.
Opiskeluaika on väliaikaista. Sen ei ole tarkoituskaan olla mukavaa, että voisi jatkaa ikuisen opiskelijan statuksella asumista yksiössä yhteiskunnan tuilla ja nauttia opiskelijan muista eduista, kuten edulliset ruoat ja bussikortit yms. Sinunkin kannattaa lähteä esimerkiksi vaihtoon avartamaan näköalaasi jonnekin ulkomaille, niin tulet huomaamaan, että jopa suurien kuuluisien yliopistojen opiskelijoilla ei ole omia yksiöitä, vaan saattaa olla peräti jaettu huone, jossa joudut elämään jonkun toisen kanssa.
Te nykynuoret kuvittelette, että olette jokainen erityisiä lumihiutaleita, joille kuuluu elintaso, vapauksia, mutta ei velvollisuuksia. Kuvottaa, että edes kehtaatte vaatia koko ajan lisää rahaa. Töitä voi tehdä opintojen ohella ja jättää puoleen päivään nukkumiset vähän vähemmälle samoin kuin yöelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut takaisin.
Laitetaan niihin kämppien oviin lukot ja kas, meillä on solukämppä.
Tai ilman lukkoja kimppakämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laskin oikein niin nyt on saanut noilla spekseillä n.400e ja jatkossa n.200e. On kyllä kova leikkaus opiskelijabudjettiin. Sinänsä saattaa olla hyödyksikin kun lisää yhteisöllisyyttä. Rikkaat toki kustantavat jatkossakin lastensa yksiöt.
Se heille suotakoon. Se piirtää jolla on liitua.
Niin paitsi että ei piirrä, vaan se joka on syntynyt onnekkaasti liidunomistajan perheeseen. Eli ei ole tehnyt itse mitään ansaitakseen korkeampaa elintasoa.
So? Totta kai omalla liidulla saa piirtää vaikka perheenjäsenillekin, jos haluaa. Ei kaikkea ole pakko itse törsätä.
Opiskelijat voi asua kimppakämpissä tai tehdä opiskelujen ohessa töitä, jos vanhemmilla ei ole varaa avustaa lapsiaan. Näin oli ennenkin.
Tykkäsin asua solussa, turvaa tukea seuraa oli aina ympärillä, fiksuja samanhenkisiä oltiin kaikki, vaikka ympäri Suomen tultiin. <3
Apua, vanhemmat joutuvat maksamaan sijoitusasuntonsa mussukalleen ihan itse! Kela ei enää maksakaan!
Äkkiäkös niistä yksiöistä saa soluasunnon jollain huoneenjakajalla. Kerrossänkykin on vaihtoehto.